נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בפרק הנוכחי של סדרת הראיונות הבינלאומיים "Reignite" נארח את מייקל לויט, זוכה פרס נובל לכימיה, לשיחה על משמעותה של חוכמה אנושית בעידן הבינה המלאכותית ומה כדאי לתלמידים שלנו ללמוד בהווה כדי להבטיח את עתידם כבוגרים.
"תן לי לפתוח באזהרה שאני טיפוס אופטימי. אני חושב שלא הייתי אופטימי כל כך כשהייתי צעיר יותר, וחשבתי שיקרו הרבה דברים רעים. עם הזמן ראיתי שהם לא קרו, ולכן אפשר לומר שאני מתקן את נקודת המבט שלי ואומר שהמצב לא בהכרח רע. אני גם מנסה לראות תמונה גלובלית מאוד של מצבים, ולעיתים קרובות, התמונה המקומית היא הרבה יותר פסימית מהתמונה הגלובלית.
"אני כותב תוכנות כמעט 60 שנה. התחלתי בגיל 17, ועכשיו אני בן 77. אין ספק שמודלים ממוחשבים הפכו לדבר חשוב ביותר – ועוד יותר עם בינה מלאכותית יוצרת שאנחנו רואים כעת בדברים כמו צ'אט-GPT, קלוד ובארד וכדומה. אז ברור שהעולם נמצא במצב שבו בינה מלאכותית משנה דברים. האמת היא שזה התרחש לאורך 60 שנה ברציפות.
"אני נכנסתי למדע בגלל המחשבים. בגיל 16, בדרום אפריקה, שמעתי על מחשב שמשחק איקס-מיקס-דריקס. באותם הימים, המחשבים היו פשוטים מאוד, ובכל זאת נדהמתי. חשבתי, 'מחשבים זה בסדר, הם יודעים להכפיל מספרים, יודעים לעשות חיבור וחיסור כמו מחשבונים, אבל איך הם משחקים משחקים?' וזה היה משהו שהקסים אותי.
"למעשה, בינה מלאכותית היא לא דבר חדש. אני זוכר שכאשר התחלתי את הדוקטורט שלי בקיימברידג' ב-1968, היו הרבה ספרים על בינה מלאכותית, אלא שלא היה לנו כוח המחשוב הנדרש לבצע את זה. אז אני חושב שעכשיו אנחנו בעידן הזהב של המחשוב. כל אחד מאיתנו נושא ביד טלפון חכם – וקרוב לוודאי שהטלפון החכם חזק יותר ממה שהיו כל המחשבים בעולם ב-1980 או 1990. אז כל אחד מאיתנו נושא מה שהיה נחשב בשנות ה-90 למחשב-על."
"לכולם יש כיום גישה לכמויות אדירות של מידע, לכמויות אדירות של כוח מחשוב, ומה שברור בעניין בינה מלאכותית הוא מה שהיא עושה בשבילנו ומה שהיא עושה לעולם, אבל ברור שבינה מלאכותית תהפוך את הטלפונים שלנו לחכמים הרבה יותר. אז כולנו נסתובב עם טלפונים הרבה הרבה יותר חכמים. אני חושב שזה משהו שיהפוך אותנו לחכמים יותר.
"ושוב, בהסתכלות רחבה יותר ובמבט לאחור על הציוויליזציה, אנחנו לא בהכרח יותר חכמים גנטית ממה שהיינו לפני 10,000 שנה למשל, אבל התרבות שלנו והלמידה שלנו והיכולת שלנו ללמוד מאנשים שהיו לפנינו, מספרים, מהאינטרנט, הפכה אותנו לחכמים הרבה יותר ובעלי יכולות גדולות הרבה יותר.
"אנחנו יכולים לעשות דברים שפשוט לא יכולנו להאמין שנעשה אפילו לפני 10 או 15 שנה. לכן אני חושב שבזכות הגידול המספרי האדיר במחשוב מתקדם ובאינטליגנציה מלאכותית ובתקשורת, כולנו נהיה חכמים יותר. ואני חושב שאנשים הם דווקא די טובים כשהם חכמים. לכן אני אופטימי מאוד. זאת הסתכלות על תמונה רחבה מאוד, וברור שהיא קשורה לחינוך, שממלא תפקיד מכריע ביותר בהפיכתנו לחכמים יותר."
