10 דרכים יעילות לטפח את היצירתיות של תלמידיכם

8342
10 דרכים יעילות לטפח את היצירתיות של תלמידיכם

"בוקר טוב תלמידים, היום נפרד מספר הלימוד בהיסטוריה ולא נפתח אותו יותר כל השנה".

"איך נלמד?" שאלו.

"לא נלמד. אתם בעצמכם תהיו היסטוריונים. נלמד את מה שאתם תגלו על ההיסטוריה שלנו".

בבתי ספר בסן פרנסיסקו הרחוקה החליטו יום אחד לשנות את כל החשיבה על לימודי ההיסטוריה. במסגרת תוכנית שיצר בית הספר לחינוך בסטנפורד, הביאו לתלמידים מכתבים עתיקים, כתבות עיתונאיות ומקורות נוספים מתקופות שונות ויצרו את הפרויקט "ללמוד כמו היסטוריון". במסגרת הפרויקט התלמידים חוקרים בעצמם את ההיסטוריה, דנים ומתווכחים על הנושאים עם בני כיתתם ומעצבים השקפה משלהם על התקופה הנלמדת. למה ללמוד בדרך כזו? כי היא מפתחת את היכולת הכי חשובה לתלמידים של היום – יצירתיות.

 

גישה חדשה להוראה

רבות כבר דובר על כך שיצירתיות היא מיומנות קריטית לתלמידים במאה ה-21. מקצועות העתיד, אשר לא בטוח שאנחנו בכלל יודעים מהם כרגע, ידרשו יותר מכל חשיבה פתוחה, חדשנית ומאוד לא מקובעת. אבל מה קורה אם נולדתי חסר יצירתיות? ישנה סברה רווחת לפיה חשיבה יצירתית היא תכונה מולדת – או שיש לנו אותה או שלא וכך נישאר לעד. מאמר חשוב בנושא מפרט את המחקרים האחרונים, אשר מוכיחים שוב ושוב כי יצירתיות היא תכונה נרכשת, אותה ניתן ללמוד, לתרגל ולשפר כל הזמן. כמורים ומורות, אתם יכולים לפתח ולטפח אותה אצל תלמידיכם ותלמידותיכן. בנוסף, יצירתיות וחדשנות הן דווקא תוצאה של חשיבה מאוד מובנית ועבודה רבה. כדאי להשתמש בגישות יצירתיות להוראה, אשר יכולות לתת השראה לאינטואיציה וחוויית למידה כיפית – על ידי עידוד של התלמידים להתחבר לדוגמאות של יישום הידע בעולם האמיתי. איך עושים את זה? אספנו עבורכם כמה טיפים יעילים לטיפוח יצירתיות בקרב תלמידים, מתוך המאמר הבא ומתוך הספר "אתה גאון – קורס מזורז ביצירתיות", של טינה סיליג (הוצאת כנרת, זמורה-ביתן). 

 

10 טיפים חשובים לטיפוח היצירתיות של תלמידיכם

 

1. דרכים רבות להגיע לתשובות

חשוב לאפשר לתלמידים לנסות לבצע משימות תוך שימוש בטווח רחב של דרכי פתרון. הזכירו להם תמיד כי האסטרטגיה אותה אתם מלמדים לא חייבת להיות הדרך היחידה להגיע לתשובה ספציפית.

2. לכל התפיסות יש מקום בכיתה שלנו

הדגישו בכיתה את הערך החשוב של תפיסות שונות והשתמשו בהן כדי לעורר דיון. הזכירו להן שתפיסות שונות וחשיבה אחרת הן בעלות ערך בכיתה שלכם והן לעולם לא ידוכאו.

עודדו חשיבה ותפיסות שונות בכיתה

3. התלמיד המפריע או התלמיד היצירתי?

שימו לב שאתם נמנעים מהנטייה הטבעית לראות דווקא בתלמיד מאוד יצירתי - תלמיד מפריע. להיפך, ניתן לנתב את האינטואיציה של אותו תלמיד לפתרון של בעיות בעולם האמיתי או לתת לו תפקידי הובלה במשימות שונות.

