ללא עפרונות, ללא נייר, ועם הרבה אפשרויות חדשות: הכיתה הדיגיטלית

4742
ללא עפרונות, ללא נייר, ועם הרבה אפשרויות חדשות: הכיתה הדיגיטלית

חלפו כמעט עשרים שנים מאז שסיימתי את בית הספר התיכון, ומדהים לראות עד כמה עולם החינוך השתנה. בזמני הסתמכנו אך ורק על עפרונות, ספרי לימוד ומחברות. היו מחשבים, ובשלב מאוחר נכנסו לחיינו גם הטלפונים הניידים הראשונים, אבל לא נעשה בהם שום שימוש בשדה החינוך, לפחות בשדה החינוכי בו גדלתי.  

כמה השתנה מאז? כמובן שתלמידים ומורים עדיין משתמשים בספרים ובעפרונות וטוב שכך, אבל רבים כבר לומדים, חוקרים, מסכמים שיעורים ומגישים מטלות, עבודות ומבחנים גם באמצעות מחשבים וטלפונים. המהלך הזה משקף שינויים המתרחשים בשוק התעסוקה: כיום נדיר למצוא מעסיקים שיבקשו מעובדיהם למלא מטלות באמצעות כתיבה על דף, והטכנולוגיה תומכת במידה רבה מאוד כמעט בכל סוג של מקצוע.

כאנשי חינוך, עלינו לחפש ללא הרף אחר דרכים חדשות לשקף לתלמידים את העולם מחוץ למערכת החינוך, העולם שמחכה להם בעוד שנתיים, חמש שנים, עשר שנים ויותר. יחד עם זאת, באופן אירוני, השינוי אל עבר כיתה דיגיטלית נתפס כדרמטי יותר דווקא בקרב מורים מאשר בקרב תלמידים, "הילידים הדיגיטליים" אשר עבורם הטכנולוגיה היא "הדבר הרגיל", החיים. 

אז איך נראית הכיתה הדיגיטלית? אין הכוונה לכיתה בה המשימות הרגילות מן העבר פשוט מתבצעות במחשב, אלא כיתה בה מוצאים ומנצלים את אותן האפשרויות וההזדמנויות החדשות שהטכנולוגיה מעניקה לנו. הפתרונות הדיגיטליים פותחים בפנינו עולם חדש של חוויות ויכולות שלא היו אפשרויות קודם לכן. אחד החלקים הנחמדים ביותר בסיפור הזה הוא שהכל נעשה באמצעים חינמיים לחלוטין, הנגישים בלחיצת כפתור לכל מורה ותלמיד בישראל, ובמקרים שאציג כאן - באמצעות כלי Office365 של חברת מייקרוסופט.  

במאמר זה אשווה בין "הכיתה הישנה" ובין "הכיתה הדיגיטלית". חשוב לציין שבשום אופן אין הכוונה להחליף את המורה במחשב, או להחליף את השיח האישי והרגשי בצ'ט דיגיטלי. הכוונה היא לשדרג ולעדכן את הפדגוגיה וההתנהלות באמצעים דיגיטליים המתאימים לכל תלמיד ומורה, ו"על הדרך" לחזק אצל התלמידים מיומנויות דיגיטליות הנחוצות להם כיום.

 

1. מחברת התלמיד מול OneNote / Class Notebook 

מאז הומצא בית הספר, אי שם במהלך המהפכה התעשייתית, תלמידים רשמו במחברת. לכל מקצוע הייתה מחברת נפרדת בה התלמידים ציירו, סיכמו את חומר הלימודים והעתיקו את הדברים שהמורה הכתיב או רשם על הלוח. כאשר המחברת התמלאה, היא הוחלפה במחברת חדשה. לעתים נשפכו מים או מיץ על המחברת, והכתם היה מלווה אותה לאורך דרכה המקצועית. מספר פעמים לאורך השנה המורה היה אוסף מכל התלמידים את המחברות על מנת לבדוק את תוכנן. 