"הדבר הראשון שאומר הוא שהם צריכים ללמוד לשאול שאלות. מאז שצ'אט-GPT נכנס לחיינו בסוף נובמבר 2022, השתמשתי בו פעמים רבות בכל יום, פשוטו כמשמעו. ועכשיו, כשאני יכול לדבר אליו, והוא מבין את קולי היטב, אני יכול ללחוש לו בתוך המון, והוא עדיין מבין אותי. אני מגלה שהמפתח הוא לשאול שאלות. יש הרבה דברים מעניינים שלא היית שואל עליהם אף אחד, כי השאלה עלולה להיראות טיפשית.
"אתן לך דוגמה. כפתורים בחולצות של גברים ונשים נמצאים בכיוונים שונים. השאלה היא למה. מתברר שגברים מכפתרים חולצה כמו שהם מכפתרים כדי שאפשר יהיה להשתמש ביד שמאל כדי לפתוח את החולצה בזמן שאוחזים באקדח או בחרב ביד ימין. אבל למה שחולצה של אישה תהיה שונה? אז לפי GPT, כפתורים לא היו משהו ששימש אנשים במעמדות נמוכים, רק נשים במעמד גבוה, שבדרך כלל היו להן משרתות שהלבישו אותן, ולמשרתת שהלבישה אותן היה קל יותר להתעסק עם כפתורים בכיוון ההפוך מזה של גברים.
"אפשר לשאול כל שאלה, בפוליטיקה או בתחום הרפואה, והעניין הוא שלא פעם, אם התשובה לא מספקת אותך, אתה יכול לומר, 'לא, אני חושב שטעית. תבדוק, בבקשה, ותן לי עוד מידע.' כפי שאתם יודעים היטב, בישראל הג'י-פי-אס מבולבל בלשון המעטה. אז שאלתי את GPT את השאלה הזאת לפני כחודש, והוא אמר, 'לא, לא, לא, אין שום תיעוד של בלבול בג'י-פי-אס, וזה משהו שקשה מאוד לעשות. קשה מאוד לשבש ג'י-פי-אס, זה מסובך. אני בטוח שזה לא קיים.' אז אמרתי, 'תעשה לי טובה, תקרא כמה כתבות בעיתון.' אחרי כמה שניות הוא חזר ואמר, 'אלוהים, אתה צודק. זה קורה בכל מקום.' העניין הוא שצריך להתייחס למחשב כמו שהיית מתייחס לחבר חכם. ואני חושב שילדים צריכים ללמוד לעשות את זה.
"השאלה היא איפה החינוך משתלב בכל זה. וזה קשה. אני חושב שבמובנים מסוימים חינוך, גם ברמת בית הספר, אבל במיוחד ברמת האוניברסיטה, השתנה מעט מאוד. הייתי אומר להתמקד בשלושה דברים: אופקים רחבים, לשאול שאלות, ולא לחשוש לעשות טעויות. במסגרת הזאת, לא צריך ללמד ילדים איך להשתמש בטלפון חכם. קרוב לוודאי שהם משתמשים בו הרבה יותר טוב מאיתנו.
"אני חושב שאם הייתה לי משאלה אחת לתחום חדש של פיתוח בחינוך, הייתי בוחר סטטיסטיקה. אני חושב שתחום המחשוב מתקדם יפה, אבל אני חושב שמורים צריכים ללמוד להשתמש בבינה מלאכותית. אני חושב שמורים צריכים ללמוד איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי ללמד. ומורה שמשתמש בבינה מלאכותית כדי ללמד יהיה מורה הרבה יותר טוב ממורה שלא משתמש בה. וגם הביטחון התעסוקתי שלו יהיה הרבה יותר טוב."
מה המסר של מייקל למורי ישראל? תצפו ותגלו.
מומלץ להקרין את הריאיון במלואו לתלמידות ולתמידים שלכן.ם!