למידה מותאמת אישית: כך עושים זאת באופן מיטבי

8057
למידה מותאמת אישית: כך עושים זאת באופן מיטבי

הטכנולוגיה יכולה לשמש משאב מדהים בהתאמת החינוך לכל תלמיד, אולם היא אינה מספיקה לבדה; כדי להטמיע אותה זקוקים המורים והמורות לתמיכה מתאימה.

מאת ריאן ברוסקו, אתר אדיוטופיה

לפני כ-15 שנה, בשנתי השנייה כמורה לאנגלית, נתקלתי בבעיה: רציתי להציג לתלמידי כיתה ו' שלימדתי את נפלאות השפה האנגלית באמצעות סדרה מתמשכת ומרגשת של שיעורי תחביר מרתקים, שמטרתם הייתה לוודא שהם לעולם לא יתבלבלו בין Their לבין They're. אבל במהרה גיליתי כי רמות המיומנות של התלמידים היו שונות מאוד זו מזו. כדי שהשיעורים יהיו יעילים, הייתי צריך להתאים אותם באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה.

אז, בשנת 2003, פירוש הביטוי "התאמה אישית" היה הכנת ספרייה של שיעורים ייחודיים, פיתוח הערכה אבחונית וכתיבת נתיבים מותאמים אישית לכל אחד מהתלמידים. ביליתי את רוב השנה בביצוע הרעיון שלי, הערכתי את התקדמות התלמידים ואז הערכתי אותה שוב, ליטשתי את השיעורים והתרוצצתי כמו משוגע כדי שאספיק להגיע לכל 96 התלמידים.

מאז התמזל מזלי להשתתף בשלל הטמעות של למידה מותאמת אישית באמצעות פלטפורמות שונות במגוון בתי ספר. חזיתי בהתאמה אישית מבוססת טכנולוגיה מכל הזוויות האפשריות – כמורה, כמנהלן, כיועץ וכתלמיד.

למידה מותאמת אישית במיטבה מבקשת להאיץ את תהליך הלמידה של התלמיד באמצעות התאמת סביבת ההוראה למידותיו – מה, מתי, כיצד והיכן הוא לומד – כדי לטפל בצרכים, במיומנויות ובתחומי העניין האישיים של כל תלמיד. בלמידה מותאמת אישית התלמידים יכולים לקבל בעלות על תהליך הלמידה שלהם, ובה בעת לפתח קשרים עמוקים ואישיים זה עם זה, עם מוריהם ועם מבוגרים אחרים בבית הספר.

בקצרה, למידה מותאמת אישית אמורה לשחרר את המורים ולאפשר להם ליצור קשר משמעותי עם התלמידים, כיוון שבליבה של ההוראה עומדות מערכות יחסים חזקות עם התלמידים.

בינתיים, בזמן שהטכנולוגיה הדביקה את הפער עם שאיפותיי ליצור הוראה מותאמת אישית, צץ לו אתגר חדש: חלק מהמנהיגים החינוכיים חושבים שכיוון שהטכנולוגיה היא חלק גדול מתוכנית מסוימת, היא דורשת פחות מקצוענות מהמורה, ואולי אפילו מבטלת חלק מחשיבותו/ה בכיתה.  אך הדבר אינו נכון. טכנולוגיה חזקה זקוקה למורים חזקים, ומורים מעולים זקוקים לתמיכה מעולה כדי להיות כאלה.

 

ארבע נקודות חשובות למנהיגים חינוכיים שרוצים לעבור ללמידה מותאמת אישית

1. כדי שהשינוי יתרחש כולם צריכים להאמין בדרך החדשה: באחת מהרצאות TED המפורסמות טען סימון סינק שכדי לבצע שינוי כל אחד מהמעורבים בתהליך חייב להבין מדוע השינוי רצוי וחשוב ולהאמין בדרך החדשה. כך, כל אחד ואחת מהעובדים והעובדות בבית הספר או ברשות חייבים להבין את הסיבה ללמידה המותאמת אישית – מדוע כדאי לעשות זאת. כל יוזמה בית ספרית חדשה זקוקה לאנשים שמבינים לעומק מדוע הם עושים את מה שהם עושים, אולם הדבר נכון במיוחד בתוכניות של למידה מותאמת אישית: על פניו, הוראה מותאמת אישית נשמעת כמו משהו שמורים ומנהלים כבר יודעים – בדומה להוראה שמתרחשת כבר בבתי הספר המסורתיים – אולם בפועל, היא שונה באופן קיצוני מהוראה מסורתית.

מבחינה זו, מנהיגים חינוכיים חייבים שלא להסתפק בהגדרת המשימה שלהם בלבד אלא להבין לעומקו את המחקר המהותי העומד בבסיס הרעיון של תוכנית למידה מותאמת אישית, כדי שיוכלו לגייס את המורים באמת ולהבהיר להם עד כמה חשוב השינוי מתוך מקום של ידע וחיבור אמיתי (ידע זה ניתן למצוא כאן).

2. הגדירו למורים מהי התמקצעות: המורים צריכים לדעת כיצד נראית התמקצעות אצל התלמידים, אולם חשוב באותה מידה להראות להם כיצד בדיוק נראית ההתמקצעות שלהם עצמם. ללא הגדרה ברורה של מהי מומחיות, המורים עלולים להרגיש בטוחים יתר על המידה, או – סביר יותר להניח – להתייחס בביקורתיות יתר להתקדמותם. הגדרת ציר זמן ברור בעל היקף גמיש ורצף שמאפשר הכשרה של המורים לפי פרקי זמן מוגדרים אך גמישים היא חיונית לניסוח חזון של צמיחה מקצועית והימנעות משחיקה.

הוראה מותאמת אישית טובה דורשת אותה מידה של הכשרה למורים כמו ההוראה המסורתית, אולם הדגשים שונים: מערכות היחסים, הלמידה החברתית והרגשית וההקשר מועמדים במרכז.

3. עודדו את המורים להצליח בעצמם: אף שחלק ניכר מהלמידה המותאמת אישית נשען על מערך מוכן מראש של שיעורים ופרויקטים, המורות והמורים חייבים למנף את הניסיון שלהם בתוך הפלטפורמה כדי למקסם את הלמידה של התלמידים. פירוש הדבר הוא שילוב פרקטיקות ההוראה והלמידה הטובות ביותר בשגרה היומיומית, במקום להשתמש בתסריט שמספקים השיעורים המוכנים.

לצורך כך יש לחבר בין התרבות הבית ספרית הכוללת לבין התרבות הרצויה למרחב הלמידה המותאמת אישית. תוכנית ההתאמה האישית אינה אמורה להכתיב את התרבות של סביבת הלמידה – התוכנית צריכה להיות גמישה דיה כדי להשתלב בתרבות הבית ספרית ולהעצים את המשימה ואת החזון הבית ספריים. הביצוע הטוב ביותר של תוכנית הלמידה המותאמת האישית מתקיים כאשר אנשי החינוך יכולים להגיד שלבית הספר שלהם יש חזון למידה ייחודי, וכי התוכנית המדוברת היא אחד מרכיבי החזון הזה. לעומת זאת, תוכניות למידה מותאמות אישית נכשלות כאשר כל החזון הבית ספרי משתנה ותלוי רק במעבר ללמידה מותאמת אישית.

4. העלו את החניכה והליווי לראש סדר העדיפויות: תוצר הלוואי החשוב ביותר של הוראה מותאמת אישית הוא שהיא מאפשרת למורים להתמקד פחות ביצירת תוכנית לימודים, ויותר בתלמידים עצמם. סיכוייהם של תלמידים שנפגשים דרך קבע עם אדם מבוגר שמאמן וחונך אותם גבוהים הרבה יותר להמשיך לתארים מתקדמים ולסיים אותם.

כך המורים יכולים לחגוג עם התלמידים את הצלחותיהם, להקשיב לתסכוליהם, לעזור להם להישאר על המסלול, לייעץ להם כיצד להתמקד ביעדיהם לטווח קצר וארוך, וחשוב מכך – ללוות אותם במסע הלמידה. אם תשאלו מורים מדוע רצו להיות מורים מלכתחילה, רובם יציינו את אחד מהתפקידים הללו ככוח המניע מאחורי רצונם ללמד. עם זאת, בסביבה מסורתית קשה לאזן בין התפקידים הללו לבין הדאגה לתכנון השיעורים ולהערכת התלמידים.

חשוב לעזור למורים למנף את זמנם ולהעלות את החניכה והליווי של תלמידים לראש סדר העדיפויות. המורים אינם עובדים פחות במרחב החדש הזה – הם פשוט עושים עבודה שונה, ולעיתים אף חשובה יותר.

--

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר אדיוטופיה ואנו מודים לצוות אדיוטופיה ולמחבר ריאן ברוסקו על האפשרות לפרסם את הדברים לקהל המורות והמורים בישראל.
הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp