
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יש כמה סימנים למורה ובטח למחנכ.ת לדעת שהגיע הזמן "להניח את המפתחות":
אם אתן.ם מרגישים את אחד מהסימנים הללו, אולי באמת כדאי לעצור רגע ולחשב מסלול מחדש – כי חינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל!
אני מאמין שרוב המורות והמורים שעומדים להתחיל את שנת הלימודים הקרובה מתרגשים – אפילו מאוד – לקראת האחד בספטמבר, ועבורם ליקטתי חמישה טיפים שיעזרו לצלוח את היום הראשון ללימודים ולפלס את הדרך ללבבות התלמידים.
אחד מכללי הברזל בחינוך הוא לדבר בגובה העיניים. מה זה אומר? שאם תתחילו לחפור לתלמידים שלכן.ם על כל מיני דברים שקשורים לתקנון הכיתתי, התנהגויות, הפסקות, מטרות ויעדים שקשורים לתכנים הלימודיים, קרוב לוודאי שתאבדו אותם. ומי כמונו יודעים ש'אין הזדמנות שנייה לתקן רושם ראשוני'.
אם תתחילו לדבר מעל הראש של התלמידים, מעבר לכך שתאבדו את הקשב שלהם – שגם ככה בנוי לתוכן בטיקטוק ופחות להטפות שנמרחות.
אז מה עושים?
קודם כל מדברים עם הנוער ב... שפת נוער.
רוצות.ים ממש להעיף אותם? הרשת, הפייס, האינסטגרם מלאים בכל מיני קטעים קצרים שקשורים לעולם הספורט: ליאונל מסי, כריסטיאנו רונאלדו, קובי ברייאנט או מייקל ג'ורדן.
תשדרו להם שאת מה שהם עוד לא למדו ואתן.ם כבר שכחתן.ם. זה יכול להוביל גם לאחלה של דיון כיתתי והיכרות עם התלמידים בדרך פחות שגרתית ומאוסה.
המון מחנכים ומחנכות, בטח אלו שרק נכנסו להוראה, חוששים מהעניין המשמעתי ולכן מעדיפים להתחיל עם דיסטנס ונוקשות. בשנותיי הרבות כמחנך, גיליתי שיותר מידי תלמידים מקבלים את הנוקשות הזו בבית והם מחפשים נואשות אחרי רוך, אוזן קשבת ואינטראקציה אמיתית עם הדמות החינוכית בחייהם שתהווה עבורם כתובת.
הרבה תלמידים יעדיפו להימנע מלשתף את ההורים שלהם במידע חשוב והכרחי כי הם יותר מדי עסוקים בבדיקת מיילים מהעבודה ובסגירת פינות.
אז מה עושים?
תורידו לרגע את חליפת המחנכ.ת. תנו להם להבין מי אתן.ם. תנו להם את התחושה שתהיו שם בשבילם. כל הזמן.
מחנך הוא הרבה יותר מ-AI. אנחנו לא ספקי אינפורמציה – וזה בדיוק הזמן להראות להם את זה.
לא תאמינו כמה כוח יש לחמצוצים או לעוגיות או לשוקולד כדי להבהיר לתלמידים שלפניהם מורה מסור.ה שמוכנ.ה להשקיע בהם.
ברור שאין בפינוק המתוק כדי להחליף את ההשקעה האמיתית שלכן.ם בתלמידים לאורך השנה, אבל זו דרך פשוטה ונעימה להעביר את המסר.
אז מה עושים?
אם כבר מחלקים ארטיקים, למה לא לנצל את זה לפעילות שוברת קרח?
תערכו סבב בו התלמידים צריכים לענות על השאלה: אילו הייתם יכולים להפוך לארטיק, מגנום, טילון או כל מאכל אחר – מהו המאכל שהייתם רוצים להפוך אליו ומדוע? איך הוא מייצג אתכם? מהם התכונות שלו שקשורות בכם?
והנה על הדרך קיבלתן.ם גם פעילות היכרות קלילה.
נשמע מוזר? קבלו את זה: הכינו מראש מסמך תיאום ציפיות שכולל איסוף מידע של מה שחשוב לכן.ם לדעת על התלמידים ותנו להם לענות עליו לפני תחילת הלימודים.
רוב האכזבות של התלמידים נובעות בדרך כלל מחוסר תיאום ציפיות: הם ציפו מהמורה שלהם למשהו אחד, ואתן.ם בכלל הייתן.ם בראש אחר. לכן, אם לא תיזמו ותבקשו מהתלמידים – ומההורים – לספר לכן.ם מה חשוב שתדעו בתור המחנכים שלהם, לא רק שתפספסו בענק אלא שהדברים האלה יחזרו אליכן.ם בהמשך שנת הלימודים. אל תגידו שלא ידעתן.ם.
אז מה עושים?
מסבירים לתלמידים כמה חשוב שהם ימלאו את המסמך השיתופי או את הדף עם השאלות או אם יהיה להם יותר קל, פשוט לגשת ולדבר אתכן.ם פנים מול פנים ולשתף בכל מיני דברים שאסור לכן.ם לפספס.
בסופו של דבר, זה תלוי רק בכן.ם אם התלמידים ירגישו שהם חווים חינוך בוטיק או חינוך פס ייצור: בחינוך בוטיק, המחנכ.ת משמש.ת לתלמיד עוגן. בחינוך פס ייצור, סביר להניח ששניה אחרי סיום הלימודים תשכחו מקיומם של התלמידים – וההפך.
מחנכות ומחנכים חדשים נוהגים לומר לתלמידים שלהם: "תסמכו עליי."
טעות.
למה שיסמכו עליך/עלייך? עשית משהו שאת.ה ראוי.ה לקרדיט מהם?
אז מה עושים?
כדי שהתלמידים שלנו יסמכו עלינו, נצטרך לעבוד קשה. מאוד. אחד מהדברים שאני עושה בכל פתיחת שנה זה ליצור קשר טלפוני עם כל ההורים. אני מציג את עצמי, מבקש שוב פעם לדעת כל מידע שרלוונטי על התלמידים שלי ובעיקר מעביר מסר: אני רואה את הילד שלכם, ואני יוצר איתכם קשר לא כי הוא הפריע, אלא כי אכפת לי.
ההורים מאוד יעריכו את העובדה שהמחנכ.ת של הילד שלהם פונה אליהם מסיבות טובות ולא רק תלונות. תתנו להם את התחושה הזו ותרוויחו את שיתוף הפעולה שלהם להמשך השנה.
***
מחנכות ומחנכים יקרים, המון בהצלחה לקראת פתיחת הלימודים. איזו תחושה מדהימה מחכה לכן.ם עם היום הראשון, כשתיכנסו לכיתה בידיעה שאתן.ם עומדות ועומדים לעצב את הנשמות של המנהיגים הבאים של עם ישראל!
לקריאת כתבות נוספות מבית 'הגיע זמן חינוך', הצטרפו לניוזלטר שלנו.