אנחנו נחושים להכין את התלמידים שלנו לחיים ולתת להם את הידע ואת הכלים להם יזדקקו כאנשים בוגרים ועצמאיים. אנחנו מלמדים אותם מיומנויות של קריאה ומחקר, כתיבה ואיתור נתונים, מלמדים אותם איך להיות חברים יותר טובים ואפילו מנסים לגרום להם להתנדב כדי לעזור לזולת.
אבל מה עם חינוך פיננסי?
איך אנחנו דואגים לתת להם כלים שיאפשרו להם להיות צרכנים מודעים ולנהל משק בית כלכלי יציב בעתיד?
אוריינות פיננסית היא אחת ממיומנויות החיים החשובות, שמעלה את הסיכוי לחיים ברווחה. יחד עם זאת, הנושא כמעט ואינו נלמד במערכת החינוך ובוודאי שאינו מהווה תחום חובה. במאמר זה נסביר את חשיבותו של החינוך הפיננסי ונציע כלים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון.
על פי ה-OECD, אוריינות פיננסית היא אחת מהמיומנויות החשובות ביותר לצעירים בעולם המודרני, כאשר אוריינות פיננסית כוללת שלושה מרכיבים עיקריים:
ובכל זאת, מעטות מסגרות הלימוד שעוסקות בתחום באופן יזום, רציף וקוהרנטי.
כן, כן ושוב כן. במרבית מסגרות החינוך, כמו גם בקרב משפחות רבות, נמנעים במכוון מלדבר עם ילדים על כסף. לעיתים הדבר נובע מרצון להגן על הילד מהמציאות הכלכלית הלא פשוטה ולעיתים מתוך תחושה של חוסר ידע: אם אני לא מבינה מספיק בתחום, איך אלמד את הילד, הילדה או את התלמידים והתלמידות שלי?
המציאות מראה לנו אחרת – ילדים צעירים יודעים היום על כסף ועל צרכנות הרבה יותר ממה שנדמה. רק שאת כל מה שהם יודעים, הם לומדים ממקורות לא מוסמכים ולא תמיד חיוביים כמו משפיעני רשת, סרטוני יוטיוב, פרסומות ותוכניות ריאליטי.
למעשה, בכך שאנחנו לא מדברים עם ילדים על כסף – בבית ובבית הספר – אנחנו מפקירים את הזירה ומאפשרים חדירה של מסרים והשפעות שלא בהכרח היינו רוצים להטמיע.
כמו בכל נושא אחר, אם נרצה שהמסר שלנו יהיה חלק מהשיח ונהיה נחושים לא להשאיר את הזירה פנויה לכל מי שמבקש למכור משהו לילדים – עלינו לקחת על עצמנו לנהל איתם שיח כלכלי פתוח וישיר.
הנה כמה הדרכות רלוונטיות שיעזרו לכן.ם להתניע:
1. ידע – שליטה במושגים פיננסיים בסיסיים, למשל:
2. כלים ומיומנויות, למשל:
כמו כל תחום דעת אחר, גם חינוך פיננסי מיטבי צריך להיות מותאם לצורך ולגיל ולתת מענה לנושאים המעסיקים את הילדים ואת בני הנוער. לפניכן.ם מספר עקרונות יסוד להפעלת תוכנית חינוך פיננסי אפקטיבית במסגרת החינוכית:
התוכנית צריכה להיות מותאמת לצרכים וליכולות של קבוצת הגיל איתה נרצה לדבר על כסף ולכלול דוגמאות רלוונטיות לחיי היום יום ולעולם המושגים שלהם.
עם ילדי הגן נשוחח על כך שכסף צריך להרוויח והוא אינו מגיע יש מאין, נסייע להם להבחין בין עבודה שמרוויחים עליה כסף לבין מטלות הבית שעושים למען עצמנו ולמען משפחתנו.
בכיתות הנמוכות של בתי הספר היסודי נדבר על דמי כיס ועל מגבלות התקציב האישי ונתחיל להטמיע את מושג החיסכון והחשיבה קדימה. ראו פעילות בנושא חיסכון לגילים הצעירים.
עם בני נוער, השיח יכול להתמקד בהשפעות חברתיות, בפער בין 'רוצה' לבין 'צריך' ובהשפעה האדירה של עולם הפרסום והמשפיענים על תרבות הצריכה. ראו סודות מחדר הפרסומאים וגם על תוכן שיווקי שהתחפש. את השיח הזה ניתן לקיים במסגרת שיעורי אזרחות, שיעורי חינוך וניתן גם לקחת דוגמאות בנושא צרכנות לשיעורי המתמטיקה.
מסגרות חינוך רבות מסתפקות במפגש חד פעמי, סדנה קצרה או יום שיא בנושא חינוך פיננסי. ואולם, בית הספר צריך לבנות תוכנית מתמשכת וקוהרנטית, כך שבכל כיתה ילמדו הילדים תחום רלוונטי אחר, ולדאוג שהשיח הכלכלי יהיה חלק מתוכנית הלימודים של הילדים לאורך כל הדרך.
חינוך פיננסי יהיה אפקטיבי רק בתנאי שהוא נכנס למערכת והופך לתחום דעת חובה, בדיוק כמו חשבון או ספורט.
שיח על כסף נתפס, פעמים רבות, כהתערבות בנושאים אינטימיים של הבית ושל המשפחה.
אך כמו שבנושא מיניות ומוגנות לא נוותר מפני שהנושא מעורר מבוכה, כך גם בנושא הכסף והבנתו. זאת מתוך אמונה שלמה בחשיבות השיח הפיננסי עם ילדים, בכל גיל, נשאף לערב את ההורים ואת הקהילה שמקיפה את בית הספר בתוכניות ובפעילויות המתוכננות.
יתרה מזאת, לא תאמינו עד כמה הידע שתעבירו רלוונטי וחשוב גם להורים, שלא תמיד שולטים בעצמם במושגים הכלכליים ובכלים הדרושים לניהול כלכלת המשפחה בצורה מאוזנת ומתוכננת.
הצלחתה של כל פעילות בתחום חינוך פיננסי תלויה במידה רבה במתודולוגיות בהן נבחר להשתמש. אין ספק שהרצאה פרונטלית משמימה בנושא ריבית דריבית תהיה הרבה פחות אפקטיבית מאשר משחק, התנסות אישית או סדנה חווייתית שמדגימים את המושג ומסייעים בהבנתו.
לרשותכן.ם עומדים כלים דיגיטליים רבים שפותחו על ידי גופים שונים ומאפשרים לדבר עם ילדים ובני נוער על כסף, בשפה ובאמצעים שהם מבינים.
מערכת חינוך, השואפת לתת לתלמידיה ערכים ומיומנויות שיאפשרו להם לחיות חיים טובים בהמשך, צריכה לדבר איתם על כסף. ויפה שעה אחת קודם.