קורונה סקול: כך הפכתי את תלמידיי לאקטיביים – גם בתקופת הבידוד

8320
קורונה סקול: כך הפכתי את תלמידיי לאקטיביים – גם בתקופת הבידוד

אחד העקרונות המרכזיים המגדירים אותי כאדם וכאשת חינוך, הוא עיקרון הפרו אקטיביות. פרו אקטיביות מזמינה אותנו לקחת יוזמה ואחריות ולפעול, ולא רק כתגובה למצב שנקרה בדרכנו. פרו אקטיביות מזמנת לנו שליטה, בחירה, ביטוי עצמי, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה ובעיקר, אחריות אישית וקולקטיבית.

כך, בימי שגרה, כיתתי מחולקת לוועדות, כאשר כל אחד מתלמידי הכיתה שותף בוועדה לבחירתו: בתחילת השנה אני מציגה את הוועדות, התלמידים בוחרים שלוש העדפות ואני משבצת אותם בהתאם להיכרות עימם ועם חוזקותיהם או לפי שיקולים חברתיים.

תפקיד הוועדה להיפגש, ליזום, ליצור, לזמן פעילויות כיתתיות ולקדם את התחום עליו היא אמונה בכיתה. לפעילות הועדה משוב שוטף בשגרה, בשיחות אישיות ביום ההורים ובתעודות המחצית והוא מונכח דרך קבע, כמו כל תחום דעת אחר.      

תוצר של וועדת תקשוב. פרטים בהמשך

בתחילה, כל ועדה פותחת קבוצת ווטצאפ ייעודית לה, נפגשת, כותבת פרוטוקול פגישה ומנסחת את הרציונל שלה, המתאר את מטרותיה וכוונותיה. בהמשך, אחת לחודש לערך, אני נפגשת עם כל וועדה, כאשר במהלך הפגישה אנו מתכננים יחד את החודש הקרוב, חולקים רעיונות ומגדירים לוחות זמנים.

לאחר כל פעילות אנו עושים פעילות רפלקטיבית: מה הצליח, מה אפשר לעשות אחרת ואיך נערכים טוב יותר לפעם הבאה. אנו בוחנים יחד את תוכן הפעילות, את התרומה האישית של כל חבר בוועדה, מוקירים זה את זה ועוסקים לא מעט בטיפוח עבודת צוות מיטבית ובהעצמת השותפים.  

בתקופה מאתגרת זו, כשמגפת הקורונה מאיימת עלינו ואי הוודאות משתלטת על חיינו, לצד חרדה, דאגה ופחד, חשוב לי עוד יותר לשמר את עיקרון הפרו אקטיביות ולזמן לתלמידים שגרה ושליטה. וכך, גם בתהליך למידה מרחוק, הוועדות הכיתתיות יוזמות ופועלות במרץ ולמעשה, הן אלו המובילות, בהנחיה צמודה שלי (בטלפון, בווטצאפ ובזום), את עיקר הפעילות הסינכרונית בכיתה. בכיתתי שמונה ועדות פעילות:

 

ועדת תיעוד ופרסום

בימי שגרה, תפקיד הועדה לתעד את האירועים המתקיימים בכיתה, כמו ימי הולדת, סיורים, תהליכי למידה ייחודיים, טיולים, ציון חגים ומועדים ועוד. תפקידה לצלם אותם, לכתוב עליהם ואחת לחודש להפיק עיתון כיתתי וירטואלי המופץ לתלמידי הכיתה, להורים ולצוות.

הוועדה פועלת במרץ גם בימים אלו, מתעדת את ההתנהלות הסינכרונית, הלימודית והחברתית המתקיימת בכיתה, מקדמת ראיונות וירטואליים עם תלמידים ואנשי צוות ונערכת להפקת העיתון בסוף החודש. תוכלו לראות את התוצר כאן

מתוצרי וועדת ספריה 

ועדת ספרייה

בכיתתי ספרייה ובה ספרים רבים שנתרמו ונאספו לאורך השנים. בימים של שגרה, מטרת וועדת הספרייה היא לעודד קריאה, להוביל את הנושא של השאלת הספרים הכיתתית ולנהל את היוטיוב הכיתתי אליו מועלים סרטוני המלצה לספרים.

בימים אלו של קורונה, חברי הוועדה מעודדים את התלמידים להמשיך ולהעלות סרטוני המלצה, כאשר הבקשה הורחבה – גם ההורים וגם בני המשפחה הוזמנו להעלות המלצות משלהם. את כל התוצרים תוכלו לראות בערוץ היוטיוב שלנו

בנוסף, בהשראת הספרייה הלאומית וספריית בית אריאלה, הוזמנו התלמידים ליצור כריכות יצירתיות לספרים קיימים ברוח התקופה. התלמידים גילו יצירתיות, שנינות והומור רב בתהליך העיצוב – שיתוף הפעולה היה מלא ומוצלח.

 

והנה גם אמא שנרתמה עבור וועדת הספריה שלנו: 

 

ועדת קישוט

בימים של שגרה, חברי הועדה אחראים על קישוט הכיתה ועל הפעלת התלמידים בימים מיוחדים. כך למשל, בסוכות, הובילה הוועדה יצירת שרשראות נייר, עליהן כתבו התלמידים חלומות לשנה החדשה. בחנוכה הובילה הועדה יצירת נרות אישיים מבריסטול, עליהם כתבו התלמידים מהו האור של חבריהם וכדומה.

בימים אלו, קידמה ועדת הקישוט מפגש "זום", במהלכו הזמינה את התלמידים ליצור פרצופי אימוג'י חדשים המתאימים לתקופה. התלמידים שיתפו פעולה בהומור רב, תוך ביטוי אישי בציור, במחשב ובשאר חומרים שיש בבית. הופתעתי מאוד מפרץ היצירתיות ומכיווני המחשבה המסייעים לי לראות את המציאות מנקודת המבט שלהם.

ועדת הקישוט חילקה בינה לבין עצמה תפקידים: היה מי שלקח אחריות על פרסום ההזמנה ודרבון התלמידים לקחת חלק. היה מי שפתח את ערוץ הזום והזמין את התלמידים להיכנס. היה מי שהנחה את הפעילות בפועל והיה מי שקידם תחרות לבחירת האימוג'י המוצלח ביותר – כולם שותפים!  

יצירות התלמידים בפרויקט של ועדת קישוט 

ועדת גיבוש

ועדה זו, כשמה כן היא, אחראית בשגרה על גיבוש הכיתה. הועדה מזמנת אחת לתקופה משחקי חברה הפגתיים המשפיעים על ה"ביחד" הכיתתי. זו יכולה להיות חבילה עוברת, ספיד דייט, משחקי תפקידים, משחקי קופסה ועוד.

בימים אלו קידמה הועדה תחרות מאסטר שף כיתתית. התלמידים קיבלו יום קודם הזמנה להכין קינוח עם המשפחה ולצלחת (אני הוספתי בקשה לכתוב מתכון על פי כללי הטקסט המדריך-מפעיל ולהשתמש באמצעים רטוריים בעת ההצגה כדי לתרגל מעט עברית). במפגש המקוון הציגו התלמידים את המאפים שלהם וזכו לתשואות ולפרגונים מהחברים. את המפגש כולו הנחתה ועדת הגיבוש בחלוקת תפקידים מלאה בין התלמידים, בדומה לזו של ועדת הקישוט.

 

ועדת יום ההולדת

ועדה זו עסוקה לאורך השנה ביצירת פעילות ייחודית לילדי יום ההולדת המצוינים בכיתה אחת לחודש. לעתים באמצעות חידון קהות, לעתים על ידי משפטי אמת ושקר על ילד יום ההולדת ועוד. שיא הפעילות הוא בהעמדת ילד יום ההולדת עם הגב ללוח, כאשר הכיתה כולה כותבת לו ברכות – זהו ריטואל החוזר על עצמו בכל יום הולדת ולכל ילד.

