כך תחזקו אותם בדרך להצלחה: הדרך הנכונה לתת משוב לתלמידים

4644
כך תחזקו אותם בדרך להצלחה: הדרך הנכונה לתת משוב לתלמידים

"יופי, הצלחת", "כל הכבוד", "עבודה יפה", אתם אוהבים לפרגן לתלמידים שלכם, להעצים אותם ולחזקם באמירות חיוביות, שלכל אחד כיף לקבל, אבל האם המשוב הזה הוא באמת המשוב שהם צריכים כדי להגיע להישגים גבוהים ולהתקדם? לחזק זה חשוב – אבל חשוב גם לדעת איך. במאמר הבא מצאנו כמה עצות חשובות לגבי הדרך שבה כדאי לתת פידבק לתלמידים.

משוב שטחי, כמו "עבודה יפה", הוא אולי נעים לתלמיד או התלמידה, אבל התלמיד לא מקבל מכך הרבה יותר מתחושה טובה. זהו משוב לא ברור, לא מפורט, אשר אינו מעלה את המוטיבציה של התלמיד ואת ההבנה שלו.

למידת התלמיד יכולה להשתפר כאשר הוא מקבל באופן קבוע – פידבק ספציפי ומפורט על עבודתו. המשוב שאתם נותנים לתלמידים יכול להיות מאוד יעיל, כאשר הוא נותן לתלמיד אינפורמציה ספציפית לגבי מצבו הנוכחי וביצועיו בהקשר של יעדי הלמידה.

משוב שטחי או מפרגן אינו תורם להתקדמות התלמידים והתלמידות 

כך תפרגנו נכון לתלמידים ולתלמידות שלכם/ן - 7 עצות חשובות:

1. לפני הכל: יעדי למידה

לפני שאתם נותנים משוב, חשוב שתגבשו בצורה ברורה, גם לעצמכם וגם עבור התלמידות, את יעדי הלמידה. כאשר הם ברורים וממוקדים, הם עוזרים להעלות את היעילות של המשוב לתלמידות, מכיוון שההערות יהיו קשורות ישירות ליעדים. כמו כן, משוב קבוע מונע מהתלמידות לסטות ממסלול הלמידה שלהן.

2. ההצלחה הרגעית היא חלק מתהליך

כשאתן נותנות משוב לתלמיד, הדגישו בפניו את התהליך שעבר בדרך להגיע ליעדי הלמידה, הסבירו לו במדויק מה טוב ומה לא טוב בביצוע שלו, כך שיבין מה בדרך העבודה שלו כדאי לשמר וממה כדאי להיפטר. פרטו מה עשה הפעם נכון שהוביל אתכם לרצות להגיד לו "כל הכבוד". ציינו מה עשה לא נכון בפעמים הקודמות, כשהגיע לתשובה לא נכונה? למשל, "שירה, אני רואה שהצלחת להבין את העיקרון לפיהם פועלים חומרים בטבע. זה מצוין! עכשיו בואי ננסה להבין יחד מה זה אומר על כל חומר בפני עצמו"; "איתי, פתרת את התרגיל נכון. נראה שהבנת משהו הפעם שלא הבנת בתרגילים הקודמים. בוא נבדוק מה בדרך הוביל הפעם לתשובה הנכונה".

3. עם המבט קדימה

הזכירו לתלמידיכם כל הזמן מהם יעדי הלמידה והדגישו להם ופרטו מה הם יוכלו לעשות בעתיד כדי להגיע אליהם. למשל, במקום להעיר הערה כללית, כמו, "עבודה טובה" או "לא נראה שהבנת את זה", השתמשו בהערות יותר ממוקדות, כגון, "משפטי הנושא שלך מספקים סיכום נהדר של הנושא הכללי בכל פסקה. בעתיד, אתה צריך להתייחס גם למשמעות של הטקסט כולו על ידי הסבר של כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון כשמנסים לחבר את כל הרעיונות יחד לרעיון אחד".

הדגשה של יעדי הלמידה היא דרך אחת לתת משוב מקדם לתלמידים ולתלמידות 

4. לא רק ציונים

כשאתן מחזירות מבחנים או בחני תרגול, חשוב מאוד לתת עליהם משוב מפורט, אשר יסייע לתלמידים ולתלמידות וישפר את ביצועי הכיתה בעתיד. חשוב לכלול במשוב את התשובה הנכונה כאשר תלמיד ענה לא נכון או לתת לו הנחיות שיעזרו לו לגלות בעצמו את התשובה הנכונה. "תמר, שימי לב שאת התרגיל הראשון פתרת נכון, אך בתרגיל הזה לא הגעת לתשובה הנכונה, למרות שזה אותו סוג תרגיל. בדקי איפה בדרך שלך היתה הטעות".

