
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בזמן כתיבת שורות אלה, אין לימודים בישראל. מערכת החינוך שוב משותקת - הפעם בגלל מתקפת הטילים מאיראן. המציאות הזאת מצטרפת לרצף של משברים: קורונה, שביתות, מלחמה, ועכשיו - תקיפה ישירה על מדינת ישראל. כל אלה יוצרים מצב שבו תלמידים מנותקים לא רק מהשגרה הלימודית, אלא גם ממערכת התמיכה הרגשית שהמסגרת הבית־ספרית מאפשרת.
כשהכיתה נעולה, הלמידה צריכה להתרחש בדרכים אחרות. אחת מהן היא המפגשים המקוונים של המורים עם התלמידים ומתן משימות חינוכיות-רגשיות בעבודה עצמית. יצירת פודקאסט כמשימה לתלמידים היא כלי אישי, רגשי, יצירתי וחינוכי - שיכול להפוך למרחב בטוח שבו תלמידים מבטאים רגשות, מעבדים מציאות ומתחזקים.
בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבותן של מיומנויות SEL - מיומנויות רגשיות חברתיות, כחלק אינטגרלי מהחינוך. מדובר בזיהוי רגשות, ניהול רגשי, אמפתיה, כישורים חברתיים ויכולת קבלת החלטות אחראיות. כל אלה מהווים בסיס לבניית חוסן אישי, תחושת ערך ומסוגלות, בעיקר בזמנים של חרדה, בלבול וטראומה - כמו עכשיו.
הפודקאסט מציע לתלמידים דרך אישית לביטוי עצמי, כשהמורים מלווים את התהליך ומכוונים אותו, נוצר שילוב עוצמתי של תהליך אישי, למידה משמעותית, וקהילה תומכת. שימוש בטלפון החכם כמכשיר הקלטה לרגש, משנה את הייעוד היומיומי שלו. רוב הזמן, הנייד החכם משאיר את התלמידים כצרכנים - ובמשימה כזאת הם יצרנים פעילים וחוקרים את עצמם.
בעולם הפודקאסטים, תפקיד המורה משתנה. הוא לא "המומחה" שמעביר תוכן, אלא מלווה, שותף לתהליך. זהו שינוי מהותי בחינוך - ממיקוד בידע למיקוד באדם. בדיוק מה שצריכים התלמידים בשעה זאת. הפודקאסט מגלם גישה של פדגוגיה הומניסטית באופן מעשי: הוא נותן מקום לחוויות של התלמיד, לרגשותיו, לשאלות שמעסיקות אותו ולנרטיב האישי שלו.
התלמידים מספרים ומשתפים את מה שעובר עליהם ומרגישים בטוחים וסקרנים לייצר תקשורת עדכנית, כשלמעשה מדובר בתהליך ריפוי שמתרחש תוך כדי למידה. מאז השבעה באוקטובר ועד היום, תלמידים רבים בארץ הפיקו פודקאסטים כחלק מהתמודדות עם המציאות, ואחרי תקופת ביניים, המצב הביטחוני שב להיות מפחיד ומאיים. בצל הטילים מאיראן - זה הזמן להנחות תלמידים להקליט, לספר, לשאול, ולהביע את מה שהם עוברים. מדובר לא רק בתלמידי תקשורת. כל תלמיד מכיל סיפור ורגש, כל תלמיד יודע להקליט את עצמו בטלפון החכם או במחשב.
יתרון משמעותי הוא שאין צורך בציוד מיוחד וגם לא ידע טכני, כל תלמיד עם הטלפון החכם יכול להקליט באפליקציות הקלטה שמגיעות עם הטלפון. ניתן גם להקליט בוואצאפ ולרכז בקבוצה נפרדת או בענן החינוכי. אפליקציות וידאו שונות כמו קאפקאט מאפשרות גם הקלטת סאונד בלבד. באתר "פודיוקיישן" יוכלו התלמידים להקליט בחינם תחת המשימה שלכם ותתקבל תחנת פודקאסטים כיתתית.
בחינוך התיכוני אך בפרט ביסודי, חשובה ההעצמה והחיזוק הכרחי, כשרבים מהתלמידים לא מביעים את עצמם ולא מוצאים את המקום לדבר ולשתף. התוצר הנכון להם הוא יצירת פודקאסט סיפורי דרך סיפור דמיוני, שמעבד את המצב האמיתי, מקיש את הפחדים אבל גם את העוצמות האישיות, לדמות אחרת וממנה בחזרה אליהם. דרך כך נוכל לבנות קהילה פתוחה ותומכת באמצעות האזנה בין תלמידים לתלמידים, בין הורים לילדיהם ובין תלמידים למורים. ניתן דרך הפודקאסטים גם לזהות מקומות לחיזוק, שיחות אישיות ומתן מקום אישי לפתח את הסיפור. במקומות שבהם ישמו את המודל, התקבלו יצירות אותנטיות ומלאות בתקווה, הבנה של מציאות קשה, אבל גם אור פנימי וכוח להחזיק את המצב. זאת תקשורת מחזקת פנימית, חברתית וקהילתית.
הפודקאסט הוא לא רק יצירה אישית - הוא גם דרך לבניית קהילה שמדברת שיח רגיש, בוגר, שמחבר בין רגשות לבין ערכים, בין סיפור אישי לבין משמעות משותפת. המציאות בישראל מחייבת אותנו לחשוב אחרת על חינוך בכלל ובימים אלו בפרט. פודקאסט זהו כלי שמאפשר לתלמידים לא רק לבטא את עצמם, אלא גם לצמוח מתוך הכאב. פתחו להם מיקרופון - פתחו להם את הלב.