מחקר חדש קובע: כך תוכלו לסייע לתלמידים עם ADHD להתרכז בשיעור

62889
מחקר חדש קובע: כך תוכלו לסייע לתלמידים עם ADHD להתרכז בשיעור

הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היא ההפרעה הנפוצה ביותר בתלמידים כיום. כמעט שאי אפשר לדמיין כיתה בלי ילד המתמודד עם ההפרעה. תלמידים אלו עלולים להתקשות מאוד לשבת בכיתה וללמוד מבלי ליטול תרופות מתאימות ולעיתים גם לאחר נטילת תרופות. עם זאת, מחקר חדש הראה כי תלמידים שאובחנו ב-ADHD יכולים להצליח הרבה יותר, בעזרת פעילות גופנית ותנועה.

המחקר מצא כי תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז הצליחו להתרכז טוב יותר בלימודים וכן לפתור נכון יותר תרגילים, בימים בהם הם היו פעילים גופנית וכאשר תנועה התאפשרה להם, מאשר בימים בהם הם לא היו פעילים ותנועה לא התאפשרה. זאת ועוד, כאשר החוקרים בחנו קבוצת ילדים ללא הפרעות קשב וריכוז – לא נמצאו ממצאים דומים. כלומר, לפי מחקר זה, השפעתה של הפעילות הגופנית היא משמעותית בעיקר אצל ילדים שאובחנו כבעלי ADHD.

קשה אולי לדמיין מצב בו המורה למתמטיקה יוצאת לריצה עם תלמידיה על מנת לאפשר לתלמידים בעלי הפרעות הקשב הריכוז וההיפראקטיביות להצליח בשיעור (למרות שהדבר כנראה היה מועיל), אך ישנם לא מעט מורים בכל רחבי הארץ שכבר היום מצליחים לשלב תנועה בשיעור שלהם. כך לדוגמא ד"ר טלי דבורה, שזכתה לציון לשבח בפרס טראמפ, המשלבת יוגה בשיעורי המתמטיקה שלה באופן נפלא.

אך יש גם לא מעט פעילויות שניתן לאפשר לתלמידים אלו לעשות, שיקלו עליהם את הלמידה, מבלי שתדרשו לשינוי כלשהו במהלך השיעור. אספנו בשבילכם 9 דברים שאתם יכולים להציע לתלמידים בעלי הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות לעשות, על מנת להתרכז בשיעור.

9 צורות בעזרתן תוכלו לקדם  את למידתם של תלמידים המאובחנים ב-ADHD:

1. פעילות גופנית בבוקר לפני בית הספר או בהפסקות
עודדו את התלמידים לצאת לריצת בוקר, או לפחות לשחק במשחקים פעילים בהפסקות. ייתכן שמשחקים פעילים יתאימו יותר לתלמידים צעירים, בעוד שתלמידים בוגרים יותר, במיוחד כאלה שאינם מצטיינים בפעילות גופנית, ישמחו יותר להיות פעילים מחוץ לשעות הלימודים – בבוקר או אחר הצהריים. המליצו לתלמידים להפעיל את הגוף לפני השיעור, כך שיוכלו להצליח יותר בשיעור. ספרו להורי התלמידים על תוצאות המחקר והציעו להם לעודד את ילדיהם לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע במהלך שבוע הלימודים. בנוסף, עודדו את הנהלת בית הספר להקצות זמן ומרחב שיאפשרו לתלמידים לעסוק בפעילות גופנית מסוגים שונים בזמן ההפסקות.

2. אפשרו לתלמידים להפעיל את ידיהם בכיתה תוך כדי למידה
תלמידים בעלי ADHD ככל הנראה יחושו הקלה ויראו שיפור ביכולת הריכוז שלהם בלימודים אם תאפשרו להם להעסיק את הידיים שלהם במשהו אחר, תוך כדי השיעור. יש אינספור אפשרויות יצירתיות להפעלת ידיהם של תלמידים, על מנת שיוכלו להתרכז בלמידה. כך למשל כדורי לחיצה (שניתן לקנות או להכין בקלות מבלונים לא מנופחים הממולאים בקטניות), קיפודורים, פלסטלינות ובצקים שניתן לעצבם בצורה נוחה ולא דביקה, סקוצ' (מהסוג שנמכר בחנויות למכשירי כתיבה, זה שיש לו זכר ונקבה. לא זה מהמטבח) שתדביקו בתחתית השולחן והתלמידים יוכלו לגעת בו (נשמע אולי מוזר אבל זה מרגיע רבים) ועוד. לא משנה מהי האופציה שבחרת, הקפידו להבהיר לתלמידים את גבולות הגזרה של השימוש באביזר - למשל, הבהירו שאין להתמסר בכדורים או בקיפודורים.

