למידה מרחוק: הזדמנות נהדרת לחירות וגמישות יצירתית

1563
למידה מרחוק: הזדמנות נהדרת לחירות וגמישות יצירתית

למידה מרחוק, למידה מרחוק, ככה תוך יומיים וחצי כל הרשת גועשת וצוותים שלמים עוסקים בבניית מערכות, הכנת משימות, חשיבה צוותית משותפת על מבנים מיטביים. במקביל, צוותים ויחידות-ים לומדים תוך כדי תנועה איך לפתוח קבוצות zoom, איך לעבוד במרחבים כיתתיים ועוד.

 

ללמידה מהבית ישנן מספר מטרות חשובות:

  • שמירה על קשר עם ילדי וילדות הכיתה – היבט פסיכו-סוציאלי.
  • שמירה על נורמליות.
  • למידה מרחוק לפי תחומי דעת.
  • סדר יום ומניעת שעמום.


כמה עצות חשובות:

  • פתחו קבוצה עם הכיתה שלכן / חברים בבית - זו בעצם קבוצת מידע, ידע ובעיקר - חוסן מבוסס קשר.
  • די להצפה. היצמדו למיקוד שלכם ולמערכות - פחות שליחת חומרים כלליים לשימוש.
  • זמינות שלכם לצד זמני שקט - עבורכם ועבור מי שאתם מנחים / מלמדים / מלווים.
  • גמישות מחשבתית, קבלת אי הצלחות בדרך - זהו מצב חדש, לומדים תוך כדי תנועה.
  • והכי חשוב - אל תילחצו. בכל קבוצה איכותית יש הדרכות לצוותים, חומרים נפלאים שקיימים ומפותחים תוך כדי תנועה; נשות ואנשי מקצוע שמסייעים אחד לשניה.

ברגע שנבין שיש לנו זמן למידה, שהשינוי הכפוי הזה הוא הזדמנות וניתן לעשות "ניסויים" ולמצוא בו את אזור הנוחות שלנו – בין אם בבית ובין אם מול הכיתה שלנו, ברגע שניקח זמן ללמוד את עצמנו ואת השטח, נראה שיפור מיום ליום. אז לא נחשוש לצלם את עצמנו ולהעלות סרטוני הקנייה, לשלוח סרטוני מה נשמע ועוד.

 

ישנם ארבעה צירים מרכזיים להסתכלות על למידה מרחוק, לתפיסתי:

1. זמן פנוי וגמישות: זמן חופשי הוא חשוב בתוך כל הסיטואציה, הן בהיבט מניעת שחיקה של ההורים / צוותים / ילדים והן משום שזמנים של "עשיית כלום" / בטחה / זמן מסכים - חשובים לוונטילציה. במצבי חירום, בייחוד במצבים מתמשכים, יש חשיבות לאפשר בחירה ובעיקר גמישות.

2. מניעת הצפה: התמקדו במיומנויות שונות, בתכנים שונים, תנו הרבה מקום לסקרנות ולבחירה של הילדים. תחשבו על תפקיד ההורים – גם הם ימלאו את הזמן בעוד משימות, האם ניתן לפעול יחד?
עלינו לנסות ולזהות את הצרכים של התלמידים בכיתה ובבית, בכל שבוע מחדש ולעיתים בכל יום. מה חשוב יותר? לבסס ידע קיים או ללמד ידע / מיומנויות / יצירתיות חדשה. איך אני מפזר הכל על ציר הזמן?

3. חוסן: חוסן מנטלי ורגשי הוא הדבר החשוב ביותר לשגרת חיים, לשינויים בהתנהלות (אי הליכה לקניונים / הפסקת החוגים ועוד); לחץ פנים ביתי, מתחים שעלולים להתרחש במשפחה ועוד. תנו לכך זמן, הקדישו מסגרות זמן בתכנון השבוע לזה. זכרו שכשאנחנו בלחץ, גלוי או סמוי, ילדים מרגישים את זה ועלולים לנסות לשמור עלינו ולהציג חזות של "הכל בסדר" או להתפרק בשל תחושה של חוסר מוגנות.

4. זמן לשינוי: יש הבנה או אולי תקווה, שמצב מתמשך של למידה מרחוק יכולה להיותGame changer למערכת החינוך. זה הזמן לפרוץ גבולות. עלינו לבחון באופן מתמיד מה המטרות שלנו והאם אנו רוצים לעשות "אותו הדבר" דרך הלמידה מרחוק או להרחיב את מנעד הלמידה ואת נקודות המבט ולייצר למידה אחרת, בתמהיל עם למידה מסורתית יותר. לדוגמה, תרגול לוח הכפל על ידי משחקים, שורת כפל ובמקביל לבקש מהתלמידות והתלמידים שיכינו סרטוני טיק-טוק. כך נוכל לייצר מוטיבציה ולתת מענה רציני להיענות ולביסוס ידע חשוב.

 

סרטון על שורת כפל ואסטרטגיה מסייעת לכפל וחילוק


ניתן ללמוד מרחוק באינסוף אופנים:

  • לפתוח ספר ולצייר בהשראת ציורים / אמנים.
  • לשמוע שיר או לראות פרק בסדרת טלוויזיה ולעשות אינספור משימות בעקבות זה.
  • להמציא תרגולים ספורטיביים.
  • לבצע משימות כתיבה.
  • וכמובן – למידה מרחוק מבוססת טכנולוגיה. כאן תמצאו פוסט רחב בנושא.

כמה דוגמאות:

על סמך פרק אחד של "להציל את לחיות הבר" ניתן לבנות מספר משימות:

  • לחקור על החיה.
  • לכתוב קומיקס בעקבות החיות שהיו בפרק.
  • להמציא תרופה מיוחדת לחיות.
  • לשאול חמש שאלות על הפרק.
  • למצוא סדרה אחרת / סרט על החיה שעליה הסבירו בפרק.
  • לאתר ולכתוב מתוך הפרק – פעלים / מילות עצם / תואר / אחר.

עוד דוגמא: למידה חברתית מבוססת סרטים.

כאן ריכזתי עבורכן ועבורכם קישורים לכל האתרים שיכולים לעזור לכם בתקופה זו. לחצו.  

לסיום, לכל בית ספר / כיתה צריך להיות רציונל עבודה. משרד החינוך נותן לנו בעיקר את הכלים הטכנולוגיים, אבל משום שלמידה מרחוק היא עולם ומלואו, כמו כל כיתה וכל פדגוגיה איכותית, עליכם להבין שיש לכם אחריות, חירות וגמישות יצירתית.

צאו לדרך, החל משלב המטרות, מיקוד צרכים, דרך התכנון ועד לביצוע מוצלח. בהצלחה!

הדפסת סיפור זה
שרון מיכאלי רמון

אשת חינוך והדרכה. מייצרת פדגוגיה בועטת, מאמינה בחדשנות, ביצירת שינויים וביחסים בין אנשים.

משלבת בין תנועה ללמידה ותנועה והתפתחות.

מנתחת התנהגות, מרצה, מנחה ומיישמת (:

http://flexibleducation.blogspot.com/