ללמוד אחרת – גם במסגרת הציבורית: סיור מרתק בבית הספר "אלונים"

3769
ללמוד אחרת – גם במסגרת הציבורית: סיור מרתק בבית הספר

הפסקה, הבנים רצים למגרש הכדורגל ותוך שתי דקות מתחילה שם קטטה. מוכר? אתם כבר מדמיינים את עצמכם כמורים רצים לשם כדי לפתור את הבעיה, אבל בבית הספר אלונים, זה לא עובד ככה. מקרים כאלה לא מטופלים על ידי המורים. הובהר לתלמידים שאם הם רוצים להמשיך לשחק, הם חייבים למצוא לעניין פתרון בעצמם. לכן, הם העלו את הנושא לדיון וקבעו לעצמם את החוקים - מי שמפעיל אלימות מורחק, אין משחק בלי סדרן שהוא בעל הסמכות וכולם מצייתים להוראותיו ואפילו היה שם תלמיד שהתנדב להיות בתפקיד באופן קבוע, כך שכולם יצאו מורווחים. 

 

 

אלונים: חמישה עקרונות והרבה אידיאולוגיה

את בית הספר "אלונים" הכרתי במסגרת מיזם חברתי-חינוכי שאנו מריצים, "מעבירים את זה הלאה". מטרת המיזם היא לעורר השראה לחינוך רלוונטי, המעודד תחושת משמעות והשפעה אצל התלמידים והמורים, דרך סיורים הפתוחים לקהל הרחב, אך בעיקר לאנשי חינוך, בהם חינוך מסוג זה כבר מתקיים.   

בביקורנו ב"אלונים", הכרנו את המנהלת, יעל ביבר אביעד, אשר לקחה על עצמה לפני 3 שנים לנהל בית ספר יסודי בשכונה מעורבת מבחינה סוציו אקונומית בראשון לציון. היא החליטה שהיא מביאה את האני שלה, בהתבסס על עקרונות שלמדה מרשת הייטק-היי בסן דייגו, בהתאמה לאוכלוסייה ולתרבות הישראלית. יעל מסבירה שמאוד חשוב לה לנהל דווקא בית ספר ציבורי ולהראות שכל תלמיד במדינת ישראל יכול לקבל כלים פרקטיים וחינוך המותאם למאה ה-21. העקרונות של הייטק-היי מסאן דייגו התאימו למטרות אלו.

בתי ספר העובדים לפי גישת הייטק-היי מונחים על פי שלושה עקרונות: יחס אישי, חיבור לעולם המבוגרים ומשימות אינטלקטואליות משותפות - PBL. בדומה, באלונים, שהוא בית ספר ציבורי צומח, הכולל השנה שכבות א' עד ד', לומדים להכיר ולחיות במהרה את העקרונות שבית הספר מתווה, מכיוון שהם מיושמים בכל אספקט. העקרונות כוללים ערכים של:

  1. כבוד.
  2. שיתוף פעולה.
  3. אחריות.
  4. ביטוי אישי.
  5. יצירתיות.

שני העקרונות האחרונים הם גם ממיומנויות המאה ה-21. חמישה עקרונות אלו מאוגדים תחת מטריה אחת של דיאלוג, מתוך התפיסה שתקשורת פתוחה וכנה בהקשר לכל דבר ועניין היא מהותית כדי לחיות בחברה וגם כדי להמשיך להתפתח וללמוד. 

שומרים על התולעים ולומדים מהי אחריות

איך הדיאלוג בא לידי ביטוי בשטח? 

השימוש בדיאלוג בא לידי ביטוי בתחומים שונים, בין השאר בענייני משמעת. חשוב להבהיר לתלמיד איפה עוברים הגבולות, אבל, קודם מסתכלים על הדברים מהזווית של התלמיד, כך שמתחילים במתן לגיטימציה לתחושת הכעס או התסכול שעלו אצלו. 

לצד זאת, מסבירים לתלמיד את ההשלכות של מעשיו על כל הנוגעים בדבר והרגשות שהוא הציף באחר. משם מנסים להגיע לידי הבנה, תובנה והסכמה לפעם הבאה. התפיסה היא שזה לגיטימי להגיע לידי חוסר הסכמה. לכן במקום תגובה מיידית, מתקיימת שיחה בגובה העיניים, מתוך נקודת מבט שרואה גם את האחר.

כמה גדלת היום, תולעת?

