
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"החטאתי למעלה מ-9,000 זריקות בכל הקריירה שלי. הפסדתי בכמעט 300 משחקים. ב-26 משחקים סמכו עליי כשלקחתי את זריקת הניצחון, והחטאתי. נכשלתי שוב, שוב, ושוב בחיי וזו הסיבה שאני מצליח." מייקל ג'ורדן, מגדולי שחקני הכדורסל כל הזמנים.
המסר של מייקל ג'ורדן למיליוני המעריצים שלו הוא שההבדל בין ספורטאי טוב לבין ספורטאי מצטיין אינו נעוץ רק ביכולת הטכנית, אלא ביכולת המנטלית להתמודד עם כישלון ולהפוך אותו לדלק לצמיחה.
כשאנחנו חושבים על מצוינות אקדמית, אנחנו נוטים להתמקד בכישורים קוגניטיביים: חשיבה לוגית, זיכרון, יכולת הפשטה. כשאנחנו חושבים על מצוינות ספורטיבית, אנחנו מתמקדים בכושר גופני, טכניקה, וקואורדינציה.
אבל המחקר הרב-תחומי של השנים האחרונות מראה תמונה מורכבת יותר: בשתי הזירות, המיומנויות הרגשיות והחברתיות הן אלו שקובעות מי יצליח להגיע למצוינות ולהתמיד בה.
במסגרת כתיבת המסגרת המושגית עבור תחום החוסן המנטלי בקרן טראמפ למצוינות בחינוך, שפותחה על ידי צוות SEL.box, נבחרו שש מיומנויות מרכזיות שחשובות לבחירה והתמדה של תלמידות ותלמידים במסלולי מצוינות.
כדי להמחיש את הקשר העמוק בין מצוינות בספורט ומצוינות לימודית בחרנו לייצג כל אחת משש המיומנויות הללו באמצעות דמות ספורטיבית. הבחירה לא הייתה מקרית – כל דמות מגלמת בצורה חיה ונגישה את המיומנות שהיא מייצגת.
מילי, שרוקדת בלט היא דוגמה למיומנות של מודעות עצמית, ליכולת לזהות חולשות, חוזקות ותחומי עניין. כמו רקדנית מול המראה שמכירה את עצמה ואת יכולותיה, כך גם על תלמידות ותלמידים מצטיינים שלעיתים קרובות נוטים לפרפקציוניזם להכיר בחולשות, כמו גם בחוזקות שלהם. ההיכרות של אדם עם כישרונותיו וחולשותיו מאפשרת לו לנהל טוב יותר את ההתמודדויות שלו עם מבחנים, אתגרים, הצלחות וכישלונות. היכולת לזהות תחומי עניין חשובה לתלמידים מצטיינים באופן דרמטי בגיל ההתבגרות שבו לסטראוטיפים ולחצים חברתיים יש תפקיד משמעותי בקבלת החלטות וכמו הבחירה במסלולי המצוינות.
נועם, שעושה יוגה מדגים את היכולת לוויסות רגשי. היוגה היא דוגמה ליכולת שלנו לנשום באופן מודע, לשלוט ברגשות ולהישאר רגוע גם במצבי לחץ. בדיוק כמו שספורטאי צריך לשמור על קור רוח לפני תחרות חשובה, גם תלמידות ותלמידים מצטיינים אשר נמצאים בסביבה תובענית ותחרותית שעשויה לייצר רמות גבוהות של מתח ולחץ, צריכים לפתח יכולות להתמודד עם לחצים ומתחים.
קשת, הקשתית שקולעת למטרה מייצגת את מיומנות הניהול העצמי שבאה לידי ביטוי ביכולת להציב מטרות ולפעול למען מימושן. הקַשָּׁת צריך מטרה, הוא ממוקד בה ויורה לכיוונה. במחקר איכותני של תוכנית סגול אשר חקר תלמידות ותלמידים מצטיינים ציין כי תלמידים מצטיינים נבדלים לעיתים קרובות מבני גילם ביכולת שלהם להתבונן קדימה, לחשוב על העתיד שלהם ולא רק לעסוק בהווה ולבנות לעצמם תוכנית פעולה על מנת להגיע למטרות שהם המציבים לעצמם.
אלונה, שקופצת לגובה מגלמת את תודעה של צמיחה או דפוס חשיבה מתפתח, גם מהבחינה הוויזואלית, בכל שלב הספורטאים מתפתחים וצומחים לגובה. בתחרות הקפיצה לגובה אנחנו רואים השתפרות באופן הדרגתי, כאשר בכל סבב גובה המוט עולה. בכל גובה יש למתחרה שלושה ניסיונות קפיצה ועליו להצליח רק באחת מהן, כלומר גם אם נכשלת באחת הקפיצות – יש לך עדיין הזדמנות לתקן.
איתן, שנופל בג'ודו מייצג את החוסן המנטלי. בג'ודו, הנפילה היא אומנות בפני עצמה – הג'ודוקה צריך ללמוד ליפול בלי להיפצע כדי שיוכל להמשיך להילחם. ג'יגורו קאנו, מייסד הג'ודו, אמר ש"הג'ודו אינו רק ספורט, אלא דרך חיים." הג'ודו אינו רק כוח פיזי אלא גם כוח נפשי, הוא לא מלמד את הספורטאי רק איך לנצח, אלא גם איך להפסיד בכבוד, הוא מלמד את הספורטאי להתמודד עם אתגרים וקשיים.
עמית ורעות, שמשחקים כדורסל יחד מלמדים אותנו על החשיבות שיש לרוח הקבוצה עבור היחידים שמרכיבים אותה. מתבגרים מושפעים בצורה משמעותית מקבוצת השווים שלהם. בכיתות מצוינות, כמו בקבוצת כדורסל תחרותית, קיימת באופן טבעי רמה גבוהה של שאפתנות ותחרותיות, שיכולה להתפתח לאווירה הישגית, שלילית ותוקפנית. כמו בקבוצת הכדורסל, ככל שתחושת השייכות, הפרגון והתמיכה נוכחים, יותר ספורטאים/תלמידים יבחרו להישאר בקבוצה.
מצוינות אמיתית, בין אם בספורט ובין אם במתמטיקה, דורשת מכלול של מיומנויות שחורגות הרבה מעבר לכישרון הפיזי או הקוגניטיבי. האם הדמיון בין העולמות יכול להעשיר את הכלים הפדגוגיים של המורות והמורים? לדעתי כן. למשל, מורים ומורות למתמטיקה יכולים לעזור לתלמידיהם לבנות חוסן מנטלי ולפתח תודעה של צמיחה. בנוסף, ניתן לשלב בכיתות מצוינות אלמנטים מתוך עולם הספורט כמו תרגול תחת לחץ, למידה מכישלונות ועבודת צוות – לטובת שיפור בהישגים האקדמיים של תלמידיהם. יש לכן.ם עוד רעיונות? מוזמנות ומוזמנים לשתף.