מיהו מורה טוב? הוראה איכותית אינה תלויה בידע טכנולוגי (גם בחינוך מרחוק)

4342
מיהו מורה טוב? הוראה איכותית אינה תלויה בידע טכנולוגי (גם בחינוך מרחוק)

בשבועות האחרונים, בשל משבר הקורונה, אנחנו עדים לשיח נרחב סביב הצורך להתאים את ההוראה לעידן הדיגיטלי. מאמרים רבים פורסמו ומפורסמים בנושא המוכנות ללמידה מרחוק באמצעות טכנולוגיה, וחברות המציעות פתרונות למידה מרחוק משווקות את המוצרים שלהן בקדחתנות. בנוסף, נושא הגישה לטכנולוגיה תופס את מרכז הדיון בעניין שוויוניות בחינוך ואיך הפערים בגישה משפיעים על תלמידים מרקעים שונים.

 

המורה האיכותי – קווים לדמותו

גם השיח על הוראה ומורים מתרכז כעת בטכנולוגיה ונשמעות קריאות למורים להסתגל ללימוד מרחוק. שליטה בפתרונות טכנולוגיים ויכולת תפעול שיעור מרחוק, עברו למרכז הדיון על מיהו מורה טוב. האם מורה טוב הוא מורה שיודע להפעיל ZOOM? אני מוטרד מהאפשרות ששיח הטכנולוגיה והלימוד מרחוק תופסים את מרבית תשומת הלב בהקשר החינוכי / פדגוגי, כאשר למעשה, אלמנטים אחרים בהוראה חשובים הרבה יותר, דווקא בעת המשבר.

שלא תבינו אותי לא נכון, גם השיח הטכנולוגי חשוב. אני מסכים עם הדברים שאמרו רבים, שיש כרגע הזדמנות ללמוד ולהטמיע כישורים הקשורים בלמידה מרחוק, שישמשו אותנו גם עם סיום המשבר, אבל האם היכולת ללמד שיעור מרחוק או לשלוט בטכנולוגיה המאפשרת את זה מגדירה מיהו מורה טוב ומי לא?

מורים טובים הם אלו היכולים לייצר למידה משמעותית, רציפה ואפקטיבית בקרב כל תלמידיהם. הם מומחי תוכן, אך גם מומחים בשיטות פדגוגיות. הם יודעים כיצד לנהל כיתה של 35 תלמידים ולטפל בצרכים של כל אחד ואחת, במיוחד אלו הפגיעים ביותר, המגיעים מרקע מוחלש.

מורים טובים הם אלו שיודעים לראות את הפוטנציאל והכישרון בכל ילד, במיוחד אלו שאין להם מבוגרים אחרים שיראו. מורים טובים הם אלו המעניקים לתלמידיהם את היציבות של מבוגר מתפקד, מקצועי, אחראי ואכפתי, שתמיד יהיה שם בשבילם. התכונות הללו, לדעתי, חשובות יותר מהיכולת להעביר שיעור בזום בלי להיתקל בבעיות. זה נכון עכשיו וזה יהיה נכון גם בתום המשבר.

 

המשבר שאחרי המשבר

כמובן שאין סתירה בין להיות מורה טוב שעושה את כל הדברים האלה, לבין הצורך להסתגל למציאות אחרת וללמוד כלים טכנולוגיים חדשים. מובן שמורה טוב צריך להיות בעל גמישות וחדוות למידה ורצון לגדול כבעל מקצוע איכותי, אבל מהן ההשלכות של השיח הנוכחי, בו ההגדרה של מורה טוב אותה בנינו במחקר של שנים, מוקטנת ליכולת להעביר שיעור באמצעות האינטרנט? ההשלכות יכולות להיות חמורות.

למשל, אנחנו יודעים שהמשבר גורם למורים ותיקים בכל העולם לשקול פרישה מוקדמת. זה לא צריך להפתיע. במשך שבועות אותם מורים ותיקים שומעים שהם כבר לא טובים למקצוע, שעכשיו מבוסס למידה מרחוק, שצריך מורים צעירים יותר, עם גישה טובה יותר לטכנולוגיה, מה שמוביל אותם לחשוב שאולי הגיע הזמן לפרוש. הם טועים.

הניסיון של אותם מורים ותיקים הוא בדיוק מה שהתלמידים שלנו צריכים כעת, במיוחד אלו הפגיעים ביותר. אחת התוצאות ההרסניות ביותר של הוריקן קטרינה, שפגע בעיר ניו אורלינס בשנת 2003, היה הרפורמה בבתי הספר. היא הובילה לפיטורים של אותם מורים ותיקים, אותם מורים מוכרים שהתלמידים שאיבדו את בתיהם וחזרו סוף סוף לבית הספר היו צריכים יותר מכל, אך הם כבר לא היו שם. בארה״ב הרפורמה הזו כבר מוכרת כמוטעית ועלינו ללמוד מהניסיון הרע הזה.

בסופו של דבר, המשבר יסתיים והתלמידים יחזרו לבתי הספר. כשזה יקרה, המורים שלנו יעמדו בפני אתגר אדיר שכמותו לא ראו. הם יתמודדו עם האתגר של ניהול כיתת תלמידים שרבים מהם חוו טראומה בעת המשבר. הם יתמודדו עם האתגר של לימוד כיתה בה חלק מהתלמידים למדו והתקדמו בעת המשבר וחלק כלל לא. אגב, גם זה לא קשור לגישה לטכנולוגיה, שכן גם אם היה טאבלט וגישה לאינטרנט לכולם, הילדים של המרצה באוניברסיטה ועורך הדין ילמדו בבית הרבה יותר מהילדים של אם חד הורית שעובדת בזמן המשבר כקופאית בסופר. בשל כך, מורים לא יוכלו ללמד לתלמיד הממוצע. הם יצטרכו למצוא את הדרך להתאים את ההוראה לכל תלמיד ולדאוג במיוחד לאלו שהפסידו הכי הרבה.

המשימה הזו תדרוש כישורים פדגוגיים מעולים. זהו בדיוק הזמן בו נצטרך מורים שישתמשו ביכולות האדירות שלהם לנהל כיתה, לבסס פרקטיקות של הוראה מותאמת אישית ועוד פרקטיקות שרק מורים אפקטיביים יכולים להוציא לפועל. זהו בדיוק הזמן בו הילדים שלנו יצטרכו גישה למורים עם הניסיון והכישורים שהמחקר עתיר השנים מדבר עליהם, הרבה מעבר לניהול שיעור ב-Zoom.

אם כעת, בעת המשבר הנורא הזה, אנחנו מסתכלים על הרופאים והאחיות שלנו כעובדי הציבור החשובים ביותר, הרי שכשנצא מהמשבר, המורים יהיו אלו שנישא אליהם עיננו. אם ברגע של משבר נעשה את הטעות, נתפתה לתת למורים הוותיקים והמנוסים ביותר שלנו ללכת ונחליף אותם אולי במפוטרים חסרי ניסיון וללא הכנה מתאימה לאתגרים שיהיו לפניהם ביציאה מהמשבר, אנחנו נפגע בכל התלמידים, אבל בפרט בחלשים ביותר, שצריכים מורה טוב יותר מכולם.

הדפסת סיפור זה
איתי מזרב

יועץ בכיר למדיניות חינוך בארגון American Institute for Research. לשעבר מנהל אגף מדיניות של משרד החינוך של וושינגטון די.סי., בעל תואר שני במדיניות חינוך מאוניברסיטת ג׳ורג׳טאון. מתמחה במדיניות לסגירת פערים ושוויוניות בחינוך, מדיניות כח אדם בהוראה כולל גיוס, הכשרה, פיתוח, השמה, הערכה ושימור מורים ומנהלים, ובפיתוח מדיניות להערכה ושיפור בתי ספר.