10 משחקים קבוצתיים מנצחים לקידום למידה בכיתה

21562
10 משחקים קבוצתיים מנצחים לקידום למידה בכיתה

כולנו שמענו שטיפוח כישורים בין אישיים ויכולות עבודה בצוות הם חלק חשוב ממטרות החינוך של המאה 21. לפעמים אנחנו, המורים, תוהים איך אפשר לבנות משימות קבוצתיות באופן שיעורר את סקרנות התלמידים ויעודד השתתפות של כל חברי הקבוצה. פעילויות משחקיות הן דרך אחת לעורר הרגשה חיובית לגבי השיעור והלמידה בקבוצה.

אז למה לעבוד בקבוצה?

  • בקבוצה קטנה, כל תלמיד מספיק להתבטא יותר, גם במה שיש לו לומר וגם אפילו במספר הסבבים שיש.
  • הקבוצה הקטנה מאפשרת תקשורת עשירה יותר בין הילדים, דבר המעשיר את המעורבות המנטלית והרגשית ביניהם ואף עם החומר הנלמד, דבר שקשה לעשות במליאה עם כל הכיתה יחד.
  • הקבוצה מהווה זירה בטוחה יותר לילדים להעלאת רעיונות ולשיתוף במחשבות.
  • בקבוצה קטנה נוצרת הרבה פעמים למידת עמיתים, ברגע הזה התלמיד פתוח יותר להקשבה, מבין טוב יותר מה עליו לעשות ואיפה הוא שגה, והתלמיד המלמד אפילו לומד טוב יותר.

בכתבה זו ליקטתי ועיבדתי עשר פעילויות קבוצתיות, מעוררות מוטיבציה עם אלמנטים משחקיים, שיעזרו לנו להבנות למידה קבוצתית שמשרתת את המטרות הפדגוגיות שלנו. עם קצת גמישות מחשבתית, בכל תחום ידע ונושא לימודי יהיה אפשר להטמיע את הפעילויות הללו.

 

6 דגשים חשובים לתכנון פעילות משחקית

  1. פעילות קבוצתית טובה היא פעילות שמעודדת חשיבה, היוועצות עם אחרים והסתמכות על נקודות מבט שונות.
  2. הפעילות בנויה היטב ומתוכננת מראש.
  3. הרכב הקבוצה וגודל הקבוצה מתאימים לסוג הפעילות.
  4. ההשתתפות מערבת את כל חברי הקבוצה.
  5. השיח במהלך המשחק מעודד תקשורת בין אם בדיבור, בין אם בכתיבה או פעולה והוא מזמן אינטראקציה.
  6. כללי המשחק ברורים וידועים ודוגמה להתנהלות ניתנה מראש.

ישנם כללים ברורים וידועים לאתיקה בעבודה בקבוצה כמו הקשבה, כבוד לשונות וחשוב להדגיש: ביקורת כלפי הרעיונות עצמם ולא ביקורת כלפי אנשים.

 

10 משחקים כיפים שניתן לעשות בקבוצות:

1.      זרוק את הכדור

השימוש בזריקת כדור מאחד לשני מניעה את הילדים לתקשר, לשאול ולענות אחד לשני או להשלים את רעיונותיהם האחד של השני. יתכן ואין לכם מספר רב של כדורים ולכן אפשר להשתמש בנייר שקימטנו אותו לכדי כדור קטן או בחפצים קטנים שונים שיש בקלמר.
בשיעור חשבון אפשר שהתלמיד הזורק ישאל תרגיל מלוח הכפל והתלמיד התופס יענה ויעביר הלאה עם שאלה על תרגיל חדש מלוח הכפל.
בשיעור אנגלית אפשר שתלמיד אחד יגיד שם של חיה באנגלית והתלמיד התופס יעשה פנטומימה של החיה. אפשר להוסיף עוד כדור ולשחק עם שניים בעת ובעונה אחת.

אפשרות נוספת היא לעשות אתגר קבוצתי בו יש למנות כמה שיותר מילים מקטגוריה מסוימת ולראות אם מגיעים למספר מילים מסוים שנקבע מראש. למשל, המורה אומרת שמעבירים כדור מאחד לשניה ובכל פעם התלמיד שמקבל את הכדור צריך להגיד שם של חיה באנגלית. אסור לחזור על אותה חיה פעמיים. האתגר הוא למשל, להגיע ל-15 שמות של חיות.

אפשר לעשות זאת עם מספרים ראשוניים בחשבון, שמות אנשים מההיסטוריה, כללי גלישה בטוחה, דמויות תנכ"יות ועוד.

2.      גב הגמל

בפעילות הזו הילדים עושים שימוש בהדבקת דפים לגבם וכתיבה על גב אחד של השני.

