לדוג את הטעות – איתור שגיאות כדרך למידה

5258
לדוג את הטעות – איתור שגיאות כדרך למידה

אנחנו מחזירים לתלמידים את מחברות הבחינה הבדוקות ויכולים לנחש מראש מי מהם יקבלו את מחברת הבחינה, יציצו בציון, ובמבט מאוכזב וידחפו את המחברת לתיק (במקרה הטוב), ומשם היא כבר לא תצא לעולם.

כמה חבל... אם הם רק היו מצליחים לקרוא את ההערות שרשמנו, אם רק היו מתמודדים עם האכזבה והתסכול מחוסר ההצלחה, הם היו יכולים ללמוד מהמשוב שלנו ומהניסיון שלהם במבחן כל כך הרבה....

למידה מטעויות היא אחת הדרכים האינטואיטיבית והחשובות ביותר ללמידה ולכן בדרך כלל גם המהירה ביותר. למידה מטעויות אף מעודדת חשיבה מסדר גבוה. רבות מ 13 האסטרטגיות לפיתוח חשיבה מסדר גבוה באות לידי ביטוי כאשר אנו מנתחים טעויות, למשל: הסקה, זיהוי רכיבים וקשרים, שאילת שאלות, העלאת אפשרויות מגוונות לצורך פתרון בעיה ועוד. שיח על הטעויות מאפשר למידה שכן הוא מעורר חשיבה, דיון, ביצוע תהליכי אנליזה וסינתזה ומציאת קשרים חדשים.

יתרון נוסף של למידה מטעויות הוא שזאת דרך נפלאה לעודד את התלמידים לקבל את הטעויות כחלק מובנה של הלמידה. כאשר אנחנו עוסקים בלמידה מטעויות בכיתה, הדבר מבהיר לתלמידים כי כולם טועים, והטעות הינה חלק מהמסע לרכישת השליטה בחומר. ככל שנתרגל טעויות בעצמנו ונאפשר לתלמידים שלנו לתרגל למידה מטעויות ולהתרגל אליהן, כך נוכל להבין בעצמנו ולהעביר את המסר לתלמידינו שמותר לטעות, זה בסדר, ולעיתים קרובות אפילו הכרחי כדי ללמוד ולהתפתח.

אבל איך עושים זאת? איך מתרגלים למידה מטעויות כאשר התלמידים נמנעים מהתמודדות עם הטעויות שלהם?


מצא את השגיאה
אחד הכלים ללמידה מטעויות ולתרגול ההתמודדות עם כישלון הוא הכלי "מצא את השגיאה". במסגרת כלי זה, אנו מציגים בפני התלמידים שגיאה, ויחד עמם עובדים על מנת לזהות את השגיאה ולתקן אותה. "מצא את השגיאה" הינו כלי ורסטילי שיכול להתאים להוראת כל תחום תוכן – ניתן להציג פתרון שגוי לבעיה מתמטית בדיוק כפי שניתן להציג טעות בהבנת מאורע היסטורי, ובדומה לכך ניתן להציג סרטון של אדם רץ בצורה לא נכונה. בכל תחום תוכן קיימות שגיאות, ולכן זהו כלי המתאים לכל שיעור.

 

כיצד מתחילים?
ראשית יש לייצר בכיתה אווירה המעודדת הקשבה ושיח. אווירה המאפשרת ביקורת בונה וחיובית, אווירה בה כל תלמיד מרגיש שמותר, ואף רצוי שידבר וישתתף בשיח.

בנוסף, חשוב שהתלמידים ידעו כי מותר להם לטעות, וכי הטעות איננה מעידה עליהם דבר והיא לא תפגע במעמדם בכיתה. חשוב שנבהיר לתלמידים כי טעות, כאשר היא מתקיימת בזמן שניתן עוד לתקן, היא כלי מעולה ללמידה, ולכן ככל שישתתפו יותר ואפילו יטעו יותר - כך הם ילמדו ויתקדמו יותר. זאת ועוד, כדאי להסביר לתלמידים כי תהליך החשיבה וההתמודדות עם התרגיל, הבעיה או השאלה, חשוב לא פחות מהגעה לפתרון הנכון.

במהלך השימוש בכלי חשוב שהתלמידים ידעו כי עליהם להקשיב קשב רב לדברי חבריהם, ואם אינם מבינים משהו - עליהם לשאול, בקול. בנוסף, אם הם אינם מסכימים לדברי חבריהם לכיתה, עליהם להסביר מדוע הם חושבים שונה.

בכדי להבטיח שהאווירה הכיתתית אכן מאפשרת ומעודדת, עלינו לשקף לתלמידים את דבריהם ולתת דוגמאות לשיח מעודד חשיבה ובדרך זו להבטיח שכל התלמידים מבינים כיצד יש לנהוג.

חשוב שהתלמידים ידעו כי עליהם להקשיב קשב רב לדברי חבריהם, ואם אינם מבינים משהו - עליהם לשאול

כיצד פועלת האסטרטגיה?
יש כמה שיטות אפשריות להפעלת הכלי.

  • נכתוב תרגיל או שאלה על הלוח ונבקש מהתלמידים לפתור אותם. בזמן שהתלמידים פותרים את התרגיל או משיבים על השאלה, נסתובב בכיתה ונאתר תלמיד שטעה. נזמין את התלמיד הזה ללוח לכתוב את התשובה שלו. לאחר מכן נבקש מהתלמידים (ביחד עם התלמיד שטעה) לאתר את הטעות בתשובה.
  • נבקש מהתלמידים לפתור תרגיל או להשיב על שאלה ונבקש מכל תלמיד לשתול במהלך התשובה שלו טעות מכוונת. לאחר מכן, נזמין תלמיד ללוח לכתוב את התרגיל או השאלה – ואת התשובה השגויה. בשלב הבא, נבקש מהתלמידים למצוא את הטעות שהחביא התלמיד בתשובתו ולהסביר כיצד הם יודעים שמצאו אותה.
  • נציג לתלמידים תרגיל או שאלה פתורים, ונבהיר להם שבפתרון המוצג קיימת שגיאה. נזמין את התלמידים לאתר את השגיאה.
  • בשלבים מתקדמים נוכל לכתוב מבחן שלם שכולו תשובות שגויות לתרגילים ושאלות, והתלמידים ידרשו לתקן את השגיאות ולנמק - כפתרון הבחינה.
  • דרך נוספת – לאמיצים במיוחד, היא לטעות בעצמכם, על הלוח, בכוונה או שלא בכוונה, או להביא טעות מעברכם ולספר עליה, ולראות איך התלמידים מגיבים. במצב כזה, היחס בו אתם תתייחסו לטעות שלכם יהווה מודל לחיקוי עבור התלמידים – התלמידים יוכלו להגיד לעצמם "אם המורה טועה ולומד/ת מהטעות שלו/ה, אז גם לי מותר לטעות וללמוד מהטעות".

לפעמים, לכתוב טעות על הלוח זה הדבר הכי מלמד שתוכלו לעשות

ניתן לתת לתלמידים לאתר את השגיאה בזוגות או בקבוצות. בהמשך נקיים דיון כיתתי על הטעויות שאותרו.

בגמר הדיון ננסה להגיע למסקנה המציגה את השגיאה בצורה הבהירה ביותר. למשל, ננסח אותה כ: טעות בחיבור או חיסור, טעות בהעברת אגף ואי שמירה על המינוס, טעות בהבנת השאלה, טעות בעקבות מסיחים ועוד.

חשוב גם לציין את מה שעשה התלמיד נכון. גם מהצלחות ניתן ללמוד וציון הפעולות הנכונות מבהיר שהתמונה תמיד מורכבת יותר - אתה לא רק טועה או מצליח, לרוב אתה גם וגם.

 

מה "מצא את השגיאה" יוצר בכיתה?
פעילות מסוג "מצא את השגיאה" מחייבת את התלמידים לדבר בבהירות, לבחור מילים המתארות במדויק את דבריהם, לדעת כיצד להציג טיעונים ברורים ולנתח את דברי עמיתיהם לכיתה. בכיתה נוצר שיח חשוב, המפתח את יכולתם של התלמידים לבצע חשיבה על חשיבה. בשיח זה התלמידים מחדדים ומנמקים את רעיונותיהם ודבריהם, חווים אסוציאציות בעקבות דברים שאומרים תלמידים אחרים,  משתתפים בשיח על הנושא הנלמד ומפתחים את הבנתם בו.

אם נשתמש בכלי "מצא את השגיאה" באופן תדיר, נוכל להכניס את הטעויות כחלק משמעותי וחשוב מתהליך הלמידה. כך ניצור, הלכה למעשה, סביבת לימוד כיתתית בה האווירה פתוחה יותר ומעודדת משוב וביקורת חיובית. כך נוביל למצב בו התלמידים מדברים בהערכה, בכבוד ובאורך רוח זה עם זה.

מאחר ובמהלך מרבית השיעור במתודת "מצא את השגיאה" התלמידים עצמם מדברים, חושבים ומשתפים, סביר שגם הלמידה תהיה ממוקדת תלמידים, תשים אותם במרכז ותהפוך אותם למעורבים יותר. אנחנו בעצם הופכים את הלמידה לכזו המתמקדת בחשיבה ולא בידע עצמו ובכך נעודד הבנה משמעותית של תחום התוכן אותו אנו מלמדים.

לאחר שימוש קבוע ב"מצא את השגיאה" נראה שהתלמידים מגיבים טוב יותר לטעויות שלהם, פחות מתעצבים, מתאכזבים, מאבדים מוטיבציה ללמידה בכלל ולתחום התוכן בפרט בשל טעויות וכישלונות. להפך, סביר שהתלמידים ילמדו לסמוך על חבריהם לכיתה, יפתחו אמון ביכולות של עמיתיהם ויגלו שכל אחד מהם יכול לטעות ולעזור לאתר את הטעות.

זאת ועוד, הלמידה תהפוך להיות חווייתית יותר, כמעט משחקית, ובהתאמה גם מעוררת יותר עניין ועם הרבה פחות הסחות דעת והפרעות.

התפקיד שלנו בתהליך הוא קריטי!
עלינו לוודא שהשגיאות והטעויות שהתלמידים יתבקשו להתמודד איתן הן שגיאות נפוצות, המלמדות על תפיסות שגויות או חסרות, כאלו שיש סבירות גבוהה שתלמידים רבים יטעו בהן, כאלו שיכולות ללמד על המקצוע. וכל זאת תוך שמירה על כבוד הטועים וניהול תקין של השיעור.

 

בהצלחה!
הכתבה מבוססת על מאמר המציג את הכלי "get the goof" - מצא את השגיאה

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ומנהלים. בעל ניסיון רב שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. מחברי הספר סודות הלמידה נושא תו התוכן של מכון אדלר.

 

 

הדפסת סיפור זה
רן שמשוני

איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה.

ממקימי חברת "פסיפס" וכיום משמש כסמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. 
ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.