תלמידים בכל מיני צבעים: המודל שיעזור לכם להגיע לכל תלמיד ותלמיד בכיתתכם

6740
תלמידים בכל מיני צבעים: המודל שיעזור לכם להגיע לכל תלמיד ותלמיד בכיתתכם

"אנשים זרים שאני בכלל לא מכיר,
ממקומות אחרים וגם פה מהעיר.
הייתי רוצה שידעו כולם,
שיש ילד אחד בעולם.
והילד הזה, הילד הזה,
הילד הזה הוא אני".

 

כבר לפני שנים כתב יהודה אטלס על השוני בין ילדים ועל הצורך של כל אחד מאתנו להכיר בייחודיות שלו ולקבל עבורה מענה.

העולם כולו הבין כבר מזמן שקיים שוני בין תלמידים. אין תלמיד דומה למשנהו. כל תלמיד הוא עולם ומלואו, יחיד ומיוחד. לכל ילד תחומי עניין שונים, חוזקות אחרות, אתגרים אחרים וחשיבה שונה. מכאן, שאם בבית הספר עדיין מלמדים את אותם התכנים לכלל התלמידים בכיתה באותה שיטת הוראה, הרי שיש לנו בעיה. שלושים תלמידים ויותר, יושבים ולומדים מאותם ספרי לימוד, מתרגלים מאותן חוברות, המכילות את אותן אסטרטגיות ואותן פרקטיקות. ברור לנו שחלק גדול מהתלמידים אינו מתחבר, אינו נהנה, אינו מבין ומאבד את סקרנותו הטבעית ללמידה.

אם נוסיף לכך את מהפכת הידע שהפך זמין לכל דורש, כשבכל שיטוט מהיר יכול תלמיד למצוא עושר של ידע, מגוון סרטונים, שיעורים מצולמים, שיטות הוראה וירטואליות ולמידה אקטיבית דרך המסך - הרי שהתלמידים מגיעים לבית הספר ב"מוד" של אקטיביות לגבי תהליכי הלמידה שלהם ומצפים מבית הספר לספק להם למידה אטרקטיבית ומעניינת, לפחות כמו במסך. למרות זאת, בבית הספר, בהרבה מהשיעורים, התלמידים עדיין פאסיביים מאוד. בכל יום מחדש תלמידים מתאכזבים מבית הספר והסקרנות עמה הם מגיעים לבית הספר נפגעת.

 

הוראה צבעונית

במסגרת הפיתוח המקצועי של בית הספר אלונים בפרדס חנה, בניהולה של הגברת לימור סמואלוב, לאור התהליכים המתוארים הנדרשים להתאמת בית הספר לדור הקיים, פותח "מודל חמשת הצבעים", להקניית מיומנויות וידע בסיסי נדרש, הנותן מענה דיפרנציאלי בחמישה ממדים (פותח בהתבסס על מודל מחומש האינטליגנציות של פנזה). 

המטרה המרכזית הייתה לפתח מודל שיהיה יישומי ובהיר וימחיש למורים כיצד ניתן לתת מענה ישיר לסוגי  לומדים שונים בכיתה באותו זמן ובאותו שיעור.

צוותי מורים ישבו ומיפו את המיומנויות הנדרשות בכל שכבת גיל ובמקביל, בעזרת מודל חמשת המדדים, פיתחו מודל ייחודי, המותאם לבית הספר, להוראה דיפרנציאלית המבוססת על הנחת היסוד כי ישנם חמישה סוגי לומדים נפוצים. אם ניתן לכל אחד מסוגי לומדים אלו מענה במקביל, בהכרח נצליח ללמד ביתר יעילות ובמעורבות  וסקרנות של הלומדים.  

את המודל ניתן ליישם על כל תחום תוכן ומיומנות בעולם והוא עובד בדרך של חלוקה לקבוצות, כאשר כל קבוצה עוברת חמש משימות מתחומים שונים, סביב אותה מיומנות.

הכירו את חמשת צבעי המודל

לבן

התלמידים הלוגים, שאוהבים טבלאות מסודרות, סיכומים במילים שלהם. אלו שלומדים מדוגמאות, מהשוואות ומסדר וארגון. לתלמידים אלו יתאימו תהליכי קוגניציה המוכרים לנו ממערכת החינוך, פעולות קוגניטיביות כמו השוואה, הדגמה, הבנת טקסט, הוצאת רעיונות מרכזיים, כתיבת פסקה וכדומה.