לדוגמה, אפשר לתת לילדים דפים שונים עם מידע חדש (הקנייה של חומר חדש) ודפים עם שאלות. את דפי השאלות יש להדביק על הגב. לאחר מכן כל תלמיד קורא את הכתוב בדף המידע ומגיע לתלמידים אחרים בקבוצה, קורא את שאלותיהם ועונה על השאלות שקשורות לחומר שקרא.

אפשרות נוספת היא לתת לתלמידים עמוד חזרה על החומר עם מושגי מפתח ועמוד שאלות או טבלה ריקה שתודבק לגב. התלמידים מתבקשים לכתוב תשובה אחת על כל דף שעל גב תלמיד. בצורה כזו כל תלמיד יקבל בסופו של דבר דף תשובות שהוא תוצר של כל חברי הקבוצה. הוא יוכל ללמוד איתו למבחן או לסכם לעצמו את החומר. בשעורי אמנות לדוגמה, אפשר לכתוב את שמות האמנים של יצירות מסוימות.  בשיעור אנגלית אפשר לכתוב שמות חדרי הבית על איור של בית. בשיעור חשבון אפשר למלא את לוח הכפל.

 3.      בין השורות

בפעילות הזו, כל קבוצה מקבלת כרטיסיות שיש להן סדר מסוים ועל התלמידים לשתף פעולה כדי להבין מה הסדר הנכון ובסוף לעמוד בשורה בסדר הנכון.  למשל: לסדר משפט בסדר הנכון באנגלית. כל תלמיד מקבל מילה אחרת והמטרה היא להסתדר בשורה לפי הסדר הנכון במשפט.

דוגמא נוספת, רצף אירועי היסטוריה או סיפור מהתורה. הקבוצה צריכה להסתדר לפי הסדר הנכון תוך זמן מסוים.

בשיעורי חשבון אפשר להסתדר לפי סדר עולה של מספרים. אפשר שעל כל כרטיסיה יהיה תרגיל בלבד, או מספרים שמתחילים במינוס.  למשל כרטיסיות עם המספרים: -34, -1, 5, 34, 56

4.      תנין יאור

בפעילות הזו המורה צריכה להכין איים קטנים שמשמשים "תחנות הצלה" לבריחה מהתנין. בכל תחנת הצלה ישנה שאלה לדיון או לחשיבה. המורה מפעילה מוזיקה וכשהיא מפסיקה כל הילדים חייבים מהר לעלות על תחנת הצלה כלשהי מהר לפני שהתנין יתפוס אותם. הילדים שהגיעו לאותה התחנה צריכים לקרוא את השאלה ולקיים דיון חשיבה משותפת בנושא. אפשר לחזור ככה על החומר בפרק ואפשר גם להשתמש בשאלות הללו כסיעור מוחות לפני שמתחילים נושא חדש. אלו יכולות להיות גם משימות משותפות ובניה של תוצר קטן משותף ואלו יכולות גם להיות שאלות בשפה זרה שאיתן רק מתאמנים על עצם שטף הדיבור.

5.      נקודת מוצא

בפעילות זו המורה שמה שלטים בארבע פינות הכיתה שבהם יש ארבע תשובות הכתובות בגדול: כן/לא/לפעמים/לעיתים רחוקות או תשובות אחרות שיתאימו לפעילות ולמטרה.

המורה מקריאה לתלמידים היגדים כמו: "אני אוהב ללכת לים". ברגע הזה, הילדים הולכים לתחנה שבה יש את התשובה המתאימה להם. כשהם מגיעים לתחנה ישנה משימה רלוונטית. לדוגמא, סבב שבו כל תלמיד מספר עם מי הוא הולך לים או מה הוא אוהב לעשות בים.

אפשר להשתמש בפעילות בשעורי אנגלית על מנת לתרגל דיבור בשפה זרה.

בשעורי כישורי חיים בנושא גלישה בטוחה אפשר להשתמש בהיגדים כמו: "אני אף פעם לא נותן פרטים אישיים באינטרנט" או "זה בסדר למסור פרטים אישיים לאנשים שדיברנו איתם בעבר באינטרנט" ולתת לילדים ללכת למקומות מסוימים ולאחר מכן לשלב דיון כיתתי. בשעורי שפה אפשר להשתמש בהיגדים כמו " אני חושב/ת שהאריה במשל הוא פחדן" ובאזרחות אפשר לשלב שלל היגדים המעוררים חשיבה ביקורתית.