האם אי פעם חשבתם שקיפודור יכול לעזור לתלמידים שלכם ללמוד טוב יותר?

3. צורות ישיבה שמאפשרות פעילות
אם תצליחו ליצור לתלמידים שלכם צורת ישיבה שדורשת פעולה כלשהי, ובמיוחד כזו שניתן להתחיל כאשר הם מרגישים צורך לזוז ולהפסיק במצבים אחרים, תוכל לסייע להם מאוד להתרכז וללמוד. כמה רעיונות לצורות ישיבה מיוחדות שתלמידיכם יוכלו להרוויח מהן:

  • חברו רצועת גומי גדולה, למשל רצועת יוגה, לרגלי הכיסא, כך שהתלמידים יוכלו למתוח אותה בעזרת רגליהם שוב ושוב במהלך השיעור.
  • אפשרו לתלמידים לשבת על כדורי יוגה או כדורי התעמלות. האמת היא שזה יכול להועיל מאוד גם לתלמידים אחרים בכיתה...
  • כסאות נדנדה, כסאות מסתובבים, "כיסאות דיסק" ושרפרפים מסתובבים (שימו לב שבמקרים כאלה כדאי שהתלמידים הללו ישבו במקום בו הם לא יפריעו לשאר הכיתה, וכן שהם לא ישתוללו יותר מדי ויפלו).
  • שולחנות עמידה  - עוד אפשרות שמומלצת לכל התלמידים.

4. מסטיק
אפשרו לתלמידים ללעוס מסטיק. זה יכול להקל עליהם מאוד. בקשו מהם לא להרעיש או לעשות בלונים, אך התייחסו בסבלנות להפרעות מסוג זה, שכן הן בהחלט יכולות לקרות בהתחלה, עד שהתלמידים יתרגלו. הזכירו להם בנועם שלא לעשות זאת או בקשו מאחד התלמידים בסביבתם להזכיר זאת כאשר התלמיד הלועס שוכח.

5. הרבו בפעילות כיתתית שמאפשרת עבודה במרחבים שונים
שינוי מרחב העבודה יכול להועיל לתלמידים עם ADHD, אך הוא גם יכול להסיח את דעתם. הדבר תלוי בתלמיד כמו גם במרחב העבודה שהוא בוחר. סייעו לתלמידים אלה לבחור במרחבי עבודה המתאימים להם, תוך בחינה של התנאים המתאימים לכל תלמיד. בדרך כלל יהיו אלה מקומות שקטים וללא הפרעות אך מגוונים ומאפשרים תנועה. נסו לבנות שיעורים ותרגולים שכל קבוצת תלמידים או תלמיד יכול לעשות במקום אחר, תוך כדי תנועה או לפחות לא ליד השולחן.

לא חייבים ללמוד רק ליד השולחן בכיתה

6. שרבוט
אפשרו לתלמידים לשרבט ולצייר. יש תלמידים שלהם התנועה הפשוטה הזאת יכולה להוות את כל ההבדל.

