לא לחירום בלבד: הכניסו את הלמידה המקוונת לשגרת התלמידים והמורים

3633
לא לחירום בלבד: הכניסו את הלמידה המקוונת לשגרת התלמידים והמורים

לפתע וללא הכנה מוקדמת הגיע אלינו וירוס הקורונה בטיסה ישירה לנתב"ג. יחד עם הווירוס, הגיע הצורך בלמידה מקוונת מרחוק על ידי שימוש באמצעים דיגיטליים. בתפיסתנו חשבנו כי בני הנוער חיים, נושמים ואוכלים אינטרנט ורשתות חברתיות וכי יש להם את היכולת לקפוץ למים העמוקים של הלמידה המקוונת ואף יותר מכך - שלסוג למידה זו הם מייחלים.

עם פרוץ מצב החירום הנוכחי, סידרנו מערכת, דאגנו ליצירת קשר עם התלמידים וכתבנו פרוטוקולים מסודרים לקראת מעבר ללמידה מקוונת. חרף ההתארגנות המהירה, התחוור לנו כי חלק מהתלמידים נעדרים מיומנויות בסיסיות של אוריינות למידה מקוונת והתנהלות מקוונת במרחב הדיגיטלי החינוכי. ניתן לומר כי בעוד התלמידים מתמצאים היטב בשדה של יישומים חברתיים דוגמת ווטסאפ, אינסטגרם וטיק-טוק, הם אובדי עצות כשהם מתבקשים לכתוב דואר אלקטרוני, להגיש מטלה באופן מקוון או לעבוד בקבוצה על משימה בכלים שיתופיים.

מצבם של חלק מהמורים לא טוב בהרבה. בעוד שבני הנוער שייכים לדור המסכים, עבור חלק נכבד מהמורים מדובר בשדות זרים המעוררים פעמים רבות חשש. רוב המורים השייכים לדור ה-X וחלקם לדור ה-Y לא התנסו בצורה מעמיקה בהפעלת טכנולוגיות למידה דיגיטליות. חשש זה יצר העדר ידע טכני בכלים הדיגיטליים, המשולב בתהיות פדגוגיות לגבי אפקטיביות הלמידה עצמה.

לאור זאת, אין אנו צריכים להיות מופתעים שפעם אחר פעם הלמידה המקוונת נכשלת ברמה הלאומית. אנחנו לא מצליחים, כמערכת חינוך, לייצר למידה דיגיטלית אמיתית ואיכותית, למידה שתשקף את המיומנויות המרכזיות שאנו מבינים שהלומד במאה ה-21 צריך להיות מצויד בהן. 

אין ספק אם כך, כי תלמידים ומורים צריכים להיות אורייני למידה מקוונת באופן שגרתי. ניתן לומר כי מדובר במיומנות חדשה המהווה חלק ממיומנויות המאה ה-21 וכוללת מיומנויות משנה של איתור וחיפוש מידע, מציאת סיוע באופן עצמאי באמצעות האתרים השונים, גישה לפלטפורמות מקוונות, שימוש בכלים של למידה מקוונת  - דוא"ל, כלים שיתופיים, פלטפורמות ניהול למידה שונות (גוגל קלאסרום, מודל וכיוב'), עבודה עצמאית, ניהול עצמי של זמן, אחריות וכו'.

לדעתנו, חייבת לחלחל ההבנה כי אנחנו צריכים להיפרד מהביטוי "למידה בשעת חירום". למידה המיועדת לחירום בלבד, דינה להיכשל וזוהי טרמינולוגיה מוטעית. הדרך הנכונה ביותר להמשיך שגרת לימודים במצבי חירום, היא שימוש בפלטפורמות למידה מקוונת בשגרה, בהתאם ליכולות של בית הספר. 

לא ניתן לצפות ממורים ותלמידים ללמוד במשך שנים בשיטות אנלוגיות ולקוות כי ביום בהיר אחד יזנקו עשרות שלבים ללמידה דיגיטלית מרחוק, תוך הטמעת מיומנויות למידה חדשות ועדכניות. כיצד מגשרים על הפער ויוצרים בכל זאת למידה משמעותית מרחוק? אספנו עבורכם מספר עצות חשובות:

 

מערכת לימודים מקוונת בכיתה: כל השנה

הפתרון המיטבי בזמני שגרה הוא ליצור מערכת לימודים מקוונת, אשר תלווה את המורה בכיתה. שימוש בלמידה מקוונת בשגרה היומיומית תאפשר לימוד והטמעה של מיומנויות למידה דיגיטליות שתאפשרנה מעבר קל, פשוט, מהיר ונוח ללמידה מרחוק בזמני חירום. 

 

מאגר סרטונים ומדריכי הפעלה

הקמת מערך למידה והטמעה של מיומנויות למידה מקוונת למורים ולתלמידים - קיים צורך בבנייה של מאגר סרטונים ומדריכי הפעלה, שיאפשרו למידה עצמאית של מורים ותלמידים. קיים מגוון רחב של כלי למידה מקוונת וכל בית ספר מנסה להדריך את תלמידיו ומוריו באופן עצמאי ומנסה ״להמציא את הגלגל״. מאגר מוסדר של מערכי הדרכה פשוטים למורים ותלמידים יחסוך משאבים ויסייע בהטמעת הכלים בזמני חירום. 

 

תמיכה טכנית בזמן אמת

יש צורך בבניית מערך תמיכה טכנית לכלים בסיסיים של למידה מקוונת מרחוק. המערך יכול להיות בנוי מצוותי הוראה, צוותי מנהל ואנשי מקצוע טכניים, אשר ידאגו למתן מענה לתלמידים ומורים המתקשים בתפעול הכלים המקוונים. וכן, לסייע בעניינים לוגיסטיים דוגמת טיפוסי סיסמאות ופתיחת חשבונות משתמש. 

 

תמיכה מורלית במורים ובתלמידים

תמיכה גם למורים על ידי צוות ההנהלה ורכזים וגם לתלמידים על ידי המורים. התמיכה באה לידי ביטוי ביצירת קשר אישי ובחיזוקים חיובים

 

בניית סדר יום מותאם לצרכי התלמידים והמורים

יש לדאוג לבנות סדר יום מקוון לתלמידים, אשר יכלול התייחסות לפן הרגשי, הלימודי, החברתי והפיזי. סדר היום צריך לכלול שיעורים סינכרוניים במקביל לשיעורים א-סינכרוניים באופן מאוזן אשר לא יעמיס על התלמידים והמורים בתקופה שהיא עמוסה רגשית גם ככה. סדר היום יאפשר יצירת אי של שגרה בתוך מצב לא שגרתי ויקל, בתקווה, את התמודדות התלמידים והמורים. חשוב כי סדר היום יכלול מדי יום שיח רגשי-חברתי של המחנכים עם התלמידים באמצעים מקוונים, תוך מתי עדיפות לשימוש באמצעים ויזואלים באמצעותם המורה יוכל לראות את התלמידים והתלמידים יוכלו גם לראות זה את זה. 

 

הגשת מטלות ומשוב

דרך נוספת ליצירת דיאלוג משמעותי ומקרב עם התלמידים היא באמצעות התייחסות ומתן משוב מקדם למטלות התלמידים המוגשות עד סופו של היום. מובן כי משוב מסוג זה דורש משאבים רבים מצד המורה, אך עדיף לתת לתלמידים פחות מטלות ולוודא שמטלות אלה אכן מקבלות התייחסות ראויה מצד המורה. 

 

בכל משבר או שעת חירום יש הזדמנות להתפתחות ושינוי. אנו מקווים כי מהמשבר הנוכחי תצא ההבנה בקרב בתי הספר - כי תחילתה של למידה מקוונת ומשמעותית בחירום, היא למידה מקוונת ומשמעותית בשגרה.

השתתפו בכתיבה:

  • דר' הדס ברודי שרודר, מנחה בפורצי דרך את בית ספר סינגאלובסקי, מטעם מכון ברנקו וייס בעיר תל אביב יפו. ראש תכנית רגב במכללת אורנים ומנהלת מהלך השקפה בברנקו וייס במחוז חיפה.
  • סהר גולן, בן 32, מנהל חטיבת הביניים אורט סינגאלובסקי בדרום תל אביב. מאמין בכל לבו שחינוך ופדגוגיה איכותית הם המפתחות למוביליות חברתית ולצמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית. נשוי לסתו ואבא של ארי.
  • מייקל מאירוביץ, נשוי לטלי ואב לשלושה, מנהל קריית החינוך שש שנתית אורט סינגאלובסקי, לאחר שעשה הסבה מהייטק להוראה. מאמין בקשר אישי ומשמעותי, הכולל דיאלוג מתמיד ובלימוד מיומנויות לחיים המובילים למצוינות ערכית ולימודית.

  

הדפסת סיפור זה
רן גולנד הורביץ

איש חינוך, מנהל פדגוגי וסגן מנהל שש-שנתי של קריית החינוך אורט סינגאלובסקי בתל-אביב. בחיפוש מתמיד אחר דרכים להפוך את הלמידה לרלבנטית לחיי התלמידים ולייצר דיאלוג משמעותי עם תלמידים, מורים, הורים ובכלל.

אבא לאיתן ובן-זוגו של תום.