הכיתה המסתובבת: הכירו את המודל שיעזור לכם להעיר את התלמידים

6792
הכיתה המסתובבת: הכירו את המודל שיעזור לכם להעיר את התלמידים

אם תשאירו אותם במקום אחד מול דבר אחד יותר מדי זמן, הם עלולים להשתעמם ולאבד אתכם. הצעירים שבינינו נולדו אל תוך מציאות של סביבה מקוונת ואינטראקטיבית. סף הגירוי שלהם גבוה והם זקוקים לעניין, דינאמיות ומגוון.

שילוב של תנועה ועניין יכול לשמור על מעורבות התלמידים בשיעור. בעזרת יישום הלמידה במודל הסבב תוכלו לשנות את הדרך שבה אתם רגילים ללמד בכיתה או אפילו ללמד מחוצה לה. אם גם אתם רוצים להצטרף לקהילת מורים המלמדים בשיטה זו - הכתבה הזו בשבילכם.

 

מהי למידה מעורבת?

למידה מעורבת (Blended Learninig) הוא מונח המשמש לתיאור האופן בו משולבים הוראה מסורתית (למידה המתקיימת פנים אל פנים) עם למידה מקוונת (למידה העושה שימוש במכשיר אלקטרוני). 

השילוב בין אופני ההוראה מייצג שינוי גדול יותר מהכנסת מחשבים לכיתות ומתייחס לשינוי מהותי בדרך בה מורים ותלמידים ניגשים לחוויית הלמידה. בעוד שחינוך מסורתי נוטה לשים דגש על העברת החומר בדרך של הרצאה, למידה מעורבת תאפשר לתלמידים ללמוד את החומר באופן עצמאי ומקוון (למשל, צפייה בהרצאה). היא תנצל את הזמן של המורה עם התלמידים לתרגילים מובנים המדגישים את יישום התוכן לפתרון בעיות או עבודה במשימות.

תפקיד המורה כאן משתנה - המורה מנחה את תהליך הלמידה. הוא מתווך לתלמידים את החומר, פנוי להסתובב ביניהם והאחריות על הלמידה עוברת לתלמידים. כמו כן, היחסים בין המורה לתלמידים מתהדקים - הוא פנוי ללמד באופן אישי יותר – לעבוד עם קבוצות של תלמידים ולהעמיק את הדיונים עמם על התכנים הנלמדים.

 

שיעור בתנועה: מודל הסבב

אחד הדגמים ללמידה מעורבת הוא מודל הסבב, המשלב למידה פנים אל פנים ולמידה מתוקשבת. התלמידים מסתובבים בין מצבי למידה שונים, כשלפחות אחד מהם מקוון או דיגיטלי. בתחילת השיעור התלמידים מתחלקים לשלוש קבוצות למידה ועוברים בין שלושה מרחבי למידה שונים, כל 20 דקות:

  1. למידה אישית מתוקשבת, בה התלמיד מבצע משימות אישיות בעבודה על מחשב.
  2. למידה במרחב הקבוצתי, בה ניתנות לתלמידים משימות הדורשות יצירתיות (לימוד / דיון / מטלה / יצירה).
  3. למידה עם המורה בשיטה הפרונטלית המסורתית.

בכל מרחב, הנושא נלמד באופן שונה מבחינה תוכנית או מתודית ובצורה לא לינארית, משום שהתלמידים אומנם יעברו את שלוש התחנות בסבב אך מנקודות התחלה שונות.

 פעילות קבוצתית - 20 דקות וממשיכים לתחנה הבאה

למה כדאי לי ללמד בשיטת הסבב?

השיטה מאפשרת למידה חווייתית ופעילה של התלמידים, מכיוון שהמרחבים מאפשרים להם ללמוד באופן עצמאי ולקבל על עצמם אחריות לקצב הלמידה ולטיבה. כמו כן, הם זוכים ליחס אישי יותר מהמורה, בזכות העובדה שהיא מלמדת בכל פעם קבוצה קטנה של תלמידים. המורה יכולה להתאים את קצב הלמידה ואת התכנים לצורכיהם.

