אחת השאלות הגדולות בחינוך העולמי בשנים האחרונות, הינה כיצד ניתן להכין סטודנטים להוראה, כך שיגיעו לכיתות כאשר הם מוכנים ויודעים ללמד, מכירים פרקטיקות הוראה יעילות, ומרגישים ביטחון ביכולתם להנהיג כיתה וללמדה.
מורים רבים שאינם מוכנים, לא מוצאים עבודה או נושרים מהמקצוע לאחר שהתחילו ללמד, למרות שסביר שחלק ניכר מהם היו יכולים להיות מורים איכותיים ביותר. מתוך חוסר המוכנות הזאת, במשך שנים, 50% מהמורים החדשים פרשו מהמקצוע במהלך השנים הראשונות לעבודתם כמורים.
חשיבותה של שאלה זאת מקבלת משנה תוקף מתוך ההבנה כי איכות ההוראה היא הגורם העיקרי שמשפיע על למידת התלמידים, בכל העולם.
אחת מהצורות להכשרת מורים, שנחשבת לאפקטיבית במיוחד ומראה תוצאות מדהימות, היא הכשרה המבוססת על התנסות מעשית בהוראה. דו"ח שהוציא המרכז למדיניות החינוך במכון המחקר האמריקני (AIS), קובע שהמודל שמכין מורים בצורה הטובה, המקיפה והמעמיקה ביותר, הוא המודל בו סטודנטים להוראה לומדים הוראה בהתבסס על חוויותיהם מהתמחות ארוכה בהוראה, שנעשית תוך כדי הלימודים. המומחים מציעים שיש ללמוד ללמד בתוכניות המחוברות לפרקטיקה, כך שכל סטודנט להוראה ילמד הוראה דרך התנסות מעשית, רצינית וארוכה בהוראה, וכן דרך משוב ובחינה רצופים של אופן ההוראה שלו.
בעולם, תוכניות כאלו, הנקראות על פי רוב "תוכניות רזידנסי", מצליחות במיוחד. כך למשל, תוכנית הרזידנסי להכשרת מורים בבוסטון, מכשירה מורים חדשים דרך התנסות בכיתה. סטודנטים להוראה מחלקים את זמנם בין כמה ימים בשבוע בהם הם נמצאים בכיתות, צופים ועובדים יחד עם מורה מנוסה, לבין קורסים אותם הם לומדים. הקורסים, רובם ככולם, מתבססים על ההתנסות המעשית של הסטודנטים, ודורשים מהם לבחון וללמוד כיצד מלמדים, באופן פעיל.
אחד היתרונות הברורים של תוכניות אלו, הוא שגם תלמידים של מורה בשנתו הראשונה, מקבלים מורה בעל ניסיון. מייסד שותף של תוכניות הרזידנסי מספר: "במשך שנים הציק לי, שלמורה לא מנוסה שמגיע לכיתה בפעם הראשונה, תהיה ככל הנראה הזדמנות שניה, בשנה הבאה, ללמד טוב יותר את הנושא, למשל אלגברה. אבל לתלמיד כיתה א' שלמד אצל אותו המורה לא תהיה הזדמנות שניה ללמוד את הנושא הזה בשנה הבאה".
על ידי הכנת המורים מראש, הכנסתם לכיתות וביסוס ההכשרה על ההתנסות המעשית שלהם, מורים חדשים מגיעים מצוידים בפרקטיקות הוראה ותחושת ביטחון. זאת ועוד, תוכניות ההכשרה הללו מקפידות על שמירה על "רשת ביטחון" כך שמורה חדש שנכנס למערכת מקבל תמיכה ממושכת מצד תוכנית ההכשרה, גם אחרי שסיים אותה. לעיתים קרובות תוכניות אלה מציעות שירותי השמה בבית ספר, כך שהמורה יודע מראש שתהיה לו עבודה לאחר סיום הלימודים. גם לאחר תחילת העבודה כמורה – מסיימי תוכניות הרזידנסי מקבלים תמיכה ומעודדים להמשיך ללמוד ולהתפתח כמורים בכל עת.
והתוצאות מדברות בעד עצמן – כ80% מהמורים שהוכשרו בתוכניות מסוג זה מתמידים במקצוע ההוראה לאורך שנים רבות.
המודל הזה של תוכניות הרזידנסי להכשרת מורים, עשה עלייה לפני שלוש שנים, ומתפתח מאז גם בישראל, כאשר בשנתיים האחרונות נפתחו שמונה תוכניות הכשרה חדשות המתבססות על ההתנסות המעשית של הלומדים בהן. תוכניות אלו נקראות בשמן העברי - תוכניות הכשרה קליניות מעוגנות בית ספר.
על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר, נוצרה רשת פעולה משותפת של התוכניות השונות שהוקמו, על מנת לקבוע סטנדרטים עקביים ללימודי הוראה, למיין ולקבל את המועמדים הטובים ביותר למקצוע ואף להציע לבוגרים תוכניות השמה מקיפות, על מנת שכל מורה שמסיים את התוכנית יוכל להתחיל ללמד במהרה. זאת ועוד – גם לאחר תחילת עבודתו של מורה בבית הספר החדש, התוכניות בארץ מציעות ליווי אישי ומקצועי וכן רשת בוגרים שנועדה לתמיכת עמיתים.
כדי ליצור את כל זאת, ראשי תוכניות ההכשרה הקליניות המעוגנות בית ספר טסו יחד לחו"ל ולמדו מהתוכניות המצליחות בעולם בתחום הכשרת הרזידנסי.
כעת בתום שנה של פעילות, התוצאות מתחילות להגיע – יותר מ90% ממסיימי התוכניות מצאו עבודה בתום התוכנית, ו-4 תוכניות הכשרה נוספות נפתחו השנה.
כעת, כצעד נוסף שנועד לפתוח את התוכניות למעוניינים ולספק כמה שיותר מידע - כל התוכניות הללו מרוכזות במקום אחד, על מנת להקל את החיפוש של מי שמעוניין ללמוד הוראה באופן המחובר להתנסות בכיתה. אז אם הוראה היא משהו שמעניין אתכם, את מוזמנים להיכנס לאתר "הוראה פלוס" ולמצוא את התוכנית שמתאימה לכם!