אינפוגרפיקה: הכלי שבאמצעותו תכניסו גיוון ועניין לשיעור

7762
אינפוגרפיקה: הכלי שבאמצעותו תכניסו גיוון ועניין לשיעור

הכתבה נראית לכם ממש מעניינת, אבל אין לכם כוח או זמן להמשיך לקרוא? האינפוגרפיקה שהכנתי כאן למטה בנושא – יכולה לעזור. גם לתלמידים שלנו הרבה פעמים אין כוח או זמן לקרוא קטעי מידע, חומר לימודי או כתבות. לפעמים הרבה יותר נוח להתבונן במידע שמגיע בצורה ויזואלית ולקרוא רק את עיקרי הדברים. כאן נכנסת לכיתה – האינפוגרפיקה.

 

שלבים בהכנת אינפוגרפיקה - איך עושים זאת? 

למה לנו תוצרי למידה?

רגע לפני שנדבר על הכלי הייחודי הזה, בואו נדבר על תוצרי למידה. במערכת החינוך היום ישנה הבנה כי יש צורך בשינוי דרכי ההוראה והלמידה בבתי הספר. משרד החינוך מאפשר לתיכונים להעריך את תלמידיהם באופן חלופי והערכה זו מהווה כ-30% מתוכנית הלימודים. המטרה היא כי תלמידים ילמדו ויוערכו בדרכי הוראה ולמידה מגוונות.

ברצוני להציע דרך הסתכלות מעט שונה על יצירת תוצרי למידה, שמטרתה להוביל לשינוי מהותי בתרבות ההוראה והלמידה בכיתה. ראשית, תהליך הלמידה נמצא במרכז הלמידה (ולא התוצר). התלמידים מובילים את התהליך - חוקרים, שואלים שאלות, מגיעים למסקנות, בעוד שהמורה מנחה את התלמידים ומסייע להם בתהליך הלמידה. ההערכה של התלמידים היא לאורך תהליך הלמידה ולא בסופה והלמידה נעשית בכיתה ולא בבית (להרחבה בנושא קראו כאן).

מורים רבים שאני פוגשת במהלך עבודתי חוששים להוביל למידה כזו בכיתתם מסיבות שונות. העיקרית שבהן היא החשש מכך שלמידה מעמיקה דורשת זמן והזמן שברשותם מוגבל ביחס להספק שיש להם לפי תכנית הלימודים. במסגרת פוסט זה לא אטען לטובת למידה מעמיקה, אלא אציע שיטת הוראה שבה התלמידים מעמיקים בתהליך הלמידה ויוצרים תוצר למידה בשיעור (כפול). 

 

איך עושים את זה?

1. בחירת נושא ממוקד עם תתי נושאים (לדוגמה, תכונות של חומרים, תתי נושאים: מסיסות, מוליכות, ציפה, קשיות).

2. המורה מחלק את התלמידים לקבוצות ועל כל קבוצה לחקור לעומק תת נושא אחד. 

3. המורה מציג לתלמידים שאלה מנחה וכל קבוצה נדרשת לענות עליה מנקודת מבטה. המורה מעודד את התלמידים לשאול 2-4 שאלות קטנות, שיעזרו להם להשיב על השאלה המנחה שנשאלה. 

4. התלמידים עובדים ביחד, כצוות. הם חוקרים, חושבים ומחפשים תשובות לשאלות שנשאלו (בספרי הלימוד או ברשת), בזמן שהמורה מסתובב בין הקבוצות ומנחה את תהליך הלמידה.

5. התלמידים נדרשים להציג את המסקנות והתובנות שלהם בפני תלמידי הכיתה.

 

אז שוב להכין מצגת?

לרוב, תוצרי הלמידה שהתלמידים מתבקשים להכין חוזרים על עצמם: כרזה, פוסטר, עלון, עיתון כיתתי, קומיקס, כשהפופולרי מכולם הוא הכנת מצגת. אין כל רע בלהכין מצגת, אבל אני חושבת שגם כאן ראוי לגוון וברצוני להמליץ על האינפוגרפיקה כתוצר למידה. גם אנחנו כמורים ומורות נוכל להיעזר באינפוגרפיקה כדי ללמד נושא מסוים, אבל שימוש מעניין יותר בכלי לתת אותו ללמידים.

 

אינפו מה?

אינפוגרפיקה היא הנגשה של מידע כמותי או איכותני באופן חזותי. בניגוד לכרזה, האינפוגרפיקה ממחישה את המידע או למעשה הסיפור שאנחנו רוצים לספר, באופן חזותי. ההמחשות מעבירות לצופה מידע באופן מובן, קליל, נגיש ולעתים אף מצחיק. הנתונים או המידע המופיעים באינפוגרפיקה הם סובייקטיביים, מכיוון שהיוצר בוחר מה ואיך הוא רוצה להראות ובכך הוא למעשה מעביר את המסר שיש לו באותו נושא.

 

למה אינפוגרפיקה?