אדום

הלומדים ברגליים ובידיים, תוך כדי תנועה ותחושה פיזית של הגוף. אלה הם התלמידים שאוהבים לזוז ולומדים תוך כדי תנועה. האדום מייצג את העשייה התנועתית, החושית והביצועית.

צהוב

התלמידים שצריכים להתחבר רגשית, לתקשר, לדבר ולשוחח ולחוות חוויה, על מנת שילמדו מיומנויות או תכנים. אלה הם תלמידים רגישים שמונחים על פי הרגש ודרכו הם נפתחים ללמידה. הצהוב מייחד את הרגש, התקשורת והיחסים.

כחול

מאפיין את תלמידי הצדק והערכים, שמחפשים משמעות, תכלית וסיבה ללמוד כל דבר בעולם. הם תלמידים שיש להם חשיבה ביקורתית ודרכה הם לומדים. כל דיון ערכי מעורר בהם רצון להקשיב וללמוד ולפתח עמדה כלפי התוכן או המיומנות.

ירוק

אלה הם תלמידי הסטארט אפ. תלמידים שאוהבים להמציא, למצוא דרך חדשה משלהם לכל דבר. תלמידים שמחפשים לפתח, לתכנן, לחקור. תלמידים שצורך אותנטי הדורש פתרון קורא להם ופותח אותם ללמידה ומייצר בהם התלהבות וסקרנות. תלמידים שחושבים מחוץ לקופסה, בעלי דמיון.

 

כך תייצרו מודל רב ממדי להוראה בבית ספרכם:

 

1. מיפוי מיומנויות

ראשית, מפו את המיומנויות הנדרשות מכל שכבת גיל.

 

2. יצירת מערכי שיעור צבעוניים

הכירו את מודל חמשת הצבעים וצרו מאגר של מתודות הוראה ופרקטיקות גנריות לכל צבע. כדי לעבוד עם המודל, נדרשים המורים לחשוב מבעוד מועד על כל נושא או מיומנות בחמישה ממדים שונים ולתכנן משימות הפונות לחמישה סוגי תלמידים שונים. המורים בבית ספר אלונים פיתחו מערכי שיעור צבעוניים ופרקטיקות הוראה המתאימות לכל אחד מהצבעים, כך שיש להם סל כלים צבעוניים, המאפשרים להם שימוש גנרי לכל תחום דעת ומיומנות בכל שכבה.

כאשר מורים חושבים בחמישה צבעים, הלמידה מתבצעת בקבוצות, המורים הופכים למנחים והתלמידים מקבלים תפקידים ועובדים באופן קבוצתי. כך הלמידה הופכת למעניינת, רלוונטית ומותאמת אישית. בהכרח, כאשר פונים בכל שיעור במקביל לחמישה ממדים, רוב התלמידים ימצאו עניין וייפגשו עם סוג הלמידה המאפיין אותם.

 

3. מתחלקים לקבוצות

עבדו בקבוצות, כשכל קבוצה מקבלת משימה על פי צבע אחר ולאחר מכן מתחלפת בצבעים. העבודה בקבוצות יוצרת אינטראקציה חברתית המחייבת עבודה על מיומנויות תקשורת בינאישית, הקשבה, סבלנות ושיתוף פעולה.

 

4. חלוקת תפקידים

תנו לתלמידים בקבוצה תפקידים. התחילו בתפקידים שהתלמידים חזקים בהם, על מנת ליצור חווית הצלחה.

 

5. התבוננות

התבוננו בתלמידים, גלו את הממד החזק שלהם ודעו להתאים להם את הדרך הנכונה להם ללמידה. בזמן העבודה בקבוצות, למורים יש זמן להתבונן בתלמידים ולזהות באיזה ממד כל תלמיד פורח. המורים רואים לפתע תלמידים שבדרך כלל הם כבויים, חסרי מוטיבציה ללמידה ואינם משתתפים, עוברים שינוי מהיר ופתאום מגלים עניין, פעילים, עם עיניים נוצצות, מלאי תשוקה ורצון להבין וללמוד. הרגע הזה הוא רגע שלא יסולא מפז.

  • הפיתוח המקצועי של המודל נעשה מטעם מרכז פסגה חדרה.
הדפסת סיפור זה
ד


ד"ר הדס ברודי שרודר ראש תכנית רג"ב במכללת אורנים ומנהלת במכון ברנקו וייס את מהלך השקפה מורים מובילים במחוז חיפה. מנחה בתכנית פורצי דרך בתל אביב- יפו ומדריכה פדגוגית  בבתי ספר במחוז חיפה בהוראה דיפרנצאלית.