הדרך להצטיינות: 7 עצות שיעזרו לתלמידיכם לעוף קדימה

3837
הדרך להצטיינות: 7 עצות שיעזרו לתלמידיכם לעוף קדימה

מהרגע שהתחילה שנת הלימודים, עינת המורה למדעים לא מצליחה להעביר אפילו שיעור אחד בשקט והכל בגלל תלמידה אחת – שירה. היא מפטפטת עם חבריה ומסיחה את דעתם, צוחקת בקול רם וכשאף אחד לא מדבר איתה היא עושה רעשים עם העטים שבקלמר שלה. עינת מיואשת מהמצב. כשפנתה למחנכת הכיתה, המחנכת הופתעה מאוד לשמוע את הדיווח לגבי שירה. היא סיפרה לעינת כי שירה תלמידה עם יכולות גבוהות מהרגיל וידע מאוד רחב, יום בשבוע היא אפילו משתתפת בפרויקט המחוננים. מוזר שדווקא בשיעור מדעים, תחום חזק אצלה, היא מפריעה ולא מתעניינת. יחד הן החליטו לפנות להוריה של שירה, אשר ביררו את הנושא ומצאו את הבעיה: שירה משתעממת בשיעור. היא מכירה את הנושאים הנלמדים ולמרות שעינת מנסה להעביר את השיעור בדרכים יצירתיות, עבור שירה השיעור פשוט משעמם.

 

כך תלמידים מתקדמים

לאורך השנים מקובל היה תמיד לחשוב שתלמידים מתקדמים בלימודים לפי גילם והשלב ההתפתחותי-קוגניטיבי שבו הם נמצאים, אשר קשור לגילם: ככל שהילד גדל בגיל – כך הרמה שלו עולה. אך לא תמיד כך הדבר. הגישה השלבית פחות מקובלת היום. מחקרים חדשים בנושא התפתחות קוגניטיבית החליפו את הגישה השלבית, כאשר נמצא כי לפעוטות יש הרבה פעמים כישורים ביולוגיים מוקדמים בתחומים מסוימים, בלי קשר לגילם. אותם פעוטות במחקר, קלטו מהר מהצפוי עקרונות פיזיקליים, ביולוגיים וגם מספריים, אשר אינם מותאמים לגילם.

4 גורמים משפיעים על התקדמות מהירה בקרב תלמידים ותלמידות והם אינם תלויי גיל

 

ומה משפיע על אותה התקדמות מהירה? האם הילדים הללו פשוט נולדו חכמים יותר מאחרים? יכול להיות. האם זה הגורם האפשרי היחיד? ממש לא! מאמר מעניין מפרט את ארבעת הגורמים אשר יכולים להביא לרמה גבוהה יותר של חשיבה והתנהגות ושלושה מהם ניתנים להשפעה ולשינוי על ידי הסביבה ובעיקר על ידיכם – המורים והמורות. אלו הגורמים:

 

  1. הבסיס הביולוגי - יכולות מוקדמות ומולדות בתחום מסוים.
  2. היכרות מוקדמת ומיומנות מוקדמת בתחום מסוים.
  3. אינטראקציה עם אחרים או עם חומר מאותו התחום אבל ברמה גבוהה יותר.
  4. הקשרים סוציו-תרבותיים המוכרים להם מתוך ניסיון, באותו תחום.

 

אז איך כל המידע המחקרי הזה יכול לעזור לעינת לגרום לשירה להפסיק להפריע בשיעור ואפילו ללמוד ממנו ולהתקדם? חשוב לפני הכל להתחיל את השנה, וכל חומר חדש, בהערכה ראשונית של רמת התלמידים. העובדה כי כל התלמידים והתלמידות בני גיל זהה ובכיתה אחת לא אומרת כי כולם באותה רמה בנושא. תוצאות ההערכה יכולות להשפיע מאוד על היכולת שלכם/ן ללמד את הכיתה ולקדם את התלמידים והתלמידות בתחום הנלמד. במצב בו יש לתלמידים מסוימים הבנה בנושא – מתוך ידע קודם מהבית או מלימודים קודמים – חשוב לאתגר אותם בלמידה. הרמה של התלמידים והתלמידות יכולה לעזור למורה לבחור בדרך ההוראה שהכי מתאימה לכיתה ולתלמידים בה.

 

חשוב לאתגר את התלמידים והתלמידות בלמידה

7 עצות לקידום התלמידים והתלמידות שלכם/ן בלמידה:

1. תנו להם לרוץ קדימה

לתלמיד או לתלמידה שלכם יש כבר ידע רב בנושא מסוים – עודדו אותם להתקדם הלאה בחומר. תנו להם חומר קריאה מעניין ומתקדם באותו נושא, הפנו אותם לסרטונים ברשת בתחום, אתגרו אותם לכתיבה על אותו נושא. במצב בו יש להם ידע משמעותי בתחום – גישה לידע ברמה גבוהה יותר – יכולה לקדם אותם מאוד.

2. אתגרו אותם

כאשר אתם מלמדים חומר חדש – הציגו את הנושא והתחום ברמה גבוהה מעט יותר מרמת התלמידים בתחום. אל תתנו להם אינפורמציה בסיסית וקלה מדי – אתגרו אותם עם חומר מורכב יותר. אבל, שימו לב: אל תתנו להם גם חומר מורכב מדי, אשר יהיה להם קשה להבין. מצאו את הרמה הנכונה ביותר איתה כדאי להכניס את החומר החדש.

3. חברו אותן

במצב בו החומר אינו מוכר לתלמידות – חשוב לקשר אותו לחומר קודם שהן כבר מכירות וכך לעזור להן להתחבר לנושא.

4. למדו אותם בקבוצות

צרו בכיתה קבוצות הטרוגניות, המורכבות מתלמידים ותלמידות בעלי יכולות שונות וכך תאפשרו להם אינטראקציה עם חשיבה ברמה גבוהה יותר בפתרון בעיות, אינטראקציה אשר הוכחה כתורמת להתקדמות התלמיד.

5. קדמו - גם את המתקדמים

גם לתלמידים בעלי הרמה הגבוהה ביותר בכיתה מגיע להתקדם – ולכן, נסו לחבר אותם לתלמידים שיש להם אפילו רמה גבוהה יותר או למנחה שיקדם אותם בחומר, בעזרת חומרי הוראה מתקדמים.

6. למדו אותן ללמוד יחד

עזרו לתלמידות אשר רגילות ללמוד עם עצמן – להתחבר לשיטה של למידה משותפת ועזרה הדדית. החדירו את הרעיון הזה לתרבות הכיתתית וכך תאפשרו גם לתלמידות שפחות מכירות את דרך הלמידה הזו – ליהנות מהיתרונות שלה.

7. הפכו את החומר למיומנות

הרבה מהידע שכבר יש לתלמידים ולתלמידות שלכם נרכש בדרך של השתתפות בחיי קהילה, כלומר בחיים עצמם. זו הלמידה הכי משמעותית, והיא גם נכנסת בדרך כלל טוב יותר לזיכרון לטווח ארוך. למשל, למידת מיומנות כמו עבודה בגינה. גם הלמידה הפורמלית יכולה להילמד כמו למידת מיומנות. למשל, כאשר אתם מלמדים על חומרים שונים בטבע – צאו לטבע, השתמשו באותם חומרים. כאשר אתם מלמדים חשבון – חברו את החומר לחיים האמתיים – תנו דוגמאות ואפשרו לתלמידים ולתלמידות להשתמש בחומר ביום-יום.

הדפסת סיפור זה
הילה יגאל-איזון

עורכת תוכן ותיקה בתחום החינוך והמשפחה. אמא לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים. עורכת וכותבת במגזין "הגיע זמן חינוך". יוצרת הפרויקט "100 ישראלים קטנים" ב-Xnet, אשר מביא את הישראליות מנקודת מבטם של בני 7-8 מיוחדים מצפון ועד דרום ופרויקט "הילדים של אף אחד הם הילדים של כולנו" ב-ynet לתמיכה בילדים בסיכון שהוצאו מביתם, אשר גייס אלפי משפחות חדשות למעגל האומנה בארץ.