לעומתה, המחברת הדיגיטלית מדמה את חוויית השימוש במחברת הישנה, אך כיאה לעולם הדיגיטלי – גם משדרגת אותה בכמה רמות. המחברת מורכבת ממספר בלתי מוגבל של חוצצים, כך שבמחברת אחת ניתן להכניס את כל מקצועות הלימוד לאורך כל השנים. המחברת נמצאת בענן ולכן לעולם לא מתקלקלת, אובדת, מתלכלכת, מתמלאת וכו'. ניתן לשלב בה תמונות, סרטונים, הקלטות קול ווידאו, לשרטט עליה גרפים אינטראקטיביים ולפתור בתוכה משוואות. יתרה מזאת, המורה יכול לגשת למחברת התלמיד בכל רגע, גם מחוץ לכיתה, להגיב על הדברים שהתלמיד כתב ולקיים עמו דיון וחשיבה שוטפים – בכתיבה, בציור, בהקלטת קול או בסרטון. אחד החלקים של המחברת מאפשר למספר תלמידים לעבוד בצורה שיתופית ובקבוצות, ובחלק אחר התלמיד יכול לעבוד באופן פרטי מול המורה. המורה יכול לכתוב מטלה ולהפיץ אותה בלחיצת כפתור לכל מחברות התלמידים, וכאשר הוא ירצה לבדוק את המטלה – הוא יראה את המטלות של כל התלמידים מרוכזות במסך אחד, נוח ונגיש.  

 

2. לוח מחיק מול אפליקציית Whiteboard 

בכל כיתה יש לוח, וכל מורה נדרש להתרגל לכתוב על הלוח בצורה בהירה וברורה. במקרים רבים המורה כותב על הלוח והתלמידים נדרשים להעתיק למחברותיהם. כאשר המורה כותב על הלוח הוא מסובב את הגב לתלמידים ולכן הוא נאלץ ״להצמיח עיניים בגב״. התלמידים, שנדרשים להיות שקטים לאורך השיעור, מנצלים את הזמן בו המורה נמצא עם הגב אליהם על מנת "להפר את הסדר": להעביר פתקים, להסתודד ובמקרים חריגים אף לזרוק מטוסי נייר. למעשה, הלוח מנציח את שיטות ההוראה הישנות המעמידות את המורה במרכז כבעל הידע והמומחיות, ואת התלמיד כקולט פאסיבי של המידע.

הלוח הדיגיטלי הוא אולי הרעיון הפשוט ביותר שניתן לחשוב עליו עבור אפליקציה, אם כי הוא שימושי בצורה בלתי רגילה. לא רק שניתן לכתוב, לשרטט ולשרבט על הלוח הדיגיטלי בדיוק כמו על הלוח המחיק, אלא שניתן לשמור את השרבוטים ולשלב בהם תמונות וסרטונים, להיכנס ללוח מכל מקום ברחבי העולם, לשלוח אותו למורים ולתלמידים או לעבוד עליו בצורה שיתופית. כאשר משתמשים בו בכיתה, המורה לא צריך להפנות את הגב אל התלמידים. הלוח הדיגיטלי מאפשר לכל תלמיד לקחת חלק פעיל בשיעור, והמורה כבר לא חייב להיות במרכז הבמה. 

 

3. דפי עבודה ומטלות מול מטלות ב-Teams

הדפסת מטלות ודפי עבודה לתלמידים היא דרמה גדולה: המורה צריך לעמוד בתור למכונת הצילום או למדפסת, לקוות שהמכונות תהיינה תקינות ושהדיו לא ייגמר באמצע ההדפסה, וחס וחלילה – לגלות שיש טעות בדף לאחר ההדפסה (ועוד לא הזכרנו את הפגיעה בכדור הארץ). לאחר שהכל עבר בשלום, המורה מחלק את הדפים לתלמידים ומזכיר להם שוב ושוב להגיש את המטלה במועד שנקבע. לאחר ההגשה, המורה חוזר לחדר המורים עם "סטפה" גדולה ומלוכלכת של דפים ומעיין בהם בזמנו הפנוי. בשלב האחרון המורה מחזיר את המטלות הבדוקות לתלמידים, ולאחר מספר דקות רוב הדפים מושלכים לפח (במקרה הטוב). 