בימים אלו, כשחגיגות פנים מול פנים אינן אפשריות, תוכנן מפגש זום לציון ימי ההולדת של הנולדים בחודש מרץ. בכיתתי שישה חוגגים ובהתאם. ועדת יום ההולדת חילקה את הכיתה לשש קבוצות. כל קבוצה קיבלה אחריות על יום הולדת של ילד אחד ונדרשה לכתוב ברכה לילד יום ההולדת ולקדם עוד שיח קצר הקשור בו. קבוצה אחת נדרשה לכתוב חמשיר, אחרת נדרשה לנסח משפט אמת או שקר. קבוצה נוספת נדרשה לספר סיפור הומוריסטי ומפרגן על ילד יום ההולדת וקבוצה אחרת התבקשה לשנות מילים של שיר קיים ולשיר בהתאם למאפיינים של ילד יום ההולדת וקבוצה אחרונה התבקשה לספר אגדת ילדים מוכרת, לשנות את הסיפור ולהתאימו לילד יום ההולדת. הרעיונות כולם של הועדה, כאשר נציג מהוועדה אחראי ללוות שתי קבוצות ולסייע להן להגיע מוכנות וערוכות לפעילות. מי אמר שאי אפשר לחגוג בשמחה גם בימים כאלו?  

 

ועדת תקשוב

בימי שגרה ועדה זו עסוקה בטיפול במחשב ובמקרן הכיתתיים ולסייע למורים (ולעתים גם לתלמידים) שאינם שולטים בטכנולוגיה.

חברי הועדה לקחו על עצמם להכין סרטון פרגון ועידוד בשם תלמידי הכיתה – כל אחד מהתלמידים התבקש לשלוח אליהם תמונה ומסר חיובי והללו נארזו לסרטון מקסים, שתוכלו לראות כאן למעלה, שהופץ לתלמידים, להורים ולצוות.

בנוסף התקיים מפגש זום, במהלכו למדנו להכין מדבקות וממים לנייד והתנסינו בכלי טכנולוגי חדש. 

 תוצרי וועדת תקשוב

ועדת תורנים

בימי שגרה, תפקיד הוועדה לדאוג לשיבוץ התורנים, לוודא שמלאו תפקידם כהלכה ולמלא את תפקיד הנעדרים. ימים אלו הם ימי בידוד בעקבות הקורונה, אבל גם הזדמנות נפלאה לשתף את התלמידים בעבודות הבית - ועדת התורנים שולחת לתלמידים כל ערב בשעה 19:00 טיפ ניקיון ו/או מטלת בית והתלמידים משתפים בתמונות. למשל, "איך אתם מסדרים את הספרייה שלכם? לפי גודל, צבע, סופרים, סוגי ספרים? שתפו אותנו ושלחו תמונה של הספרייה שלכם". התלמידים נלהבים מאוד לשתף. הוועדה עומלת כעת על בניית לו"ז לסיוע במטלות הבית לקראת הפסח, בשאיפה שהלו"ז יופץ לתלמידים ולהורים.

 עוד תוצרים של וועדת תקשוב

ועדת ביקור חולים

כרגע ועדה זו בשביתה ואני מאחלת לה שתישאר במצב הזה לתמיד! בימי שגרה, תפקידם להתקשר לתלמיד/ה הנעדרים ולצלם עבורם את מטלות הכיתה והבית.

על מנת להשאיר אותם כקבוצה וכחלק בלתי נפרד מהתהליכים הכיתתיים, תפקידם בימים אלו להפיץ את שאלת ה"בוקר טוב" לכיתה והם מגלים יצירתיות נפלאה.

כך היו לנו בקרים שנפתחו בשאלות כמו: מה הדבר הראשון שתעשו כשיגמר הבידוד? הצעות לפלייליסט מרפסות כיתתי? מה הכי בא לכם לאכול כעת? מה הדבר הטוב ביותר שקרה לכם בעקבות בידוד הקורונה? איזו חיה אתה מרגיש היום? התלמידים משתפים פעולה בחדווה מלאה ותלמידי הוועדה מגיבים להם, כמו שאר תלמידי הכיתה. הדיאלוג מתקיים בקבוצת הווטצאפ הכיתתית.

 

אנו נפגשים בזום יום כן ויום לא. הרעיונות כולם הם של התלמידים. אני מדייקת אותם, מוסיפה לעתים אלמנטים לימודיים, אבל הם המובילים את המהלך. הם פותחים את הקבוצה הווירטואלית, הם מנהלים את הדיון, הם המניעים את התלמידים האחרים לפעולה – פרו-אקטיביות, כבר אמרתי?

 

  • היצירות והסרטונים שבכתבה, ביצירת ילדי כיתה ז'-5 בחטיבת זאב בהרצליה.
הדפסת סיפור זה
שרון רחמים

סגנית פדגוגית, מחנכת, מורה ומורת מורים, ד"ר - בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן.