מדוע כדאי להכין תלמידים לכישלון?

3837
מדוע כדאי להכין תלמידים לכישלון?

מאת: סטיבן רוברטסון

 

במערכת (חינוך) שפועלת באחריותיות גדלה והולכת, ומשתמשת בבחינות שתוצאותיהן קריטיות, לעיתים נראה כאילו תלמידים ותלמידות נעים מהצלחה אחת לשנייה, מתקדמים ומצליחים להשיג תוצאות משמעותיות. במערכת שכזו, חשוב מאוד לעודד את התלמידים ליטול סיכונים ולתכנן אתגרים אינטלקטואליים, כדי לאפשר להם לממש את הפוטנציאל המלא שלהם. עם זאת, פרקטיקה כזאת תוביל, באופן בלתי נמנע, למקרים שבהם התלמידים באמת ייתקלו בכישלון; אילו מיומנויות הם צריכים כדי להתמודד עם הכישלון ולהשתמש בו כתמריץ לשיפור?

בשנים האחרונות נהוג לחשוב – באופן שגוי – שהלמידה מתרחשת באופן כרנולוגי. דעה זו מובילה לכך שאנשי החינוך מסדרים לתלמידים הזדמנויות שבהן יוכלו לקפוץ מהצלחה להצלחה, ולעולם לא להיתקל בכישלון. אבל אם זה אכן המקרה, האם התלמידים שלכם באמת לומדים?

רוב התלמידים תופסים את הכישלון כהפך ללמידה אבל בפועל - להיכשל פירושו ללמוד 

לשלב את הכישלון בתהליך הלמידה

השאלה שעולה בתחום זה, של חינוך בעל תוצאות קריטיות, היא עד כמה התלמידים שלכם מוכנים לאמץ את הכישלון אל ליבם ולקבל אותו? לעיתים נדירות בלבד אנו נתקלים בגישות כאלה, ועליכם מוטל לוודא כי תלמידיכם לא רק יקבלו את הכישלון, אלא ישמחו בו.

תלמידים שיודעים כי כישלון הוא תוצאה מקובלת ירגישו בטוחים מספיק בכדי להסתכן. רק באמצעות נטילת סיכונים מושגות התוצאות החינוכיות העשירות ביותר. תוצאות אלה אינן מוגדרות רק באמצעות ציון במבחן. כדי לעזור לתהליך זה לקרות, חשבו אם הדברים הבאים מתקיימים בכיתה שלכם:

7 תנאים להצלחה בכישלון

  • ספקו לתלמידים ארגז כלים להתמודדות עם כישלון.
  • שבחו את המאמצים הטובים של התלמידים והראו להם כיצד לקדם את הלמידה שלהם.
  • פתחו מערכת ערכים שבה הילדים אינם מפחדים להיכשל, ויודעים לפתח אסטרטגיות להתמודדות עם אתגרים.
  • אל תסתירו מהתלמידים את הטעויות שלכם. מבוגרים טועים כל הזמן, אך לעיתים רחוקות בלבד הילדים מקבלים הזדמנות לראות זאת.
  • הפכו את הטעויות שלכם להזדמנויות הוראה והדגימו לתלמידים איך מתמודדים היטב עם כישלון.
  • תלמידים צריכים לצבור ביטחון שיאפשר להם להתנסות בפעילויות חדשות בסביבה בטוחה ומוגנת, ובידיעה שיזכו בעידוד ובתמיכה גם אם ייכשלו. כישלון אינו משהו שצריך לפחד ממנו; זהו חלק מתהליך למידה שיש לאמץ.
  • התלמידים צריכים לדעת שמותר להם להיכשל, ומה שחשוב הוא לנסות שוב. זה מה שיוביל להצלחתם.

תלמידים שיודעים כי כישלון הוא תוצאה מקובלת ירגישו בטוחים להסתכן

שילוב הכישלון כהיבט מקובל בתהליך הלמידה בכיתה ייצור סביבה שתומכת בפיתוח הישגים גבוהים, ויעזור לתלמידים לפתח את המיומנויות הדרושות להצלחה, במקום לרכוש את הידע הנדרש כדי לעבור את המבחן. רוב התלמידים תופסים את הכישלון כסתירה ללמידה. תפקידנו הוא לוודא שהם מזהים את מקומו של הכישלון בתהליך הלמידה; להיכשל פירושו ללמוד. ארגז הכלים למורה דוגל במשפט "כישלון הוא הדרך היחידה לצמוח".

 

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר Teachertoolkit.

 

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp