איך צוותי מורים יכולים ליצור מהפכה בבית הספר

6405
איך צוותי מורים יכולים ליצור מהפכה בבית הספר

מאת אלינה אגוילר, אדיוטופיה

צוות ההנהגה בחטיבת הביניים טיובמן (שם בדוי) יוצר מהפכה של ממש בבית הספר העירוני בו הצוות פועל. המורים בצוות הופכים את בית הספר ממקום חסר האמצעים, שבו המצוקה ניכרת כמעט בכל מקום, לבית ספר שבו תלמידים משגשגים, מתפתחים ומצליחים.

איך הם עושים זאת? באמצעות פגישות שבועיות, מטרה ברורה מאוד המקובלת על כלל הצוות, תפקידים מוגדרים היטב ותחומי אחריות שכל אחד מחברי הצוות קיבל על עצמו באופן מוצהר והפנים לעצמו. הם גם יצרו לעצמם נורמות התנהלות של עבודה בצוות ואף נורמות להתמודדות עם קונפליקטים בין החברים. מתוך כך, הם מעודדים בתוך הצוות קונפליקטים ודיונים בריאים ומקדמים, אודות רעיונות חינוכיים.

חברי הצוות מדגישים שהם נשארים מחויבים וממוקדים במטרות המרכזיות של הצוות ובסדר העדיפויות שהם קבעו יחדיו. לצוות שתי מטרות עיקריות: הערכת ההשפעה של חברי הצוות כמורים בעבודתם, וביצוע שינויים בהוראה כאשר הם נוכחים שפעולה מסוימת בהוראה שלהם לא מובילה לתוצאה שאליה הם קיוו. חברי הצוות לומדים יחד ומפנים זמן לרפלקציה קבוצתית כמו גם של כל אחד מחברי הצוות בנפרד.

חברי צוות המנהיגות יודעים שפעולת הצוות שלהם היא כלי משמעותי בהבטחת היעילות של צוותים אחרים – צוותי שכבות ואף לצוותים מקצועיים. יחד, הם יודעים שיש להם את היכולת להנהיג את הקהילה הבית ספרית שלהם למקום המיטבי שאליו הם מכוונים. הם גם מזכירים אחד לשני באופן קבוע מדוע הצוות חייב להתקיים, ולמה הוא צריך להיות חזק ובריא. הם גם משתמשים במקרים מבתי ספר אחרים כמו גם מקרים מבית הספר שלהם על מנת להזכיר לעצמם איזה תפקיד משמעותי יכול להיות לצוותי מורים בשיקום וקידום של בתי ספר.

חברי צוות מורים יכולים לקחת את בית הספר קדימה ולשנות את התרבות החינוכית בו, גם אל מול קשיים וחוסר שיוויון

צוותים הם הפתרון להתמודדות עם חוסר שוויון וקשיים בית ספריים
בכנס המקצועי החשוב Learning forward לפני כמה שנים, דיבר חוקר החינוך פרופסור פדרו נוגורא. הנאום שלו עסק בבתי ספר הסובלים מחוסר שיוויון, באזורי פריפריה חברתית. הוא הציע בנאומו 10 פרקטיקות שכל בית ספר יכול ליצור מתוכו, שיתמכו בצמיחה האקדמית של כל התלמידים ויפחיתו את חוסר השיוויון במערכת. לאחר שהוא סיים לנאום, המנחה שאל אותו "מה אנשים בקהל יכולים לעשות עכשיו, כבר מחר, בשביל לשפר את החינוך ולהקל על חוסר השיוויון בבתי הספר?" פרופסור נוגורא ענה לו כי כל אחד יכול להקים צוות בבית הספר שלו. "בנו צוותים של אנשים מתוך בית הספר", שרוצים לפעול בנושא. "אנחנו לא יכולים לשנות את המצב הזה לבד", הוא אמר.

האמירה הזאת של פרופסור נוגורא היא פשוטה אך מאתגרת: אנחנו לא יכולים לשנות את המצב לבד. אי אפשר לשנות את המצב של בית ספר שלם, להפוך אותו למקום שאליו תלמידים רוצים להגיע ומתקדמים בכל יום, לבד. רבים מאיתנו מודעים לכמה מאמץ ועבודה נדרשים עוד, וכמה אנחנו רחוקים ממערכת חינוך אידיאלית. אנחנו גם כנראה מודעים למגבלות שיש לנו בעצמנו, ובכללן לכמות העבודה והזמן שאנחנו יכולים לקחת על עצמנו, הידע והניסיון שלנו.

לצוותים יש פוטנציאל עצום בפתרון בעיות קשות בקונטקסט מאתגר. צוותים מאפשרים שילוב של כמה אנשים וכך כינוס של יותר מיומנויות, ידע, זמן, יכולת וניסיון מאשר אנשים בודדים שפועלים. צוותים מאפשרים פתרון בעיות על ידי כך שלכל אחד מחברי הצוות יש את התרומה הייחודית שלו. בעזרת התרומות המגוונות הללו ניתן ליצור פתרונות יצירתיים וחדשים לבעיות קשות.

כמובן, כולנו יודעים שצוותים גם יכולים לא לפעול. הדברים עלולים להשתבש, הצוות עלול לא להשיג כלום ולפעול בצורה קונפורמיסטית, כך שנוצר מצב של "חשיבת יחד" (groupthink) – מצב מסוכן בו על מנת להפחית מחלוקות ולהתיישר עם הנורמה, קבוצה מפסיקה לבחון רעיונות ודרכים חדשות. האתגר הגדול כאן הוא לזהות מה נדרש מהצוות על מנת למקסם את הפוטנציאל שלו ולהצליח.

ייתכן שחלק מכם מאמינים שצוותים הם באמת חזקים יותר ואפקטיביים, אבל לא הייתה לכם התנסות כזאת. עד שלא התנסתם בכך, זה עלול להיות לא פשוט להשקיע כל כך הרבה אנרגיות, תקווה ומאמץ בבניית צוות כזה.  ייתכן שאתם מודאגים מהרעיון של עבודה וחשיפה לצוות כזה או שקשה לכם לבטוח במנהיג הצוותי.

בשביל באמת לשנות בית ספר שלם - חייבים לעבוד יחד

אפשר גם לעבוד לבד
זה שחשוב ויעיל לעבוד בצוותים לא אומר שאין צורך לעבוד לבד לעיתים, בנוסף לעבודה הצוותית. אנשים רבים (במיוחד כאלה בעלי נטייה למופנמות) זקוקים לשקט ועצמאות על מנת לעבוד ביעילות ולתרום את החלק שלהם. חברי הצוותים יכולים לפעול באופן עצמאי כמו גם באופן משותף במקביל. כך לדוגמא, אם קבוצת מורים אחראית על תכנון מרתון של שלושה ימים במקצוע כלשהו, חלק מהעבודת המורים בצוות יכולה להיות משותפת, אך חלק ניכר מהעבודה יכול להיעשות על ידי זוגות או אינדיבידואלים. לעיתים קרובות רצוי שכל הצוות יעבור על התוכניות שיצר אינדיבידואל או זוג, אך התכנון הממשי עשוי בהחלט להיעשות בצורה המיטבית אם הוא נעשה בקבוצות קטנות או על ידי בודדים.

לא כל חלק מתוך העבודה הקבוצתית חייב להיעשות במשותף, כאשר כולם יושבים יחדיו סביב השולחן. למעשה, אינדיקציה טובה לכך שחברי הקבוצה סומכים אחד על השנייה היא כי העבודה יכולה להיות מחולקת בין האנשים השונים, ושכל אחד יכול לקחת על עצמו ולבצע תחום מסוים.

הנחיית צוותים זו עבודה קשה!
הנהגת צוותים היא קשה. זהו דבר מורכב, הדורש מיומנויות וידע. הנחיית או הנהגת צוות כזה היא דבר לא פשוט, שלעיתים קשה ללמוד מבלי להתנסות בכך באופן אקטיבי. אבל אחד הדברים החשובים ביותר שמנחה צוות כזה יכול להתחיל ממנו, הוא האמונה העמוקה בתפקיד האדיר שצוותים יכולים לקחת בקידום בתי ספר. אנחנו צריכים להאמין על מנת להתחיל ולנסות. וכפי שאני חזיתי במו עיני בחטיבת הביניים טיובמן – זה באמת משתלם.

ספרו לנו על הצוותים שאתם חברים בהם! 

--

פוסט זה פורסם לראשונה באתר Edutopia, אשר בנדיבותם נתנו לנו רשות לתרגם ולפרסם אותו.

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp