
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בעונה החדשה של הווידיאוקאסט מבית 'הגיע זמן חינוך' נדון במסלול הלימודים החדש בתמיכתו של משרד החינוך: 'בגרות הייטק' – שילוב של 5 יח"ל במתמטיקה, אנגלית ופיזיקה/מדעי המחשב. איך המצרף הזה נמצא כמנבא מוצלח לעתיד בהייטק וגם רלוונטי לביטחונה הפיזי והטכנולוגי של מדינת ישראל, כמי שממתגת את עצמה כ'אומת הסטרטאפ'? זו ההזדמנות להכיר את אחד המושגים החמים בתחום החינוך בתקופה האחרונה.
האורח הראשון שלנו הוא דני גולד. הוא נולד בתל אביב להורים ניצולי שואה מהונגריה. גדל והתחנך בתל אביב, היה עתודאי, וברבות הימים הפך להיות מי שפיתח את מערכת כיפת ברזל ששומרת ומגנה עלינו. יש לנו הכבוד והזכות לדבר היום עם זוכה פרס ביטחון ישראל ומדליק משואה, תת אלוף במילואים. ראש הרשות, המינהל לפיתוח אמצעי לחימה, מחקר ופיתוח תשתיות במשרד הביטחון.

"אני חושב שההליכה לתחום הטכנולוגי הייתה רק בכיתה י"א, עד אז נטיתי לתחומים אחרים, להיות וטרינר בין היתר. זו הייתה החלטה של רגע, לא משהו שבניתי עליו. המורים זה פן מאוד מאוד משפיע על התלמידים. למשל, אני זוכר עד היום שהיה לי מורה לפיזיקה מאוד מאוד איכותי, מאוד אנרגטי, מאוד אכפת לו מהתלמידים, מאוד מעשיר את הלימוד בכל מיני דוגמאות, מאוד יודע על מה הוא מדבר – גם ברמה של הפיזיקה וגם ברמת Hands on. זה כל הזמן מושך אותך לגבהים אחרים אם יש לך מורה אחר. מורה טוב, מורה מעולה."
"אני יכול להגיד שאנחנו מקדשים יצירתיות, יוזמה, תעוזה. כושר תכנון וניהול וגם כושר ביצוע. נותנים חופש עבודה מאוד גדול לאנשים – ועדיף שזה יהיה מגיל כמה שיותר מוקדם, יסודי, תיכון, ולתת להם את העוצמה הזאת, את החופש לפעול ואת החופש לטעות, את הכלים הבסיסיים הטכנולוגים – אבל גם את הפן האישיותי באמת ליזום. אין כזה דבר שאי אפשר, אין כזה דבר שאומרים לך לא, אתה עושה מה שאתה מאמין ועוקף את כל הדברים או משכנע אנשים, כי יש מיזמים שהם פורצי דרך, והם תמיד עתירי התנגדות. כיפת ברזל זאת רק דוגמה אחת. האנשים שלי עושים את זה כל הזמן. אפילו בשנתיים האחרונות, אנחנו מחדירים לשטח המון טכנולוגיות בכל התחומים האפשריים בהתקפה ובהגנה. גם במלחמה עם איראן, המערכות המהותיות שתרמו להישג המדהים, אלו מערכות ישראליות, תוצרת ישראל.
"זה הכול חדשנות ישראלית. חלק ניכר מהמערכות האלה פותחו אף שאנשים שונים אמרו שאי אפשר ולא צריך אותן. אז זה בעצם גם יצירתיות, גם יוזמה, גם יכולת להילחם במערכות או להאמין במה שאתה עושה וללכת קדימה בכל מיני שיטות, כן? יש כל מיני שיטות, זה חלק מהדברים שאני מחפש אצל האנשים."
אלי: "אני צריך ללמוד ממך את השיטות האלה."
דני: "יש הרבה שיטות דרך אגב, יש לי ממש הרצאה שלמה על זה."
אלי: "אני אבוא להיות תלמיד."
דני: "איך ההתנגדויות ומה ההתנגדויות, למה מתנגדים, כולם אנשים טובים, אבל חלק הם שמרנים, חלק לא מאמינים, אין להם מספיק חזון, חלק לא צופים את העתיד. וגם כשמתקדמים, אנשים שהם צעירים, אז יש להם את העוצמה, את הטכנולוגיה, הם יזמים שמתקדמים לתפקידים בכירים, צריך להשגיח שהם לא הופכים להיות שמרנים בגלל ניסיון עבר של שגיאות וטעויות וכשלונות. אצלנו זה הפוך, מותר להיכשל. עדיף להצליח בסוף, כן? אבל מותר להיכשל, מותר לנסות, התעוזה מאוד מאוד גדולה ולוקחים סיכונים מאוד מאוד גדולים בשביל דברים שהם חשובים כמובן."

"קל לדבר על זה, קשה לעשות את זה. לעודד מאוד באמת את היצירתיות, היוזמה, יכולת הלמידה העצמית. היום זה הרבה יותר קל בגלל האינטרנט והצ'אט GPT וכל ה-AI. אז הלמידה העצמית יחד עם ההתנסות בכיתה והיישום של זה וסיעור המוחות שנוצר מזה. יצירתיות, יוזמה, לעקוף בעיות? לקחת ביחד בעיות מאוד מאוד קשות, לא רק אינדיווידואל, כי אם הוא נכשל הוא לא מרגיש עם זה טוב, אלא קבוצה שמנסה לפתור בעיה קשה ולא מצליחה לפתור את הבעיה ומנסה מכל הכיוונים – זה מפתח באמת, גם את הצד הימני של המוח, גם את הצד השמאלי של המוח וגם את יכולת הנחישות להתגבר על בעיות בד בבד עם פיתוח היצירתיות. אני חושב שזה טוב לכל תחום בחיים. גם רופא אנחנו רוצים שיהיה יצירתי וימציא תרופות ויטפל טוב בחולים. אם עוד לא מחליטים בכיתה י' מה לעשות. וגם דברים אחרים, מעובדים סוציאלים עד דברים אחרים.
"אני חושב שזה מאוד חשוב הפיתוח הבסיסי של השכל. ללמוד נושא עד הסוף כדי שיהיה לך ביטחון עצמי בנושא טכנולוגי אחד, בין אם בהנדסת אלקטרוניקה או בכימיה. ללמוד עד הסוף משהו אחד ואחר כך ללמוד עוד נושאים, לא חייב כל נושא עד הפרט האחרון, דוקטורט בכל נושא, כי אין מספיק זמן – אבל לפחות להבין על מה מדובר, מייצר אצל בן האדם, לפחות על פי תפיסתי, יכולת לעשות השלכה בין תחום לתחום ולהגביר את היצירתיות. שם המשחק היום, לא רק, אבל זה אינטגרציה וקוהרנטיות בין תחומים. אם אתה מבין בתחומים מסוימים, אתה יכול להשליך בצורה מדהימה בין תחומים, מהרפואה לאלקטרוניקה, מהטילים לרפואה, סנסורים. אנחנו עושים המון המון כאלה דברים ולכן זה גם חשוב, יכולת אינטגרטיבית פלוס משהו אחד להעמיק, יש לך גם את הביטחון העצמי וגם את היכולת להחליט בתור אינדווידואל או אחרי זה בתור קבוצה.
"היום גם בגלל המלחמה, אנשים רוצים לתרום, אנשים רוצים לממש את עצמם לא רק באמצעות דברים אחרים, רוצים לתרום למדינה. יש לנו היום 300 סטרטאפים שאנחנו עובדים איתם. חלק גדול כבר בשטח. ויש הזרמה מאוד גדולה של כסף למשהו שנקרא היום דיפנס טק. זה סטרטאפים, תעשייה אזרחית שלוקחת את היצירתיות, היוזמה והמהירות של התעשייה האזרחית אל תוך הצבא."
אלי: תודה על האתגר וההזדמנות שהנחת בפני הדור הבא של המצוינות הישראלית. ובשם כולנו, על כל מה שאתה עושה ושבאת אלינו היום.
מהן תוכניות החינוך הייחודיות שמופעלות על ידי מפא"ת החל מכיתה ט'? תצפו ותגלו.