4. דוגמא אישית

תנו דוגמא אישית ליצירתיות. מורות הן מודל חשוב ולכן חשוב שהן יחלקו עם התלמידות את היצירתיות שלהן – תוך הכללה של אסטרטגיות שונות לפתרון בעיות בכל מיני תחומים של החיים.

5. משימה לפיתוח יצירתיות

בקשו מהתלמידים שלכם להיזכר במקום שהם מכירים ממש טוב, כמו מכולת בשכונה, קפיטריה בבית הספר, חנות מסוימת או בית קפה. כשהם יאשרו שהם מכירים את המקום ממש טוב ויודעים איך הוא נראה, שאלו אותם שאלות על המקום. למשל, "מה נמצא בחלון הראווה? איזו רצפה יש לבית הקפה? האם המכולת רועשת או שקטה? כמה עובדים יש בקפיטריה ובאילו גילאים? האם יש ריח מסוים בחנות?" בררו האם התלמידים יודעים לענות על השאלות. עכשיו, תנו להם משימה, לחזור לאותו מקום, להתבונן בו באמת ולרשום מה הם רואים: מראה חיצוני, מוצרים, לקוחות, עובדים, אווירה. חזרו לכיתה ודברו על כל הדברים שניתן לגלות כשמתבוננים באמת. דברו גם על כל הדברים אליהם אנחנו לא שמים לב ביום-יום ועל כך שהם יכולים להוליד אצלנו רעיונות משמעותיים אם נתבונן יותר. למשל, "איזו תחושה נותן לך הריח שיש בבית הקפה? האם הוא תורם לעסקים או לא? ואיזו תחושה מתקבלת מהעיצוב של החנות?". 

עודדו משימות לפיתוח היצירתיות

6. הצעה לשיעור בהמצאות

"מי יכול להמציא את ההמצאה הכי מטורללת בכיתה?" פתחו כך את השיעור. כשתלמידות מתבקשות להשתתף בכיתה, הן בדרך כלל ירצו להישמע חכמות, לתת תשובות מאוד מתוחכמות ואם כבר להמציא המצאה – אז שתהיה מינימום הסטארט אפ הרווחי הבא. ב"ספר ההמצאות המטורללות" של ג'ון קסידי וברנדן בויל תמצאו את כל ההמצאות הכי מטופשות, שיגרמו לכם להרגיש מעולה עם כל רעיון מגוחך שיהיה לכם אי פעם. הרי הרבה רעיונות מצליחים מאוד – נראו ממש מטורפים כשהציגו אותם בפעם הראשונה. תנו לתלמידות לחשוב על המצאות, כשהן משוחררות מהלחץ, כשיש להן את הלגיטימציה לעוף עם הרעיונות שלהן בלי לחץ להיות מושלמות. נראה לאן זה ייקח אותם.

7. שיעור בשילובים מעניינים

בקשו מהתלמידים לבחור שני חפצים כלשהם, שאין ביניהם כל קשר, כמו עציץ ועיפרון או אבן וכיסא. עכשיו, שלחו אותם להמציא דרך לחבר אותם, כדי ליצור משהו חדש ומועיל. למשל, כובע ונעצים – אפשר לתלות את הכובע עם הנעצים על הקיר וליצור סל לכדור; אודם או לק – יכולים להפוך לכלי יצירה. ניתן לשאוב השראה מהאמנות היפנית שינדוגו, שעושה בדיוק את השילובים הללו. המציאו שם למשל חולצה עם לוח ממוספר אשר ממקד איפה לגרד בגב; חליפת תינוק שהיא גם מטלית לניקוי רצפה כשהוא זוחל ועוד רעיונות לא ממש רווחיים – אבל כאלה שפותחים את הראש.

8. שיעור בהשראה

"כדי להיות יצירתי, אדם חייב לחשוף את עצמו לדברים הטובים ביותר שבני אדם עשו ואחר כך להכניס את הדברים האלה לתוך מה שהוא עושה", אמר סטיב ג'ובס, מייסד חברת אפל. אם תלמיד מתעניין בתחום מסוים – שלחו אותו לחפש אדם מעורר השראה בתחום, ללמוד מה הוא או היא כבר עשו ואז לחשוב מה היינו רוצים לעשות בהשראתם.

