לא רק זום: האופציות הנפלאות העומדות לרשותכם בלמידת מתמטיקה מרחוק

4223
לא רק זום: האופציות הנפלאות העומדות לרשותכם בלמידת מתמטיקה מרחוק

בתקופה האחרונה כולנו נחשפנו לכלים שונים ללמידה סינכרונית, בראשם פלטפורמת "זום" לשיחות וידאו. אנשי חינוך רבים פיתחו תוך כדי תנועה שיטות ודרכים להתאמת צורת הלמידה החדשה עבור רובם. למעשה, כלים טכנולוגיים להעברת שיעורים סינכרוניים קיימים בעולם וגם כאן בישראל, כבר די הרבה שנים.

כמורה המלמד מתמטיקה בתיכון בדרך מקוונת כבר 9 שנים, במסגרות שונות, כגון תוכנית "נחשון" של מט"ח, ברצוני להציג את הדברים החשובים ביותר שצריכים להיות בכלי בו בוחרים להשתמש להוראת מתמטיקה (ייתכן ובמקצועות אחרים סדר החשיבות שונה):

1. תקשורת יציבה ומהירה, ללא קיטועים, דיליי או ניתוקים.

2. הפלטפורמה מאפשרת כניסה למספר התלמידים הנדרש, ולמשך 60 דקות רצופות לפחות.

3. לוח וירטואלי עליו כותב המורה ואותו רואים התלמידים עם האפשרויות הבאות:

  • הצגת שאלות על חלק מהלוח והשארת מקום לפתרון בשאר הלוח.
  • כתיבה ביד חופשית, במספר צבעים שונים.
  • מחיקת חלקים קטנים מהלוח.
  • מחיקת כל הלוח בבת אחת.

פיצ'רים נוספים שיכולים לשפר את איכות השיעור ברמה הטכנולוגית, אבל ניתן להסתדר גם בלעדיהם:

  • אפשרות לתת לתלמיד לכתוב על הלוח.
  • סימון מקומות על הלוח באמצעות פוינטר או מרקר.
  • הוספת צורות גאומטריות של קו ומעגל ללוח.
  • הזזת אלמנטים למיקום אחר בלוח (למשל, להזיז לפינה תשובה סופית של סעיף א' ולנקות את שאר הלוח עבור סעיף ב').
  • אפשרות לתלמידים "להצביע" או לענות תשובות של "כן" ו"לא" בצורה ויזואלית.

 

מהי הפלטפורמה המתאימה עבורכם?

לאחר התנסויות עם פלטפורמות חינמיות שונות, הסקתי שהדרך הטובה ביותר לקיום שיעור סינכרוני עם דרישות 1-3 לעיל וללא השקעה כספית היא, ראשית, בחירת פלטפורמה המאפשרת שיחות קוליות ללא בעיות תקשורת, יחד עם אפשרות לשיתוף מסך. ישנן עשרות אופציות ברשת המקיימות את כל הדרישות הללו, מעבר לתוכנת זום ושווה לנסות אותן. אני אישית יכול להמליץ על שתיים מהן: SKYPE הוותיקה והמוכרת ו-WEBEX (איתה אני מלמד).

לאחר בחירת הפלטפורמה, יוצרים מצגת POWERPOINT, כאשר בכל שקופית מדביקים שאלה אחת אותה נרצה לפתור בשיעור ומשאירים מספיק מקום ריק לכתיבת הפתרון תוך כדי השיעור.