לכל תלמיד מגוון עוצמות ויכולות שונות ולמידה בשיטת הסבב מאפשרת למורים להכיר בכך. כאשר ניתנת לתלמידים היכולת להשתמש בכלים מתחומים מסורתיים ודיגיטליים כאחד, המורים יכולים להציג מידע נחוץ במגוון דרכים שונות המיועדות להתאים לסגנונות הלמידה השונים של תלמידיהם.

 

כך תלמדו בשיטת הסבב

1. בניית מערכי שיעורים המותאמים לדגם הסבב

בעת בניית השיעור עליכם לחשוב מהו ההיבט והמתודה המתאימים ביותר לכל אחד ממרחבי הלמידה.

במרחב האישי, תוכלו לנצל את הכלים הדיגיטליים ללימוד החומר באופן עצמאי באמצעות צפייה בהרצאה או סרטון, קריאת חומרי לימוד, מענה על שאלות או בירור עמדות אישיות לגבי נושא מסוים.

במרחב הקבוצתי, האתגר הוא לרתום את התלמידים למשימה ועל כן יש לחשוב על משימות שיפתחו תלות הדדית בין חברי הקבוצה ויהיו קרובות או רלוונטיות לעולמם של התלמידים, יחזקו מיומנויות למידה של המאה ה-21 ויעוררו בהם עניין. למשל, דיון סביב דילמה, המצאת פתרון יצירתי לבעיה, דיבייט ועוד.

במרחב המורה, כדאי לנצל את הזמן שלכם עם קבוצה קטנה של תלמידים, לעבודה כמו יישום או תרגול של החומר הנלמד. כך תוכלו לבחון מה התלמידים יודעים, להבהיר להם את החומר או לאתגר אותם.

2. התאמת מבנה הכיתה למרחבי הלמידה השונים

חלל הכיתה צריך להיות מותאם ללמידה חדשנית זו ולפיכך הוא נחלק לשלושה מרחבי למידה שונים, המותאמים לכל אחד מהסבבים. במרחב הלמידה האישית נדרש חיבור טוב לרשת התקשורת האלחוטית ומקום ללמידה עם מחשבים אישיים. בלמידה בקבוצה נדרש מרחב המאפשר דינמיקה קבוצתית ואפשרות ליצירה ובלמידה עם המורה נדרש מקום ישיבה המאפשר לנהל דיון ושיח עם המורה.

3. התאמת השיעור למערכת השעות

נדרש שיעור כפול שאורכו 90 דקות.

4. התגברות על קשיים טכנולוגיים

אם טכנולוגיה היא לא הצד החזק שלכם, תוכלו להיעזר ביכולות של התלמידים שלכם.

אנו מקווים שהצלחנו לעזור לכם לחשוב על מודל הוראה חדש, שיאפשר לכם ולתלמידיכם לחוות את הלמידה בצורה אחרת. אם עשינו לכם חשק ללמד במודל הסבב, הטיפ הכי טוב שנוכל לתת לכם הוא להגיע לשיעור בתודעה שונה מהדרך שבה אנחנו רגילים לחשוב על למידה והוראה.

יכול להיות שיהיו תרחישים לא מתוכננים, כמו בעיות טכנולוגיות, תלמידים שמפטפטים או מתבטלים בזמן עבודה אישית או בקבוצות. זכרו שזהו כר לצמיחה של למידה שלכם ושל התלמידים. כשם שלכם קשה לשחרר שליטה ולהתרגל לרעיון לפיו מתקיימת למידה שאנחנו לא מעבירים אותה או שותפים לה, גם לתלמידים קשה לקחת אחריות על הלמידה שלהם באופן מיידי, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים או לא תוכלו בעתיד. זכרו שמדובר בתהליך ולפעמים פשוט צריכים זמן הסתגלות.

דוגמאות למערכי שיעור קיימים במודל הסבב:

 

נכתב בשיתוף פעולה עם צוות מקרא במטח: דוד שילה, מרים בלומנטל ואיימי כץ ועם דר' גליה סמו ממכללת לוינסקי לחינוך. בשלוש השנים האחרונות מטח ומכללת לוינסקי פועלים להטמעת המודל בקרב פרחי הוראה ומורים. 

הדפסת סיפור זה
מור ורכזון

מפתחת תוכן בצוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח