בני נוער מתים על חדרי בריחה. הם נכנסים אליהם מלאי סקרנות ורצון לפתור חידות, ללמוד, להתקדם ולהצליח. כמה נחמד היה אם היו נכנסים לכיתה עם אותה סקרנות ומוטיבציה? המחשבה הזו עלתה במוחן של שלוש מורות יצירתיות במיוחד בחטיבת הביניים, שרצו לגרום לתלמידיהן להתלהב מלימודי המדעים. הן החליטו להשתמש בחיבור הזה של בני הנוער להרפתקאות חדרי הבריחה – כדי לגרום להם להתחבר לחומר הלימוד ויצרו עבורם "קופסאות בריחה" בנושא הנלמד: חומרים. כלומר, הן בנו אוסף של סיפורים וכתבי חידה בצורה של טקסטים, ציורים ומשחקים, שעוררו את סקרנות התלמידים ולימדו אותם בדרך של הרפתקה, מהם החומרים השונים בטבע.
הרעיון המקסים הזה עזר לתלמידים באותה חטיבת ביניים להתחבר לחומר, להבין אותו ואפילו לאהוב אותו. נהדר, אבל אותו רעיון יעיל ויצירתי יכול היה להישאר רק בין כותלי אותו בית ספר ולשרת רק את אותם תלמידים אשר זכו במורות יצירתיות. ומה עם תלמידי בתי הספר האחרים? היה נחמד אם כולם היו יכולים ליהנות מהיצירתיות של אותן מורות, לא? ויתרה מזאת, אם הרעיון היה נהגה במוחה של מורה אחת בודדה, הוא בהחלט היה עלול להיגנז בגלל מחסור במשאבים ובעיקר בזמן.
למרבה המזל, אותן שלוש מורות שייכות לקהילת מורים לומדת, אשר נפגשת באופן קבוע לשיתוף דרכי הלמידה וההוראה של המורות והמורים. כך העבירו אותן מורות את הרעיון שלהן לקהילת המורים האזורית ומשם הוא עבר לקהילות מורים בית ספריות בכל הארץ והגיע למספר רב של תלמידים. והעניין לא הסתיים שם. בשל אותו שיתוף, הרעיון התקדם, צמח ועבר פיתוח לכיוונים שונים ונוספים על ידי מורות ומורים נוספים. כך למשל, באחת הקהילות, ההשראה הזו אפילו גרמה לתלמידים ליצור בעצמם קופסאות בריחה בהקשר של הנושאים הנלמדים.
כל הטוב הזה ככל הנראה לא היה קורה ללא קהילת המורים הלומדת של אותן מורות.
אז מהי קהילה מקצועית לומדת?
המושג קהילה מקצועית לומדת (PLC – Professional Learning Community) לקוח מהמגזר העסקי ומתייחס ליכולת של ארגונים ללמוד. מתוך המושג הזה נבנתה הגדרה מקבילה בתחום ההוראה:
קהילה מקצועית לומדת היא קבוצה של אנשי מקצוע הבוחנים באופן משותף את הידע והפרקטיקות שלהם ודנים בהם, במטרה להשתפר מבחינה מקצועית. בקהילת מורים מקצועית לומדת, המורים נפגשים באופן קבוע, לומדים יחד, משתפים בדעותיהם, בפרקטיקות שהם מבצעים בכיתה ובדילמות שונות שעולות מהכיתה, ועוקבים אחר תוצרי הלמידה של תלמידיהם. הם מנתחים את תהליכי ההוראה והלמידה, מסיקים מסקנות ומבצעים שינויים במטרה לשפר את ההוראה שלהם ואת הלמידה של תלמידיהם.
קהילות מורים מקצועיות יוצרות יחד ידע משותף וחדש, המתפתח בתוך קהילת המורים ועובר גיבוש והעצמה בעזרת עמיתים החולקים התנסויות דומות. המורים בקהילה מקצועית לומדת מפתחים אחריות משותפת להתפתחות המקצועית של חברי הקהילה ולפיתוח הידע המקצועי שלהם.
כתבה זו נכתבה בעקבות מאמר שפרסמה זהבה שרץ, מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן במגזין "קריאת ביניים". שרץ מתארת בכתבה את היתרונות הרבים של קהילות מורים מקצועיות לומדות בחטיבות הביניים, לצדן של ההשתלמויות המסורתיות למורים. במאמר שרץ גם מציעה מאפיינים המבהירים מהי אותה קהילת מורים מקצועית לומדת:
6 המאפיינים של קהילה מקצועית לומדת
כך תעשו זאת בעצמכם
איך יוצרים קהילה מקצועית לומדת של מורים? ישנם מספר מאפיינים שחשוב לשים עליהם את הדגש:
עוד כתבות בנושא קהילות מורים לומדות:
יש לכם ניסיון מעניין עם קהילת מורים לומדת? רעיונות חדשים לחלוק? נשמח אם תשתפו אותנו בתגובות ואף תכתבו לנו על כך ל-[email protected], כי ידע משותף – הוא כוח.