הלמידה מרחוק - אתגר או הזדמנות? מורים למתמטיקה משתפים

3832
הלמידה מרחוק - אתגר או הזדמנות? מורים למתמטיקה משתפים

"צורך זה הדבר הכי משמעותי לשינוי", אומרת שלומית דוידוביץ', מורה למתמטיקה ומדריכה מחוזית במחוז מרכז. "לא קל ללמד ככה, אבל זה גם הדבר הטוב שהרווחנו מהקורונה – שכולנו נעשים יותר טובים בחלק הטכני של הלמידה מרחוק".

"העת הזו, עם כל הקושי, היא הזדמנות להתנסות בדרכי לימוד, פרקטיקות ושיטות שלא התנסינו בהן בעבר", מוסיף אייל שלמה, מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים עמל רב תחומי רמות באר שבע.

 

"מקצוע המתמטיקה מזמן אתגרים ייחודיים"

כמעט שלושה שבועות מאז שהתחלנו את הלמידה מרחוק והחלטנו לברר עם מורי המתמטיקה מה מצבם, איפה האתגרים של התקופה ומה עשוי לעזור להם לקיים הוראה איכותית – גם בפורמט המקוון שלה.

"מהרגע שהתחיל כל העניין הוצפנו בעומס של אופציות ללמידה מרחוק", אומרת ריטה טריפונוב, מורה למתמטיקה לחטיבת ביניים ולתיכון בתיכון הר טוב בקיבוץ צרעה. "לא עומס ממקום רע. להיפך – כולם רצו לעזור, נפתחו המון מאגרים של ידע ואפליקציות לעזרתנו ורוב המורים פשוט 'טבעו' בהצפה הזו".

"מעבר לאתגרים איתם מתמודדים מורי כל המקצועות כרגע, במקצוע המתמטיקה יש אתגרים מאוד מיוחדים בתקופה כזו", מוסיפה מג'דולין ח'יזראן, מורה ורכזת מתמטיקה בחטיבת הביניים ב' ירכא. "מאוד קשה להסביר תהליך מתמטי מרחוק ולהרגיש באמת מי הבין ומי צריך עוד חיזוק ומה בדיוק התלמידים צריכים".

כדי לבדוק כיצד לסייע למורי המתמטיקה עם האתגרים בפניהם הם עומדים, ערכה בימים האחרונים קרן טראמפ סקר בקרב מורים למתמטיקה בחטיבות הביניים. הסקר בדק איך המורים מרגישים עם ההוראה בימים אלה ושאל אותם 4 שאלות:

  1. מהם הנושאים שבהם יש לך כעת התמודדות מורכבת?
  2. מהם הצרכים שלך בתקופה זו?
  3. איזה סוג תמיכה תעזור לך?
  4. באיזו קבוצה היית רוצה להשתתף כעת?

כ-150 מורים מילאו את הסקר ולפניכם התוצאות. שימו לב, בסקר ניתנה למורים אפשרות לסמן יותר מתשובה אחת לכל שאלה ולכן תוכלו לראות בגרפים המצורפים שסכום התשובות אינו 100%. המספרים מבטאים את אחוז המורים שסימנו כל אחת מהתשובות.

 

הצפה של כלים וטכנולוגיות

אחד הדברים המרכזיים שעלו מן הסקר הוא כי המורים חווים כעת הצפה של תכנים וחוסר סדר בין האופציות הפתוחות בפניהם. 42% מהמורים מרגישים צורך במאגר של כלי טכנולוגיה חינוכית. 56% מהמורים דיווחו על תחושת ההצפה.

"כמדריכה, אני מדברת עם הרבה מורים ומאוד מהר הרגשתי שהם מוצפים", מוסיפה שלומית דוידוביץ. "גם אני הרגשתי שאני מאבדת את הידיים ואת הרגליים".

"מאוד חשוב למקד את המורים כרגע ולא להשאיר להם לעשות את כל הבחירות", אומרת ריטה טריפונוב. "חשוב שיבוא מומחה שמכיר את כל האפליקציות והאופציות העומדות לרשותנו, יארגן אותן ויעביר את האופציות לרכזי המתמטיקה, אשר יעבירו הוראות ברורות למורים. אל תשאירו את הבחירה למורים כי ריבוי האופציות מבהילות והרבה מורים פשוט מתייאשים ומוותרים".

