פיזיקה בשלט רחוק: הכלי שלכם ללימוד מקצועות מדעיים מהבית

4796
פיזיקה בשלט רחוק: הכלי שלכם ללימוד מקצועות מדעיים מהבית

בכתבה הזו לא יופיע צילום מסך של תלמידים או מורים משוחחים בזום.

בשבועות האחרונים אנו מוצפים בכתבות ופוסטים על למידה מרחוק, המלוות במטריצת פרצופים מתוך שיחות של מורים או תלמידים. המפגשים הללו חשובים מאוד ללמידה וניתן להפיק מהם רבות, אך האם הם מספיקים? מהדיווחים שאנחנו מקבלים מהשטח, לא לגמרי, בטח שלא בלימודי המדעים והפיזיקה בפרט. לא קל לדעת איך באמת התקדם התלמיד והאם הבין את החומר, כשפוגשים אותו כך, בשלט רחוק.

בסקר שהעבירה דר' עידית גרומן, מורה לפיזיקה בחמד"ע, בקרב 271 תלמידי י'-יב', העידו 60% מהתלמידים שהם נתרמו באופן בינוני או מועט משיעורים הללו ו-40% טענו שאינם מרגישים בנוח להתבטא ולשאול שאלות במהלך השיעור. יותר ממחצית העידו גם כי הריכוז שלהם בבית פחות טוב מאשר בכיתה. "אני מגדירה את עצמי כתלמידה שמצליחה להתמקד בחומר ברמה גבוהה בשיעורים בכיתה", העידה אחת המשתתפות בסקר, בכיתה יא'. "בשיעורים המקוונים, רמת הריכוז שלי שואפת לאפס. פשוט לא מצליחה להתרכז ולהבין את החומר באופן זה של הלימוד".

 

מבית הספר הביתה: כך נערכנו

כשהחלו השמועות על סגירת בתי הספר, הבנו שסביבת PeTeL שפיתחנו יכולה לסייע רבות למורים ולתלמידים בתקופה הזו. בעקבות התהליך שהובלנו, 300 מורים לפיזיקה בכל רחבי המדינה מלמדים כיום את 9,000 תלמידיהם - שליש מתלמידי הפיזיקה בארץ, באופן א-סינכרוני דרך סביבת PeTeL. בחודש מרץ הצטרפו אלינו 85 מורים חדשים, אשר צירפו את 2000 תלמידיהם. כמות הכניסות של תלמידים לסביבה הכפילה את עצמה מ-25,000 בחודש בחודשים הקודמים ל-50,000 תלמידים בחודש מרץ. "השימוש ב-PeTeL בתקופה המוזרה הזו מאוד עזר לי וכך דיווחו גם הרבה מתלמידיי", העידה אחת מורות. "כאילו גלשנו בביטחון למצב החדש וידענו מה לעשות. הרגשתי שזה ממש גלגל הצלה".

סביבת PeTeL פותחה במהלך עבודת הדוקטורט שלי, במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, בהנחיית פרופ' בת-שבע אלון ובהובלתה של פרופ' ענת ירדן. זוהי השנה השלישית בה אנו מפעילים את סביבת הפיזיקה והשנה החלו לפעול גם סביבות ביולוגיה וכימיה בחטיבה העליונה.

הסביבה משלבת מערכת ניהול למידה, המותאמת מבחינת כלים וחווית משתמש להוראת הפיזיקה; מאגר משאבי למידה שיתופי, המכיל תוכן אינטראקטיבי ודיאגנוסטי ומנגנוני שיתוף ואלמנטים של רשת חברתית למורים לקבלת השראה, שיפור תהליכי ההוראה והתפתחות מקצועית. תהליך ההיערכות שלנו למצב החדש התבצע בשיתוף פעולה הדוק עם מרכז מורי הפיזיקה, קהילות מורי הפיזיקה והפיקוח על הוראת הפיזיקה ב-4 שלבים:

 צילום מסך מתוך "כיתות הלמידה מרחוק"

 

שלב ראשון: יצירת "כיתות למידה מרחוק"

התאמנו בסביבה מרחבי הוראה ייעודיים שנקראו "כיתות למידה מרחוק" ל-2 קהלי יעד עיקריים: מורים שכבר משתמשים בסביבה ומורים שירצו להצטרף. התכנים הותאמו לנושאים הנלמדים בתקופה זו של השנה בתוכנית הלימודים - הפרקים האחרונים בתוכנית הלימודים והכנה לבחינת הבגרות. כל יחידת הוראה נבנתה בשני חלקים:

1. תכנים ללמידה עצמאית: מכיוון שלמידה עצמאית דרך מצגות וסרטונים אינה פשוטה, השתמשנו גם במצגות ובסרטונים אינטראקטיביים ששיתפו מורים מובילים בתוכנת H5P המוטמעת בסביבה. לאורך הסרטונים והמצגות נשתלו במיקומים שונים שאלות לתלמידים הנבדקות אוטומטית, בכדי לעזור להם לא ללכת לאיבוד ולתת למורה תמונת מצב לגבי האופן בו התלמידים לומדים באופן עצמאי. לפי הפידבקים שקיבלנו מהמורים בהחלט יש מקום להשקיע בפיתוח פעילויות נוספות מסוג אלה ללמידה עצמאית.

 

צילום מסך מתוך סרטון אינטראקטיבי, הכולל שאלות הפזורות לאורכו

 

2. תרגול אינטראקטיבי: המאגר המשותף כולל מעל 500 פעילויות אינטראקטיביות המכסות את כל תוכנית הלימודים בפיזיקה. מתוך המאגר נבחרו הפעילויות אשר התלמידים יכולים ללמוד בעצמם, תוך כדי התרגול, ע"י רמזים אוטומטים ומשובים מפורטים.

