איך לעזור לתלמיד טוב להיות חוקר מצוין, בשנה אחת?

13507
איך לעזור לתלמיד טוב להיות חוקר מצוין, בשנה אחת?

גיא, היום סטודנט מצטיין להנדסת חומרים ופיזיקה בטכניון, למד בבית ספר שמאפשר לתלמידיו לבצע עבודת גמר כחלק מהבגרויות, כלומר - לחקור נושא לבחירתו ולהגיש את המחקר לבדיקת משרד החינוך, כשזה מכיר בעבודה כבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד.  גיא ביקש בכיתה יא' לבצע עבודת גמר בכימיה, במקביל ללימודיו בכיתה.

בית הספר, על אף שהוא מעצמה עירונית וארצית לעבודות גמר ומאפשר לתלמידיו הרבה מעבר למה שרוב בתי הספר מאפשרים כיום לתלמידים בהקשר של עבודות גמר, לא הצליח למצוא לגיא מנחה ממוסד להשכלה גבוהה שי/תנחה אותו. עבור חלק גדול מהתלמידים שמעוניינים לבצע מחקר לבגרות - כאן מסתיים המסע המחקרי הראשון שלהם.

לגיא היה מזל: אבא של חברו לכיתה הוא פרופסור מכובד בטכניון, שביקש 'טובה' מידידה, גם היא פרופסורית במוסד, לקבל את גיא למעבדתה למחקר - פריבילגיה שיש לתלמידים מועטים. גיא הצטרף למעבדה וביצע עבודת מחקר בכימיה, כחלק מהבגרות שלו. בעקבות המחקר, גיא בחר את מסלול לימודיו וחייו, זכה להציג את מחקרו במסגרת כנס מדע בינלאומי של אינטל בארה"ב, ואף פרסם את ממצאיו בכתב עת מקצועי בגיל 18. זו הייתה חוויה ששינתה את חייו.

גיא לא לבד. חוויית עבודת המחקר כחלק מתעודת הבגרות היא חווייה משמעותית לרבים מהתלמידים שזכו באפשרות לעשות עבודה כזו. חווייה כל כך משמעותית, עד שהתאגדנו, מספר רב של תלמידים לשעבר שביצעו עבודת גמר, על מנת לעודד אתכם המורים לאפשר לתלמידיכם ללמוד בצורה ייחודית ומעצימה זו.

מורים יקרים שלום,

אני יונתן חלאטניק, בן 21, עתודאי (לרפואה), ומנהל לאחרונה את 'תנופה - עבודות גמר', תכנית שעוזרת לכם, מורים, מנהלים ויזמים חינוכיים, להטמיע מחקר ברמה אקדמאית ככלי עבודה בתיכון.

גם אני ביצעתי בגרות במחקר, בתנ"ך.
מלבד הכלים 'המקראיים' שרכשתי, אימצתי לא מעט כלים מחקריים, שעוזרים לי לשאול שאלות טובות יותר ולהתייחס בספקנות בריאה למקורות מידע, באופן כללי בחיי וגם כסטודנט לרפואה וכחוקר צעיר. בנוסף, 'התמזל מזלי' לנצח בכל שיחת-ארוחת-שישי במשך חודשים ארוכים, עקב העובדה שנושא העבודה שלי חפף בצורה מושלמת את פרשיית התבטאויותיו של הרב הצבאי הראשי בנוגע לדיני מלחמה במקרא.

כשסיימנו, גיא, אני וחברים נוספים, את חוק לימודנו, התפזרנו ברחבי הארץ, איש איש למשימותיו הציוניות. הופתענו אז לפגוש מעט מאוד תלמידים שכתבו עבודת גמר, שידעו על זכאותם לבצע עבודה כזו, או שהצליחו למצוא את המנחה הדרוש להם להשלמתה. או אז, בנקודה הזו, החלטנו להקים את 'תנופה'- פשוט כדי לאפשר ליותר תלמידים את כל הטוב הזה.

מיד אגיע למה אנחנו מחדשים ואיך, אבל קודם - כמה מילים על עבודות הגמר כמסלול, כפי שחלקכם מכירים אותו:

מסלול עבודות הגמר נמצא בסביבה כבר כ-40 שנים ומסיימים אותו כ-900 תלמידים בשנה. כחלק מהמסלול, זכאי כל תלמיד אינטרני בישראל לחקור נושא שהוא בוחר, במקצוע לבחירתו, ולהגיש את המחקר לבדיקת משרד החינוך, כשזה מכיר בעבודה כבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד - במקום הבחינה הכתובה או בנוסף לה. העבודה מתבצעת בהדרכת אקדמאי בעל תואר שני ומעלה, שמקבל גמול סמלי ביותר ממשרד החינוך על כך (1100-1300 ₪, לפני מסים).

