איך יוצרים הזדמנויות למידה אמיתיות לכל התלמידים בכיתה?
אחת המשימות שלנו כמורים היא ליצור הזדמנויות שבהן התלמידים יוכלו לארגן את הידע שלהם. על מנת שהזדמנויות אלו יהיו יעילות עבור התלמידים, עליהן לכלול 4 מרכיבים עיקריים: חשיפת הרעיונות של התלמידים, הוספת רעיונות חדשים, בחינת הרעיונות החדשים וביצוע רפלקציה על התהליך (לין ואיילון, 2006).
אחת האסטרטגיות שתומכות בשלבים אלו ומאפשרות ליצור הזדמנויות למידה וארגון ידע מעולות היא אסטרטגיית :P.O.E נבא – Predict, צפה - Observe, והסבר -Explain. לאחר שלמדתי את האסטרטגיה כמוביל בקהילות מורי הפיזיקה ממכון וייצמן, היא הפכה להיות אחת האסטרטגיות השכיחות אצלי בכיתה ואני מצליח לראות את השיפור המשמעותי שיש לתלמידים בהבנה לאחר ביצועה.
צפו בסרטון שילמד אתכם את שיטת P.O.E:
כאשר אנו רוצים להראות הדגמה לתלמידים נוכל לבצע זאת בעזרת אסטרטגיית P.O.E
עשה זאת בעצמך - P.O.E
1. נבא – Predict
לפני ביצוע ההדגמה נבקש מהתלמידים לנבא מה לדעתם יקרה. נבקש שיעשו זאת באופן אישי וכך אנו נוכל לחשוף את הידע איתו הם נכנסו לכיתה. נקיים דיון קצר על התשובות שלהם ועל האפשרויות עליהן הם שחשבו (בכך אנו חושפים אותם לידע חדש מהחברים שלהם לכיתה).
2. צפה - Observe
נבצע את ההדגמה. חשוב לציין שהאסטרטגיה יעילה כאשר נבחר הדגמה מפתיעה הכוללת בתוכה תפישות שגויות של תלמידים. בדרך כלל ברגע הזה נשמע מהתלמידים קולות התלהבות והפתעה.
3. הסבר – Explain
נסביר את מה שהתלמידים ראו בהדגמה ומדוע זה קרה (ובכך אנו חושפים אותם לידע חדש ובוחנים את הרעיונות שעלו בדיון הקודם). לאחר ההסבר נבקש מהתלמידים לרשום מה הם למדו מהפעילות במשוב אישי. אני נוהג לאסוף את המשוב של התלמידים ולקרוא אותו בעיון. כך אני מצליח לעקוב אחר ההתקדמות של כל תלמיד ותלמידה - מה ידעו בתחילת הפעילות, מה למדו מהפעילות ומה עוד לא הבינו.
יש לך שאלות או מחשבות לגבי אסטרטגיית P.O.E? מוזמנים לכתוב אותן בתגובות וליצור דיון סביבן!