
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הטלפון מונח על השולחן – אבל מה הוא עושה לתלמידים? בכיתה של המאה ה־21, קשה לדעת מה מסיח את הדעת יותר: הודעה מבליחה במסך או משוואה בלוח. מחקרים, ניסויים ותובנות מהשטח מצביעים כולם לאותו כיוון – הסמארטפון, שנכנס אלינו לכיתה בתום לב, גובה מחיר סמוי מהלמידה, מהריכוז ומההישגים. ובצד השני של המשוואה? הבינה המלאכותית. גם היא מבטיחה להביא מהפכה חינוכית – אך בשימוש לא מבוקר, עלולה דווקא להעמיק את הפערים.
במאמר שלפניכן.ם, מבט כן ונוקב על הדינמיקה החדשה בין טכנולוגיה ולמידה – מהטלפון בכיס ועד ה-AI במסך.
השימוש בטלפונים במהלך השיעורים עלול לפגוע בתהליך הלמידה. נכון, פה ושם ניתן להשתמש בהם למטרות לימודיות, אך ברוב המקרים הם מסיחים את תשומת הלב של התלמידים, פוגעים בריכוז שלהם ומשפיעים לרעה על הישגיהם הלימודיים.
במקום להציג גרפים ממחקרים אקדמיים, אתאר ניסוי קטן שערכו בערוץ 13. לקחו תלמידות כיתה ח' ונתנו לכל הכיתה לבצע את אותו המבחן, עם שאלות ממבחן מיצ"ב במתמטיקה ושפה. חילקו את הכיתה לשניים: חצי אחד עשה את המבחן עם הטלפונים לידם, והחצי השני הניח את הטלפונים בתיק ליד הלוח. לאחר מכן, התלמידות החליפו תפקידים. התוצאה? פער של 14 נקודות בציונים לטובת אלו שהניחו את הטלפונים בצד, גם בקרב התלמידות שחשבו שהן לא מושפעות מהטלפון.
עכשיו, דמיינו איזה פער לימודי נוצר כשהתלמידים אפילו רק מחזיקים את הטלפון בכיס, שלא לומר משתמשים בו בזמן השיעור, לעומת תלמידים שלא מתעסקים עם הטלפון. בעצם, אין צורך לדמיין; אספר לכן.ם סיפור מהמציאות.
בחנוכה, כשהחזרנו ימי שביתה, הבן שלי, תלמיד כיתה ג', שהיה בחופשה, הצטרף אליי לשיעור עם כיתת י"א. אנחנו לומדים אקולוגיה מקורס של מט"ח, שאושר על ידי משרד החינוך. במהלך השיעור היו מספר שאלות רב-בררתיות (אמריקאיות). כשיש שאלות כאלו, אני אוסף תשובות מכל התלמידים. הבן שלי, שהיה בשיעור, ענה גם הוא. 30-40% מהתשובות של התלמידים היו שגויות (תלוי בשאלה). הבן שלי ענה על כולן נכון.
הוא לא גאון ולא טיפש. הוא ילד רגיל. בכיתה שלו יש תלמידים טובים יותר וטובים פחות ממנו. אבל אין לו טלפון, וכשהוא בכיתה הוא יושב, מקשיב ומשתתף, כמו שתלמיד אמור להיות. זה כל הסיפור.
כשאני אוסף טלפונים, חשוב לי שכל תלמיד ידע שיש לי גיבוי מלא מההורים לבקש ממנו את הטלפון. שהתלמיד ידע שכשההורים שלו יגיעו לבית הספר בגלל שימוש בטלפון, הוא הולך לפגוש חזית אחידה בנושא הזה. וכמובן שכדאי להורים לאמץ את הגישה הזו גם בבית.
ואם בטכנולוגיה עסקינן, ישנה שאלת השימוש הנכון בבינה מלאכותית (AI). כולנו שמענו על AI, ורבים מאיתנו, כולל התלמידים, משתמשים בה באופן יומיומי. משרד החינוך מעודד את המורים לשלב את ה-AI בתהליכי הלמידה ולהפעיל את התלמידים באמצעותה. הכוונה טובה, אך הביצוע, לתחושתי, עדיין רחוק מלהיות אופטימלי.
ה-AI היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא יכולה לשפר את הלמידה על ידי התאמת התכנים לתחומי העניין של התלמידים והתאמת רמת המשימות ליכולותיהם, ובכך לקדם אותם לעבר המטרות הלימודיות. מערכות כאלו מנתחות את ביצועי התלמידים ומציעות להם מסלולי למידה אישיים. מצד שני, שימוש לא מושכל ב-AI עלול לפגוע בפיתוח מיומנויות חשיבה עצמאית, חשיבה ביקורתית ויכולת פתרון בעיות.
מה שקורה היום הוא שהמורה נותנ.ת משימה, והתלמידים מעבירים אותה ל-AI לביצוע ומעתיקים את התשובה. כולנו יודעים שה-AI יכולה לטעות, החל מהמצאת עובדות ומקורות ועד למתן תשובות שאינן רלוונטיות לשאלה. שימוש יעיל ב-AI בשלב שבו אנו נמצאים מחייב שתיים, יש שיגידו שלוש, מהמיומנויות הקוגניטיביות הגבוהות ביותר, המורכבות ביותר והקשות ביותר: הערכה וביקורת, ושאלת שאלות פוריות – שאלות שמקדמות אותנו לעבר למידה מעמיקה ותובנות חדשות. הנה כמה דוגמאות לשאלות הערכה וביקורת שכל משתמש AI צריך לשאול:
באופן אידיאלי, התלמידים ילמדו עם AI בהוראה מותאמת אישית, אבל במצב הנוכחי, אם תוצרי המשימה הם ברמה גבוהה משהתלמיד יוכל להעריך, לבקר ולשאול שאלות פוריות עליהם, או שהמוטיבציה הלימודית לא מספיק גבוהה, הוא לא יעשה זאת.
כך נוצר מצב, מגובה מחקרית, שתלמידים חלשים או עם מוטיבציה לימודית נמוכה, מפעילים פחות את המיומנויות הלימודיות החשובות ביותר, והתלמידים החזקים שבעלי מוטיבציה לימודית גבוהה מפעילים אותן עוד הרבה יותר.
מה התוצאה? אם פעם רמת מיומנויות הלמידה הייתה מתפלגת בצורת פעמון, הבינה המלאכותית דוחפת אותה לעבר התפלגות בצורה של גמל דו-דבשתי (בי-מודלית). התלמידים החלשים נחלשים והחזקים מתחזקים. מערכת החינוך צריכה לשקול ולאגף את האתגר הזה בבניית התכנים המתקדמים החדשים.
עד שהלמידה מותאמת אישית תגיע, כדי שהתלמידים יוכלו לדחוף את עצמם קדימה ולא יסחפו אחורה, אנחנו, המורים, צריכים לכוון ולעודד את התלמידים לעבוד בצורה נכונה ופורייה עם AI ובה בעת לא להיצמד לסמארטפונים שלהם בכל מחיר בזמן השיעור. אנחנו אנשי השטח, וכרגע הכוח הוא בידיים שלנו עד שהמדיניות תדביק את הקצב.