מנגד, ה-Teams היא מערכת נפלאה שנוצרה על מנת לעודד ולייעל עבודת צוות. וכן, גם הכיתה שלנו נחשבת כ"צוות". מדובר במוצר בן שנתיים שצמח במהירות גבוהה יותר מכל מוצר אחר של חברת מייקרוסופט. כיום כמעט כל החברות הגדולות בעולם, בוודאי חברות טכנולוגיה, עובדות עם הטימס, ולכן חשוב שתלמידינו יתנסו בו. אחת האפשרויות הנהדרות בטימס היא חלוקת מטלות לתלמידים. בטימס, כל התהליך הסיזיפי שתואר לעיל הופך דיגיטלי לחלוטין. המורה יכול להפיץ מטלה דיגיטלית לתלמידים מכיתה אחת, או לתלמידים מכל הכיתות אותן הוא מלמד – עבודה לכתיבה, משחק, עמוד במחברת הדיגיטלית, בוחן, מבחן וכדומה. המטלה משוכפלת באופן אוטומטי לכל התלמידים. המורה רואה בלוח הבקרה כמה הגישו את המטלה והוא יכול לספק לתלמידים משוב מיידי ואינטראקטיבי. יתר על כן, המורה יכול לתת לתלמידים מחוון מסודר ומאורגן הנלווה למטלה, והתלמידים יכולים להתבונן על המחוון תוך כדי כתיבת המשימה. כמובן שכל התהליך הזה נעשה ללא בזבוז של דף אחד, ללא סחיבות, המתנה, איבוד של המטלה וכו'. התלמידים מקבלים תזכורות אוטומטיות שעליהם להגיש את המטלות, ואם יש להם שאלות הם יכולים להתייעץ עם המורה ועם תלמידים אחרים בפורום הכיתתי. לאחר שהגישו את המטלה, התלמידים יכולים לראות את כל המטלות שלהם במרוכז על גבי לוח גאנט שנתי ומאורגן. אחרי שמתנסים במטלת Teams, קשה להבין מדוע סבלנו כל כך עד כה :)

 

4. בריסטולים ופלקטים מול Sway  

ה-PBL הישן כלל ברוב המקרים הגשת בריסטול או פלקט לסיכום עבודת החקר. במשך שעות התלמידים גוזרים, צובעים ומדביקים, והתוצרים מוצגים לראווה בתערוכה אליה מוזמנים לעתים ההורים. לאחר התערוכה רוב החומרים נעלמים למקומות בלתי ידועים.

Sway היא אפליקציה פשוטה ביותר המאפשרת להציג תוכן בצורה דינמית ומקוונת. התלמידים יכולים לשלב ב-Sway תמונות, סרטונים, הקלטות, טקסטים וקישורים, והם יכולים לעבוד עליו בצורה שיתופית. ניתן לשנות ולשפר את ה-Sway ללא הרף, לשלוח אותו להורים ולחברים בוואטסאפ או במייל, והוא נשמר לעד בענן.

 

5. בחנים ומבחנים מול Forms 

בחנים ומבחנים מלווים את מערכת החינוך מראשיתה, וקשה לראות אותם נעלמים בעתיד הקרוב. מורים משקיעים זמן רב בכתיבת מבחנים ובחנים ולאחר מכן בבדיקתם. 

בדומה למטלות ה-Teams, ה-Forms מבצע דיגיטציה של כל תהליך הבחינה. ניתן ליצור בקלות ובמהירות סקר או בוחן מנוקד, וניתן להשתמש בו שוב ושוב מבלי להדפיס עותקים חדשים. ההבדל הגדול טמון בניתוח תשובות התלמידים, שכן ב-Forms ניתן לקבל סטטיסטיקות מדויקות באשר לכל שאלה, סוגיה, תלמיד ונושא. למעשה נוצר כאן Big Data נפלא שניתוחו מאפשר לנו לבצע פרסונליזציה של ההוראה. נוסף על כך, התלמידים מקבלים משוב מיידי – מצרך חשוב בימינו. ה-Forms מבצע הרבה מעבר לכך. ניתן למשל לכתוב משוואה אחת במתמטיקה, וה-Forms ידע לבנות באופן אוטומטי בוחן אמריקאי שלם עם משוואות דומות באותה רמה. כך התלמידים יכולים לתרגל בעצמם נושאים בהם התקשו, והמורים יכולים לחסוך זמן רב בכתיבת מטלות. 