לפי הסקר, 30% מהמורים מרגישים צורך בפורטל שבו מורים ישתפו בטיפים, הצלחות וקשיים. 30% נוספים היו שמחים לקבל מאגר של חומרי למידה על המתמטיקה של הקורונה.

 

איך נעריך את התלמידים?

מהסקר ניכר כי הקושי העיקרי של המורים המלמדים מרחוק הוא כיצד יוכלו להעריך את למידת התלמידים (53%). בנוסף, 48% מהמשתתפים בסקר מתקשים לארגן את השיעור מרחוק ו-48% נוספים מתקשים לנהל דיון שיאפשר למידה פעילה של כל התלמידים. 40% חווים קשיים עם בחירת הכלי המתאים ללמידה אונליין ו-36% תוהים איך מכינים את התלמידים למבחנים מרחוק.

"דרך הזום קשה לי מאוד לדעת אם התלמיד איתי ואם הבין", אומרת שלומית דוידוביץ. "וגם, מאוד קשה היום למדוד את הלמידה. לדעתי, חשוב שימצא פתרון להערכת למידה ומבחנים".

"יש לי גם תלמידים שפשוט לא נוכחים כי המצב קשה להם", מוסיף אייל שלמה. "הם פשוט לא פנויים רגשית או שהמצב בבית לא מאפשר התחברות, ההורים בחרדה כלכלית וכולם יחד בדירה קטנה ולפעמים גם אין להם בכלל מחשב להתחבר ממנו".

"במתמטיקה זו מכה כפולה", אומרת מג'דולין ח'יזראן. "כי אנחנו מאוד מקדשים במקצוע את עניין התהליך ולא רק את התוצר הסופי ועכשיו אנחנו לא רואים את זה. ניסיתי את כל הטכנולוגיות ועדיין חסר לי משהו. חסר לי לראות את התלמיד, את הטעויות שהוא עושה. צריך לחשוב איך לעשות למידה מרחוק שתתאים למקצוע. לראות איך יוצרים שיח, כי בזום זה כרגע לא קורה. אפילו בכל המשימות המתוקשבות אני עדיין לא רואה את ה-100%".

 

זקוקים לליווי אישי צמוד ולתמיכת עמיתים

35% מהמורים שמילאו את הסקר הביעו צורך בליווי אישי צמוד ממורה המנוסה בהוראת מתמטיקה מרחוק ו-35% נוספים זקוקים לקהילת מורים שבה עמיתים משתפים בעשייה שלהם ובקשיים. 27% מהמורים היו רוצים קו פתוח עם מומחים לנושאים ספציפיים, שניתן להתייעץ איתם. 29% היו מעוניינים בהשתלמות קצרה מרחוק בנושאים ספציפיים.

"כרגע העבודה שלנו היא במקצוע אחר לגמרי מהוראה", אומרת מג'דולין ח'יזראן. "אנחנו יודעים ללמד. צריך להיכנס כאן מומחה שהוא בכלל מתחום אחר, שילווה אותנו. זו לא המומחיות שלנו. יכול להיות שמורה שיבוא עכשיו מההייטק יהיה מורה יותר טוב מאתנו. צריך להכין תוכנית משותפת עם אנשי הייטק, שתיתן מענה פדגוגי, ארגוני, טכני – הכל".

 

זקוקים לקהילה חדשה

לפי הסקר 50% מהמורים הביעו רצון להשתייך לקהילה ייעודית של מורים המלמדים מרחוק. 29% היו מעוניינים בהשתלמות עם צוות המתמטיקה של בית הספר.

"מורים רגילים לעבוד בדרך כלל לבד, אבל לפחות יש להם כמה פעמים ביום את ההפסקות, את חדר המורים", אומרת שלומית דוידוביץ. "עכשיו הם איבדו לחלוטין את האפשרות לשיתוף. היום קהילות חשובות יותר מבכל זמן אחר. צריך לייצר קהילות קטנות, בית ספריות, עירוניות, מקצועיות – ועדיף עם אנשים שמכירים זה את זה. את הקהילה הזו צריך לנהל מורה למתמטיקה שהוא גם מומחה בלמידה מרחוק – מבין בשני הכובעים".

