שימוש חכם בטלפון החכם

22772
שימוש חכם בטלפון החכם

פתח דבר

אתם בקשר טוב עם התלמידים שלכם? קשר שיש בו תחושה של צעידה יד ביד אל מטרה משותפת? קשר שבו הם רואים בכם דוגמה למקצועיות, חריצות, רגישות וחשיבה מחוץ לקופסה? קשר שבו אתם מצליחים, דרך השיעורים, להיות קצת חלק מהחיים שלהם, לסקרן אותם ולפתוח עבורם צוהר לדברים שאינם בסילבוס של תוכנית ההוראה? קשר שבו הם סומכים על כך שאתם רוצים בטובתם?

מתוך התהיות הללו, המלוות אותי כמורה, צמח רעיון "המשימה הפשוטה ביותר", שמטרותיו העיקריות בעיני הן:

  • העלאת המודעוּת לשימוש הרווח בסמארטפונים כברירת מחדל.
  • הזמנה לשיח כיתתי בנושא ולחשיבה מחודשת על דפוסים המשותפים לרבים מאיתנו.
  • טיפוח עצמאותם ובטחונם העצמי של התלמידים, על ידי עידוד לסקרנות, סבלנות, אמפתיה, אקטיביוּת, נתינה והוקרת תודה (שינוי מתחיל בצעד קטן, הרהור כפתח להתבוננות, שיעמום כתמריץ לחשיבה יצירתית, עשייה יזומה כפתח לסיפוק ולצמיחה).

 

המשימה הפשוטה ביותר

שלבי המשימה, כפי שהוצגו בכיתותי:

  1. היכנסו לדף זה והורידו לסמארטפון את התמונה המעוצבת המופיעה למטה.
  2. בחרו את התמונה כתמונת "המסך הראשי" ו"מסך הנעילה" בסמארטפון.
  3. השאירו את התמונה כרקע למשך שבוע ימים.
  4. בכל פתיחה של הסמארטפון, נסו לשים לב למניע שהביא אתכם לשימוש בו. האם מניע זה מתואר באחת המילים המודגשות בצהוב על המסך? אם התשובה היא "כן", שאלו את עצמכם: האם יש משהו אחר, שיכול לשמח אותי או מישהו אחר שחשוב לי?
  5. בעוד שבוע, נקדיש שיעור לשוחח על המחשבות והתחושות שעלו בכם.

 

תגובות התלמידים

אני מודע לרגישות העניין, שמח על כל תלמיד שבוחר להשתתף ומכבד כמובן את אלו שנמנעים. אני מקווה שעצם ההשתתפות של חלק מהתלמידים והדיון הכיתתי בנושא, יעניקו לכולם נקודה למחשבה.

להלן תגובות של אלו שבחרו להשתתף:

  • המילים האלו, שהופיעו לי על המסך כל פעם, הרגשתי שהן "שופטות" אותי!
  • אני כאילו מרוכזת באדם שמדבר אלי, אבל ברגע שמגיעה הודעה חדשה...
  • מצאתי את עצמי בכיתה, ולידי "שיחת בנות"...נו, מה כבר יש לי לעשות?!
  • פתאום שמתי לב שזה לא רק אני; בהפסקות והכל, אני באמצע סיפור "חבל על הזמן", פתאום, מגיעה למי שאני מדבר איתו הודעת וואטסאפ והוא נכנס לבדוק... אולי הסיפור לא כזה מדהים? אולי אני משעמם?
  • לא היה לי כוח ללמוד לכימיה, אז פשוט הייתי כל הסופ"ש בסמארטפון.
  • היו כמה פעמים במהלך השבוע, שבהן פתחתי את הסמארטפון, התמונה הופיעה מולי, הצלחתי לעצור לרגע, להתלבט, ולכבות אותו. הרגשתי דווקא הקלה.
  • לא האמנתי עד כמה הדבר הזה "קופץ לי ליד", בכל פעם שיש איזשהו חלל שאני מנסה למלא.
  • 99% מהפעמים שנכנסתי לסמארטפון, היו מתוך  ש י ע מ ו ם ! (נאמר בחיוך גדול)
  • השתמשתי בו בעיקר כדי לדבר עם ההורים ועם חברים, או למשל לקרוא הודעות בקבוצת הוואטסאפ של מגמת הקולנוע.
  • התפתח ויכוח משפחתי אצלנו בסלון, לא רציתי לקחת בו חלק, פתחתי ביוטיוב את הסרטון הראשון שהופיע ואמרתי: "אני לא מצליח לשמוע..." והלכתי משם לחדר שלי (הטכניקה הידועה כ"להיעלם לתוך הסמארטפון").
  • הרגשה של הקלה, אין לחץ מהסמארטפון, שקט נפשי.
  • אני יודע שיש לי כוח רצון חזק, למשל: באימוני כושר קרבי או בלמידה לקראת מבחנים; אבל מול הסמארטפון - כאילו כוח הרצון שלי מתבטל.
  • החלטתי לקחת את זה כ"דרך חיים" - עכשיו, גם כשאני מתכוון לפתוח טלויזיה, אני שואל את עצמי: האם זה מתוך שיעמום?
  • לרוב, התעלמתי לגמרי מהתמונה שמופיעה על המסך. בחלק מהפעמים כן עצרתי לרגע, וחיפשתי משהו אחר לעשות. למשל: שיחקתי עם אחותי הקטנה.
  • במפגשים עם חברות, אנחנו בדרך כלל נסחפות לתוך הסמארטפונים. הצלחתי מדי פעם לא להיסחף, חברותי שמו לב לכך ועזבו גם הן את הסמארטפונים. התפתחה בינינו שיחה.
  • במקום "לחשוב" על לעשות אימון, החלטתי פשוט ללכת לקנות משקולות ולעשות אימון בכל בוקר.
  • בכל פעם שהרגשתי בודדה פתחתי את הסמארטפון... אף אחד לא רוצה להרגיש בודד... והתחושה של הבדידות באמת נעלמה!

