כך תעזרו לתלמידיכם להתמודד עם חרדת מבחנים

3219
כך תעזרו לתלמידיכם להתמודד עם חרדת מבחנים

בחינת תיאוריה, מבחן נהיגה, פסיכומטרי, ראיון עבודה, גיבוש לצבא - בחינות הן חלק בלתי נפרד מחיינו. הם מלאים בהן ולא ניתן להסתדר ולהתקדם בחיים מבלי "לעבור בחינות". לא תמיד נעים להבחן וחשוב לדעת כיצד להצליח.

כל אדם חווה חרדה ממבחנים בדרכו שלו, אשר באה לביטוי בביצוע ומשפיעה על המחשבות ועל הגוף באותה מידה. החרדה מאופיינת בתחושות ורגשות, כמו פרפרים בבטן, כאבי בטן, כאבי ראש, אי נוחות בגוף, רעד, זיעה, פעימות לב מהירות וסחרחורת. 

החרדה מכניסה את הנבחן למצב של "סטרס", אשר גורם לקושי לזהות שאלה שמוכרת וברורה לו והוא נכנס למצב של "בלק אאוט". הנה כמה טיפים שיעזרו להצלחה בבחינות:

 

1. סילבוס

הכינו לתלמידים סילבוס מפורט, הכולל פרקים, נושאים ותת נושאים. הוא יסייע לתלמידים להתמצא במאגר החומר הנלמד, לעקוב ולהשלים את המידע החסר.

2. מבחן סגור

יש לתכנן את המבחן בקפידה: לכתוב הוראות ברורות, לציין את מספר הפרקים, החלקים, הסעיפים ותתי סעיפים ואת הניקוד של כל אחד ואחד.

3. שאלות בחירה

יש לתת ולאפשר בחירה. לעצם קיום הבחירה יש אפקט מרגיע המאפשר היבחנות רגועה.

4. מבחן פתוח

יש לבנות את המבחן באופן מדורג ומושכל. בהתחלה על חומר מצומצם, כדי לאפשר חווית הצלחה ובד בבד להוסיף חומר, כאשר תמיד תיכלל שאלה על חומר קודם ושאלות על חומר חדש.

5. הכנה למבחן

יש לפרט מראש את הנושאים לבחינה. מומלץ לתת מאגר שאלות, לבקש להגיש את המאגר פתור לפני הבחינה ולתת על זה בונוס. הדבר יבטיח כי התלמיד התכונן למבחן, גם אם העתיק.

6. סיכום למבחן

בקשו מהתלמיד להכין סיכום של כל הנושאים למבחן על עמוד אחד ואם יהיה צורך הוא יוכל להשתמש בו בזמן המבחן.

7. מועד ב'

אפשרו היבחנות במועדי ב', אבל רק למי שכבר נבחן במועד א'.

 

כך תעזרו לתלמידים בבחינה:

בחנו את עמדת התלמידים כלפי מבחנים

מה דעתם על מבחן, מתי צריך לקיים מבחן, כמה מבחנים יש לקיים בחודש, מחצית, שנה? מה יעזור להם להגיע יותר מוכנים? מה עליהם לעשות כדי להיות מוכנים?

הפגישו את התלמידים עם דרכים להתכונן למבחן

עזרו לתלמיד לזהות ולדעת איך הכי מתאים לו כתלמיד ללמוד למבחן. האם על יד סיכום החומר וסימון במרקר או סיכום בראשי פרקים ושימוש בסימני זיהוי. למשל, ראשי תיבות, אקרוסטיכון או סיכום בעזרת טבלה שבה יוצגו הנושא/ים ומרכיבי הנושאים הכלולים בחומר למבחן. עוד אופציות הן שימוש בתרשים זרימה, עליו יוצג הנושא למבחן וממנו יסתעפו תתי הנושאים בראשי פרקים והסבר מדויק לכל ראש פרק או שימוש במפת חשיבה, שממנה מסתעף הנושא/ים שיכללו במבחן + הסברים או שימוש בכרטיסי ניווט

הקנו להם התנהלות מעצימה בזמן מבחנים

קודם כל, להיות רגועים, לקחת נשימה ארוכה, לספור עד 10 בשקט בלב ואז לקרוא את כל שאלון המבחן. הזכירו להם כי יש לקרוא בעיון את ההנחיות המופיעות בעמוד הראשון של המבחן ולדעת את מבנה - כמה חלקים במבחן, כמה ניקוד לכל חלק, כמה נקודות לכל שאלה וכמה סעיפים בכל שאלה. הזכירו להם כי סדר התשובות אינו קובע. ניתן להתחיל בכל שאלה. לכן, יש לקרוא שוב את השאלון ולסמן אילו שאלות התלמיד יודע ומהן להתחיל. כל שאלה או סעיף שאלה שהתלמיד עונה עליהן במחברת הבחינה, עליו לסמן בעיגול או במרקר. כך התלמיד ידע מה ענה ועל מה עדיין צריך לענות. אם התלמיד מגיע למצב של תקיעות, אפשרו לו אוורור על ידי הצעה לשתות מים או לאכול חטיף או כריך. הציעו לתלמידים להשתמש בשעון עצר שיגדיר מעבר זמן לשאלה הבאה. עם סיום המבחן יש לחזור ולבדוק שהתלמיד ענה על כל פרקי המבחן, על כל השאלות בכל פרק ועל כל סעיפי השאלות, תוך כדי הבדיקה, יש לסמן במרקר שאכן יש תשובה לשאלה. אם אין - יש לחזור ולהשלים לפני שמוסרים את המבחן.

 

לחצו על הקישור כדי להוריד חוברת הדרכה והנחיה להיערכות למבחנים.

הדפסת סיפור זה
דר מרגלית עובדיה

מנחה ומלווה מורים בסדנאות סטאז' והשתלמויות מורים