 

שלב שני: הכשרת צוות מורים מוביל (מנטורים) בשיטת המניפה

בשנתיים האחרונות תומכת קרן טראמפ בקבוצת מורים מומחים (מנטורים), אשר יחד עם צוותי המחקר ואנשי הטכנולוגיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן מטמיעה את סביבת PeTeL בקרב מורי הפיזיקה ברחבי הארץ. המובילות של קבוצת המנטורים, איילת שקד ויונה חלמיש, מנחות את 15 המנטורים כדי שיוכלו ללוות מורים בשימוש בסביבה, תוך מתן דגש על היתרונות הטכנולוגיים בהתאמה לעקרונות הפדגוגיים של כל מורה. כל המנטורים, שבשגרה מלווים מורים בהטמעת הסביבה, התגייסו מיידית עם המון רוח התנדבות והחלו להעמיק בדגשים של למידה מרחוק ולמידה א-סינכרונית בפרט ולחשוב ביחד כיצד להנגישם למורים נוספים.

 

שלב שלישי: הפעלת "חדרי מורים" מקוונים

לאור המורכבות הטכנולוגית והפדגוגית, הוחלט להימנע מהנגשת כיתות הלמידה מרחוק כמוצרי מדף ברשת ובמקום זאת, להכשיר מורים בשימוש בהם ב"חדרי מורים מקוונים" - הכשרות סינכרוניות בהובלת המנטורים. למחרת ההודעה על המעבר ללמידה מרחוק פורסמו מועדים למפגשים של 6 חדרי מורים מקוונים, שפעלו מסביב לשעון ב-72 שעות. ההרשמה נסגרה תוך מספר שעות, לאחר שחרגה בהרבה מהמצופה. בסך הכל השתתפו בחדרי המורים המקוונים 165 מורים, מתוכם 85 מורים ללא ניסיון בסביבה.

 

שלב רביעי: ליווי מתמשך של המורים בהפעלה

הפעלה של סביבה דיגיטלית מרחוק דורשת ליווי של המורים המצטרפים והקיימים. הליווי התבצע בשלושה מישורים:

מישור טכני: היחידה הטכנולוגית תומכת ישירות במורים ע"י helpdesk, שמטפל בעשרות פניות של מורים ביום, הכוללות שאלות תפעוליות, באגים, בעיות הרשמה וכו'.

מישור טכנו-פדגוגי: כל מנטור מלווה לאורך שנה"ל כ-8 מורים במסגרת השתלמות וירטואלית, בה מקבלים המורים משימות הפעלה בכיתות וחוזרים למפגשים וירטואלים כדי לדון בדרכי הפעלה אפשריות. עם תחילת המשבר נרתמו המנטורים והפכו למקור מידע למורים אלה ולמורים המצטרפים.

מישור פדגוגי: מובילי קהילות מורי הפיזיקה ערכו חדרי מורים מקוונים פדגוגים  שסייעו למורים להתאים את החומרים לתשתיות בבית ספרם, לקצב הלמידה בכיתתם ולמטרותיהם החינוכיות.

 

לסיכום, מעבר לעליה המשמעותית בשימוש בסביבה שהוצגה בתחילת הכתבה, השינוי המעניין בחודש האחרון התרחש באופי השימוש בסביבה. השימוש בכלל הרכיבים בסביבה גדל משמעותית, אך בלט במיוחד השימוש בפעילויות אינטראקטיביות (בצבע ירוק בגרף), אשר גדל פי 6. פעילויות אלה מתאפיינות בלמידה פעילה של התלמידים ע"י משוב אוטומטי שמספקת הסביבה ומאפשרת למידה א-סינכרונית יעילה. בנוסף, גדל פי 10 השימוש בקישורים למקורות מידע חיצוניים (בכחול), מה שמלמד על מקורות המידע הרבים שהונגשו לתלמידים ללמידה עצמאית.

כניסות תלמידים לרכיבים השונים בסביבת PeTeL בחודשים פברואר-מרץ 2020 

מטרת המהלך המתואר היא להציב את המורה במרכז ההוראה מרחוק, הסיכנרונית והא-סינכרונית, על ידי מעטפת הכוללת מתן כלים טכנולוגיים מתאימים וליווי טכנו-פדגוגי רציף ע"י מורים מומחים. הלמידה מרחוק ככל הנראה תלווה אותנו באופן זה או אחר גם בעתיד, כך שלפנינו צורך ממשי בפיתוח תכנים והדרכה מתאימה ללמידה מרחוק. כמו כן, כולי תקווה שהכתבה תשמש השראה למובילים בתחומי דעת אחרים בהם יש תשתיות טכנולוגיות ויכולות הטמעה דומות.

מורים לפיזיקה, כימיה וביולוגיה המעוניינים להשתמש בסביבה, מוזמנים להיכנס לאתר מיזם PeTeL וללמוד מהמנטורים שלנו איך עושים זאת. הסביבה פתוחה ללא עלות.

 

* המהלך המתואר התבצע בשיתוף פעולה הדוק עם מרכז מורי הפיזיקה, בהובלת פרופ' עידית ירושלמי ופרופ' ירון להבי; קהילות מורי הפיזיקה בהובלת דר' סמדר לוי ואסתי מגן והפיקוח על הוראת הפיזיקה בראשות המפמ"רים דר' צביקה אריכא ודר' אורנה בלומברג. עוד על שיתוף הפעולה תוכלו לקרוא באתר של מכון ויצמן.

הדפסת סיפור זה
אסף בר יוסף

מורה לפיזיקה.

מנהל מיזם PeTeL להוראה ולמידה מותאמת אישית בפיזיקה.

המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע.