מתחסנים: 10 דרכים לחיזוק החוסן הרגשי שלנו ושל תלמידינו

4601
מתחסנים: 10 דרכים לחיזוק החוסן הרגשי שלנו ושל תלמידינו

הרבה נכתב ונאמר על מהירות הבזק בה נערכו המורות והמורים למתן מענה בהוראה מרחוק לתלמידיהם. מענה זה לא מתייחס רק להוראת חומר ותוכן פדגוגי, אלא מהווה פלטפורמה משמעותית לסיוע, מענה והחזקה ריגשית של התלמידים.

יכולת בתי הספר והצוותים החינוכיים להתארגן כל כך מהר (למעשה תוך ימים ספורים) ולשכלל את תפעול מערך הלמידה מרחוק, הראתה כי העשייה והפעולה DOING)) תרמו ליכולת ההתמודדות המעשית והריגשית של מורים ותלמידים כאחד ((BEING. כך נראה כי דווקא המורים, שלקחו על עצמם משימה לאומית, חיזקו בעצם פעילותם ועשייתם את החוסן הנפשי שלהם וסייעו, כפועל יוצא מכך, בהסתגלות המהירה של כלל הנוגעים במערכת למצב החדש.

במילים אחרות, פעולות המורים והמורות, חיזקו את החוסן האישי שלהם, חיזקו, בתהליך מקביל, את החוסן האישי של התלמידים והתלמידות ותורגמו לבסוף לחיזוק חוסן המערכת כולה.

 

מהו חוסן נפשי או איך אתם מתמודדים עם משברים?

אז מהו בכלל חוסן נפשי ואיך מחזקים ומפתחים את החוסן הנפשי שלנו, מורים ותלמידים כאחד, במאבק על שימור היציבות והנורמליות במציאות כאוטית וחסרת וודאות?

חוסן נפשי מוגדר כגורם פנים אישיותי, שמשמעו היכולת של האדם להמשיך לתפקד באופן חיובי ברמה הרגשית, למרות הדרישות המשתנות של המציאות ובמצבי טראומה  (2006,(Condly . כלומר, יכולתו של האדם להתמודד עם מצבי משבר וקושי בדרך בריאה ובונה ואף לצאת מחוזק ממצב זה (שרון שני גונן).

מרבית האנשים נחשפים במהלך חייהם לפחות לאירוע מאיים או מסכן חיים אחד, אך האנשים נבדלים אלה מאלה באופן התגובה שלהם לאותו אירוע. יש שיחוו אותו כמצב מצוקה קשה ויש שיחוו אותו כקושי מתון.

לכן, הרעיון הוא להתמקד בגורמים תוך אישיותיים ולחזק את התכונות הפנימיות, שכן אלו הם המשפיעים על תפיסת המצב והפרשנות של האדם. כוחות, חוזקות, משאבים אישיים הם אלו הבונים את החוסן הנפשי.

החוסן הנפשי כולל בתוכו שלושה מרכיבים:

תוך אישי: מרכיבים הקשורים למאפייני אישיות ותכונות אישיות. למשל, גמישות, אמונה, ויסות ריגשי, מיקוד שליטה פנימי, אופטימיות ועוד.

בין אישי: מערכת היחסים ומידת התמיכה שיש עם המעגל הקרוב, בני המשפחה.

תמיכה חברתית וקהילתית: שותפות גורל, מטרה משותפת, מעורבות, סיוע ועזרה הדדית, לכידות חברתית.

עצרו רגע לבדוק: מה המחשבות שעוברות לכם בראש בתקופה זו? הן אלה שמכתיבות את הרגש 

איך נחזק את תלמידינו בתקופה זו?

אנו אנשי החינוך, מהווים מבוגרים משמעותיים עבור תלמידינו ואף מודל לחיקוי. ככאלו, חשוב שנעודד אותם לפנות לעזרה, נמשיך ונקנה להם את הכלים לנהל שיחה, נאפשר להם להביע את רגשותיהם ונהיה שם עבורם, עם התעניינות כנה, הבעת אמון, חוסר שיפוטיות ואמפתיה. לפניכם מספר המלצות שיאפשרו לנו, המורים והמורות, לפתח חוסן וחוזקות במצב משתנה ומורכב זה בו אנו נתונים וכך גם להעביר אותו לתלמידינו:

 

1. בנו סדר יום חדש

חשוב מאוד לשמור על סדר יום גם בשיגרה החדשה שנוצרה. התנהלות עפ"י השיגרה החדשה וסדר יום קבוע ומובנה מסייעים להחזיר את תחושת השליטה ומסייעים לנו להתמודד עם מצב של חוסר וודאות ויציבות.

