
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מחקרים מצאו שאחת המילים הנפוצות ביותר במנוע החיפוש של גוגל בכל תחילת שנה היא "דיאטה". זאת מפני שראש השנה ויום כיפור הם סוג של 'נקודת איפוס' בה אנשים עושים חושבים, מחשבים מסלול מחדש ומקבלים החלטות לשנה החדשה.
זאת יכולה להיות גם הזדמנות נהדרת ללמד את התלמידים שלנו כיצד להציב מטרות ויעדים ברי השגה ולהעניק להם כלים לחיים שיעזרו להם להפוך את השנה הקרובה לטובה ומשמעותית.
התקופה שלאחר החגים היא זמן מצוין לעשות זאת כנקודת פתיחה וחישוב מסלול מחדש לקראת שנת הלימודים.
במאמר זה אציע למורות ומורים מערך שיעור, או במילים יותר אטרקטיביות 'סדנה פעילה', במטרה לעזור לתלמידות ולתלמידים לעצב את התנהגותם העתידית בסימן השנה החדשה.
רצוי להקדיש ל'סדנת השנה החדשה' שני שיעורי חברה או שתי שעות מחנכ.ת. שתייה או כיבוד קל יוכלו להשלים את האווירה ולהוביל את התלמידים למצב הרוח הנדרש כדי לערוך את המסע הפנימי הזה.
כל תלמיד.ה כותבים על דף יעד אחד שהיו רוצים להגשים בתחום הערכי – או לחילופין בתחום החברתי – ובנוסף יעד בתחום הלימודי.
להלן שלושת השלבים במהלך הסדנה:
תתפלאו, אבל לא כל התלמידים מבינים מדוע צריך בכלל לקבוע עכשיו יעדים להמשך השנה, ומה בעצם לא טוב באיך שהחיים שלהם מתנהלים נכון לעכשיו – מהרגע להרגע.
זה הזמן להסביר להם שהחיים שלנו יכולים להתנהל כמו 'ווייז': כל עצירה וחישוב מסלול מחדש, הם בעצם התהליך שבו ה'ווייז' מתחבר ללוויין ומקבל ממנו נתונים חדשים כדי לראות אם המסלול המתוכנן עדיין נכון ומדויק או שצריך למצוא מסלול אלטרנטיבי.
הפונקציה של 'חישוב מסלול מחדש' תיתן להם את האפשרות לבחון אם הם צריכים לשנות משהו באופן שבו הם פועלים להשגת המטרות שלהם או שהדרך שהם הולכים בה נכונה להם לעת עתה וכדאי להם להתמיד בה.
שאלות מכוונות שאפשר לשאול את התלמידים – ובעיקר לעודד אותם לשאול את עצמם:
שימו לב! בדרך כלל יש לתלמידים, כמו גם למבוגרים, נטייה ללכת בגדול – הכרזות גרנדיוזיות שיותר קל לחלום עליהן מאשר להגשים אותן. מדוע? כי זו תחושה נהדרת לחשוב שבמחי יד, בהחלטה אחת, אנחנו יכולים לשנות את חיינו מקצה לקצה.
אלא שמחקרים מראים שככל שההחלטה גדולה וכוללנית יותר, כך הסיכוי להתמיד ולקיים אותה קטן משמעותית. לכן כדאי לבקש מהתלמידים לחשוב על משהו קטן, בר השגה ובעיקר מדיד. משהו שתוכלו לעקוב אחריו ביחד עם התלמידים ולבדוק אם הם באמת מצליחים לעמוד ביעד הזה או שאולי הם צריכים לחשב מסלול מחדש או לבחור יעד אחר.
פתיחת המחשבה על ידי הצעת יעדים ומטרות לדוגמה:
בספרו 'סדר את המיטה שלך', מסביר אדמירל ויליאם ה. מקרייבן מיחידת העילית 'אריות הים' שפעולה פשוטה כמו סידור המיטה, שלא אמורה לקחת יותר מדקה, מסוגלת להשפיע באופן דרסטי על כל המשך היום.
מעבר לאפקט העשייה המבורך – שבו אנחנו יודעים שלא משנה איך יהיה היום שלנו, כבר עשינו לפחות משהו אחד כמו שצריך – היא מטמיעה בנפש שלנו את ההרגל להתמיד ולסיים את המטלות והיעדים שלקחנו על עצמנו.
לקחת את סידור המיטה היומי כיעד יכול להיות אחלה של מטרה לתחילת השנה. מטרה, אגב, שיכולה להיות נהדרת ומתאימה לכל הגילים.
מטרה נוספת ודי פשוטה: עשיית חשבון נפש או חישוב מסלול בסוף כל יום למשך 3 דקות. לא יותר.
איך עושים את זה? פשוט עוצרים לרגע את היום. מתנתקים מכל גורמים שאמורים להפריע ולחולל רעשי רקע כמו ניידים ומסכים ועונים על השאלות הבאות:
מאחר שכל עניין הגדרת המטרות והיעדים לא ברור ומובן ומאליו לתלמידים, כדאי לקבוע תאריך לסדנה נוספת או אפילו לחלק את שיעור המחנכ.ת לשיחות אישיות, לשבת יחד ולהסביר להם מדוע עצם התהליך חשוב להתפתחות ולצמיחה האישית שלהם.
גם מורות ומורים מוזמנים לקחת חלק בתהליך ולהוות דוגמה אישית: תראו לתלמידים שגם אתן.ם מגדירות ומגדירים לעצמכן.ם יעדים ומטרות להמשך שנת הלימודים (כמובן רק יעדים שתרגישו בנוח לשתף עם התלמידים שלכן.ם): מטרות פשוטות, בנות השגה, שתרצו להשתפר בהם.
באופן זה, גם אתן.ם וגם התלמידים תתניעו את השנה עם מהלך אמיתי של פיתוח האישיות שלכן.ם. ותכל'ס, תודו שזו יכולה להיות המתנה הנפלאה והמשמעותית ביותר שתוכלו להעניק להם לקראת השנה החדשה.
אה כן, היא גם לא תעלה לכם שקל – והנה קיבלתן.ם על הדרך עוד שיעור שתוכלו להעביר לתלמידים: לעיתים המתנות היפות ביותר לא עולות דבר.