 

6. הצגה בפני הכיתה מול Flipgrid 

הצגה של תלמידים בפני הכיתה היא מיומנות חשובה במיוחד. אולם הדרך בה רוב ההצגות מתרחשות אינה תורמת לחידוד המיומנות הזו, ולכן רוב התלמידים לא אוהבים להציג בפני הכיתה. 

Flipgrid היא אפליקציה בה התלמידים מקליטים את ההצגה שלהם מכל מכשיר. ההצגה מוגבלת בזמן שנקבע בידי המורה – 15 שניות, 30 שניות, 3 דקות וכדומה. אם התלמיד אינו מרוצה מהסרטון שהקליט, הוא יכול לנסות להקליט שוב ושוב. לאחר שהתלמיד הגיש את הסרטון, הוא משותף עם כל תלמידי הכיתה והם מגיבים לו עם הקלטה משלהם. בצורה זו נוצר פורום כיתתי שלם של סרטונים וסרטוני תגובה סביב הנושא הנלמד. מדובר באחת המיומנויות החשובות ביותר בחיים המודרניים: זהו הפיץ', או נאום המעלית המפורסם, במסגרתו אדם מצליח לפרוס את משנתו או לספר על המיזם שלו בפרק זמן קצר ביותר. הסוד של הכלי הזה טמון ביכולת שלו להתחבר אל עולם התוכן של התלמידים ולהנגיש להם את הלמידה בצורה חווייתית וכיפית. 

 

7. מגוון אפשרויות חדשות בזכות הטכנולוגיה

כלים טכנולוגיים אחרים כגון PowerBI, Flow ו-PowerApps מספקים לנו אפשרויות חדשות ונפלאות שכלל לא היו קיימות קודם לכן. כלים אלה מאפשרים לנו לחסוך בזמן ובמשאבים, לבצע אוטומציה של משימות שגרתיות ומעיקות, לנטר באופן מיידי את מצבם של תלמידי הכיתה, להתאים לכל תלמיד ותלמידה תכנית למידה אישית ולאפשר למורים ולתלמידים לבצע למידת חקר במעמקי האינטרנט.

  

כמה אתגרים חדשים לסיום

הכיתה הדיגיטלית מזמנת לנו אפשרויות חדשות, אך גם אתגרים חדשים. ראשית, האתגר התשתיתי: אנחנו זקוקים למחשבים חדישים ותקינים ולרשת אלחוטית חזקה ומהירה. תקלות טכניות הן עניין שבשגרה, ועלינו לדעת כיצד להתגבר עליהן ולהתמודד איתן בקור רוח. שנית, המכשירים הדיגיטליים מהווים הסחה מושלמת לתלמידים. עלינו ללמוד כיצד לצמצם את ההסחות האלו, ולא לשכוח שגם לפני המחשבים דעתם של תלמידים הוסחה מגורמים שונים. שלישית, עלינו להרגיל את התלמידים לדפוס עבודה מודרני. הם אומנם "ילידים דיגיטליים", אבל זה לא אומר שהם לא זקוקים לנו כאשר הם מול המחשב. עבודה מול מחשב יכולה להיות מבודדת מאוד. עלינו להרגיל את התלמידים לעבוד בצורה שיתופית אונליין ואופליין, וכמובן להמשיך ולעודד פעילויות חברתיות ופעילויות בלי שום טכנולוגיה.

הדפסת סיפור זה
שי ניסן

רכז טכנולוגיה פדגוגית בקהילת צפון, רשת אמי"ת; דוקטורנט להיסטוריה באוניברסיטה העברית; בוגר תוכנית "חותם"; כותב את הבלוג "אופיס 365 בחינוך".