המסע הבא בידיים שלכם: איך מעודדים תלמידים לכוון גבוה ולשאוף אל מעבר לשחקים?

4988
המסע הבא בידיים שלכם: איך מעודדים תלמידים לכוון גבוה ולשאוף אל מעבר לשחקים?

כשהמורה ללשון התעקשה עם יהונתן שהוא יכול לגשת לבגרות הרגילה, היא לא ידעה כמה גדול יהיה תפקידה באירועים שיתגלגלו משם ואילך. היא רק זיהתה ביהונתן משהו מעבר לילד שקשה לו נורא בלשון. יתכן שבהתעקשות שלה היה אפילו דבר שעמד בניגוד לרוח של איזה תקנון או חוזר. הלוא יהונתן, כילד דיסלקטי, היה זכאי לפי חוקי משרד החינוך להיבחן במתכונת מיוחדת של הבחינה. והנה, למרות הקשיים והכישלונות, אותה מורה הייתה משוכנעת שיהונתן יכול להצליח גם במתכונת הרגילה.

שלא נתבלבל, ליהונתן היה באמת קשה. הוא שנא את ההתעקשות הזו של המורה שלו. הוא היה זכאי לבחינה מיוחדת. יהונתן לא הבין לשם מה נדרשת כל חריקת השיניים הזו, והיבחנות בבחינה שקוראת תיגר על כל משוכה שמציבה לו הלקות שלו.

הוא לא התלהב מהנחישות של המורה שלו, אבל הייתה סיבה לכך ששיתף איתה פעולה. בניגוד למורים אחרים, ולמרצים שפגש בהמשך הדרך, שפשוט התעלמו מה"פטורים" להם היה זכאי על פי חוק, ו"זרקו" אותו להתמודדויות שהסתיימו בעוגמת נפש, המורה ללשון הזמינה אותו להיענות לאתגר כשהיא נמצאת לצדו כל הדרך להצלחה. היא בילתה איתו שעות כדי לזהות איפה היה טמון הקושי, וכשזיהתה את הקושי, היא בילתה שעות נוספות כדי לפצח את הדרך שתנגיש לו את התובנה הנחוצה. היא נלחמה כנגד הפיתוי להתייאש, ומה שהיא לא ידעה הוא שהסיפור כלל לא הסתיים בסתם "עוד הצלחה בבחינה".

היא לא ידעה שכ-15 שנים מאוחר יותר, היא תככב לצד אנשי חינוך נוספים ברשימת האנשים להם יהונתן זוקף קרדיט על העשייה יוצאת הדופן לה הוא שותף. היא לא ידעה שכישורי חריקת השיניים והמאמץ, בהם היא אימנה אותו באותה השנה, ישחקו תפקיד מרכזי כל כך בחייו. שהכישורים הללו הם שסייעו לו להפוך להיות אחד משלושת המייסדים שבזכותם, במהלך השבועות הקרובים, ישראל, לראשונה בהיסטוריה, תשגר חללית בלתי מיואשת שתצא לחלל ותנווט את דרכה לנחיתה על פני הירח.

למי שלא מכיר את הסיפור המסעיר אודות שלושה צעירים ישראלים שהחליטו לבנות את החללית הישראלית הראשונה שתשוגר לירח, מדובר ביריב בש, כפיר דמרי ויהונתן וינטראוב. יריב הציע לחבריו להיענות לאתגר של חברת גוגל, ה-Google Lunar Xprize. זוהי תחרות המזמינה חברות פרטיות לבנות חללית בלתי מאוישת שתשוגר מכדור הארץ, תנחת על הירח, תנוע 500 מטרים על פני הירח ותשדר תמונות ועדויות חזרה לכדור הארץ. התחרות אמנם הסתיימה ללא זוכים, אבל השלושה הקימו את עמותת SpaceIL  שהייתה האחרונה להצטרף לתחרות והראשונה לחתום על חוזה שיגור. ובחודש הקרוב, זו צפויה לשגר לראשונה חללית ישראלית לנחיתה על הירח. יש לציין שעד כה, מכל המדינות בעולם, רק שלוש מעצמות הנחיתו רכבי חלל על הירח. הראשונה ביניהן הייתה ארצות הברית, שגם הנחיתה אסטרונאוטים. השנייה ברה"מ והשלישית היא סין. אם המשימה תסתיים בהצלחה, ישראל תהיה  המדינה הרביעית בעולם שתנחית רכב חלל על הירח. בשעה ששלוש מעצמות-העל הנ"ל השקיעו עשרות מיליארדי דולרים בפרויקטי החלל שלהם, ספייס איי אל, בשיתוף עם התעשייה האווירית, תשגר חללית בהשקעה של פחות ממאה מיליון דולר (שזו עלות מטוס בודד מדגם F-35B). אמנם הסכום נשמע עצום, אך בעולם החלל מדובר בעלות מזערית. יש לציין כי הסכום גויס מתרומות בנדיבות גופים ואנשים רבים, כשבראש התורמים ניצב הפילנתרופ ונשיא העמותה מר מוריס קאהן.

