
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
האורחת שלנו להיום היא תת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם, שתתן לנו הצצה למאחורי הקלעים: השינויים המתרחשים בצה"ל בעקבות הכניסה לעידן הבינה המלאכותית; הניסיון לקדם שוויון מגדרי ביחידות הטכנולוגיות; ומה המתגייסים לעתיד צריכים ללמוד כדי לשפר את סיכויי הקבלה ליחידות הטכנולוגיות היוקרתיות, שמשמשות מקפצה לתעשיית ההייטק הישראלית.

"יחידת לוטם היא יחידת הדיגיטל והמידע של צה"ל. היא בעצם אחראית מתהליכי המחקר, הפיתוח, הנדסת המערכת וההפעלה בשטח של מגוון רחב של עולמות: תקשורת, סלולר, ליבות מערכת, מרכזי מחשוב, דאטה סנטרים מאוד משמעותיים. הדאטה סנטר הראשון בצה"ל בעצם קיים ביחידת ממר"ם שבלוטם. ומעל כל היכולות הללו, שהן הרבה מאוד יכולות פיזיקליות, אנחנו פוגשים בעצם את הרשתות, את מערכות המידע, את היישומים, את פלטפורמות המידע וכמובן את הדבר הכי חם בעיר - את עולמות הבינה המלאכותית.
"אנחנו בעצם אלה שבונים לו את מערכות המידע. אנחנו אלה שמאפשרים לו בעצם לקבל את שכבות המידע שהוא צריך לצרוך בהקשר, בין אם זה בפיקודים, בין אם זה בעולם המבצעים כמובן, ועד המשתמש בקצה. היום בזכות היכולת שיש לנו בעולמות הסלולרים הניידים המוצפנים, אנחנו יודעים להנגיש למפקד או למפקדת בקצה את מה שהוא צריך לצרוך ברמת המידע, וכמובן לתקשר, כדי לקבל החלטות גם בשדה הקרב."
"ספורט זה תמיד דבר חשוב. ללא ספורט לא ניתן לשמר נפש בריאה בגוף בריא, וזה גם נותן הרבה מאוד אנרגיה. כשהיום שלך הוא מורכב ונדרש להתמודד עם כל מיני מורכבויות ומצריך חוסן, בעיניי הספורט הוא מרכיב שמאפשר לנו גם להיות חדים וגם זה משחרר אנרגיות וזה מאוד חיובי וחשוב בעיניי.
"אני חושבת שאחד הכלים שיש לנו במדינת ישראל, כמי שפחות מחזיקה הון טבעי כזה או אחר, זה דווקא ההון האנושי. ואני חושבת שאחד הכלים שמצליחים לייצר גם חשיבה לטווח ארוך וגם טכנולוגיות מתקדמות, שזה בעצם העידן שבו אנחנו חיים, ראשית הצירים היא מתמטיקה. ולכן אני מאוד ממליצה להשקיע בעולמות המתמטיקה ולא לוותר על חמש יחידות לימוד – סופר קריטי.
"ואחרי שאמרתי מתמטיקה, אני אצרף לזה שתי חברות: האחת, עולם הפיזיקה והשנייה, עולם מדעי המחשב. פיזיקה כרכיב שהוא קריטי כדי להתבונן על מערכות יותר מורכבות שמחייבות חשיבה ופיתוח. מדעי המחשב, אני אציין שזה כמו עוד שפה. דקה אחרי אני אוסיף גם את השפה האנגלית כי היא קריטית, כי אנחנו בכל זאת נדרשים לקיים שיח בכל העולם. ובמידה רבה האנגלית היא חלק מהאופן שבו אנחנו לומדים ספרים ותוכן, לא רק שאנחנו כותבים אלא גם שהעולם מייצר, ולכן אנגלית היא מרכיב משמעותי. אבל פיזיקה ומדעי המחשב הם בעיניי שני הכלים הדרמטיים כדי להגיע לעולמות הטכנולוגיה בצה"ל."
"הייתי בעיקר אומרת שאולי הכשירות הנוספת שדרושה להם היא היכולת ללמוד לבד וללמוד מחוץ לשבלונה. אחד הדברים שאנחנו בוחנים בתהליכי המיון, ולא רק אנחנו, זה היכולת בעצם ללמד את הנער או הנערה שפה חדשה, שפת תכנות לצורך העניין, ובעצם לבחון את היכולת שלהם להטיל את מה שהם למדו בפרק זמן של חצי שעה, שעה, על בעיה חדשה שהם לא פגשו לפני. ולכן היכולת שלהם בעצם להחזיק מנעד רחב של שפות, כלים, ולדעת לעשות בהם שימוש לא רק דרך השאלות השבלוניות, שככל הנראה הם פגשו, אלא משהו אחר, חדש, זה מה שאני מצפה מהם לעשות, החשיבה שהיא חשיבה אחרת. ארגז כלים והיכולת להטיל על בעיה שהיא בעיה חדשה.
"המקומות שבהם אני רואה גם חיילים שלי וקצינים וקצינות שלי, המקומות שבהם הם מתפתחים בצורה הכי משמעותית הם דווקא המקומות שבהם הם מגיעים לאזור שהוא לא אזור נוחות, במקום שבו צריך להתמודד עם משהו אחר, עם משהו חדש, כשקשה וזה לא טריוויאלי. ושם אנחנו רואים את ההתפתחות הכי משמעותית.
"ולכן בוודאי שאני אומרת: אחד, להפגיש אותם עם בעיות מורכבות יותר. אפילו לקחת בעיה מעולם האקדמיה ולהטיל אותה לנער או נערה בתיכון ולפתח דרך הדבר הזה את תהליך החשיבה. עכשיו, יכול להיות שהם לא יגיעו לתשובה הנכונה לבעיה, אבל התהליך של החשיבה וההתמודדות יקנה להם כל כך הרבה בארגז הכלים וביכולת שלהם להטיל ידע על בעיה אחרת, שזה בעצם מה שעושה בעיניי את ההבדל וגם מפתח חשיבה שהיא חשיבה פורצת דרך."

"אז קודם כול אני אגיד שאלינו דווקא הן כן מגיעות בהיקפים משמעותיים. אנחנו די מתעקשים על כך שבשערי הכניסה, בעיקר לבית הספר למקצועות המחשב, נראה אחוז דומה של בנות ובנים. ובמקומות שבהם בתהליכי המיון אנחנו לא מצליחים להגיע להיקפים הללו, אנחנו מבצעים מכינות, שהתכלית של המכינות היא בעצם לתת עוד כלים בארגז הכלים, שמאפשרים לבנות להגיע בצורה הרבה יותר חזקה לקורסים השונים, ובעצם לקפוץ מרף כניסה נמוך יותר לרף כניסה משמעותית גבוה יותר.
"ואני אספר לך סוד קטן, אל תגלה: רובן הגדול גם מתפתחות בתוך הדבר הזה אחרי שהן עשו את המכינות בצורה אפילו יותר חזקה מאלה שנכנסו או עם ידע מוקדם או עם משהו אחר. ואני אשתף בעוד דבר מעניין: הבת שלי הייתה בנבחרת מדעי מחשב של מדינת ישראל. בנקודה מסוימת בזמן שיתפתי אותה בזה שאנחנו מבצעים מכינות בבית הספר למקצועות המחשב, והיא שיתפה בזה את המאמנים שלה. ובעקבות הדבר הזה, בעצם עשו תהליך שבו קודם עשו מיון, הבינו את הפוטנציאל, ואת המיון המסנן, הסופי, עשו אחרי ששילבו כחודשיים של למידה של כלים.
"ומה הייתה התוצאה? מ-3 בנות מתוך 30 במחזור שלה, 10 מתוך 30 במחזור שאחרי. זאת אומרת, הסיפור הזה של המכינה והכלים והדחיפה של: 'כן, את יכולה ותנסי יותר ממה שאת חושבת שאת יכולה', הוא בעיניי המפתח בעצם לשנות את ההיקפים בהימצאות של נשים וגברים כאחד בעולמות הטכנולוגיים."
"בבתי הספר מקבלים ארגז כלים. ככל שארגז הכלים הזה הוא רחב – פיזיקה, מתמטיקה, מדעי המחשב – הסבירות שאפשר יהיה לחבר אותם להתמחות, בין אם זה בעולמות הבינה המלאכותית, בין אם זה בעולמות ההנדסה ובין אם זה בעולמות ההגנה בסייבר, היא גבוהה יותר. ולכן אני בהכרח ממליצה דווקא ללכת על התמונה הרחבה, הטכנולוגית, משום שבארגז הכלים היכולת לחבר בין עולמות התוכן זה מה שעושה את האפקט.
"לסיום אני אגיד שאני חושבת שאולי הדבר הכי חשוב במערכת החינוך של היום זה היכולת לאפשר לתלמידות ולתלמידים לפרוץ, לנסות מעבר, להתמודד עם משהו שהוא מחוץ למרחב, ולדעת גם לפרגן להם כשהם עושים זאת ולפרגן להם גם כשהם נכשלים. כי אולי הדבר הכי חשוב, בוודאי בעת הזו, זה לדעת לקום מהר מכישלונות כדי להצליח בפעם הבאה."
כיצד יחידת לוטם בצה"ל נערכת לעידן הבינה המלאכותית, אילו שינויים כבר התקיימו ומה נדרש מחיילי העתיד ביחידה? תצפו ותגלו.