השיבו לתלמידיכם את הסקרנות: כך תשדרגו את שיעורי המדעים

2492
השיבו לתלמידיכם את הסקרנות: כך תשדרגו את שיעורי המדעים

"סוף סוף הרגשתי שמשקיעים בנו", הוא ניגש אלי אחרי שיעור מדעים שיצרתי בסגנון חדר בריחה. שאלתי אותו למה הוא מתכוון והוא ענה: "עשיתם שיעור לא סתם". יואב, לא מהתלמידים הכי מקובלים בכיתה, זה שבדרך כלל לא שומעים אותו בכיתה - פתאום פרח בשיעור הזה ובלט בכישוריו הטכנולוגיים, כשעזר לפצח קוד במחשב. הבנתי בדיוק למה התכוון כשניגש אלי בסוף השיעור וזו הדרך אליה אני שואפת מאז אותו יום.

 

המטרה: אהבה

אם לא נגרום לתלמידים שלנו לאהוב, להתעניין ולהתחבר לתחומי המדעים בזמן חטיבת הביניים, הם לא ירצו לבחור במגמות המדעיות בהמשך הדרך. אני מאמינה שככל שאשקיע יותר, אעלה את היכולת של תלמידיי להשפיע וליצור עולם יפה וטוב יותר.

אני רואה את תלמידיי כחלק ממשהו גדול - קהילה, מדינה ועולם. ברור לי מעל לכל ספק שהשקעה נכונה שלי בתלמידיי, תסלול להם דרך טובה להתפתחות אישית, לצמיחה ולמימוש עצמי, אשר תקדם ותצמיח כל אחד מהם ובכך גם את מדינתנו.

מורה עם מודעות וקריאה נכונה של השטח יכול להביא אל כיתתו הוראה משמעותית. עבורי שיעור צריך להיות מותאם לתלמידים ולא לכיתה, לצרכים אישיים ולא ליעדים כללים. כשאני מתכננת שיעור, חשוב לי שהוא יצליח לגעת בתלמידים בהיבטים השונים: רגשית, קוגניטיבית וחברתית.

שיעור שאין בו את הערכים והמיומנויות של המאה ה-21 ואינו מכשיר את התלמידים לחדשנות ולעתידנות, נחשב לשיעור סתמי שהתלמידים לא הפיקו ממנו דבר ולא הוכנו בו כראוי לעתידם. עלינו כמורים לעודד לחשיבה גבוהה ולהרים את רף האתגר, כדי להגיע לרמות חשיבה גבוהות וליצור סקרנות ועניין בקרב התלמידים. חשוב שנשתמש בחשיבה יצירתית, מחוץ לקופסא ונכניס משימות לצורך פיתוח חשיבה יצירתית אצל התלמידים.

ידע לא יישאר אצלם ושינון לא יהפוך אף אדם לחכם יותר, אבל מיומנויות כמו חשיבה לצורך התמודדות עם אתגרים, חשיבה יצירתית שאינה רגילה, שיח ושיתוף במחשבות לצורך מציאת פתרון גדול, השקעה והתמדה מתוך בחירה והבנה - כל אלה יהפכו את הלומדים הצעירים למובילים בעתיד.

 

  

הצעות לבניית שיעור מדעים מותאם לתלמידי המאה ה-21:

 

הפתעת פתיחה

תפקידנו הראשון הוא לחבר את התלמידים לשיעור דרך פעילות שתגרה אותם "לצאת לדרך". זה יכול להיות הכרזה על תחרות, חיבור נושא השיעור לנושא שקרוב אליהם, הדגמה של תופעה עם הרבה מאוד שאלות בעקבותיה או שיחת טלפון על רמקול לאדם בכיר שייתן לנו לחקור משהו. לפתיחת השיעור יש השפעה גדולה על המשכו. אני נוהגת בדרך כלל לפתוח את השיעור במשהו מפתיע.