6.      סיפור בהמשכים

זהו משחק שהיינו משחקים כשהיינו ילדים. תלמיד אחד כותב משפט, מעביר לתלמידה הבאה את הדף והיא ממשיכה את הסיפור. לאחר מכן היא מסתירה את מה שהתלמיד הקודם כתב על ידי קיפול הדף והתלמיד שאחריה רואה רק מה שהתלמידה האחרונה כתבה. וכך הלאה. לבסוף פורשים את הדף ויוצא סיפור מצחיק.

איך אפשר להשתמש בזה ללמידה? אפשר לכתוב סיפור באנגלית עם אפשרות להגיד לתלמידים לכתוב אותו רק בזמן דקדוקי מסוים כמו למשל הווה ממושך. אפשר להשתמש בפעילות הזו על מנת לחזור על מושגים שנלמדו בפרק האחרון במדעים למשל: אם למדנו על סכנות בחשמל אז תלמיד אחד יכתוב משפט ראשון בסיפור על ילד שיצא מהאמבטיה ורצה להדליק את התנור, התלמיד הבא ימשיך לספר מה קרה כשרצה להדליק את התנור אך ידיו עדיין היו רטובות מהמים ומכאן הקבוצה תמשיך.  בשעורי תנ"ך אפשר לתת לכל קבוצה לכתוב את הסיפור שנלמד בשבוע האחרון למשל: נח והמבול או סיפור יעקב ורחל. בשעורי שפה אפשר לתרגל כתיבה מנקודות מבט שונות כמו כתיבה של סיפור סינדרלה מנקודת מבט של הנסיך. בסוף המשחק אפשר לקרוא את הסיפור ולהינות ממנו אך גם להשתמש בו להמשך למידה כמו חזרה על החומר, ניתוח שלו או הערכת עמיתים כאשר קבוצה בודקת לקבוצה השנייה, מעריכה את איכות עבודתם וכותבת להם משוב עמיתים.

 7.      חילוף חומרים

כל אחד מחברי הקבוצה מקבל דף עם שאלות על החומר הנלמד או על נושא שעומדים להתחיל ללמוד, המסודרות בטבלה. בעמודה הראשונה עליו לרשום אות התשובה לשאלה הראשונה. לאחר מכן הוא מעביר את הדף ליושב מימינו והוא בודק את השאלה הראשונה וכותב אם הוא מסכים או לא מסכים עם התשובה. אם התשובה היא לדעתו אחרת, הוא כותב את התשובה הנכונה בעמודה הבאה. לאחר מכן הוא עונה על התשובה הבאה שבטבלה. הוא מעביר את הדף לתלמיד מימינו שבודק את תשובתו של התלמיד שישב לידו וכותב אם הוא מסכים או לא מסכים ושוב במידה והוא לא מסכים הוא כותב את התשובה בעמודה הבאה ושוב עונה על השאלה הבאה ומעביר את הדף לתלמיד הבא. אפשר להוסיף דפים נוספים ולהמשיך את הסבב כך שהפעילות תמשיך הרבה זמן.

בסוף הפעילות התלמידים יושבים ועורכים דיון על התשובות הנכונות, אפשר גם לעשות דיון כיתתי. היתרונות של הפעילות היא שדרך הערכת העמיתים, ישנה חזרה על החומר ולמידה משותפת ודיוק על הפרטים.

אפשרויות נוספות במקצועות כמו מדעים או היסטוריה, לתת מושגים וכל תלמיד כותב הגדרות. אפשר גם לתת תרגילים בחשבון ואז תלמידים בודקים את תשובותיהם של תלמידים אחרים. אפשר כמובן גם שאלות על בטיחות ברשת או כל דבר שקשור לכישורי חיים ושיכול לעורר דיון.

8.      שרשרת פעולות

תלמידים מקבלים כרטיסיה שבה רשום מה תלמיד צריך לעשות ברגע שהוא רואה מישהו עושה משהו מסויים. הכרטיסיות גורמות לשרשרת פעולות בקבוצה.   למשל: "כשאת רואה תלמיד מתנהג כמו נח בזמן המבול, התנהגי כמו יצחק בעקדת יצחק". התלמיד שיש לו את הכרטיס  "כשמישהו מתנהג כמו יצחק בעקדת יצחק, התנהגי כמו עשו מסיפור יעקב ועשו" יהיה הבא בתור לפעול. הדבר יגרום לרצף פעולות מצד תלמידים, רצף שגם גורם להם לחשוב על כל הנושאים שלמדו ויהיה עליהם ולבצע היקשים. דוגמא נוספת מתחום החשבון: "כשתלמיד צועק את התשובה ל 5x5  יש לקרוא בקול את התשובה ל: 40:8  ".  באנגלית אפשר לכתוב "כשמישהו אומר את הפועל fight    בזמן עבר, יש להגיד את המילה buy  בזמן עבר" . אפשר לעשות אדפטציה לשלל מקצועות וחומרי לימוד.

 9.      לוטו

לוטו הוא משחק קופסה מסורתי וידוע. ישנה ערימת קלפים אשר ממנה יש למשוך קלף אחר בכל פעם ולכל משתתף יש לוח שעליו לכסות בקלפים. הראשון שמצליח לכסות את הלוח שלו הוא המנצח. ניתן להכין משחקי לוטו לכל נושא לימודי ואפילו בשכבת הגיל הנכונה, לאפשר לתלמידים להכינם לבד.
דוגמה ללוטו בשיעור חשבון: על כל הקלפים ישנם תרגילים ובכל הלוחות ישנן תשובות (יש לשים לב שלא יהיו את אותן תשובות פעמיים או לחשוב על מערכת לקידוד הקלפים כמו הדבקת מדבקות בצבעים שונים בתחתית הקלף). אפשרות נוספת לשעורי מדעים היא לכתוב בקלפים התחלה של משפטים שיש להתאימם לסוף המשפט שנמצא בלוחות הלוטו. באנגלית ניתן להשתמש בתמונות ומילים או במשפטים שיש להשלים את אחת המילים באמצע, במקרה הזה המילה תהיה על הלוחות והמשפט עם קו ההשלמה יהיה בקלף עצמו. המשחק הזה יאפשר לכל תלמיד לקרוא לחשוב על התשובה ואף לדון עם חברים על התשובה הנכונה.

 10.  Quizlet Live

מדובר במשחק בו המורה בוחרת רשימת מילים הנקראת "Set" שיש באתר Quizlet.com. אפשר ליצור תמיד רשימה חדשה לכל מקצוע לימוד, בהתאם לחומר הלימוד. הרשימות מורכבות מכרטיסי הברקה להם שני צדדים.  דוגמה לכרטיסים:  תפוח  an apple –  או למשל: 4x4  ובצד השני 16.

מורה מפעילה את המשחק מהמחשב שלה, התלמידים נכנסים לאתר : Quizlet.live  עם קוד הנראה על הלוח ומקלידים את שמם.

לאחר מכן המחשב מחלק את התלמידים לקבוצות רנדומאליות.

התלמידים רואים מי איתם בקבוצה ובוחרים אם לשבת ליד חברי הקבוצה או להישאר בנפרד.

המשחק מתחיל והמחשב מציג מילה, משפט או מינוח, בהתאם לרשימה שבחר המורה ותחום הדעת שלו. לצורך הדוגמה, נאמר מילה באנגלית. לכל תלמיד יש מסך עם הקלפים שלו, אם התלמיד רואה את התשובה הנכונה הוא לוחץ על הקלף. אך לא תמיד הקלף עם הפרוש הנכון נמצא במחשב של התלמיד. לפעמים, פרוש המילה נמצא אצל מישהו אחר מחברי הקבוצה. בהזדמנות הזו, התלמיד רשאי ללכת לילד האחר בקבוצה ולהסתכל עמו במחשב שלו ולדבר אתו על פרוש המילה, לשכנע אותו ולגרום לו לבחור פרוש כזה או אחר. הכלי מאפשר דיון על אוצר מילים.

במידה ואני מלמדת מדעים, אפשר ליצור quizlet set שבנוי ממשפטים והשלמה של משפטים עם המילים הנכונות בנושאים השונים כמו גוף האדם או על נושא כדור הארץ והחלל.

אותו דבר ניתן לעשות לגבי תורה, מתמטיקה ולשון. למשל, ניתן לשלב הגדרות והסברים, משפטים שיש להשלים עם המילה הנכונה, מילים נרדפות בעברית, הפכים וכו...

אפשר לראות את ההתקדמות לאורך המשחק על הלוח ולעודד את התלמידים.

ניתן להחליף צירופי קבוצות בכל סיבוב חדש, אם רוצים או אם יש צורך.

 המחשב בוחר קבוצות באופן רנדומאלי

אסיים בציטוט שאני אוהבת במיוחד, ציטוט של מייקל ג'ורדון, שחקן הכדורסל האגדי, "כשרון מנצח משחקים, עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות".

 

 

הדפסת סיפור זה
הילי זוורו

מורה לאנגלית, מנהלת בלוג "זינוק לחינוך", בעלת תואר B.A בבלשנות וצרפתית מאוניברסיטת קליפורניה UCLA ותואר שני M.Teach בהוראת אנגלית מסמינר הקיבוצים. מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת בר אילן, מנחת קורסים למורים בנושא פיתוח יצירתיות ויזמות בשעורי אנגלית.