 

צעד נוסף 

לאחר העלאת המודעוּת והדיון הכיתתי, אפשר לקחת את הרעיון צעד נוסף לכיוון הפרקטי, ולהזמין את התלמידים להכין לעצמם מראש רשימת "דברים שאני מתכנן לעשות בקרוב, עבור עצמי ועבור אחרים" - פעילות ספורטיבית, ביקור אצל סבא וסבתא, כתיבת ברכת יומולדת מקושטת, תכנון מפגש חברתי, להביט אל השמיים ולהרהר, להכין עוגיות עם אחי הקטן, למידה לקראת מבחן, לבדוק כמה מספרי טלפון אני זוכר בעל פה, צפייה בסרט עם חברים, להתקשר לומר תודה אם שכחתי, עזרה להורים, צעידה משותפת עם חבר, לסדר סוף סוף את הבגדים בארון, ציור, הקשבה למוזיקה / לשירת ציפורים, נגינה, לחשוב על משהו שהייתי רוצה לתלות בכיתה כדי לשתף בו את שאר התלמידים, צפייה בסרטון יוטיוב שקשור לחומר הלימוד, להיזכר במשהו ששמעתי בהפסקה ולהקדיש לו מחשבה, להמציא סלוגן או לוגו מעניין לקבוצת הוואטסאפ / לכיתה / לקבוצת הנוער, עזרה לחבר שמתקשה בלימודים, להכין רשימה של חלומות שאני רוצה להגשים...ועוד.

רשימה זו תהיה מעין "בנק פעילויות", שאליו יוכלו התלמידים לפנות ברגע שיזהו את מצב "ברירת המחדל" שהוזכר למעלה.

 

קישורים להורדת עזרי פעילות נוספים:

  1. מצגת שבעזרתה ניתן להנחות את המשימה בכיתה.
  2. כרטיסיית סיכום (הדפסתי על בריסטול צבעוני A5 וחילקתי לכל תלמיד).
  3. שיר אהבה קטן הנוגע בנושא מזווית נוספת.

באהבה ובהצלחה, גיל

 

 

תמונה להורדה לסמארטפון

רשימת המילים לקוחה מתוך "מילה במילה" / איתן אבניאון
הדפסת סיפור זה
גיל ברנד
מוזיקאי ומשורר, בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. מחנך ומלמד מתמטיק​ה ​בתיכון משנת 2009​. בנסיוני לקרב את המתמטיקה אל התלמידים, אני משתדל לפתח אנלוגיות בין עולם המתמטיקה לחיי היומיום ולהציג את הפרקטיות והתועלת שבה, ובכך לעודד סקרנות; לפנות אל עולם הרגש של התלמידים, להעשיר את עולם הדמיון שלהם ולתת להם במה בפני חבריהם; להציג את הדיוק ותשומת הלב שדורשת המתמטיקה​ כערך חיובי​, ובכך לטפח את מושג האחריות; לתת ביטוי לגוון הפואטי והמשחקי שבמתמטיקה, תוך שילוב מוזיקה ושירה. ובעיקר, הרבה אהבה.