 

שיעור שמניע תלמידים

תלמידים זקוקים להנעה תמידית. אני נמצאת במהלך השיעור בעמדת האדם המניע. דרך פעילויות מגרות שגורמות לילדים לרצות ללמוד, אני שואלת שאלות, יוצרת משימות מאתגרות, מתחברת לעולמם של התלמידים. למשל, ניתן להשתמש בנייד, אפשר לצאת מכיתה ולחקור בחוץ, אפשר לרוץ ואפילו לעלות על השולחנות כדי להמחיש תופעה מסוימת. כל המשימות מלוות במילות חיזוק והדרכה, שיח פתוח ובונה, אשר לא מאפשר לתלמידים להרפות או לוותר. כמובן שהמשימות מותאמות לתלמידים ולשונות.

חשוב לי לשלב פעילויות מפתיעות, שוברות שגרה, מותאמות לעולמם של הילדים; פעילויות שאינן למידה ושינון של ידע, אלא גילוי, חקר ויצירה.

משתדלת לייצר שיעורים שמניעים את התלמידים כמה שיותר 

חשיבה ויצירתיות

‏בהמשך השיעור אשלב עשייה שמלווה בחשיבה, פיתוח יצירתיות, שיתופי פעולה, חיפוש, חקר גילוי והצגה.

 

מתקשרים כל הזמן

‏וואטסאפ קבוצתי עם כל הכיתות והתלמידים הוא כלי מצוין לשליחת מסרים בזמן משימות ולהכנת תלמידים לשיעור. לקראת השיעור אני שולחת לעתים רמז המכניס לאווירה עוד לפני הגעתם לכיתה.

 

הכיתות שמאתגרות אותי עוד טיפה

בכיתות הומוגניות יחסית, כמו כיתות עתודה מדעית טכנולוגית, נמצאים תלמידים איכותיים, תלמידים שהוראה בשיטה מסורתית ופרונטלית אינה מתאימה להם. היא משעממת אותם, אינה מאתגרת ואינה מובילה אותם למימוש עצמי ולמידה משמעותית. התלמידים בכיתות אלה מאוד ביקורתיים ודעתנים ואני אוהבת את זה, כי זה מאתגר אותי ומצריך ממני לחשוב ולהיערך אחרת, ליצור שיעור מ"סוג אחר", לא ללמד רגיל.

עבור כיתות אלה הכנתי שיעורים מסוג: המרוץ למיליון וחדרי בריחה. הכל כמובן מותאם לנושאים שבתוכנית הלימודים. שיעורים מהסוג הזה מצריכים התארגנות ותכנונים ארוכים ומאוד רציניים. יש צורך לחשוב על פרטים רבים, לקנות ציוד וליצור כיתה שעוצבה אחרת ובעיקר, לבנות משימות מאתגרות הקשורות לתוכנית הלימודים ומשולבות במשחק, כשדבר מוביל לדבר.

בזמן השיעורים מהסוג הזה, רק התלמידים פעילים. אני הצופה מהצד, נרגשת ומרוצה על גילויים שלהם והצלחות של משימות שמובילות אותם לשלבים הבאים.

 

ההצלחה שלי היא ליצור תלמידים עם השראה, השקעה, מוטיבציה ושאיפה להצליח ולעשות משהו משמעותי וגדול בחייהם. המחשבה והידיעה שאני דמות שיכולה לנווט למסלול חיים מסוים אצל כל כך הרבה תלמידים, היא זו שמניעה אותי להמשיך ולעסוק בהוראה כאילו רק אתמול נכנסתי למערכת החינוך.

 

מעין כהן סבן זכתה בציון לשבח בפרס טראמפ להוראה איכותית 2019, על שימוש באמצעי המחשה ובמשחקים, לשם הגברת העניין וההבנה בקרב תלמידיה, על טיפוח אווירת למידה מאתגרת ותומכת בכיתה ועל יחס אישי לכל תלמיד ותלמידה, תוך שיתוף עמוק בדיאלוג שוטף עם ההורים".

הדפסת סיפור זה
מעיין כהן סבן

M.A. בהוראת מדעים, מדריכה אזורית בתוכנית העתודה מדעית טכנולוגית ומורה למדעים וביולוגיה בתיכון מרחבים. אם ל-3, מתגוררת בקיבוץ משמר הנגב.