רוצים לדעת עוד על SpaceIL והחללית הישראלית הראשונה שתשוגר לירח? צפו בסרטון

בין אם הנחיתה תתבצע בהצלחה ובין אם לאו, בעצם שיגור החללית, ישראל תשבור שיא עולמי  בשיגור החללית הפרטית הראשונה בעולם לנחיתה מחוץ לכדור הארץ!

יהונתן וינטראוב מספר כי  בתחילה, תכננו השלושה לבנות חללית המבוססת על טכנולוגיית לוויינים זעירים. הם התכוונו לשלוח חללית שגודלה כגודל בקבוק קוקה קולה בנפח ליטר וחצי. לאחר חודשים ארוכים של עבודה אינטנסיבית על פיתוח המודל, הריץ אחד המהנדסים בצוות הדמיה מורכבת לבדיקת ההתכנות של הצלחת המסע, וזו גילתה לדאבון ליבם כי גודל זה לא יכול לשאת די דלק על מנת לסיים את המשימה בהצלחה. רגע כזה הוא רגע עצום של מבחן נחישות. כאן מפרגן יהונתן לאותה מורה ללשון שהתעקשה איתו להמשיך לחרוק שיניים דווקא כשמפתה במיוחד להתייאש. הצוות לא אמר נואש, חזר לשולחן השרטוטים ופנה מחדש לתכנון חללית בגרסה "רובסטית" יותר וגדולה יותר. אם חשבתם שהתכנון השני פיצח את חידת ההיתכנות, הרי שהפעם, בסיפור דומה, בידי מהנדס אחר, שוב נשבר ליבם של המתכננים בסימולציה מורכבת הבודקת היתכנות. המסע שהוביל לחללית העומדת כיום לפני שיגור היה רווי אתגרים ובחן באכזריות את עמידות המהנדסים ונחישותם לעמוד במשימה.

יהונתן מסביר שצוות המהנדסים של SpaceIL הוא הצוות המדהים ביותר בו עבד עד כה. מדובר במקבץ אנשים מוכשרים ומיוחדים במינם. הצוות נדרש לגלות כושר המצאה, עבודה משותפת והתמדה יוצאת מגדר הרגיל. ובדיוק כפי שמשימה מסוג זה דורשת צוות מוכשר של אנשים, טיפוח אדם שיתפקד בצוות מסוג זה דורש צוות מוכשר של מחנכים.

המורה ללשון הייתה אחת מבין אנשי החינוך להם יהונתן זוקף קרדיט על הכלים שקיבל בדרכו להתגייסות למשימה. בקבוצה המכובדת של אנשים אלו נמצאת גם המורה למדעים שלימדה אותו בחטיבת הביניים. יהונתן מספר כי המורה למדעים הקפידה לאתגר את תלמידיה, לטפח חשיבה ולא להגיש להם חומר "לעוס". הוא מעיד כי תמיד דחקה בתלמידים להתאמץ לעשות יותר ועודדה אותם לפצח אתגרים.

מקור נוסף להצתת דמיונו היה מוזיאון המדע בירושלים, שהציע עבודת גמר בה יהונתן נדרש לכתוב כללים למשחק כדורסל כפי שיתבצע על הירח, לפי התנאים הפיזיקאליים המיוחדים לו. יהונתן מספר כי החיבור הזה בין משחק כדור לפיזיקה הכריע עבורו את הבחירה בלימודים במגמת הפיזיקה בתיכון ואולי בעצם הסתיים בכך שכיום את הדוקטורט שלו באוניברסיטת סטנפורד, הוא כותב בפיזיקה.

כדי להגיע לירח צריך צוות מוכשר של אנשים.
כדי כשצוות כזה יתאפשר היה צורך במחנכים מעולים רבים שיצמיחו את אותם האנשים

המטרה האמיתית היא לא רק להגיע לירח, אלא גם אל התלמידים שלך
שלושת המייסדים של SpaceIL מאמינים כי המטרה האמיתית של המשימה היא עידוד ילדים ונוער להעז, להתאמץ להתעניין במדע ובהנדסה ולהעשיר את אוצר הידע והמוחות הישראליים.

יהונתן פונה לקהילת אנשי החינוך ומכיר בקושי ובכובד המשימה שעל כתפיהם:

"למורים היום יש את האחריויות הכי כבדות. לא תמיד רואים את זה, במיוחד בציבור. מורה יכול בהינף יד לקחת תלמיד 'בינוני' ולהרים אותו לגבהים שלא ידע שיכול להגיע אליהם. ומנגד, מבלי משים להרחיק תלמיד מהייעוד שלו...

בלחץ היומיומי של המורה קשה מאוד להיות האחד ולא האחר, אבל זו עבודת קודש. לא נדרשים הרבה תלמידים כדי לחולל שינוי מאוד גדול. ניקח לדוגמה את אותו אחד שגילה את החיסון לפפילומה - כמה מורים ראו אותו? כמה תרמו להצלחתו? כמה תלמידים ראו המורים האלה? די באחד או אחת מתוכם שישפיעו על כל העולם..."

אחד האתגרים הגדולים של אנשי קהילת החינוך הוא בזריעת הזרעים, בדם ויזע, מבלי לדעת כיצד ומתי אלו ינבטו.

בימים אלו אנו זוכים לקציר חגיגי של זרע אחד כזה שנבט צמח והבשיל.

מקבץ מאמצים של אנשי חינוך רבים לצד מהנדסים, מדענים ופילנתרופים מוביל בימים אלו ובכוחות משותפים לשיגור החללית הישראלית הראשונה לירח. השיגור צפוי להתקיים במחצית השנייה של חודש פברואר. החללית, ששמה נבחר בידי הציבור להיות "בראשית", כבר נמצאת באתר השיגור שבקייפ קנוורל, פלורידה. "בראשית" נמצאת בימים אלה בתהליך התדלוק, ובמשימות הערכות לקראת שיגור. עלייתה על כן השיגור היא בגדר הישג טכנולוגי חסר תקדים למדינת ישראל ולקהילת החלל.

החללית "בראשית" שנבנתה על ידי SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית
ישראל כולה תישא עינייה לשיגורה של "בראשית" - ומה עם הכיתה שלך?

גם הכיתה שלך יכולה להשתתף בחגיגת שיגור החללית!
אנו מזמינים אותך לנצל את שיגור החללית ולהצית בתלמידים שלך סקרנות, התלהבות ושאיפה גבוה – אל השמים. בדיוק לשם מטרה זו הכנו עבור מורי ומורות ישראל מגוון הצעות לפעילויות חווייתיות ולימודיות שניתן ליישם בכל כיתה. אנו מזמינים אותך למצוא את הפעילות שתתאים לכיתה שלך בקישור זה.

סיפורו של יהונתן וחבריו הוא רק דוגמה אחת לאופן בו נחישות של אנשי חינוך בעלי בעלי מעוף ליוותה צעירים מבריקים לעורר השראה בדור שלם. הדור הבא של פורצי הדרך יושב היום בכיתות שלכם. הרוח שתפיחו במפרשי התלמידים תכריע כמה רחוק יפליגו. אנו מצדיעים לכל העוסקים במלאכת הצמחת הדור הבא.

"בראשית" כבר יוצאת לדרך. אך המסע הבא – הוא בידיים שלכם!

הדפסת סיפור זה
SpaceIL

המטרה החינוכית של SpaceIL היא להעניק השראה לדור הבא ולעודד ילדים בישראל ובעולם לבחור במקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. הצוות מחויב לפעול לקידום מדע וחינוך מדעי בישראל, כדי להבטיח שישראל תמשיך להצדיק את המוניטין שלה למצוינות בתחומים האלה.