הסמארטפונים מפריעים לכם בשיעור? כך תגייסו אותם לטובת הלמידה

3344
הסמארטפונים מפריעים לכם בשיעור? כך תגייסו אותם לטובת הלמידה

בעבר, כשהיו אומרים לי את המילה "טכנולוגיה", מיד הרגשתי חוסר נוחות בבטן. חששתי מאוד מהמילה הזו ואני לא היחידה. טכנולוגיה היא אימתם של מחנכים ומורים רבים. נכון, התלמידים שלנו כבר מזמן שם והלמידה במאה ה-21 לגמרי הולכת לכיוון הזה, אבל איך עושים את זה, מאיפה מתחילים? לא מעט פעמים חשבתי לוותר, להישאר מאחור, עם הלוח, המחברת והספרים.

ובכל זאת, לא וויתרתי. החלטתי "להטביע" את עצמי וללמוד את הנושא. התעקשתי. יאמר לזכות מלמדיי, שהם הצליחו להפיג בי את החשש מהטכנולוגיה ואף גרמו לי להתאהב בה בכל פעם מחדש. אני כותבת מכיוון שאני מכירה את החשש והפחד ולעתים את התסכול. אם נודה על האמת, לא נולדתי כמו הדור אותו אנחנו מלמדים – עם האייפון ביד.

 

החינוך - לאן?

בשנים האחרונות הלכה והתרחבה הטכנולוגיה בחינוך והיא מתקדמת כרכבת ללא מעצורים ולא, אין בכוונתה לעצור. מערכת החינוך מתאמצת לקדם את הלמידה ולהיות חלק בלתי נפרד מהמרוץ, כדי לא להישאר מאחור. מורים ומנהלים מנסים למצוא את הנוסחה המתאימה לשילוב תוכניות לימוד מסורתיות, לצד תוכניות מתקדמות ודרכי הוראה ופדגוגיה שונים ומגוונים.

הכל מתחיל בתודעה, דרך חשיבה אחרת, שונה. למעשה, הטכנולוגיה קוראת תיגר על כל מה שמוכר וידוע ופורץ גבולות ויתרה מכך, גם את הגבולות החדשים הוא מערר. בחינוך, הביטוי הוא בפדגוגיה והוראה אחרת. הטכנולוגיה מהווה את המפתח ומחובתנו ואף באחריותנו לתת את המפתחות לתלמידים, כדי לפתוח דלתות בעולם המתקדם.

השינוי מתחיל בתודעה. ראשית, ההבנה שהטכנולוגיה כאן והיא חלק בלתי נפרד מחיינו ועדיף להתחבר אליה מאשר להתכחש אליה בעבודתנו עם התלמידים. שנית, אף פעם לא מאוחר וזה אפשרי! זהו שיעור שלמדתי במסגרת לימודיי לתואר שני במכללת קיי, כאשר הגעתי ללא ידע מוקדם ללימודי טכנולוגיה בחינוך. שלישית, צריך לנסות ולהעז ומותר גם לטעות.

אז איך הופכים את כל המלל הזה להלכה למעשה בכיתה? מה אוכל לעשות כמורה מחר בבוקר?

  1. לא לחשוש - להעז.
  2. לא כל התלמידים חייבים ללמוד בעזרת מכשיר קצה (מחשב, טאבלט, סמארטפון). ניתן לחלק את הכיתה לשתי קבוצות. קבוצה עם מחשבים או אמצעי קצה אחר וקבוצה ללא אמצעי קצה, אשר יוצרת תוצר (כמו ציור או מחזה) והחלפת סבבים. תנו לתלמידים. אל תחששו. תגלו לפעמים שהם יודעים וקולטים מהר מאוד.
  3. לקבוע כי בכיתה יהיה אמצעי קצה ללמידה קבוע בכל שיעור או בחלק מהשיעורים ולשלבו בלמידה.
  4. להתחיל בקטן.
  5. הכל אפשרי.
  6. לפניכם מספר כלים פשוטים, שיעזרו לכם להכניס את הטכנולוגיה לכיתה:

 

