
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"המורה, זה כמו קסם – פתאום הבנתי!” המשפט הזה נאמר לי במהלך שיעור שבו חילקתי לתלמידים משולש, חוט וחרוז. אחד התלמידים, שבדרך כלל מתקשה במתמטיקה, הצליח לראות בפעם הראשונה שהגובה במשולש קהה־זווית נמצא מחוץ למשולש. כשהוא הזיז את החרוז על החוט, הוא עקב במבטו אחרי הקו המדויק והבין את ההיגיון הגאומטרי.
באותו רגע האסימון ירד – לא כי פתר שאלה, אלא כי חווה את הגאומטריה באופן מוחשי. מאז, אני יודעת שהרגעים האלה הם לא מותרות – הם הדלק שמניע למידה אמיתית.
יכולת המרחב – היכולת לדמיין סיבוב, קיפול או פירוק של צורה – היא המנוע שמתרגם גאומטריה להייטק, אדריכלות וחקר החלל. מחקר עדכני מראה קשר חזק בין כישורים מרחביים לבין הצלחה בפריטי “מרחב וצורה” במבחן פיז"ה.
כאשר אנחנו מלמדות גאומטריה דרך פעולה בידיים, אנחנו לא רק משפרות ציונים; אנחנו מטפחות את ההון האנושי שמדינת ישראל צריכה כדי להישאר “אומת ההייטק”.
חשיבה גאומטרית היא הרבה מעבר לזיהוי צורות או שרטוט מדויק. היא כוללת יכולות מורכבות כמו:
גאומטריה מטפחת את כל הכישורים הללו, שהם חיוניים במאה ה־21 – החל מפתרון בעיות תכנות ועד תכנון מבנים או ניתוח מבנים מולקולריים. מטא־אנליזה בינלאומית מצאה כי חיזוק כישורים מרחביים הוא אחד המנבאים החזקים ביותר להצלחות במבחנים בינלאומיים במתמטיקה. משם הדרך לסטארטאפ בהייטק או אפילו לחלל נסללת הרבה יותר בקלות.
כדי שתלמיד יוכל “לראות” את התלת־ממד המיוצג על הדף בדו־ממד, עליו לעבור תחילה חוויית חקירה בתלת־ממד: לגעת, להזיז, למדוד, לשנות, ולהסיק בעצמו את העובדות, המסקנות והמשפטים. רק לאחר שהוא מבין את התופעה במרחב הפיזי, הוא מסוגל ליישם את הידע הזה בפתרון בעיות דו־ממדיות.
ללא השלב הראשוני הזה, אנחנו למעשה “סוגרים” בפני התלמיד.ה את היכולת לראות את התמונה השלמה, ומגבילים את החשיבה שלו/שלה להבנה חלקית בלבד.
הדרך להטמעת הוראה איכותית בגיאומטריה עוברת דרך הכשרות ממוקדות בהוראה באמצעות המחשות – החל מבחירת ההמחשה המתאימה, דרך תכנון המשימה הלימודית, ועד לדיון המסכם המוביל מהחוויה המוחשית להבנה מושגית ופורמלית. הכשרות אלו מעניקות למורים כלים מעשיים לשילוב המחשות כחלק אינטגרלי מהשיעור, ומחזקות את תחושת הביטחון שלהם בהוראת התחום.
באתר שלי "ממחישים־מתמטיקה" אפשר למצוא סרטונים לכל הנושאים הנלמדים בחטיבת הביניים, המדגימים איך ללמד באמצעות המחשות. בכל סרטון תראו איזו המחשה מתאימה לנושא, כיצד להפעיל אותה, ומה לומר לתלמידים כדי להדריך אותם בבניית מודל מנטלי של המושג – כזה שילווה אותם גם בשאלות מופשטות יותר.
בצעדים קטנים אך מכוונים, כל שיעור יכול להפוך למרחב גאומטרי חי שמדליק את הדמיון – של התלמידים ושלנו.