2. שתפו ושוחחו

שיחות עם בני משפחה, קולגות וחברים על המצב יוצרות שיתוף ומפחיתות תחושות של לחץ, מתח ועמימות. מעבר לשיתוף ולוונטילציה, שיחות מסוג אלה מנרמלות עבורנו את המצב ומאפשרות לנו לראות אותו בפרופורציה ובפרספקטיבה. השיתוף חשוב מכיוון שהוא נותן תוקף לרגש ולא מבטל אותו וכך מאפשר לנו התמודדות ריאלית.

3. הכירו את העובדות

חשוב לדעת מהי קורונה, כיצד להישמר מהדבקה, איך שומרים על היגיינה וכן הלאה, אך לצד כל זאת יש להגביל את ההאזנה והצפייה בחדשות ובמסרים העולים מהתקשורת. חשיפה מוגברת לחדשות והצפה במידע רב מעוררים תחושות של חרדה, מתח ולחץ. היכולת לווסת את המידע תורמת לתחושת השליטה במצב.

שימו לב לא להיסחף אחרי שמועות ו"פייק ניוז" המהווים אף הם גורמי מתח. חשוב לדעת לסנן את המידע ולהבחין, ככל שניתן, בין ידיעה שיקרית לבין עובדות מהימנות.

4. לפעול, לפעול, לפעול

כל פעילות, מכל תחום - ספורט, אומנות, מוזיקה, בישול, משחקים וכל רעיון יצירתי אחר, מסייעים ביצירת הרגשה טובה ומסיחים את הדעת ממצב של קושי.

5. תצחקו

להומור – עצמי ובכלל, יש מקום של כבוד בהתמודדות עם המצב ובפיתוח חוזקות ומסוגלות.

6. השתמשו באמצעים להפחתת לחץ

נשימות מרגיעות, דמיון מודרך, מדיטציה, מיינדפולנס והרפיית שרירים. כל אלו הן דרכים המורידות את מפלס הלחץ והמתח ומחזקות את הגוף ואת הנפש.

7. חזקו את מעגלי התמיכה החברתיים

כדאי לחלק אחריות ותפקידים. זה מחזק את תחושת המסוגלות והשליטה במצב ומפחית את הלחץ. כך גם עזרה לאחרים מחזקת את מעגלי התמיכה הנחוצים מאוד בימים אלה.

8. האמינו וקוו לטוב

היכולת להודות ולהוקיר את מה שיש, הכרת הטוב והאמונה בעצמי, באחר ובעתיד טוב, כמו גם חמלה עצמית וחמלה לאחרים, מפחיתים מעוצמת המחשבות הקטסטרופליות ומאפשרים נקודת מבט ופרשנות הרואה במצב עניין זמני שניתן לשאת אותו ולעמוד בו.

9. הכירו בחוזקות ובכוחות שלכם

חוזקות הינן יכולות או תכונות אינדיבידואליות שהפרט מוכשר או מצטיין בהן (להבדיל מחולשה). למשל, אנושיות, התמדה, יושר, סלחנות ועוד. אלו הם האוצרות והמשאבים האישיים של כל אחד ואחת מאיתנו. חשוב להכיר את הכוחות שלי, להאיר את הכוחות והחוזקות של ילדיי ותלמידיי ולדעת "לשלוף" אותם במצב של חוסר איזון או מצוקה. לדעתי, אנחנו לא נותנים מספיק מקום והתייחסות לעבודה על חוזקות. ככל שנתרגל אותן ונכיר בהן, כך הן תהיינה זמינות עבורנו במצבי דחק.

10. דברו דיבור פנימי מקדם

אם היינו עוצרים לדקה לבחון את שטף המחשבות שעובר לנו בראש, היינו כורעים תחת העומס והשליליות. לכן, חשוב לשים לב למחשבה העוברת בראש, שכן היא מכתיבה בסופו של דבר את הרגש ואת התגובה שלנו לכך. מחשבה כמו "אני לא מסוגל/ת" תגרום לרגשות של חרדה ולחץ. מחשבה ודיבור פנימי מסוג "אני מסוגל/ת ואעבור גם את זה" לא תשנה את המצב, אבל תשנה את התפיסה האישית שלנו את המצב, תחזיר את תחושת השליטה ותחזק את החוסן הנפשי.

 

וברוח הדברים הללו, חשוב מאוד לזכור כי גם אם קשה כרגע, זהו מצב זמני וכמו שבעבר התמודדנו עם מצב קשה, כך נעבור גם את זה ביחד ונתגבר. בריאות טובה וחוסן נפשי לכולנו!

הדפסת סיפור זה
רונית הררי

יועצת חינוכית, MA

מטפלת קוגניטיבית-התנהגותית, CBT