דברים שאפשר ללמוד מתולעת אדומה

במהלך הסיור ב"אלונים" קיבלנו הסבר מעמיק על פרויקט מקסים של בית הספר, שאפילו זכה לתיעוד באתר ה-OECD, פרויקט התולעים האדומות. ארגון ה-OECD מצא אותו תואם את מודל החינוך לשנת 2030 והכין עליו סרטון, אותו תוכלו לראות כאן, באתר הארגון.

במסגרת הפרויקט חולקו תלמידי כיתה ב' לקבוצות, כשכל קבוצה קיבלה אחריות על תיבה של תולעים אדומות ולכל חבר בקבוצה היה תפקיד ספציפי. הם התנסו במדידת אורכים שונים של תולעים ובגידול התולעים בתנאים שונים ולמדו יחד מהם התנאים האופטימאליים שיאפשרו להם להתפתח. בהמשך למדו על האנטומיה של התולעים ותיעדו זאת באמצעות ציור.

במקביל, במסגרת שיעורי שפה, עבד כל תלמיד על ספרון "דף מיומנה של תולעת" וכך תירגלו התלמידים כתיבת סיפור, אשר הפך בסיום הפרויקט לספרון מודפס שהפיק בית הספר, הכולל את הסיפורים האישיים מהזווית של התולעת, בצירוף איורים והסברים מדעיים על צרכי הקיום והמאפיינים של יצורים חיים.

כדי לתכנן איך הפרויקט יצא לאור, ישב צוות מורים עוד במהלך הקיץ עם מומחית בתחום הקיימות והחינוך לקיימות במשך מספר שבועות וביחד הם הגדירו מטרה, מטרות ביניים, מהלך הפרויקט והזדמנויות לרפלקציה, כולל משוב מעמיתים. תהליך זה חוזר על עצמו לקראת העברה מחודשת של הפרויקט וכך, בשנה שלאחר מכן, התלמידים זוכים לפרויקט משודרג. זוהי שיטת הטיוטות המאפיינת את בית הספר.

עבודה קבוצתית לעבר המטרה

חמישה עקרונות ו-PBL אחד

הדרכים ליישום חמשת העקרונות בבית הספר הן רבות, אך הבסיס לדעתי הוא השילוב של הגישה הפדגוגית של למידה מבוססת פרוייקטים עם מתן אוטונומיה למורים. כיום למידה מבוססת פרויקטים - PBL) project based learning) מוכנסת יותר ויותר לבתי הספר, אולם הצלחתה של הגישה תלויה בקיום של עקרונות ומטרות פדגוגיות שהיא אמורה לשרת והיא אינה יכולה לעמוד בפני עצמה. ישנם יתרונות רבים ליישום העקרונות דווקא בדרך של למידה מבוססת פרויקטים:

  1. למידה משמעותית: הפרויקטים בבית הספר הם ארוכי טווח (כ-12 שבועות) ובמהלכם מתמקדים בנושאים ספציפיים, אבל בהקשרים רחבים ועמוקים הדורשים מהתלמידים למידה עצמאית וביטוי של יכולות וכישורים שונים מתוך ההתנסות ויצירת תוצר שהוא כשלעצמו בעל ערך.
  2. תוצרים אישיים: התוצר משתנה מפרויקט לפרויקט וכך יש הרבה מקום לביטוי אישי והזדמנות לכל תלמיד לבלוט במקום החזק שלו.
  3. יצירתיות אישית: מאחר והתלמידים בוחרים את דרך היישום והכנת התוצר, יש מקום רב לביטוי היצירתיות שלהם.
  4. עבודת צוות: עצם ההתמודדות עם הפרויקט הקבוצתי והגעה לתוצר איכותי שמקובל על כל חברי הקבוצה דורשת שיתוף פעולה ומתן כבוד זה לזה.
  5. לקיחת אחריות: על החלק האישי וגם על התוצר הקבוצתי. מכיוון שבבית הספר לא ניתנים שיעורי בית, כל העבודה צריכה להתבצע במסגרת בית הספר, ללא סיוע של ההורים. כלומר, התלמיד חייב להתמודד עם האתגרים האישיים או הקבוצתיים בעצמו ובמקרה הצורך בתיווך של המורה.

ברור שלא תמיד הכל חלק, אבל ההתנסות והחיכוך הקבוצתי מפתחים את היכולות האישיות והבינאישיות. דרך בניית השאלות של המשחק והתוצר, התלמיד מבין למה חשוב ללמוד שפה ואיך היא באה לטובתו. בפרויקט נשאלות שאלות פתוחות וכך התלמיד לומד גם חשיבה ביקורתית והתמודדות עם אי וודאות, כמו במצבים רבים בחיי המבוגרים.

לשם הגעה לתוצר, על התלמיד לעבור תהליך הכולל מספר שלבים. כך מבין התלמיד שגם בחיים, הלמידה, היצירה וההגעה אל המטרה, הם תהליכיים. אין קיצורי דרך, בשונה מהאפשרות להשקיע בהכנה לקראת מבחן רק יום אחד לפני. אי אפשר להכין משחק מושקע בלי להבין קודם את עקרון המשחק, להשקיע זמן בהעלאת רעיונות, בבחירת הרעיון, בעיצוב המוצר והכנת האיורים ועוד.

גאווה: התוצר הסופי, יומן התולעים

המורה במרכז

היישום בפועל של עקרונות בית הספר מתאפשר גם בזכות העברת האוטונומיה למורים. כאשר מורים חיים את העקרונות, הם מועברים באופן מלא ואותנטי לתלמידים. מה שהמורה מרגיש וחווה משודר באופן ישיר ועקיף לתלמידים. המורים מפתחים יחדיו את הפרויקטים ולאחר מכן כל אחד מהם מנחה את הפרוייקט בכיתה באופן שמתאים לו ולכיתתו. הם אלו שמחליטים על דרך הטיפול בכל תלמיד ויש מקום רב להתייעצות והנעה פנימית.

המורה מקבלת כך את התחושה שסומכים עליה ומגבים אותה במידת הצורך. כל אלו הם צורות ביטוי שונות של עקרונות בית הספר והתלמיד חווה מורה מועצם, בעל אחריות, שמבטא את היצירתיות שלו והאני האישי שלו. המנהלת יעל ביבר ממליצה:כך תעשו זאת גם אצלכם בכיתה:

 

1. חגגו כישלונות

כמו בכל תהליך למידה משמעותי, אנחנו זקוקים למרחב בטוח לשגות בו. שינוי דפוסי העבודה הוא תהליך למידה עמוק ולא פשוט. הוא מחייב אותנו לעשות את הדבר הכי מאתגר עבורנו, המורים: ל ש ח ר ר. 

למידה מבוססת פרוייקטים היא למידה עם ריבוי טיוטות. אל תשכחו, הפעם הראשונה שבה אנחנו, כמורים, מתנסים בפרוייקט שתכננו, היא בעצם רק הטיוטה הראשונה. 

2. מצאו שותפים

המעבר מדפוסי הוראה של המאה ה-20 להרגלי למידה של המאה ה-21 דורש תכנון, פיתוח וחשיבה יצירתית. את אלו הרבה יותר קל (וכייף) לעשות ביחד. שיתוף עם מורים המלמדים באותה כיתה יאפשר לכם לאגד שעות וגם ליצור תכנית רב תחומית. 

3. חפשו תבניות

תכנון פרוייקט או מהלך למידה אחר הוא משימה תובענית בשעות. לוקח לא מעט זמן להבין מה עובד, איך ועבור מי. נסו לחשוב על תבניות שאותם אפשר להתאים לתלמידים / נושאים / תקופות שונות, מבלי לשנות את עקרונות העבודה. 

4. קחו אוויר

שינוי הרגלים הוא דבר שלוקח הרבה זמן. לא פעם כשאנחנו מנסים לשנות את דפוסי העבודה בבית הספר החלומות שחלמנו, התכניות שרקמנו, התקוות שתלינו נחבטים בקרקע במפגש עם התלמידים, שמורגלים בדפוסי העבודה בחינוך המסורתי. 

 

רוצים להכיר את "מעבירים את זה הלאה" ולהצטרף לסיורים בבתי הספר? לחצו כאן. יש לכם מיזם מיוחד שיצרתם בבית הספר? נשמח לשמוע עליו כאן, בתגובות! 

הדפסת סיפור זה
ענת ורדי

יזמית חינוכית חברתית, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, ממקימי מיזם "מעבירים את זה הלאה" - מסיירים עם חלוצים בחינוך.

מיזם "מעבירים את זה הלאה" הוקם על ידי אליה אמסלם וענת ורדי שחברו יחד כפעילים בקבוצות פייסבוק, הפועלות למען קידום חינוך עדכני, רלוונטי שרואה את המורים והתלמידים: "יחד יוצרים שינוי בחינוך" ו-"חינוך 2020 למערכת חינוך אפקטיבית יותר". המיזם נועד לחשוף אנשים לבתי ספר מעוררי השראה ולהוות פלטפורמה פוריה ליצירת קשרים בין אנשים לשם קידום חינוך מסוג זה.  

ניתן למצוא אותנו בדף הפייסבוק "מעבירים את זה הלאה"