5. המשוב המיידי

חשוב לתת את המשוב בזמן אמת (כמה שיותר קרוב לביצוע המבחן או בוחן התרגול). משוב מיידי יהיה יעיל יותר ממשוב שמגיע מאוחר וכך תסייעו לתלמידיכם בלמידה.

6. משוב חיובי אפקטיבי יותר

הטון של המשוב והכיוון שלו משפיעים על מוטיבציית התלמיד. תלמידים נוטים להגיב טוב יותר כאשר המשוב מגיע עם מינימום שליליות ומתייחס להיבטים של עבודתם והבנתם "אני רואה שהחומר לא פשוט לך. זה באמת חומר קצת מאתגר. אני חושבת שהתחלת את התרגיל נכון, אבל משהו השתבש בדרך. בוא וננסה לראות איך ממשיכים את הדרך הנכונה שהתחלת איתה". תלמידים יגיבו פחות טוב למשוב שיש בו טון שלילי המתמקד באופן מוגזם בפרטים על ביצועי התלמיד/ה אשר פחות רלוונטיים ליעדי הלמידה. למשל, "לא השקעת כל השנה ולכן קשה לך כרגע להבין את החומר".

7. בדרך למשימה חדשה

כאשר תלמידים לומדים משימה חדשה או נאבקים במשימה קודמת, חשוב מאוד לתת להם חיזוק להתקדמויות קטנות שעשו ולהצלחות קטנות תוך כדי התהליך. יש לכך השפעה רבה וזה יעודד את התלמיד להמשיך להתמודד עם המשימה החדשה. משוב ממוקד יכול לתת לתלמיד מוטיבציה להמשיך ללמוד מיומנות חדשה. 

משוב ממוקד יכול לתת לתלמיד מוטיבציה להמשיך ללמוד מיומנות חדשה

 

טיפ קטן לסיום: כך תעזרו לתלמידיכם לשפר את יכולת הוויסות העצמי שלהם

יכולת וויסות עצמי היא יכולת חשובה מאוד ללמידה, אשר כוללת תשומת לב, שליטה עצמית, תכנון מראש ואסטרטגיות זכירה, והיא יכולה לעזור לתלמידיכם להגיע להישגים גבוהים ולהתמחות בחומר הנלמד. מדובר ביכולת אשר ממילא משתפרת ומתעצבת עם הגיל, אך אפשר גם לעזור לה להתגבש. ניתן ללמד את התלמידים לווסת את עצמם ולהתגבר על נטייה טבעית להתפזרות – בדרך של הוראות ממוקדות, דוגמא אישית, תמיכה, ארגון כיתתי ומבנה למידה. השתמשו באסטרטגיות למידה אשר תומכות בקשב, בארגון, בשליטה עצמית, תכנון מראש וזיכרון. כך תעשו זאת:

  • חשוב להציג לתלמידים את מטרות השיעור ואת המשימות בצורה מאוד ברורה – בתחילת השנה ובתחילת כל שיעור.
  • פרקו את המשימות למשימות קטנות וממוקדות יותר, למרכיבים ברורים ובעלי משמעות, ונסחו בבירור את העבודה.
  • ספקו לתלמידים מספיק זמן והזדמנות אמיתית לתרגול.
  • חשוב להשתמש בפעילויות המעבדות את החומר, כדי שייכנס לזיכרון לטווח ארוך (סיכום, שאלות, חזרה, תרגול, התנסות).
  • עזרו לתלמידות לזהות ולהעריך את התוצאות לטווח ארוך והתוצאות לטווח קצר של  הבחירות שהן עושותם וכך תעזרו להן ללמוד יותר נכון ולתכנן את הלמידה מראש.
  • סמנו לתלמידים כאשר אתן מגיעות למידע שהוא חשוב במיוחד להבנה של חומר חדש. כך הם ידעו לשים יותר לב באותו רגע.
  • ארגנו את הזמן בכיתה, כך שיכלול פרקי זמן מחולקים: זמן של ריכוז ממוקד, זמן לפעילות עם יותר אינטראקציה חברתית וכן הלאה, כך שתלמידים יוכלו לתרגל מעברים בין ריכוז גבוה לבין עבודה בצוות.
הדפסת סיפור זה
הילה יגאל-איזון

עורכת תוכן ותיקה בתחום החינוך והמשפחה. אמא לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים. עורכת וכותבת במגזין "הגיע זמן חינוך". יוצרת הפרויקט "100 ישראלים קטנים" ב-Xnet, אשר מביא את הישראליות מנקודת מבטם של בני 7-8 מיוחדים מצפון ועד דרום ופרויקט "הילדים של אף אחד הם הילדים של כולנו" ב-ynet לתמיכה בילדים בסיכון שהוצאו מביתם, אשר גייס אלפי משפחות חדשות למעגל האומנה בארץ.