כיתה ה'1 מורכבת מ-24 תלמידים מוכשרים, חכמים ופיקחים, שבתחילת השנה אופיינו במוטיבציה נמוכה, חוסר אמונה ביכולתם ובדימוי עצמי נמוך. כחלק מהאני מאמין שלי, כמחנכת הכיתה ושל בית הספר, אני מאמינה ברעיון כי מחשבה יוצרת מציאות ולכל מילה יש את הכוח להשפיע. לכן, לאורך שנת הלימודים, פיתחתי תוכנית שמטרתה העלאת תחושת המוטיבציה והמסוגלות של התלמידים בעזרת מילים. תכנית זו פועלת במספר מישורים: חברתי, אישי, פדגוגי ורגשי, ומטרתה להעצים את היחיד ואת הקבוצה, לאפשר לילדים לראות את הכוחות והחוזקות הטמונים בכל אחד בהם.
כיתה ה'1 והמורה אתי טמסוט
הנה 5 דרכים להעלאת המוטיבציה והדימוי העצמי של התלמידים, שיצרתי השנה:
- "שיר האומץ" - מדי בוקר התלמידים בכיתה קראו את "שיר האומץ" – שיר המתאר מצב בחיים בו אדם חסר אמונה ביכולותיו ובוחר לוותר על הכול, דבר המוביל אותו לכישלון, לעומת מצב בו אדם מאמין ביכולת להתמודד מול אתגרים, מצליח לגבור על המכשול המורכב ביותר - הפחד וחוסר האמונה העצמית. בעקבות השיר התפתח שיח קבוע בכיתה על הרגעים בחיים בהם אנו מתמודדים מול אתגרים - מתי אנחנו בוחרים לוותר ומתי אנו בוחרים להמשיך להתמודד, מה קורה לנו כשאנו מוותרים ומה קורה לנו כשאנו ממשיכים להתמודד.
- "בוקר מחמאות" - פעמיים בשבוע בכיתה נערך טקס מחמאות, בו כל תלמיד ניגש אל המורה ומקבל מספר מחמאות. לאורך הזמן המחמאות נהפכו לשפה, והתלמידים התחילו בעצמם להשתמש בכלי זה. כבוד הדדי התפתח ביניהם, כמו גם היכולת לזהות מעשים טובים שהם עושים במהלך היום, אחד כלפי השני. כך נוצרה "תיבת הדואר הכיתתית למעשים טובים ונקודות חוזק", בה התלמידים דיווחו על המעשים הטובים של חבריהם ולאחר מכן המורה העבירה את המחמאות לתלמידים בטקס המחמאות.
- משפטי מוטיבציה - במרחב הכיתתי הוקדש קיר, עליו נכתבו משפטי מוטיבציה מעוררי השראה. על המשפטים התלויים על הקיר נערך שיח במצבים שונים (המפגש היומי בין התלמידים זימן את המצבים הללו באופן טבעי). קישרנו את המצבים בכיתה למשפטים השונים, ניתחנו אותם ועם הזמן, כל תלמיד בחר משפט אליו יותר התחבר, וברגעי קושי חזר למשפט והזכיר לעצמו. על קיר נוסף בכיתה הוקדש מקום לחלומות של כל תלמיד: הקיר כלל תמונות של התלמידים ואת החלומות שלהם. בנוסף, במהלך השנה עסקנו רבות בחלומותיהם של התלמידים ונערכו פעילויות מגבשות לאורך השנה, ברוח החלומות. לדוגמה- פיתוח חנוכיית החלומות הכיתתית.
- פינת מטרות והצלחות - לאורך השנה התלמידים התחילו לכתוב לעצמם הצלחות ויעדים אישיים עליהם הם החליטו. לדוגמה: "מחר עליי להתקדם בחוברת אנגלית לפחות שלושה עמודים ללא עזרת המורה" או "הצלחתי להבין בשיעור גאומטריה מה הוא גובה".
- מודלים לחיקוי - חקירת אנשים מעוררי השראה לאורך ההיסטוריה, שהצליחו למרות מגבלות וקושי, להגשים חלומות ולגבור על אתגרים. התלמידים בחרו בדמויות כמו הלן קלר, סטיבן הוקינג והנס כריסטיאן אנדרסן. בכיתה בחנו יחד מה הם המאפיינים הדומים בין אנשים אלו וקיבלנו השראה להמשך דרך.
קיר המוטיבציה בכיתה
לאורך השנה ראיתי איך התלמידים הפכו לפעילים, אכפתיים, נמרצים, ניגשים למבחנים בביטחון רב יותר ומאמינים יותר ביכולותיהם. אירועי המשמעת פחתו, השיח נהפך למכבד יותר וכעת מתאפשרת למידה משמעותית, הכנסת עזרים פדגוגיים, ועלייה בהישגים לימודיים. כל אלו הם ההשלכות של העלאת הדימוי העצמי והמוטיבציה של התלמידים.
כל מורה יכול/ה להכניס אלמנטים כאלה ללמידה במהלך השנה, בכל שכבת גיל ומקצוע – אלמנטים שיגרמו לתלמידים לשאוף גבוה ולהאמין שהם יכולים לנצח כל מכשול בדרכם.
אשמח לשמוע בתגובות או בהודעות מה אתם עושים שמעלה את מוטיבציית התלמידים בכיתה!
אתי טמסוט [email protected]
**
אתי פיתחה את שיטות ההוראה שלה במסגרת פרויקט 2021, המעודד חדשנות חינוכית בעיר בת ים. הפרויקט הוא פרי פיתוח והנחיה משותפת של "המרכז ליזמות בחינוך בת ים" וארגון "ערי חינוך". במסגרת מעבדת החדשנות בה השתתפו בשנת הלימודים שחלפה, המורות קיבלו ליווי והנחייה בנושא הפיכת הכיתה הסטנדרטית של המאה ה-20 לכיתה המותאמת למאה ה-21. במסגרת הפרויקט, פותחו למעלה מ-30 מודלים חינוכיים חדשניים בשנת הלימודים האחרונה.
אם מעניין אתכם להיחשף למפת החדשנות של ישראל ולהוסיף את הסיפור שלכם על המפה, לחצו על הקישור הבא: מפת החדשנות והיזמות בחינוך!
הכתבה נכתבה בשיתוף ינה נכט, מנהלת המרכז ליזמות בחינוך בת ים ובי"ס ירושלים, בת ים.