איזו אסוציאציה עולה לכן.ם לראש כשאומרים "חנוכה"? יש את החשודות המיידיות: סופגניות / לביבות / נרות / חופשה. אבל חג החנוכה הוא גם חג של תקווה, גאווה ואור – והוא מספק לנו הזדמנות לנהל שיח חינוכי קצת אחר עם התלמידות והתלמידים.
הדיאלוג הזה יכול להתקיים במסגרת שיעור פרונטלי ואפילו בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, כהזמנה לשיתוף או הזדמנות להרהור אישי. לכבוד החנוכה, ריכזנו עבורכן.ם 8 נושאים לדיונים חינוכיים ברוח החג.

כל נושא מלווה בשלוש שאלות מפתח בהתאם לפורמט הנבחר:
- סקר בווטסאפ לפתיחת שיחה מהירה
- שאלה למחשבה והזמנה לשתף בקבוצה
- הצעה לדיון כיתתי
הנושאים המפורטים כאן מוכנים לשימוש מיידי כמערך שיעור, שאלת סקר או נקודה מעוררת מחשבה שניתן לשלוח לתלמידים בפורמט לבחירת המורה: ווטסאפ, מייל ועוד. אפשר להשתמש בכל שאלות המפתח או בחלקן. למשל, להתחיל בשאלת סקר בווטסאפ, להמשיך משם לשאלה רחבה יותר שבמסגרתה התלמידים יכולים לשמור את התשובה לעצמם או לשתף בקבוצה, ובתום החופשה להמשיך את הדיון במרחב הכיתתי באחד השיעורים.
נר ראשון: סופגניות כמשל ליוקר המחיה
דיון על מחירי הסופגניות כמשל ליוקר המחיה בישראל: איך מוצר קטן משקף את הכלכלה, מה זה אומר על צריכה נבונה, ואיך תלמידות ותלמידים יכולים לפתח מודעות פיננסית.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: האם אני מוכנ.ה לשלם מעל 20 ש"ח לסופגניה?
- שאלה למחשבה: מתי בפעם האחרונה קניתי משהו שלא באמת הייתי צריכ.ה? האם שילמתי על כך מכסף שעבדתי עבורו או קיבלתי? ואיך זה משפיע על הרגלי הקנייה שלי?
- דיון כיתתי: מה ניתן ללמוד מעליית מחירי הסופגניות בעשור האחרון על יוקר המחייה ועל התנהגות צרכנית? ניתן להיעזר בכתבות שונות שהתפרסמו בנושא.

נר שני: מנס פך השמן לנס הטכנולוגי של בינה מלאכותית
כיום הבינה המלאכותית מסוגלת לעשות דברים שלפני שנים בודדות לא תיארנו לעצמנו שהם אפשריים, ממש כמו נס פך השמן.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: האם אני משתמש.ת בבינה מלאכותית יותר מפעם ביום?
- שאלה למחשבה: באיזו פעולה/משימה אימנע מלעשות שימוש בבינה מלאכותית? מה הגבולות שלי והיכן הקו האדום שלי?
- דיון כיתתי: אילו מיומנויות צריכות להיות לנו כמשתמשים פעילים בבינה מלאכותית? אילו כלים הייתי רוצה לקבל לקראת עתיד שמשלב טכנולוגיה ברמת "נס"?
נר שלישי: מרד החשמונאים כהשראה למנהיגות וחילול שינוי
דיון על מנהיגות ושינוי בראי החשמונאים: איך החשמונאים הובילו שינוי, ואיך תלמידים יכולים להוביל שינוי ויוזמות חברתיות בבית הספר או בקהילה.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: האם יצא לי פעם להשתתף בהפגנה/מחאה?
- שאלה למחשבה: מתי בפעם האחרונה נקטתי עמדה פרואקטיבית בעד מטרה שאני מאמינ.ה בה?
- דיון כיתתי: מה ניתן ללמוד מהמחאה החברתית, המאבק ברפורמה המשפטית ועצרות למען השבת החטופים על כוחו של העם לחולל שינוי?
נר רביעי: אור גדול מאיר הכול
חג האור כתזכורת חשובה לראות את האור בקצה המנהרה גם בתקופות מורכבות ומאתגרות.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: האם אני מגדיר.ה את עצמי כאדם אופטימי שרואה את האור גם בחשיכה?
- שאלה למחשבה: מי היה ה"אור" שלי בתקופה מאתגרת שעברתי?
- דיון כיתתי: איך מפתחים חוסן מנטלי ויכולות לראות את האור בקצה המנהרה?

נר חמישי: מסורת מול חדשנות
איך ראוי לשמור על מנהגי החג לצד החידושים הקיימים? למשל, הדלקות דיגיטליות, חנוכיות בתלת-ממד, סופגניות מושחתות ועוד.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: איזה שיר מלווה את הדלקת הנרות בבית שלי?
- שאלה למחשבה: על איזו "מסורת" אני מקפיד.ה לשמור? זו יכולה להיות מסורת דתית, תרבותית, משפחתית או אישית.
- דיון כיתתי: אילו מסורות ישראליות ימשיכו איתנו גם לעידן הטכנולוגיה העתידית? מה זה אומר על הזהות הלאומית שלנו?
נר שישי: הפסקת הפרסומות
החל מבלאק פריידי לסייבר מאנדי, ועד למבצעי חנוכה וסוף השנה: איך מפתחים מודעות להשפעה של פרסומות על ההתנהגות הצרכנית שלנו?
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: איפה יוצא לי לראות יותר פרסומות? בטלוויזיה או ברשתות החברתיות?
- שאלה למחשבה: מתי קניתי משהו רק בגלל פרסום בטלוויזיה/ברשתות/על ידי משפיענים?
- דיון כיתתי: עד כמה טכניקות שיווקיות משפיעות עלינו? עד כמה אנחנו מודעים אליהן?
נר שביעי: דמי חנוכה כהזדמנות להעניק
המושג של "דמי חנוכה" בראייה רחבה של נתינה ונדיבות כערכי יסוד במסורת היהודית והלאומית.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: מה עדיף – לתת או לקבל?
- שאלה למחשבה: איזה מעשה טוב אחד אני יכול.ה לעשות השבוע כדי להעניק בחזרה לזולת?
- דיון כיתתי: אילו פעולות כיתתיות אנחנו יכולים לעשות כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר? בין אם ברמה הבית ספרית, קהילתית או סביבתית.
נר שמיני: סיבוב הסביבון
הסביבון כמשל לחיים, סמל לעליות ולירידות, איזון והתמודדות.
שאלות מפתח:
- סקר בווטסאפ: האם הרגשתי בחודש האחרון שאני כורע.ת תחת העומס?
- שאלה למחשבה: מה עוזר לי להישאר מאוזנ.ת בתקופות עמוסות?
- דיון כיתתי: אילו כלים וטכניקות יש לנו כדי להתמודד עם הצורך לאזן בין הלימודים לחברים, ולחלקנו גם תחביבים, עבודה ומחויבויות אחרות?

חופשת חנוכה היא הזדמנות ייחודית: רגע אחד שבו הכיתה מתפזרת, אבל הלב נשאר קרוב. השאלות הקטנות, הסקרים המהירים בווטסאפ וההזמנה למחשבה מעניקים לתלמידים תחושה שמישהו רואה אותם, חושב עליהם וממשיך ללוות אותם גם מחוץ לכיתה.