6 דרכים יעילות לשינון ותרגול חומר הלימוד

3988
6 דרכים יעילות לשינון ותרגול חומר הלימוד

תרגיל, ועוד תרגיל והתלמידים שלכם כבר מיואשים, עייפים ובעיקר – ממש משועממים. ברור לכם שהתרגול הוא קריטי ללמידה שלהם, אבל כמה פעמים כבר אפשר לבקש מהם לעשות בדיוק את אותו הדבר? איך אפשר להפוך את החזרה הזו למשהו מעניין, שהתלמידים ירצו לעשות?

 

הדרך הכי קצרה לזיכרון הכי ארוך

התלמידים והתלמידות שלנו אוספים בכל רגע נתון כמויות ענקיות של מידע מהסביבה שלהם – מרביתו עובר לידם, ורק חלק ממנו מקודד ומאוחסן לבסוף בזיכרון לטווח ארוך. שם הוא יכול להישאר גם עשורים שלמים, מכיוון שזהו מקום עם קיבולת מאוד גדולה, אשר מאורגן היטב בקטגוריות מסודרות.

המעבר מהזיכרון לטווח קצר לאחסון בזיכרון לטווח ארוך קורה כאשר המידע מעובד באופן כלשהו. ישנן מספר אסטרטגיות של עיבוד כזה, ותרגול – הוא החשוב מביניהן. עם זאת, לא כל תרגול ושינון ימקמו את החומר במקום יציב ובטוח בזיכרון הארוך שלנו והם גם לא תמיד ישפרו את הביצועים.

תרגול מכוון, אינטנסיבי, הכולל תשומת לב וחזרות נשנות לאורך זמן – מוביל לידע חדש ולמיומנויות שיכולות להתפתח לידע ומיומנויות מורכבים יותר. שינון פשוט וחזרה על משימה לא יעשו את אותה עבודה. נכון שגם מוטיבציה גבוהה ואינטליגנציה משפיעים על הביצועים, אך התרגול והחזרה על החומר הם תמיד קריטיים להצלחה של רכישת מומחיות בתחום. מאמר מעניין בנושא מציע כמה רעיונות חשובים בענייני תרגול. אספנו עבורכם כאן את הנקודות החשובות מתוכו.

תרגול ממוקד תורם להצלחת התלמידים בטווח הארוך 

לפני הכל, חשוב להבין כי תרגול ממוקד ומתוכנן מראש תורם למספר דברים חשובים:  

1. הוא מעלה את הסיכוי לכך שהלמידה תהיה לטווח ארוך.

2. מעלה את היכולת של תלמידים ותלמידות לשלוף מאוחר יותר את הידע בצורה אוטומטית.

3. המיומנות אותה מתרגלים הופכת אוטומטית וכך מפנה מקום אצל התלמיד/ה כדי ללמוד מיומנויות מורכבות יותר.

4. התרגול מעלה את האפשרות לעבור ולהתקדם כל הזמן למיומנויות מאתגרות יותר.

5. ההצלחה וההישגים מעלים את המוטיבציה ללמידה נוספת.

 

כך תעזרו לתלמידים לתרגל נכון

1. משעמם, אבל יעיל

תרגול יכול להיות כאמור דבר מאוד משעמם – הוא דורש מאמץ רב וממוקד, החוזר על עצמו בלי להתפתח. מה הסיכוי שתלמידים יראו בו משהו מהנה? הדרך לחבב עליהם את התרגול, היא לעורר את תשומת לבם לכך שהמאמץ מוביל באופן ישיר לשיפור ביכולות. תנו להם ליהנות מההצלחות הקטנות בדרך והדגישו אותן עבורם. אמרו למשל, "עידו, אני יודעת שקשה לעשות 10 תרגילים זהים, אבל תראה איך כבר אחרי התרגיל השלישי השתפרת ממש".

 

2. עניין של סדר

הביעו את האמונה שלכם בהצלחה של התלמידה ואפשרו לה הרבה הזדמנויות להצלחה תוך כדי התרגול. סדר העבודה והתרגול שאתם בונים הוא קריטי וחשוב לבנות אותו בצורה של התפתחות ועליה בשלבי הקושי. בצורה כזו, התלמידה תחווה הרבה הצלחות – עוד לפני שהיא מגיעה לחומר הקשה יותר, והדבר ייתן לה תחושה טובה ומוטיבציה להמשיך ולהצליח גם בתרגול המורכב. אם תתנו לתלמידות תרגילים ובעיות שתוכננו בצורה לא טובה, הדבר עלול להוביל לתסכול וירידה במוטיבציה שלהן לתרגול עתידי.

 

3. בחני תרגול

חשוב לאפשר לתלמידים בחני תרגול רבים, הקרובים מאוד ללמידה של החומר – בזמנים קצובים ובתדירות גבוהה. הדבר ייתן להם הזדמנות לתרגול, ומכיוון שהחומר טרי בראשם הם בדרך כלל יצליחו יותר וכך הם יקבלו תחושה של הצלחה לגבי החומר. הערך של התרגול עולה כאשר מדובר בבחינה שהתלמידים מורגלים אליה ומצפים לה בפרקי זמן קבועים, בתדירות גבוהה. בנוסף, כדאי להעדיף שאלות פתוחות, מכיוון שהן לא רק דורשות מהתלמיד/ה לשלוף חומר מהזיכרון לטווח ארוך, אלא גם יוצקות תוכן חדש לתוכו. עם זאת, זכרו כי ההצלחה הזו לא בהכרח מעידה על הצלחה וודאית בטווח הרחוק ולכן – התרגול חייב להימשך.

חשוב לאפשר בחני תרגול רבים, בזמנים קצובים ובתדירות גבוהה

4. תוכנית אימונים

ספקו לתלמידיכם לוח זמנים והזדמנויות חוזרות לתרגול – בתכנון מראש. כבר בתחילת השנה, כדאי לבנות את תוכנית התרגול לכל חומר ולהקדיש לו זמן במערכת. חשוב לחזור על החומר גם בתקופה שבה לומדים אותו, אבל גם בתקופות אחרות – בהן לומדים חומר אחר. הדבר יעזור לתלמידים להשאיר את החומר הקודם זמין לשליפה כשיצטרכו אותו. 

 

5. שיטות מגוונות לתרגול

אפשרו לתלמידים אופציות שונות ומגוונות לתרגול החומר וגם דרכים שונות לפתרון של אותה בעיה. הנה כמה הצעות שיכולות להפוך את התרגול ליותר מגוון:

  • כשאתם לומדים תרגיל חישובי – תנו להם גם תרגילים מספריים, אך גם בעיות מילוליות הקשורות לאותו תרגיל וגם בעיות אמיתיות מהחיים, אשר בהן ניתן להיעזר באותו תרגיל.
  • אם אתם מלמדים לשון, אפשרו לתלמידיכם לתרגל נושאים של תחביר – גם בניתוח של טקסטים שתקראו יחד וגם בעזרת כתיבה חופשית של קטעים בעצמם. תוכלו גם להפנות אותם לחפש בעצמם משפטים בנושאים שמעניינים אותם ברשת או ברחוב או בעיתוני נוער – ולנתח אותם. התרגול יהפוך עבורם בדרך כזו להרבה יותר זורם ופחות מכביד ומעייף.
  • בשיעורי אנגלית כדאי לנסות לגוון את השינון של אוצר מילים בשיטות שונות. למשל, משחק זיכרון (קלפים), בחני תרגול קצרים, משחק כדור בחצר שבו מי שאומר ראשון את הפירוש הנכון למילה – זורקים אליו את הכדור.

 

6. מה הם כבר יודעים?

תכננו את המשימות בכיתה – תוך תשומת לב לידע הקודם שהתלמידים מביאים איתם. על כך בהרחבה במאמר הקודם בסדרה.

הדפסת סיפור זה
הילה יגאל-איזון

עורכת תוכן ותיקה בתחום החינוך והמשפחה. אמא לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים. עורכת וכותבת במגזין "הגיע זמן חינוך". יוצרת הפרויקט "100 ישראלים קטנים" ב-Xnet, אשר מביא את הישראליות מנקודת מבטם של בני 7-8 מיוחדים מצפון ועד דרום ופרויקט "הילדים של אף אחד הם הילדים של כולנו" ב-ynet לתמיכה בילדים בסיכון שהוצאו מביתם, אשר גייס אלפי משפחות חדשות למעגל האומנה בארץ.