
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כתלמידה אהבתי ללמוד ולצבור ידע חדש. המקצוע אליו אולי הכי התחברתי היה מתמטיקה – משהו בו ארגן לי את הבלאגן בראש וריגש אותי כל פעם מחדש כשנחשפתי לרעיונות מתמטיים חדשים. דרך חשיפה והתנסות זו פיתחתי לא רק מיומנויות חישוביות אלא גם אהבה למקצוע, והיה לי ברור מההתחלה שזה תחום שארצה לשלב בחיי המקצועיים.
כבעלת זיקה חזקה ללמידה ולעולמות התוכן המדעיים בכלל, ולמתמטיקה בפרט, חוויתי באופן אישי את המחסור בנוכחות נשית בסביבות לימוד מתקדמות. כיתה ייעודית ל-5 יח"ל מתמטיקה שבה למדתי כללה ברובה בנים, דבר שיצר תחושת ניכור ולעיתים גם חוסר ביטחון. התחושה התמידית שאני צריכה להוכיח את עצמי ליוותה אותי לאורך לימודיי בתיכון. חוויה זו חזרה על עצמה בראשית דרכי המקצועית כמורה למתמטיקה, כאשר מרבית כיתות 5 יח"ל, באופן מובהק, כללו אחוז נמוך משמעותית של בנות – כ-25% בלבד.
גם כיום, השאלה כיצד ניתן לעודד ולהגדיל את שיעור הבנות הלומדות מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד נותרה רלוונטית ומורכבת, ובכנות, הפער המגדרי לא הצטמצם דיו. נותרה השאלה אם בתפקיד המורה עליי לקבל עליי את צו המציאות או לנסות לשנות את המצב.
לפני כעשור, כשמוניתי לרכזת תוכנית עמ"ט בחטיבת הביניים, חל מפנה משמעותי בתפיסתי. הבנתי שהכוח לשינוי המצב נמצא בידיים שלי ואם אפעל בעניין אגדיל משמעותית את מספר התלמידות שניגשות, לומדות ומסיימות בהצלחה רבה מתמטיקה ברמה של 5 יח״ל.
עמ"ט – עתודה מדעית טכנולוגית – היא תוכנית של משרד החינוך בה התלמידים מקבלים לאורך 3 שנים שעות תוספתיות במתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב. זאת כדי לחשוף אותם כמה שיותר מוקדם למקצועות המדעיים-טכנולוגיים, ובכך להעלות את הסיכוי שיבחרו במקצועות אלו כולל 5 יח"ל מתמטיקה בתיכון. מעבר להיבט המקצועי, עליהם גם להגיע מוכנים לימודית ורגשית מבחינת חוסן מנטלי.
כחלק מתהליך המיון לתוכנית, שכלל מבדק מתמטי, בדיקת חשיבה יצירתית וראיונות אישיים, עלה צורך בהבנה מעמיקה של החסמים הרגשיים והחברתיים הייחודיים לתלמידות. מהראיונות נמצא כי רבות מהן מהססות להצטרף לתוכנית עקב חשש מכישלון או מאי-השגת ציונים גבוהים – תופעה שאנו שומעים עליה גם כאשר תלמידות מעדיפות לעבור וללמוד ברמת מתמטיקה של 4 יח"ל ולא להישאר ברמה של 5 יח"ל מתמטיקה מהחשש לא לקבל ציונים מושלמים. אגב, עניין ההתמדה או הקושי בלהישאר ימים ארוכים עד 16:00 לא הטריד אותן.
ישבתי עם הצוות שלי ויחד הגענו למסקנה שכדי לגייס תלמידות לתוכנית צריך לשנות גישה גם בקבלה לתוכנית וגם לאורך תהליך הלמידה בעמ"ט.
ההבנה שהשינוי תלוי בצוות החינוכי הביאה ליישום גישה המבוססת על העצמה נשית מגיל צעיר. במסגרת תוכנית עמ"ט, ניתן דגש על טיפוח תחושת מסוגלות אצל הבנות, תוך התמודדות ישירה עם סיטואציות מגדריות בשיעורים.
לדוגמה, במהלך שיעור בנושא פונקציה ריבועית, אחת התלמידות ניגשה בביטחון ללוח להסביר את פתרונה, אך התבלבלה לרגע ואחד התלמידים מיהר להתפרץ ולתקן אותה באופן שגרם לה למבוכה. ברור שבאותה נקודת זמן התלמידה השתבללה בתוך עצמה ולא העיזה לדבר. מקרה כזה מדגיש את הצורך בהכשרת המורים לזהות ולהבין את הסיטואציה ואז להגיב באופן רגיש, תוך שמירה על תחושת הערך של כל תלמידה, במיוחד כאשר מדובר בסביבה לימודית מגדרית מעורבת.
איך כל זה קשור ל-5 יח"ל מתמטיקה בתיכון? אז זהו, שזה הכי קשור, תלמידה שנמצאת בתהליך העצמה במשך שלוש שנים, ומטפטפים לה כמה שהיא יכולה ומסוגלת במהלך השיעורים, המשותפים לבנים ובנות, פחות תפחד מהאתגר הטמון בחמש יחידות מתמטיקה.
חשיפה לדמויות נשיות פורצות דרך – במסגרת התוכנית, מוזמנות אימהות או נשים מהקהילה המקצועית להרצות בפני התלמידות על הצלחותיהן בתחומים מדעיים-טכנולוגיים. מפגשים אלו מספקים מודלים לחיקוי וממחישים את אפשרות ההצלחה הנשית בתחומים הנתפסים גבריים.
ליווי בוגרות – מתקיימות שיחות עם תלמידות שסיימו את מסלול העתודה, במטרה לחשוף את הבנות הצעירות להצלחות ולחוסן של בוגרות שהתמודדו עם הקשיים והמשיכו להצטיין בלימודים מתקדמים במתמטיקה.
העדפה מתקנת – שמירה על מכסה ייעודית לבנות בתוכניות מצוינות כדי לאפשר להן להיכנס למסלול ההעצמה כבר בחטיבת הביניים ולבנות את החוסן הדרוש להצלחה בתיכון.
כיום, אני גאה לקחת חלק ולהיות חברת צוות בפרויקט חדשני בשיתוף קרן טראמפ, אוניברסיטת חיפה והמרכז להוגנות מגדרית בחינוך, במסגרתו אנו עוסקות בזיהוי חסמים מגדריים בשיעורי מתמטיקה יישומית. הפרויקט כולל צפייה בשיעורים של מורים מנוסים, ניתוח סיטואציות מגדריות, ופיתוח פרקטיקות הוראה מותאמות מגדר.
מטרתנו היא להכניס את המיומנויות וההבנות הללו להשתלמויות מורים ברחבי הארץ, ובכך להנגיש את השינוי. הנה טעימה קטנה מראיון של חברות הפרויקט בערוץ 13.
גידול משמעותי במספר הבנות הלומדות מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל מחייב שינוי מערכתי הנשען על עבודת עומק של צוותי ההוראה. נדרשת כאן עבודה שיטתית של מורים ומורות, רכזים, מנהלות ומובילי מדיניות. אין מדובר בתהליך שיתרחש מעצמו – הוא מחייב הכרה באתגר, נקיטת יוזמה והובלת תהליכי שינוי חינוכיים רגישים למגדר. ללא פעולות מודעות, שיעור הבנות שיבחרו במסלול מצוינות מתמטי יישאר נמוך.
הרחבת המעגל של תלמידות הלומדות מתמטיקה ברמת 5 יח"ל איננה עניין סטטיסטי בלבד – היא משקפת את המחויבות של מערכת החינוך לחברה שוויונית ומקדמת. תהליך זה אפשרי, והוא תלוי בנו – המורות, המורים, והמנהיגות החינוכית.