9. ניסוי ביצירתיות

בקשו מהתלמידות שלכם להסתדר בכיתה לפי סדר תאריכי הלידה שלהן בשנה – אבל – בלי להוציא הגה אחד מהפה. ללא מילים. הקציבו להן שתי דקות להסתדר. טינה סיליג נותנת את התרגיל הזה לסטודנטים שלה ומספרת איך הם מיד מתנגדים וטוענים שהדבר בלתי אפשרי. לבסוף, הם מתחילים לחשוב על רעיונות. למשל, לסמן מספרים זה לזה בידיים. בדרך כלל כשמסתיים התרגיל מגלים המון טעויות. דברו עם התלמידות על כך שהפתרון הראשון שצץ לראש הוא לא תמיד הפתרון הכי טוב לפתרון בעיה. כדאי תמיד לחשוב ולחפש עוד רעיונות. למשל, אפשר לכתוב את התאריכים על פתקים; אפשר לשרטט קו זמן של חודשים ותאריכים ושכל אחת פשוט תסתדר לפיו ואפשר אפילו לשיר את התאריכים!

10. כך עובדים בקבוצה

"חדשנות היא כמעט תמיד מאמץ חברתי, שמצריך אינטראקציה עם בני אדם אחרים", אומרת אנלי סאקסניאן, חוקרת בתחום מאוניברסיטת ברקלי. חשוב לזכור את הנקודה הזו ולמצוא דרך להפגיש את התלמידים זה עם זה בדרך המקבלת כל דעה ונותנת מקום לכולם – כך שיוכלו באמת להפיק ידע ורעיונות אחד מהשני. למדו את התלמידים להשתמש בצורה יעילה בפורמט של חשיבה קבוצתית או סיעור מוחות, כך שיגיעו לרעיונות יצירתיים שאינם הרעיונות הראשונים והאינסטינקטיביים שעולים להם. כך תעשו זאת:

  • אפשרו לתלמידות חלל רחב לעבודה – כך שיוכלו לשבת, לעמוד או להתהלך בזמן העבודה אם ירצו.
  • צרו קבוצות שהן הטרוגניות מאוד – מבחינת תחומי עניין, מגדר, תרבות, רמה לימודית שונה ועוד.
  • בקשו מהתלמידים להעלות שאלה לשיחה שהיא לא ממוקדת מדי ומזמינה תשובה אחת קצרה וברורה, אך גם לא רחבה מדי, שקשה לענות עליה.
  • אפשרו עבודה ללא שיפוטיות. הכלל הכי חשוב בעבודה בקבוצה הזו הוא: "אין רעיונות גרועים", כלומר אסור לבקר שום רעיון, לא חשוב כמה הוא נראה משונה. זה הזמן להשתמש בהצעה מסעיף 6: "מי יכול לחשוב על הרעיון הכי מטופש או גרוע לפתרון הבעיה?".
  • הצטרפו מדי פעם לדיון בקבוצה, הקשיבו להצעות שהציעו ובקשו מהם למחוק את ההצעות שנראות לכם צפויות יותר. כך תאפשרו לתלמידים מרחב לחשוב על המון אופציות אחרות, יצירתיות יותר.
  • בחרו מדי פעם הצעה ספציפית של תלמיד ובקשו מתלמידים אחרים לפתח דווקא אותה – להמשיך עם הרעיון. הכניסה לפרטים של אותו רעיון, תעודד הקשבה וקבלה של כל רעיון ורעיון.
  • חשוב שלא יהיה תלמיד אחד שרושם את הרעיונות, אלא כולם רושמים, כדי שלא יהיה תלמיד אחד שישתלט על בחירת הרעיונות שנרשמים כאופציה.
הדפסת סיפור זה
הילה יגאל-איזון

עורכת תוכן ותיקה בתחום החינוך והמשפחה. אמא לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים. עורכת וכותבת במגזין "הגיע זמן חינוך". יוצרת הפרויקט "100 ישראלים קטנים" ב-Xnet, אשר מביא את הישראליות מנקודת מבטם של בני 7-8 מיוחדים מצפון ועד דרום ופרויקט "הילדים של אף אחד הם הילדים של כולנו" ב-ynet לתמיכה בילדים בסיכון שהוצאו מביתם, אשר גייס אלפי משפחות חדשות למעגל האומנה בארץ.