מי ילמד את ילדי המאה ה-21: המורה סירי או המורה שרה?

4232
מי ילמד את ילדי המאה ה-21: המורה סירי או המורה שרה?

מושג המורה הולך ומשתנה, מגדיר מחדש את תפקידו כל העת. העידן בו אנו חיים מאפשר תקשורת חובקת-עולם, אשר יוצרת הזדמנויות לקשירת קשרים אישיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים בהיקף חסר תקדים בין פרטים, קבוצות ומדינות. אחת מהשפעותיה הניכרות ביותר של המהפכה הטכנולוגית אותה אנו חווים, היא הגלובליזציה, המתאפיינת בזמינות המידע והשתנות והתפתחות שלו בקצב קדחתני.

התפתחויות ושינויים אלו מציגים בפני מערכות החינוך ואנשי החינוך אתגרים עצומים ומדגישים את הצורך לבחון מחדש את הפרדיגמות החינוכיות הרווחות כיום, לרבות מושג המורה.

האתגר הפדגוגי העיקרי העומד בפני מערכת החינוך בעידן הפוסט מודרני הוא שימת דגש על מיומנויות ניהול עצמי ופתרון בעיות (בייחוד בעיות הקשורות לעולם המורכב, המשתנה), ושימת דגש רב יותר על כישורים ומיומנויות הכוללים בין השאר יצירתיות, חדשנות, יכולת המשגה, תקשורת, שיתוף פעולה, מיומנויות טכנולוגיות וחשיבה ביקורתית. לפיכך, מורות ומורים חייבים להיות מצוידים בידע, במיומנויות ובכלים שיאפשרו להם להתמודד עם אתגרי העידן הנוכחי ולצד זאת, יאפשרו להם להכין את תלמידיהם לאתגרי העולם במאה ה-21. לנוכח זאת, אלו המיומנויות הבולטות הנדרשות מאנשי החינוך:

 

1. היכולת ליצור ידע אישי ממידע שזמין לכולם

כדי ליצור ידע פנימי-אישי המתפתח לאורך שנים, צריכים התלמידים לדעת להשתמש במידע שהוא חיצוני, רב וזמין לכל דורש, באופנים רבים ומגוונים. כדי לפתח ידע אותנטי ממידע זמין, נדרשות לאדם מיומנויות מגוונות, כמו למשל מיומנויות של אוריינות מידע, אשר מאפשרות לאתר מידע נדרש, להעריך אותו ולהשתמש בו בצורה מושכלת. לפיכך, מן המורה במאה ה-21 נדרשות מיומנויות אלו ולצדן גם היכולות לפתח מיומנויות אלו בקרב תלמידיו, כדי שכאשר הם עצמם נחשפים למידע הרב הזמין להם, בעיקר באופן מקוון, הם יוכלו להעריך ולבקר אותו ולהשתמש בו לצרכיהם באופן מושכל.

2. היכולת לפשט תיאוריות

כלומר, ל'תרגם' תיאוריות למעשים או כוונות לפרקטיקות פעולה. מורים נדרשים לחבר תיאוריות למעשה פרקטי. במילים אחרות, על המורה לקשור בהוראתו את התיאוריות שהוא מלמד לחיי היום-יום של התלמידים, לאירועים רלוונטיים, למעשה פרקטי, כדי לעזור להם להתחבר לנלמד ולהפוך את המידע שהוא מזמן להם לידע הרלוונטי להם.

3. היכולת להבין ולהתנהל ביעילות בעולם המורכב

חשוב שמורים ידעו להכיל מורכבות, עמימות, אי וודאות ושינויים לא צפויים, שתהיה להם יכולת להיות סבלנים ופתוחים ולראות קשיים כאתגר ולא כמכשול. יש שקוראים ליכולת הזו גם חוסן או Grit. רב המכר 'Grit' של Angela Duckworth, מציג מחקרים רבים המעידים כי יכולת החוסן האישי של האדם המורכבת מלהט, תשוקה, התמדה, נחישות, מאמץ וכדומה, חשובה יותר להצלחה בחיים מאשר, למשל, IQ. 

4. היכולת ללמידה עצמאית מתמשכת

חשוב להבין כי המידע מתעדכן כל העת ומשתנה (Lifelong Learning). אין ספק שבעולם כיום, לנוכח העובדה שהשינויים הם תכופים ותדירים, גם אנשי מקצוע מעולים צריכים כל העת להתחדש ולהתעדכן, אחרת יהפכו ללא רלוונטיים. המורים עצמם צריכים להתחדש כל העת על ידי למידה מתמדת ובמקביל לעזור לתלמידיהם לפתח מיומנויות אשר ישרתו אותם בלמידה לאורך החיים, כגון יכולת למידה עצמית.

5. היכולת ללמוד ולעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים

בין המיומנויות הבולטות הנדרשות ממועמדים לעבודות מגוונות בעידן הנוכחי, נדרשת יכולת העבודה בשיתוף פעולה - עבודה בצוות. יכולות אלו נדרשות גם מאנשי חינוך בעבודתם עם עמיתיהם מחד ומאידך, נדרשים אנשי חינוך לטפח יכולת זו בקרב תלמידיהם כדי להכינם להמשך חייהם.

שיתופי פעולה: הדרך להצלחה

אז מה צריכה המורה שרה לעשות?

דמות המורה המוצעת למאה ה-21, אשר תוכל לאפשר פיתוח וטיפוח של המיומנויות הללו בקרב מגוון התלמידים, היא דמות של מורה מנטור, מורה מנחה או חונך. כלומר, לא מספיק מורה בעל ידע, אלא נדרש מורה שיעזור לתלמידיו לפתח מיומנויות על מנת ליצור ממידע שזמין לכולם, ידע משמעותי משלהם.

זהו אינו מורה הנותן לתלמידיו פתרונות, אלא מורה המאתגר ומאפשר לתלמידים מרחבי פעולה. למשל, מורה אשר מקדם עבודה על פרויקטים רב תחומיים, פרויקטים המאפשרים לתלמידים להציע מגוון של פתרונות יצירתיים לאתגרים שונים. זאת תוך שיתופי פעולה עם חברים, כשהמורה מנחה, מלווה, נותן משוב בונה, מעצים ומקדם לאורך כל הדרך.

זהו אינו מורה שמחליט מה נכון לילדים, אלא מורה המקיים דיאלוג מתמיד עם כל אחד מהתלמידים, דיאלוג שנוגע ללמידה שלהם וגם להערכה שלהם ולצד זאת, גם מורה שמסוגל לקיים דיאלוג עם הקבוצה לשם קידומה.

מכאן, שכדי להחזיק מעמד ולהיות רלוונטיים במציאות של העידן הפוסט מודרני המאפיין את המאה ה-21, צריך לחשוב אחרת על החינוך ועל תפקיד המורה.

אז המורה סירי או המורה שרה? ברור שהמורה שרה - כי אין תחליף לקשר האישי-אנושי! אבל... שרה עם הבנה עמוקה שסירי בתמונה ושצריך להתייחס גם אליה.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
ומי לדעתכם חשוב יותר - שרה או סירי? איך נכון להעביר ידע לילדי העתיד? נשמח לשמוע את דעתכם כאן בתגובות.

הדפסת סיפור זה
iritfeldman

ד"ר אירית לוי-פלדמן

דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים

מתמחה בהכשרת מורים ובהערכה בחינוך

מאמינה שהכול אנשים