מדברים הרבה איך לשפר את מערכת החינוך, וכל העת עולים רעיונות חדשים. עבורי הדרך פשוטה: בית הספר צריך ללמד את התלמידים איך ללמוד ביעילות. בנוסף ללימודי מתמטיקה, היסטוריה וספורט, בית הספר צריך ללמד מקצוע נוסף: איך ללמוד ביעילות. במקצוע זה תלמידים ילמדו איך פועלות מערכות הלמידה במוח, ואיך לגרום למוח ללמוד טוב יותר. הם ילמדו בו באופן פורמלי מגוון רחב של אסטרטגיות ושיטות לייעול הלמידה ולהצלחה בלימודים. הם גם ילמדו בו שיטות התמודדות עם מוטיבציה נמוכה ללמידה, עם דחיינות ועם משמעת עצמית נמוכה – בעיות נפוצות בלמידה. מטרת כל אלו היא לפתח אצלם את היכולת ללמוד בעצמם כל דבר שירצו, ביעילות ובעמקות.
במאה ה-21 אנו לומדים המון. אדם רגיל לומד בבית-ספר יסודי, בתיכון ובצבא, וכנראה ילמד גם תואר אקדמי או מקצוע. רבים ימשיכו לתואר שני. כמבוגרים, אנו גם לומדים: החל בסדנאות שונות, עובר בקורסי הכשרה והשתלמויות, וכלה בתארים למכביר. בכלל, נדמה כי לא נשאר דבר שלא צריך ללמוד אותו בסדנא, קורס או תואר. כל זאת מבלי להזכיר את הלמידה הרבה שאנו עושים באופן עצמאי על ידי קריאה ומחקר אישי.
כל החיים אנו לומדים איך לעשות כל דבר, חוץ מדבר אחד: אנו לא לומדים איך ללמוד. אנו לא עוצרים לחשוב איך לייעל את הלמידה הזו. המצב הזה הוא חסר היגיון לחלוטין, הרי אם אנו לומדים כה הרבה, מדוע שלא נלמד לייעל את הלמידה הזו? מדוע שמערכת החינוך לא תלמד תלמידים איך ללמוד ביעילות? מדוע האקדמיה לא עושה זאת?
הבעיה יותר עמוקה, כיוון שאנשים לא יודעים שאפשר לייעל את הלמידה. המודעות לנושא כה נמוכה, שרוב האנשים לא חושבים שאפשר לייעל את הלמידה באופן משמעותי. אנשים גם מניחים שהם יודעים ללמוד, בה בשעה שמחקרים קובעים שדרכי הלמידה הנפוצות לא יעילות. וכשכבר יש אנשים המודעים לאפשרות ללמוד איך ללמוד, רבים מהם מניחים שקהל היעד הוא בעלי לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. הם טועים: תחום ייעול הלמידה פונה לתלמידים רגילים, טובים ומצטיינים, ומעניק להם כלים מעשיים להצליח בלימודים עוד יותר. גם בעלי לקויות יכולים ללמוד איך ללמוד, אך הם אינם קהל היעד הראשוני של התחום.
אפשר לייעל את הלמידה בצורה מדהימה, אם רק לומדים בהתאמה לדרך פעולתו של המוח. מדעי המוח, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והחינוך מציעים שפע כלים מעשיים ללמידה איכותית ויעילה. שיטות רבות אחרות נוצרו ממיזוג ניסיונם של רבים.
בשנים האחרונות נושא זה מתפתח יפה בארצות הברית. ספרים חשובים פורסמו (כמו ספרה של פרופסור ברברה אוקלי "A Mind For Numbers" או הספר "Make It Stick"), וישנם אתרים ובלוגים רבים בנושא. בישראל לעומת זאת, התחום ממש בחיתוליו והמודעות הציבורית לו היא אפסית. הגיע הזמן שבישראל ילמדו איך ללמוד, ויפה שעה אחת קודם.
מערכת החינוך צריכה ללמד את התלמידים באופן ישיר איך ללמוד ביעילות. ייעול הלמידה מתחלק לתתי-נושאים רבים, כגון:
אלו נושאים נבחרים אך לא הכול, וייעול הלמידה מקיף היבטי למידה נוספים. לכולם יש שיטות ייעול מעשיות ומפתיעות. אני חוקר כיצד לייעל את הלמידה כארבע שנים, ואני מופתע כל פעם מחדש לגלות עוד שיטות לייעול הלמידה, וכמה שנושא זה הוא עצום.
נושא חשוב מאוד הוא שיטות ללימוד אנגלית. שר החינוך הודיע לאחרונה על רפורמה בלימודי אנגלית, ואני מברך עליה. עם זאת, לדעתי חשוב יותר שתלמידים ילמדו איך ללמוד אנגלית ביעילות. רבים מהם לומדים גם כך אנגלית לבדם ורבים מהם ינסו בעתיד לשפר את רמת האנגלית שלהם. גם כאן, יש שפע כלים ושיטות ללימוד אנגלית ביעילות.
התלמידים ישכחו את רוב מה שהם לומדים בבית הספר, אבל הם ימשיכו ללמוד עוד שנים ארוכות. היכולת ללמוד כל דבר שירצו ביעילות ובעמקות היא היכולת החשובה ביותר שבית הספר יכול להעניק להם. וכשאנשים ילמדו טוב יותר הם יהיו אנשי מקצוע טובים יותר - מהנדסים טובים יותר, מנהלי חשבונות טובים יותר, רופאים טובים יותר, ומעצבים טובים יותר. והעולם כולו יהיה טוב יותר.