
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הוראת מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב במסלולי מצוינות מזמנת לא פעם אתגרים מורכבים – לא רק ברמה הקוגניטיבית, אלא גם ברמה הרגשית. בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת ההבנה שכדי לטפח מצוינות אמיתית, נדרשת התייחסות עמוקה גם ליכולת של תלמידים להתמודד עם עומס, תסכול, פחד מכישלון וחוסר ודאות. במילים אחרות – לחוסן המנטלי שלהם.
חוסן מנטלי מתאר את היכולת של אדם לשמור על תפקוד תקין ולהתאושש ממצבי לחץ, קושי או כישלון. אצל תלמידים במסלולי מצוינות, שמצופים להצטיין ולעמוד בסטנדרטים גבוהים, החוסן הזה נבחן כמעט מדי יום.
ככל שהתלמידים צעירים יותר, כך הם זקוקים להכוונה – ולעיתים גם להוראה מפורשת – של כישורים שיסייעו להם לפתח חוסן פנימי: שליטה עצמית, ניהול רגשות, פתרון בעיות וניהול מתחים.
למידה רגשית-חברתית (SEL) היא תהליך שיטתי ומתמשך של טיפוח ופיתוח מיומנויות תוך אישיות/רגשיות ובינאישיות/חברתיות המסייעות לתלמידים להבין את עצמם, לנהל רגשות, לקבוע מטרות, לגלות אמפתיה, לבנות מערכות יחסים חיוביות ולקבל החלטות שקולות.
בין אם אנו מלמדים משוואות דיפרנציאליות או תרגיל באלגוריתמים, תלמיד שלא יודע להתמודד עם תסכול – לא יוכל להתקדם באמת. ההבנה הזו עומדת בלב תפיסות חינוכיות חדשניות בעולם, ובשנים האחרונות גם בארץ, ובאה לידי ביטוי בגיבוש אסטרטגיות חינוכיות כמו זו של קרן טראמפ למצוינות בחינוך, המובילה מהלכים להטמעת SEL גם במסגרות מצוינות.
מהספרות המחקרית עולה כי מיומנויות SEL מתפתחות באופן מדורג – והן תלויות בגיל, תרבות, והקשר חברתי. כך למשל, היכולת לזהות רגשות אצל עצמנו היא תנאי מקדים ליכולת לנהל רגשות במצבי קושי. והיכולת לנהל רגשות היא בתורה קריטית ליכולת לפתור קונפליקטים עם אחרים או להתמודד עם חוסר הצלחה. במילים אחרות, אלו אינן מיומנויות "רכות", אלא אבני יסוד לביצועים אקדמיים גבוהים ולבריאות נפשית.
הנטייה לראות SEL כ"משהו רגשי" ולא רלוונטי לתלמידי מצוינות – שגויה. מחקרים מראים שמיומנויות רגשיות-חברתיות לא רק משפרות את תחושת השייכות והביטחון של תלמידים, אלא גם קשורות ישירות להישגים, ליכולת התמדה, ולפיתוח סקרנות וחשיבה עצמאית – תכונות שהן ליבת המצוינות.
כדי שתלמידים במסלולי מצוינות יגיעו למיצוי אמיתי של הפוטנציאל שלהם, עלינו לדאוג לא רק למה שהם יודעים – אלא גם לאיך שהם מרגישים, מתמודדים ופועלים מול אתגרים. מורים הם דמויות מפתח בתהליך הזה. באמצעות כלים פשוטים, רגישות וראייה רחבה, ניתן לטפח לא רק תלמידים מצטיינים – אלא גם בוגרים של מערכת חינוך שהם יציבים, מוסריים, אמפתיים, ובעלי חוסן מנטלי אמיתי.
קרן טראמפ פיתחה מסגרת מושגית המתמקדת בשש מיומנויות מרכזיות שנמצאו כנחוצות במיוחד לצורך התמדה והצלחה של תלמידי ותלמידות בכיתות ומסלולי מצוינות בחט"ב ובתיכון. תוכלו לראות אותן בטבלה הבאה לנוחיותכן.ם:
דוגמאות לאתגרים ייחודיים של תלמידי ותלמידות מצוינות |
הגדרה |
מיומנות |
תלמידים ותלמידות מצטיינים נוטים לפרפקציוניזם. הכרות של החוזקות, החולשות ותחומי עניין יכולה להקל על התמודדות עם מציאות שבה אתה לא תמיד הכי טוב. בנוסף, ישנם תלמידים מצטיינים שמרגישים מתח בין ההשתייכות לכיתת המצטיינים לבין הרצון שלהם להיות מקובלים, מודעות עצמית יכולה לסייע להם ליישב מתחים מהסוג הזה. |
היכולת לזהות חוזקות, חולשות ותחומי עניין |
מודעות עצמית
|
תלמידות ותלמידים מצטיינים נמצאים בסביבה לימודית וחברתית תובענית, ולעיתים תחרותית שעשויה לייצר רמות גבוהות של מתח ולחץ. ויסות רגשי יכול לסייע במידה רבה במצבי לחץ. |
היכולת לזהות רגשות, לשלוט בתגובות הרגשיות ולהביע אותן בצורה מתונה |
ויסות רגשות
דמות הבוגר: זיהוי רגשות |
מטרה ברורה מסייעת להתמדה במצבים של אתגר וקושי. בנוסף, ישנם תלמידות ותלמידים מצטיינים מרובי כישרונות ומחויבויות (תלמיד מצטיין שהוא גם מדריך בתנועת הנוער, תלמידה מצטיינת שהיא גם ספורטאית /מוזיקאית מחוננת וכד'). תלמידים אלה זקוקים לאסטרטגיות של ניהול זמן ותיעדוף משימות. |
היכולת להציב מטרות ולפעול למען מימושן |
ניהול עצמי
|
מתוך התנסויות העבר עלול להתפתח דימוי של "אני חכם כי אני מקבל 100 בלי ללמוד". במצב כזה, כשמגיע השלב שבו יש צורך להתאמץ כדי להצליח, תלמידים אלו עלולים לנשור ממסלול המצוינות, כדי להימנע מתחושת האיום על הערך העצמי. |
האמונה שהשקעה של זמן ומאמץ יכולים להניב השתפרות, וההבנה שקושי וכשלון הם חלק מהדרך |
תודעה של צמיחה
|
תלמידות ותלמידים שהתרגלו בגיל צעיר להיות מתויגים כמצטיינים עלולים לתפוס כשלון כאירוע דרמטי ומשתק ולא כחלק טבעי וחשוב בתהליך הלמידה. |
היכולת להסתגל לשינויים ואתגרים ולהתאושש לאחר כשלון |
חוסן |
מתבגרים מושפעים מקבוצת השווים שלהם. בכיתות מצוינות רמות גבוהות של שאפתנות ותחרותיות, יכולות להתפתח לאווירה הישגית שלילית ותוקפנית. הגברה של תחושת השייכות, פירגון ותמיכה חשובות לבחירה של תלמידים להישאר במסלולי מצוינות. |
היכולת ליזום ולשמר קשרים טובים עם אחרים, ולהיות חלק מקבוצת שווים שמעודדת את הצלחת כל חבריה |
יחסים בינאישיים/חברתיים |
על אילו מיומנויות הייתן.ם רוצות ורוצים לעבוד עם התלמידים? מחכים לקרוא את התגובות שלכן.ם.