בזמן השיעור, משתפים את מסך המחשב שלנו עם התלמידים (נא לסגור תוכנות מייל ודברים אחרים העלולים להקפיץ POP-UPS), ומציגים את המצגת במסך מלא בעזרת כפתור SLIDE SHOW בחלק התחתון של המצגת, כמתואר בתמונה הבאה:

כעת, כאשר המצגת במצב של מסך מלא, ניתן לכתוב על הלוח בכמה אופנים. אם תעברו עם העכבר לאחת הפינות התחתונות של המסך (משתנה בהתאם לגירסה של אופיס המותקנת במחשב), ייפתח סרגל כלים כמתואר בתמונה הבאה: 

שימו לב, ניתן לראות את התפריט הנ"ל רק כאשר העכבר נמצא באזור זה של המסך. כפי שניתן לראות, ניתן לבחור בכתיבה בעט, סימון במרקר, סימון בעזרת סמן לייזר וירטואלי או שימוש במחק. כמו כן, קיים מגוון רחב של צבעים לכתיבה על הלוח.

קיימים מספר קיצורי מקשים שמאפשרים עבודה נוחה יותר תוך כדי השיעור ע"י מעבר מיידי בין העט, המרקר, הלייזר והמחק, מבלי לפתוח את התפריט בפינת המסך, כמו גם ביצוע פעולות נוספות, לפי הטבלה הבאה:

פעולהמקש או צירוף מקשים
עטCtrl + p
מרקרCtrl + i
מחקCtrl + e
סמן לייזרCtrl + l
הסתרת/החזרת כל מה שנכתב בעט/מרקר על הלוחCtrl + m
מחיקת כל הלוח בבת אחת (לא ניתן לשחזור)e (היחיד ללא מקש קונטרול)

לוח לדוגמה לאחר פתרון תרגיל:

מצלמות או לא להיות?

עד כה לא דנו בשימוש במצלמות במהלך השיעור הסינכרוני. לתפיסתי, כדאי שהשיעור יתנהל ללא מצלמות, מכמה סיבות. הראשונה היא שצפייה במצלמות גוזלת שטח מסך מהלוח ואם יש לכם כתב גדול או שפותרים שאלה עם הרבה מלל או אלמנטים גרפיים, כל סמ"ר של המסך הופך להיות קריטי.

בנוסף, לאי הפעלה של מצלמות יש משמעויות הנוגעות לאיכות הלמידה של התלמידים. למרות שיש יתרונות לצד חסרונות, לדעתי, היתרונות שבכיבוי המצלמות עולות על החסרונות.

החסרונות:

  1. לא רואים במבט של התלמידים אם הבינו או לא ויש צורך לוודא בצורה מילולית מול התלמידים אם צריך להסביר שוב או שאפשר להמשיך הלאה.
  2. התלמידים יכולים "להיעלם" מהשיעור למטבח או לעיסוקים אחרים.

היתרונות:

  1. פחות חרדה חברתית לחלק מהתלמידים.
  2. פחות מסיחים על המסך מהשיעור עצמו.
  3. מניעת "פדיחות" שנגרמות כאשר מישהו אחר בבית עובר ברקע.

 

טיפים נוספים לשיעור סינכרוני:

  1. מומלץ עד הכרחי להשתמש באוזניות ולא ברמקול המובנה של המחשב. דיבור עם רמקולים יוצר הד שמפריע להבין מה אומרים.
  2. שקט בשיעור פרונטלי הוא דבר מבורך, אבל שקט בשיעור סינכרוני יכול להלחיץ. צריך לדעת להבדיל בין שקט בו התלמידים חושבים או כותבים, לבין שקט שאומר שהתלמידים לא איתך (כי יש תקלה טכנית, כי הם לא מבינים ומתביישים לשאול או כי הם מתעסקים במשהו אחר).
  3. פידבקים, פידבקים תרדוף. הדרך המהירה ביותר להסתגל לסוג החדש של השיעורים ולהתאים את הקצב והסגנון לצרכים של התלמידים, היא לבקש מהם פידבקים, וכמה שיותר. האם הם צריכים עוד זמן לחשוב לפני שפותרים ביחד? האם אנחנו כותבים לאט מדי וגורמים לשעמום? לכל דבר ניתן למצוא פתרונות, בתנאי שמודעים לבעיה.
הדפסת סיפור זה
הגיגים מזווית אחרת

הגיגיו של מהנדס מכונות המלמד מתמטיקה תיכונית