גיא מציג את עבודתו בכנס מחקר בין-לאומי של אינטל באריזונה, שם זכה במקום ה-3 בקטגוריה

כדי להבין מה הארגון שלנו צריך לספק לכם, דיברנו עם מורים, מנהלים ואקדמאים, וניסינו להבין מהם למה כל-כך מעט בתי ספר בארץ מגישים תלמידים לבגרות במחקר. התחוור לנו שעל רכז עבודות הגמר בבית הספר מוטל נפח עצום של עבודה: עליו לחשוף את התלמידים למסלול, לעבד איתם את נושא המחקר, לאתר עבורם מנחה וללוות אותם לאורך שנה של כתיבה, עד להגשה. גם הרפורמות האחרונות (עיין ערך עוז לתמורה) מובילות לאפשרויות תגמול מועטות, לרוב, למורים (הגיבורים) שלוקחים על עצמם ללוות תלמידים במחקר.

לכן, על מנת לסייע ככל שאפשר אנחנו מציעים לכל מורה שמעוניין לרכז את עבודות הגמר בבית-ספרו ארגז עם 3 כלים עוצמתיים, שיקלו עליו את מלאכתו החשובה:

  1. שיווק וחשיפה: יש לנו כ-30 מתנדבים מצפון ועד דרום, שכתבו עבודת גמר בעצמם, וישמחו להגיע ולספר לכם ולתלמידים על עבודות הגמר. המתנדבים מגיעים עם מצגות מותאמות לכם ולתלמידים, ובהן כל הנהלים המעודכנים ביותר של משרד החינוך.

  2. איתור מנחים: אנחנו עוזרים 'לשדך' לתלמידים את האקדמאים המנחים שלהם - צוואר הבקבוק המרכזי של המסלול עד היום. כ-50% מהאקדמאים שעובדים איתנו הם בעלי תואר ד"ר, וה-50% הנותרים מתחלקים שווה בשווה בין פרופסורים, דוקטורנטים או בעלי תואר שני. אפילו יש לנו כלת פרס ישראל שממתינה להנחות תלמיד-חוקר.

  3. ליווי ומעטפת: אנחנו מבינים שהיום, מורים המרכזים עבודות גמר נדרשים להיות מומחים לשיטות המחקר בספרות, בהיסטוריה בביולוגיה, בפיזיקה או בכל מקצוע שתלמידיהם חוקרים בהם. לכן, אנחנו מתחילים להפעיל בערים מסוימות (השנה בחיפה, באר-שבע ובירושלים) קבוצות של סטודנטים שיעזרו לכם ולתלמידים לבצע את משימות המחקר ה'טכניות' יותר, כמו ציטוט ביבליוגרפי או חיפוש במאגרי הידע של התחום. זאת ועוד, הסטודנטים מספקים גם ליווי 'חברתי' – כלומר תמיכה אישית לאורך המסלול המאתגר. הסטודנטים עושים זאת על ידי סדרה של פגישות קבוצתיות עם כל התלמידים שכותבים עבודת גמר במקצוע מסוים, באותה העיר ובאמצעות זמינות מקוונת לתלמידים. מורים ממקומות אחרים בארצנו היפה מוזמנים לפנות אלינו, ונעזור ככל שביכולתנו.

קוראי שורות אלו שפעילים בעולם עבודות הגמר כבר מכירים אותנו או יכירו אותנו בקרוב בכנסים ובהשתלמויות, אך אני מעוניין לפנות במיוחד לאלו מכם שבבית-ספרם מעולם לא הוגשה בגרות במחקר: פנו אלינו! אנחנו מוכנים לכל אתגר, יש לנו את הכלים לסייע לכם, לרבות אקדמאים בכירים שרק מחכים לתלמידים הסקרנים והאמיצים שלכם.

עד עתה, נרשמו אצלנו כ-400 תלמידים מכל רחבי הארץ, חלקם מבתי ספר ומערים שמעולם לא הוגשה בהם ולו עבודת גמר אחת. המורים, המנהלים והעיריות אליהם הם שייכים קיבלו החלטה חשובה לאפשר להם למידה אחרת, מוכוונת המאה ה-21. אשמח לעזור לכם לעשות גם כן.

את הצעות המחקר ניתן להגיש עד ל-31.1.17, אך בתי-ספר וערים שיעזרו בנו (ובכלל) יוכלו לפנות לפיקוח על עבודות הגמר במשרד החינוך ולזכות בהארכה להגשת ההצעה השנה.

מורים ויזמים שמעוניינים לשתף איתנו פעולה - לרבות בהנחיית התלמידים שלנו או בכל נושא אחר, גם בשנה הבאה - מוזמנים לפנות אלינו גם הם.

ניתן לקרוא עלינו ולפנות אלינו באתר תנופה עבודות גמר.

על עבודות הגמר ככלל ניתן ללמוד עוד באתר משרד החינוך.

בברכת מחקר מוצלח,

יונתן

הדפסת סיפור זה
Tnufa-Avodat Gemer

אנחנו עוזרים לתלמידים, מורים ויזמים לגלות את עולם הבגרות במחקר.