7. אזור תנועה בכיתה
בצד או בסוף הכיתה, צרו מרחב תנועה שבתוכו התלמידים יכולים לנוע. הגדירו מראש שאל המרחב נכנס בכל פעם תלמיד אחד בלבד (ניתן לעשות שני אזורים, דבר שיאפשר בכל פעם לשני תלמידים במקביל לנוע). רצוי להגדיר מראש את הפעילויות שמותר ואסור לעשות במרחב הזה (כך למשל – מותר לקפוץ, אבל אסור לצעוק או לעשות פרצופים לאחרים) ולהסביר לתלמידים שהפינה היא עבורם, ולכן חשוב שישמרו עליה וכן שישמרו בה על השקט וינסו שלא למשוך תשומת לב. צרו כללים לגבי הכניסה והיציאה לפינה הזאת, וכיצד שומרים על הסדר ברגעים אלו (כך למשל, ניתן להחליט שכל תלמיד יכול להיות בפינה 5 דקות, ולאחר מכן לצאת, וכי כאשר התלמיד יוצא, המורה בוחרת מי הבא מהתלמידים שיכנס, מתוך התלמידים המצביעים).

8. מתקן כושר
בדומה ליצירת אזור תנועה בכיתה, צירוף מכשיר כושר לכיתה יכול מאוד לסייע לתלמידים שלכם, אך גם עלול להוות הפרעה משמעותית. אם אתם בוחרים בכך, ניתן למצוא אופני כושר ישנות, טרמפולינה קטנה או הליכון קטן (סטפר). גם כאן, חשוב ליצור כללים ברורים לגבי השימוש ולהדריך את הכיתה כולה לגבי ביצוע פעילות גופנית על המכשיר, על מנת למנוע פציעות.

9. השיטה הישנה וה(מסתבר) טובה
מכירים את המורים האלה שברגע שאחד התלמידים מפריע קצת, מציעים לתלמיד ללכת "לעשות סיבוב מסביב לבניין" ולחזור? מסתבר שייתכן שהם צדקו כל הזמן הזה... לכל אדם קשה לשבת ולהקשיב בריכוז במשך 45 דקות, שיעור אחר שיעור, יום שלם (גם למורים. כך למשל גילתה המורה הזאת, שניסתה להיות תלמידה במשך יומיים). לתלמידים עם ADHD זה כמעט בלתי אפשרי. לכן תכנון של הפסקות פעילות גופנית בתחילת או באמצע השיעור, בהן חלק מהתלמידים מתרגלים ומי שמרגיש שהוא זקוק להוצאת מרץ יוצא לפעילות גופנית של 5 דקות, יכול להועיל מאוד לתלמידים המתקשים לשמור על ריכוז. אם אין ברירה, ניתן גם לשחרר תלמידים שמתקשים להתרכז באמצע השיעור באופן פרטני, להציע להם לרוץ קצת ולחזור מיד לכיתה. לבסוף ניתן למנות את אחד התלמידים למדריך הכושר הכיתתי לשיעור שלכם, ולהורות לו לבנות תרגילים מיוחדים לאמצע או לתחילת השיעור.

10. הפעילו אותם בשיעור
אורית ברנד מציעה שיטה פשוטה, מועילה וגאונית: הפעילו את התלמידים הללו בתוך הכיתה. בקשו מהם לחלק טושים או דפים, להביא משהו ממקום אחד לאחר, הקימו אותם ללוח, בקשו מהם להיות תורני כיתה. כל דבר על מנת לשמור אותם בתנועה חיובית.

כמובן שלא כל השיטות מתאימות לכל גיל, לכל מורה, לכל תלמיד ולכל כיתה. מורים גם נאלצים להתמודד בדרך כלל עם חוקי בית הספר ומשרד החינוך, שיכולים להגביל את השיטות בהן תוכלו לבחור, וכמובן - קושי במשאבים עלול בהחלט לא לאפשר את חלקן. אך השיטות הללו בהחלט יכולות לסייע לתלמידים שלכם המתמודדים עם ADHD להתרכז טוב יותר בשיעור. לכן הפיצו את הדברים, שוחחו עם הורים, קובעי מדיניות ומורים אחרים. נסו לאמץ את השיטות שניתן וכך אולי נוכל להתחיל במהלך שיסייע לתלמידים הללו.

ספרו לנו מה אתם עושים על מנת לסייע לתלמידים שלכם, המתמודדים עם ADHD, להתרכז בשיעור.

 

הדפסת סיפור זה
אור ב. שמש

עורכת מגזין "הגיע זמן חינוך".

פסיכולוגית קלינית מתמחה, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ותואר ראשון בספרות עברית ופסיכולוגיה.