PADLET
זהו כלי שיתופי, אשר בו ניתן להעלות רעיונות, לבצע סיעור מוחות, לסכם שיעור, לשתף מידע חזותי וגם להעלות תמונות. ניתן להשתמש בו בעזרת טאבלט, מחשב נייד, אייפד ועוד. ייחודו בכך שניתן לשלבו בכל חלק בשיעור, בהתאם למטרה שלכם. תלמיד שאינו נוכח בשיעור יכול להיות גם הוא שותף ללמידה, כאשר אינו נוכח בכיתה באופן פיזי, כמו תלמיד חולה. הכלי חוצה גבולות, הוא אינו מסובך ומצוין למתחילים. אתם פשוט תתאהבו.

כלי אשר יוצר סרטוני אנימציה. התלמידים יכולים לבחור סביבה ודמויות, להטמיע את קולם ואף את תמונתם וליצור להם תנועה. אצלי התלמידים השתמשו בו בשיעור היסטוריה, בסביבה של יוון העתיקה ונתנו לאלים מהמיתולוגיה היוונית מקום אחר. כך החומר הונגש והוטמע בסביבת לימוד חדשה.

התלמידים מאוד אוהבים את הכלי הזה. הם יכולים אפילו להלביש את הפנים שלהם וליצור דברים מדהימים. אצלי אפילו שיחקו עם זה בבית. מדהים לגלות שהם שוחים בזה ואין צורך בהסברים מורחבים.

 

גוגל דרייב

אם עוד לא יצא לכם להכיר – מאוד כדאי. בעזרת כלי זה ניתן ליצור מסמך שיתופי ואפילו מצגת שיתופית – התלמידים עובדים בו זמנית על אותו מסמך. ההתנסות מכינה אותם לדרישות התעשייה לעבודה שיתופית. למשל, בשיעור גיאוגרפיה תלמידים התבקשו ליצור תעודת זהות על מקומות בעולם, לפי הנלמד בשיעור. לכל תלמיד היה את חלקו ותרומתו בהכנת המצגת השלמה. עבודה זו ניתן לבצע גם כאשר לכל קבוצה יש מטרה והיא עובדת על חלק מסוים ויחד הן יוצרות תוצר שלם.

 

Post it

אפליקציה בעזרתה ניתן לארגן מידע, בצורה של פתקיות צהובות. מצלמים את הפתקיות, מכניסים לאפליקציה ואז ניתן לשחק איתן – להזיז, לארגן מחדש את המידע ולעשות סיעור מוחות. ניתן לביצוע בטאבלט, אייפד. בעזרת האפליקציה התלמידים יכולים למיין תכונות במדעים, שפה, מתמטיקה ובמקצועות אחרים - ביצוע משימות מיון והשוואה. זהו כלי מקסים ויעיל לבית הספר היסודי ולתיכון. התלמידים כותבים על פתקים, מצלמים, מארגנים ומשתפים.

 

videoshow

בעזרת כלי זה, ניתן ליצור סרטונים ולערוך אותם ממש בקלות, עם אפשרויות של גזירה, הוספת מוסיקה, דחיסה ועוד.

 

אמנם ייקח עוד זמן עד שסביבות הלימוד יותאמו למאה ה-21 והרבה מכך תלויי תקציבים, אולם עד שזה יגיע, אין זה מן הנמנע לבצע את השינויים אצלנו בתודעה, לפוגג את הפחד והחשש, ללבוש עוז, לנסות ולגלות עולם פלאי שקיים איתנו ביקום ואנו חלק ממנו.

הדפסת סיפור זה
מירב אגר

מירב, מחנכת מורה ורכזת השתלבות בבית ספר בדרום הארץ. בעלת תואר ראשון בחינוך באוניברסיטה הפתוחה. בעיצומו של תואר שני במסלול חינוך בעידן טכנולוגיות מידע במכללת קיי.  

אני המאמין שלי כי "כל אדם הוא מיוחד וזהו ייחודו" כמחנכים אנו מתווים לדור העתיד דרך ומחובתינו לפתוח להם דלתות ליכולותיהם השמים הם גם לא הגבול.