מה אנחנו בסך הכל רוצים כשאנחנו מגיעים בבוקר לכיתה? שהם ילמדו, יתקדמו, יקבלו ציונים גבוהים, ירגישו טוב, יאמינו בעצמם, יגיעו ללימודים בשמחה, יאהבו אותנו אבל גם יכבדו, יהיו מלאי מוטיבציה, יסתדרו חברתית, יתמלאו בחשיבה יצירתית וחדשנית, לא יירדמו בשיעור, יבינו את מה שאנחנו מלמדים... עוד משהו? האיגוד האמריקאי של הפסיכולוגים בבתי הספר הבין כמה רב המשקל המוטל על כתפי המורים והחליט לרתום את כל הידע הרחב שיש היום בפסיכולוגיה, את כל המחקרים הרלוונטיים והתיאוריות החשובות – כדי לעזור למורים להגשים את מטרותיהם בהוראה. אז קבלו אותם:
20 העקרונות הפסיכולוגיים הרלוונטיים ביותר להוראה בבית הספר
1. אינטליגנציה אינה קבועה מראש
"אני פשוט לא טוב בלימודים", "אני לא חכם מספיק". לתלמידים יש לעתים נטייה להאמין שהיכולות ורמת האינטליגנציה הם משהו שנולדים איתו ואינו משתנה ולכן, מה הטעם להתאמץ? שינוי החשיבה הזו הוא קריטי להצלחתם ולכם המורים יש את היכולת לעשות זאת. החדירו בהם כל הזמן את האמונה והידיעה כי היכולות שלהם משתנות ומתפתחות וכי אינטליגנציה היא דבר שניתן לחזק ולשפר. כך הם ילמדו יותר קשה, יתרגלו יותר וגם יגיעו להישגים גבוהים יותר. איך תעשו זאת? כל העצות כאן.
2. ידע קודם – יתרון או חיסרון?
לפעמים תלמידים מגיעים לכיתה כשהם כבר מכירים את החומר הנלמד. הדבר יכול להיות יתרון שניתן להשתמש בו לבסיס, אך לפעמים כשהידע המוקדם מקובע בראש התלמיד, אך אינו מדויק או כלל אינו נכון – הלמידה עלולה להיות אפילו יותר קשה מלמידה של חומר שהתלמיד לא מכיר כלל. במקרה כזה, עבודתכם כמורה תהיה יותר מאתגרת, מכיוון שתצטרכו לעזור לתלמיד לשנות את התפיסה שלו. איך עושים את זה? הנה כמה הצעות.
3. לא עניין של גיל
במשך שנים רבות היה מקובל לחשוב כי תלמידים מתקדמים בחומר לפי שלבים התפתחותיים אשר קשורים לגיל. הגישה השלבית הזו הוכחה במחקרים חדשים כלא מדויקת. קצב ההתקדמות של התלמיד קשור ל-4 גורמים, שרק אחד מהם קשור לגילם. המאמר הבא יסביר לכם מהם הגורמים הללו ואיך תוכלו להשתמש בהבנה שלהם כדי לקדם את תלמידכם בכל שלב בו הוא נמצא – בדרך להצטיינות.
4. למידה מבוססת הקשר
הם מצליחים להבין את החומר בכיתה, אבל פתאום כשהמיקום משתנה – הם לא מצליחים ליישם אותו. איך עוזרים לתלמידים להבין את החומר הלימודי גם בהקשרים משתנים – בחיים האמיתיים? עוזרים להם ליצור הכללה של החומר למרחבים שונים. כך תעשו זאת.
5. תרגול, תרגול ועוד תרגול
מה מהחומר שתלמדו אותם יעלם בסוף השיעור או אחרי המבחן ומה ממנו יישאר שם לעוד עשרות שנים? התשובה תלויה בכמויות ואיכויות התרגול שלהם בחומר. הבעיה עם תרגול רב, היא שהוא בדרך כלל דבר מאוד משעמם. למה התרגול כל כך חשוב ואיך תוכלו לגרום לתלמידיכם לא להתייאש בדרך? היכנסו לכתבה הבאה ותגלו.
6. משוב מפורט, ממוקד ויעיל
כל אחד אוהב לשמוע "כל הכבוד" כשהוא מצליח, אבל האם זה באמת מה שיגרום לתלמידים שלכם להתקדם בלימודים? מחקרים מראים כי המשוב הכי נכון לתת לתלמיד כדי לקדם אותו הוא משוב מפורט, אשר נותן אינפורמציה ספציפית לגבי מצבו בחומר וביצועיו ומזכיר לו את יעדי הלמידה. כך תעשו זאת נכון.
7. כך תלמדו אותם וויסות עצמי
אחד הדברים המסייעים מאוד ללמידה היא יכולת וויסות עצמי, אשר כוללת תשומת לב, שליטה עצמית, תכנון מראש ואסטרטגיות זכירה. כשתלמיד לומד להתנהל ולווסת את עצמו, הוא יכול להגיע להישגים גבוהים ולמומחיות בנושאים הנלמדים. מה שחשוב לדעת הוא שיכולת כזו ניתנת ללמידה ואתם יכולים לסייע מאוד לתלמידיכם לרכוש אותה. הנה כמה עצות לניהול הלמידה שלכם בדרך שתעזור לתלמידים בנושאי שליטה עצמית.
8. יצירתיות: המיומנות החשובה של המאה ה-21
מקצועות העתיד ידרשו כנראה יותר מכל – יכולת חשיבה יצירתית וחדשנית. ישנה נטייה לחשוב שיצירתיות היא תכונה שנולדים איתה – או שיש לכם אותה או שלא. מחקרים מוכיחים כי אותה סברה רחוקה מהאמת. ניתן ללמוד, לתרגל ולשפר יצירתיות וכדי לעשות זאת יש צורך בעבודה שיטתית ומובנית ודווקא לא בדרך של שליפות ספונטניות מהמותן. כך תלמדו את תלמידיכם לפתח חשיבה יצירתית.
9. מוטיבציה פנימית מובילה להצלחה
תלמיד אשר לומד מתוך מוטיבציה פנימית: רצון והנאה, תחושת אתגר או אפילו הבנה פנימית אמיתית שהלמידה חשובה, יצליח הרבה יותר מאשר תלמיד שהלמידה שלו מונעת מדברים חיצוניים, כמו רצון לקבל תגמול כלשהו (עונש, ציון, פרס). כאן תוכלו לגלות איך ניתן לגרום לתלמיד לרצות באמת ללמוד.
10. התמקדות במטרה ולא במשימה
ישנם תלמידים אשר רואים לנגד עיניהם רק את סיום המשימה הספציפית ויש כאלה שרואים תמונה הרבה יותר גדולה – של המומחיות או המיומנות שירכשו לבסוף. אלו האחרונים הם התלמידים שיצליחו יותר גם בלימודים וגם בחיים. איך אפשר לגרום לתלמידים להיות מונעים מהמטרה הגדולה? כאן תמצאו את התשובות.
11. אפקט פיגמליון: לציפיות שלכם יש כוח והשפעה
ציפיותיהם של המורים לגבי יכולות תלמידיהם – משפיעות על ההצלחה של התלמידים. מחקרים מראים כי מורה אשר לא מאמין בתלמיד מסוים – אותו תלמיד יצליח פחות מאשר אחר שהמורה מאוד מאמין בו. איך תוכלו לא להיגרר לגיבוש עמדה לגבי תלמיד ולהשאיר את עצמכם פתוחים, עם ציפיות גבוהות ושוות מכל תלמידיכם? התשובות כאן.
12. הדרך הנכונה לקביעת מטרות
קביעה של מטרות קצרות טווח, ספצפיות יותר ופחות מאתגרות, מעלה את המוטיבציה יותר מאשר קביעה של מטרות כלליות ומאוד מאתגרות. כך תעשו זאת.
13. קשרים חברתיים משפיעים על הלמידה
הכיתה היא מרחב חברתי והקשרים שנוצרים בה משפיעים באופן ישיר על הצלחת התלמיד. יחסים בין-אישיים ותקשורת הם קריטיים לתהליך הלמידה ולהתפתחות החברתית-רגשית של התלמיד והכיתה היא מרחב למידה מאוד חשוב לכך. כאן תמצאו כמה טיפים חשובים לתמיכה בתלמיד שלכם בנושאים בין-אישיים.
14. למידה מושפעת מהקשרים תרבותיים של התלמיד
התלמיד שלכם הוא לא רק חלק מהכיתה, אלא גם חלק ממשפחה, שכונה, קהילה, בית ספר וחברה. כל ההקשרים האלה גורמים לו להיות מה שהוא ומשפיעים על התרבות שלו, השפה, האמונות, הערכים וגם נורמות ההתנהגות. חשוב להבין את כל שכבות ההקשרים הללו כדי לעזור לו להתקדם. כך תעשו זאת נכון.
15. מצבו הנפשי של התלמיד משפיע על ביצועיו בלימודים
רווחה נפשית היא חלק מאוד חשוב בהצלחת התלמיד ובתפקוד היום-יומי שלו בכיתה: תחושת העצמי שלו (ביטחון עצמי, תפיסת עצמי), תחושת השליטה שלו על עצמו ועל סביבתו, תחושתו הכללית באותו יום או תקופה (שמחה, סיפוק, עצב) וכן תפיסתו לגבי יכולות ההתמודדות שלו ותגובותיו להתרחשויות. הנה כמה עצות שיעזרו לכם לשים לב לנקודות אלה.
16. ציפיות התנהגות – ניתן ללמד
ניתן ללמד ולהשריש את ציפיותיכם לגבי התנהלות הכיתה וכללי ההתנהגות בה, תוך שימוש בעקרונות התנהגות מוכחים מחקרית. ההתרחשויות בכיתה משפיעות על הלמידה בה ולכן חשוב להעביר לתלמידים כבר בתחילת השנה את הכללים החשובים לכם ולדבוק בהם לאורך כל השנה. כך תעשו זאת.
17. הכללים החשובים ליצירת אקלים כיתתי מיטבי
ניהול נכון של כיתה מבוסס על קביעה של מערכת ציפיות גבוהה וברורה כבר מתחילת השנה ויישום שלה ואכיפה של הכללים כל הזמן, תוך כדי שמירה על קשר טוב ונעים עם התלמידים ותמיכה בהם בתהליך השמירה על הכללים. נשמע כמו הרבה דברים? כך תעשו זאת בקלות.
18. כך תעריכו את התקדמות התלמידים שלכם
מתי עדיפה שיטת הערכה מסכמת (ציונים) ומתי שיטה מעצבת (מילולי)? שתיהן טובות וחשובות, אך חשוב לשים לב איזו מתאימה בכל מצב, איך משתמשים בה בצורה שתבדוק הכי נכון את התקדמות התלמידים שלכם, הישגיהם וגם את שיטות ההוראה שלכם. כאן תוכלו ללמוד איך לעשות זאת.
19. כך תבנו מבחנים – כך שיהיו הוגנים ויעילים
איך יוצרים מבחן שישקף בדיוק את מה שאתם רוצים לבדוק – אם זה את הישגי התלמיד, התקדמותו, את מצב הכיתה בכללי או את תוכנית הלימודים שלכם? ישנן שיטות מאוד אובייקטיביות ויעילות לעשות זאת. כל הכלים כאן.
20. כך תפרשו את נתוני המבחן או ההערכה שביצעתם
ערכתם מבחן או השתמשתם בהערכה מסוג אחר – אבל מה עושים עם זה עכשיו? איך מסיקים מסקנות ומתקדמים מכאן? במאמר הבא תוכלו לברר איך משתמשים בנתוני הערכה בצורה היעילה ביותר למטרתה הספציפית שלכם.