"כל מורה כרגע לבד במערכה", מוסיף אייל שלמה. "צריך לבנות מערך של עבודה משותפת ספציפית לתחומים. למשל, אם אני מלמד כרגע משוואות לכיתה ט', שאוכל להתחבר למורים שמלמדים כרגע בדיוק את אותו הדבר. כך אפשר לחלוק ידע ורעיונות, לשתף בחומרים בגוגל דרייב שיתופי-עירוני למשל".

"חייב להיות בקהילות המורים אדם שהוא מומחה ללמידה מרחוק, שחלק מתפקידו יהיה לענות על שאלות שעולות תוך כדי העבודה שלנו", אומרת ריטה טריפונוב. "חשוב שיהיו קהילות לפי תפקידים. כלומר, קהילה לרכזי מקצוע, קהילה למורים ל-5 יחידות וגם קהילה למורים ל-3 יחידות, כי יש להם קשיים וצרכים אחרים".

"עוד רעיון שעלה לי בתקופה הזו", מוסיף אייל שלמה. "הוא שכל מורי המתמטיקה באיזור מסוים יעבדו יחד ותלמידים יוכלו להתחבר לשיעורים של מורים אחרים ורק להקשיב להם. יש הרבה מורים שמלמדים באותו זמן את אותו נושא בדיוק. אפשר להכין מערכת שבה תלמיד יכול להתחבר לזום ולהקשיב לשיעור של מורה אחד ב-10 בבוקר, של מורה אחר ב-12 וכו'. כך יהיה לתלמידים יותר מגוון. לתלמידים תהיה בסוף עבודה להגיש וכך הם ירצו להקשיב לשיעורים הללו. אנחנו לא עובדים מספיק בשיתוף".

"עניין השיתופיות הוא אחד הדברים הכי חשובים בתקופה הזו", מוסיפה מג'דולין ח'יזראן. "צריך ליצור יחד תוכנית לימודים ממש שונה, שמבוססת על חשיבה אחרת לגמרי, מהבסיס. כמו שיש תיק למורה במשרד החינוך, צריך להיות תיק למורה למצב חירום".

"כפי שאמרתי בתחילה, התקופה הזו היא הזדמנות", מסכמת שלומית דוידוביץ. "למידה מרחוק היא חשובה ויש לה המון יתרונות, גם בתקופות שיגרה. אני מתכוונת להמשיך להשתמש באופציה הזו גם כשנחזור לבית הספר. אלו שיעורים שיכולים לשבור שיגרה, להחזיק את הרצון. למשל, מפגש חיזוק אחר הצהרים, מבדק אמריקאי מקוון או תלמידים שמלמדים זה את זה. בזכות הצורך הזה שנכפה עלינו – כולנו יכולים ללמוד עכשיו כלים נפלאים שישמשו אותנו גם אחרי הקורונה".

תודה לכל המורים ששיתפו אותנו בתחושות שלהם בתקופה זו. כל הכבוד על העבודה הקשה שלכם בשבועות האחרונים, על ההיערכות למצב בזמן קצר ועל הרצון לאפשר לתלמידיכם הוראה איכותית גם בתקופה מבלבלת ומאתגרת זו. חג שמח וחופש נעים!

 

ומה דעתכם? איפה אתם חווים כרגע קשיים בהוראה ומה יכול לסייע לכם? נשמח לשמוע כאן בתגובות. 

הדפסת סיפור זה
הילה יגאל-איזון

עורכת המגזין "הגיע זמן חינוך" ועורכת תוכן ותיקה בתחום החינוך והמשפחה. אמא לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים. יוזמת ומנחה ב"מכתוב", סדנאות כתיבה ייחודיות לצעירות בסיכון. יוצרת הפרויקט "100 ישראלים קטנים" ב-Xnet, אשר מביא את הישראליות מנקודת מבטם של בני 7-8 מיוחדים מצפון ועד דרום ופרויקט "הילדים של אף אחד הם הילדים של כולנו" ב-ynet לתמיכה בילדים בסיכון שהוצאו מביתם, אשר גייס אלפי משפחות חדשות למעגל האומנה בארץ. מוזמנים להכיר כאן