
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
שנת הלימודים החדשה החלה, והיא מביאה עימה בשורה משמעותית למערכת החינוך הטכנולוגית: מגמה ייעודית של מדעני בינה מלאכותית (ב"מ). משרד החינוך מוביל מהלך פורץ דרך להקמת מגמה חדשה שמטרתה להכשיר את הדור הבא של מומחי הבינה המלאכותית בישראל. המגמה שמה לה למטרה להקנות לתלמידים יסודות תיאורטיים ומעשיים בתחום, תוך פיתוח חשיבה אנליטית, יכולות מחקר וכישורים טכנולוגיים רלוונטיים.
המגמה ביוזמת אגף א' STEM במינהל חדשנות וטכנולוגיה וצועדת עם שותפים משמעותיים: אגף מו"פ והמכון לחקר יישומי בינה מלאכותית במינהל חדשנות וטכנולוגיה, מכון ויצמן, המרכז לחינוך סייבר, קרן טראמפ וגוגל.
הצורך במגמה חדשה עלה בעקבות התפתחות הבינה המלאכותית כדיסציפלינה נפרדת, ובעקבות הביקוש הגובר למומחי ב"מ בתעשייה ובמשק. דוחות שונים מצביעים על מחסור במומחים בתחום, והקמת מגמה ייעודית תסייע לצמצום הפער בין הביקוש להיצע.
בנוסף, המגמה החדשה נועדה לחזק את היתרון התחרותי של ישראל בתחומי ההייטק, הסייבר והחדשנות, ולייצר עתודה של מומחים שיוכלו להשתלב במערכת הביטחון ולחזק את היכולות הלאומיות בתחום.
מגמת מדעני בינה מלאכותית אינה זהה למגמות מדעי המחשב הקיימות. בעוד שמדעי המחשב מתמקדים בפיתוח תוכנה ועיצוב מערכות, מגמת הב"מ מתמקדת בפיתוח אלגוריתמים ומודלים של למידת מכונה, למידה עמוקה ורשתות נוירונים.
המגמה תכלול רקע מתמטי עמוק יותר, כולל אלגברה לינארית מתקדמת וסטטיסטיקה מורחבת. פרופיל התלמידים המיועד למגמה כולל הישגים גבוהים במתמטיקה (ציון 90 ומעלה) ובמקצועות המדעיים, יחד עם סקרנות, כישורי למידה עצמאית ויכולת חשיבה אנליטית.
השנה, כתהליך מקדים למגמה, נפתחת מכינה לתלמידי כיתות ט' ב-50 בתי ספר ברחבי הארץ. מטרת המכינה, שצפויה להתקיים לתלמידי תוכנית עמ"ט הלומדים פייתון, היא להכין את התלמידים לכניסה למגמה בעתיד. המכינה נועדה ליצור עניין וסקרנות, להקנות בסיס ידע ראשוני, לעודד בנות להצטרף לתחום וליצור רצף לימודי בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה.
במסגרת המכינה, התלמידים ילמדו נושאים מרכזיים בתחום הבינה המלאכותית בהיקף של 90 שעות. בין היתר, הם יעמיקו ביסודות ובמושגי ליבה של למידת מכונה. בנוסף, יקבלו כלים לעבודה עם נתונים באמצעות תכנות בפייתון, יכירו מודלים בסיסיים כמו סיווג ומודלי שפה, ויתמודדו עם היבטים אתיים וחברתיים של הבינה המלאכותית.
תוכנית הלימודים מבוססת על עקרונות בינלאומיים של ארגונים מובילים בתחום. בסוף השנה, התלמידים יבצעו פרויקט מסכם שבו ייישמו את הידע שרכשו.
הצלחת המגמה והמכינה תלויה במידה רבה באיכות הכשרת צוות ההוראה. משרד החינוך הציב יעד להכשיר כ-300 מורים מוסמכים תוך ארבע שנים. מסלולי ההכשרה יכללו הכשרה שנתית למורים חדשים, תוכניות הסבה למורים ממקצועות משיקים, ופיתוח מקצועי מתמשך. בנוסף, המשרד ישלב מומחים מהתעשייה בהכשרה ויספק תמיכה שוטפת למורים.
המורות והמורים המשתתפים במכינה ישתלמו בהיקף של 60 שעות, יקבלו גישה לקהילת מורים ומלווים, לחומרי לימוד ולכלים מתקדמים.
המגמה החדשה תתקיים בשותפות הדוקה עם התעשייה והאקדמיה. שותפויות אלו יאפשרו הוראה עדכנית ורלוונטית, ויחשפו את התלמידים לעולם האמיתי של הבינה המלאכותית. שיתופי פעולה יכללו תוכניות מנטורינג, התמחויות קיץ בחברות הייטק, ואפשרות לצבור נקודות זכות אקדמיות.
הקמת המגמה היא הרבה יותר מתוכנית לימודים – זו הצהרת כוונות לאומית. היא מבטאת את ההבנה שבינה מלאכותית היא לא רק טכנולוגיה, אלא מנוע צמיחה חברתי, כלכלי וביטחוני.
השקעה זו, המתחילה כבר בגיל התיכון, אינה רק הכנה לעולם העבודה – היא עיצוב של דור שידע לא רק להשתמש בטכנולוגיה, אלא גם להוביל אותה, לעצב את גבולותיה ולהשפיע על הדרך שבה היא תשולב בחיי היום־יום של כולנו.
הקמת מגמת מדעני בינה מלאכותית היא מהלך לאומי רחב, אך ההצלחה שלו תתחיל בכל בית ספר ובכל כיתה. גם אם המגמה עדיין לא נפתחה אצלכן.ם, יש צעדים מעשיים שאתן.ם כמורים ומנהלים יכולים לעשות כבר עכשיו:
בסופו של דבר, בתי הספר שיצליחו להניח לתלמידיהם יסודות חזקים במקצועות המדעיים, לטפח בהם חשיבה יצירתית וביקורתית, ולבנות תרבות של סקרנות וחדשנות, יהיו אלה שיובילו את התלמידים שלנו להיות מדעני הבינה המלאכותית הבאים.