1. המידע שמוצג באינפוגרפיקה מוצג באופן חזותי, מה שמקל עלינו את הקריאה וההבנה שלו.

2. האינפוגרפיקה מאפשרת לצופה בה להבין את המידע באופן מהיר, יותר מאשר בקריאת טקסט.

דוגמה לאינפוגרפיקה שנוצרה יחד עם התלמידים והתלמידות 

 

למה אינפוגרפיקה כתוצר למידה?

כאשר אנו מבקשים מתלמידים תוצר של אינפוגרפיקה, אנחנו למעשה מבקשים מהם לזקק ולתמצת את הידע שלהם ולהציג את הרעיון הגדול והמסר המרכזי שהם רוצים להעביר לצופים. פעולה זו דורשת מהתלמידים להשתמש במשפטי הכללה, לברור מה נכנס למידע החזותי ומה יוצא, לבחון את קשרי הגומלין בין הגורמים ואיך הם מתנהלים אחד עם השני.

לבסוף, התלמידים נדרשים לתכנן ולחשוב באופן יצירתי איך לעצב בצורה המדויקת ביותר את המידע שהם רוצים להציג ואת הסיפור שעומד מאחוריו. האינפוגרפיקה מדברת בשפה של התלמידים - הם רגילים להעביר מידע / מסר באמצעות תמונות ומעט מלל כשהם משתמשים ברשת חברתית כמו אינסטגרם. גם כאן הם בוחרים את האמצעים החזותיים שיעזרו להם לבטא את המסר שהם רוצים להעביר לצופים.

בניגוד למצגת, שאותה הם לרוב מעתיקים מויקיפדיה, כאן הם נדרשים לחשוב איזה מידע ייכנס, כשלבחירות הללו יש השפעה על המסר שהם רוצים להעביר. הם מביאים לידי ביטוי לא רק את הידע שלהם, אלא גם חשיבה ויצירתיות. בנוסף, עבודה מול כלי דיגיטלי יכולה להוסיף עניין ולאתגר אותם. ולבסוף, קל וכיף לשתף את האינפוגרפיקות עם אחרים. הם יוכלו גם ללמד באמצעות האינפוגרפיקות וגם ללמוד באמצעותם נושאים שונים וכך תקדמו בכיתה גם רעיון של למידת עמיתים.

 

 איך יוצרים אינפוגרפיקה?

יש לא מעט כלים דיגיטליים שניתן ליצור בעזרתם אינפוגרפיקה בקלות ובפשטות. כאן תוכלו למצוא רשימה ארוכה. הכלי המועדף עלי הוא .easelly כשמו כן הוא - קל ונוח! בהתחלה, תצטרכו לפתוח חשבון (בחינם, כמובן). ניתן לעשות זאת דרך חשבון הפייסבוק / גוגל שלכם וכך אפילו לא תצטרכו לזכור עוד שם משתמש וסיסמה. לאחר שפתחתם חשבון, תוכלו לבחור תבנית ליצירת האינפוגרפיקה ולקבל השראה או להכין תבנית חדשה מהתחלה. בחירת התבנית מובילה אתכם לעריכה - שם תוכלו להשתמש במגוון אייקונים מגניבים או להעלות תמונות מהרשת/ מהמחשב שלכם.

כלי נוסף הוא Canva, אשר איתו ניתן לעצב בקלות ובפשטות כרזות, פוסטרים וכמובן שגם אינפוגרפיקה. גם כאן תוכלו לפתוח חשבון (בחינם) דרך גוגל או פייסבוק. העבודה עם הכלי היא פשוטה וקלה, בוחרים עיצוב שרוצים וגוררים אותו ללוח העבודה. תוכלו להשתמש במגוון רחב של תבניות מעוצבות, כותרות ואייקונים.  

 

אמא, הכנת כבר שיעורים?

לא מעט מערכונים צוחקים על אותם פרויקטים ותוצרי למידה שנכנסו חזק לבתי הספר, משום שהם למעשה ניתנים כשיעורי בית להורים ולא משקפים את ידיעותיהם של התלמידים. אם בא לכם לצחוק קצת, הנה מערכון מתוך הסדרה "חברות", פרק 3, ערוץ 10:

אז בפעם הבאה שאתם חושבים על למידה מבוססת פרויקטים, אפשרו לתלמידים ללמוד ולהכין את תוצרי הלמידה בזמן השיעור ולא בבית. כך תוכלו לעודד למידה פעילה, ליצור עניין בקרב הלומדים ולהרוויח תלמידים סקרנים עם מוטיבציה גדולה יותר ללמידה. ובשורה התחתונה - מעבר לחומר הנלמד, תרוויחו גם פיתוח מיומנויות של המאה 21 וביניהן: היכולת לפתור בעיות, לעבוד בצוות ולחשוב באופן יצירתי.

מקווה שעשיתי לכם חשק להתחיל את השנה.

הדפסת סיפור זה
מור ורכזון

יועצת ומנחה לחינוך, טכנולוגיה וחדשנות פדגוגית בעמותת תפוח